FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-11-08 Meddelad i Stockholm Mål nr 19769-11 Enhet 14 Dm Sida 1 (8) Svea Vat Adviser AB, 556567-1327 Box 100 169 81 Solna Ombud: jur.kand. Mats Ihd Svea Juridiska AB Box 101 169 81 Solna MOTPART Region Gotland 621 81 Visby SAKEN Doss Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen avse­ ende granskning och analys av leverantörsfakturor och moms, dnr2011,· l O1, ska göras om. Dok.Id 172458 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida2 197 69-11 Region Gotland genomför, genom förenklat förfarande, en upphandling avseende granslming och analys av leverantörsfakturor och moms, dnr 2011-101. Enligt tilldelningsbeslut den28 september2011 har Region Gotland beslu­ tat att tilldela Refero revision AB (Refero Revision) uppdraget. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Svea Vat Adviser AB (Svea Vat Adviser) yrkar i första hand att upphand­ lingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering ska genomföras utan beak­ tande av Refero revisions anbud och i andra hand att upphandlingen ska göras om eller att förvaltningsrätten förordnar om annan lämplig rättelse. Region Gotland bestrider yrkandena. GRUNDER OCH SAKOMSTÄNDIGHETER Svea Vat Adviser anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Av förfråg­ ningsunderlaget punkt2.2.6 med rubriken referenser framgår att anbudsgi­ varen ska bifoga 3 st. max två år gamla referenser. Referenserna ska gälla tidigare utförda likvärdiga uppdrag där uppdragsgivaren/kunden blev nöjd med uppdragets utförande och resultat. Uppdragen ska vara genomförda i svensk ko1mnun eller svensk landstingsko1mnun. Av ett förtydligande från Region Gotland framgår att refererad uppdragsgivare ska vara kmmnun eller landstingsko1mnun. Referenskravet i förfrågningsunderlagets punkt2.2. 6 står i strid med prin­ cipen om att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 19769-11 likvärdigt och icke--diskriminerande sätt eftersom det omöjliggör för annan än den som redan har avtal med kommun eller liknande att ingå avtal i upphandlingen. Vidare medför kravet att mindre kvalificerade anbudsgiva­ re behandlas mer förmånligt än mer kvalificerade anbudsgivare. Den upp­ handlade �jänsten hade likaväl kunnat utföras av ett företag som inte upp­ fyller ställda referenskrav. De ko1mnunala momsreglerna skiUer sig inte så mycket från de momsreg­ ler som gäller för privat näringsliv att det nu aktuella kravet kan anses vara motiverat. Den upphandlade tjänsten innebär att leverantören ska identifie­ ra fakturor från underentreprenörer som inte har bokförts på rätt sätt så att avdrag kan göras med en viss procent av priset enligt en särskilt föreskri­ ven schablon. Det är ingen komplicerad uppgift att ta fram de fakturor som ej bokförts på rätt konton. Det kan dock vara svårt att granska och bedöma de fakturor som anses felaktiga. Moms har varit Svea Vat Advisers primära verksamhets01måde sedan1994. Svea Vat Adviser har också under en längre tid arbetat med kapitalläckage och har erfarenhet av arbete med kommuner och landstingsorganisationer. Svea Vat Adviser har mot denna bakgmnd rätt kompetens för uppdraget. Det finns endast ett fåtal företag som hanterar den typ av uppdrag som nu upphandlas och ännu färre har erfarenhet från uppdrag från ko1m1mner och landsting, vilket har medfört att endast två bolag har uppfyllt det ställda referenskravet. Referenskravet är alltför strängt och snävt framställt och begränsar upphandlingen både ekonomiskt och kvalitetsmässigt. Vid en tidigare genomförd upphandling av motsvarande �jänst ställdes krav på två referenser. Om förevarande upphandling får stå som norm för framtida upphandlingar k01mner vaije upphai1dling att vhmas av något av de bolag som nu uppfyllde referenskravet. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19769-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Kravet avseende referenser får, mot bakgrund av vad som anförts ovan, anses strida mot de gemenskapsrättsliga principer som ligger till grund för LOU och har medfört att Svea Vat Adviser har diskvalificerats från utvär­ deringen. Region Gotland anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Region Gotland har valt att utvärdera upphandlingen genom att anta det anbud som har lägst pris. I en sådan upphandling görs ingen utvärdering av kvalitet utöver den nivå som sätts i de obligatoriska kraven och kvalifice­ ringskraven. För att säkerställa att rätt leverantör antas ställs höga kvali­ tetskrav, utan att kraven för den skull är opropo1iionerliga eller diskrimine­ rande. Kommuner och landsting omfattas av två regelverk avseende mervärdes­ skatt, dels lag (1994:200) om mervärdesskatt och dels lag (2005:807) om ersättning för viss mervärdesskatt för k01mnuner och landsting. Kommuner och landsting har enligt sistnämnda lag rätt till ersättning för ingående mervärdesskatt vid upphandling av varor eller tjänster eller bidrag till så­ dan icke skattepliktig verksamhet som bedrivs av privata entreprenörer inom de skattefria 01m·ådena sjukvård, tandvård, social omsorg och utbild­ ning, s.k. dold moms. Ersättningen betalas ut till kommunen med en viss procent av priset. Genom lag om ersättning för viss mervärdesskatt för ko1mnuner och landsting minskar risken för att ingående mervärdesskatte­ kostnader påverkar kommuner och landstings beslut vid valet mellan ett utförande i egen regi eller genom upphandling från privata entreprenörer då den dolda momsen inte blir en kostnad när staten kompenserar k01mnu­ nema ekonomiskt. Den nu aktuella tjänsten innebär att leverantören ska identifiera fakturaun­ derlag som kan innehålla dolda momskostnader och analysera beräknings- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19769-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen grunderna för att ta fram det alternativ för återsökning som ger det bästa ekonomiska utfallet. För att kunna utföra arbetet är det nödvändigt att ha erfarenhet från och kunskap om hur verksamheten är organiserad i kom­ mun eller landstingskommun. Efterfrågad erfarenhet är nödvändig också eftersom leverantören måste kunna arbeta �jälvständigt och effektivt samt prestera ett bra resultat i fom1 av återvmmet kapital. Avsaknad av erfaren­ het av den särlagstiftning som films för konununer och landstingskonmm­ ner kan medföra att viss moms inte återsöks. Kravet har uppställts för att säkerställa att leverantören ska kmma arbeta �jälvständigt och nytija båda momsregelsystemen för att nå det bästa utfallet. Region Gotland anser mot bal