Dok.Id 207485 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Linköping Ombud: Advokat Kristian Pedersen Advokatfirman Kahn Pedersen KB Box 16119 103 23 Stockholm MOTPART Kommunalförbundet Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet, 222000-2931 Box 591 611 10 Nyköping SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2015-08-19 Meddelad i Mål nr 1536-15 KONKURRENSVERKET 'H1"r'. -08- 1 9 ._,.,,J Avd Dnr KSnr SÖKANDE ATRON electronic Gmbh Am Ziegelstadel 12+14 85570 Markt Schwaben Tyskland Aktbll 013-25 11 00 Telefax E-post: 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1536-15 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN Kommunalförbundet Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet (Myndigheten) genomför en upphandling avseende tekniskt Betal- och Realtidssystern för · persontrafik "BRUS" benämnd DU-UPP14-171 (upphandlingen). Upp- . handlingen genomförs genom förhandlat förfarande enligt LUF och som tilldelningsgrund tillämpas lägst pris. Myndigheten har i tilldelningsbeslut den 24 februari 2015 antagit anbud lämnat av TRiNorth Solutions AB (TRiNorth). ATRON electronic Grnbh (Bolaget) ansöker nu om överprövning av upp­ handlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om att upphand­ lingen ska göras om. Myndigheten motsätter sig bifall till ansökan. VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS ANFÖRT Bolaget Upphandlingsdokumenten i upphandlingen Att tillämpa upphandlingsdokurnent som inte på ett adekvat sätt klargör förutsättningarna för upphandlingen utgör ett brott mot transparens- och likabehandlingsprincipen och omöjliggör därtill lika och rättvis konkurrens mellan anbudsgivarna. Förutom att sådana upphandlingsdokurnent inte är tillåtna enligt gällande rätt drabbar de också, i praktiskt hänseende, anbuds­ sökande och anbudsgivare på ett sätt som innebär att anbudssökningarna och anbuden inte kan upprättas på ett konkurrenskraftigt sätt, dvs. att det medför stora praktiska svårigheter och därmed ekonomiska risker för an­ budsgivarna. Detta eftersom en anbudsgivare som missförstår förutsätt- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1536-15 I LINKÖPING ningarna och lämnar ett för lågt anbudspris kan komma att få problem att fullgöra sitt åtagande, som visar sig vara större än förväntat, och en an­ budsgivare som lämnar ett för högt anbudspris, men som hade kunnat lämna ett konkurrenskraftigt pris om förutsättningarna varit tydliga, går miste om avtalet i upphandlingen. När upphandlingsdokumenten är otydliga, på det sätt som är fallet i upp­ handlingen, innebär det att leverantörerna inte ges möjlighet att bilda sig en rättvisande bild av exempelvis upphandlingens omfattning och hur anbu­ den ska utformas för att anses uppfylla kraven i upphandlingen. Vid upprättande av anbudsansökningar och anbud som baseras på otydliga underlag tvingas anbudsgivarna att göra egna antaganden för att ha möjlig­ het att offerera ett pris baserat på förutsättningarna. Att anbudsgivarna tvingas göra egna antaganden innebär ett stort mått av risktagning för an­ budsgivarna och riskerar också att leda till att dessa utgår från mycket olika (antagna) förutsättningar. Beroende på vilka antaganden som en anbudsgi­ vare gör kan denne antingen ha tur, och lyckas möta den upphandlande enhetens icke uttryckta önskemål, eller ha otur, och göra antaganden som medför att anbudet visar sig avvika från den upphandlande enhetens icke uttryckta önskemål. Inte sällan resulterar det faktum att anbudsgivarna ba­ serat på ett otillräckligt faktaunderlag tvingas göra antaganden i anbud som sinsemellan avviker mycket från varandra, inte minst i fråga om pris. Detta är något som är tydligt i aktuell upphandling, där anbudspriserna högst påtagligt skiljer sig åt mellan vissa av anbudsgivarna. Att anbudsgivarna offererat så olika priser kan rimligen inte bero på något annat än att de, baserat på de bristfälliga upphandlingsdokumenten, fått mycket olika bild av förutsättningarna för upphandlingen samt det uppdrag som upphandlingen avser. Det är således uppenbart att upphandlingsdo­ kumenten givit utrymme för vitt skilda tolkningar av den aktuella affären. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1536-15 I LINKÖPING Bolaget vill framhålla följande exempel på konkreta brister i kraven i upp­ handlingsdokumenten, i form av otydliga förutsättningar, samt redogöra för de praktiska problem som dessa brister inneburit för Bolaget i samband med anbudsgivning. I 20 Internal Passenger information displays, maintenance Punkten I 20 avser leverans och installation av displayer i 260 fordon för information till passagerare. Enligt förfrågningsunderlaget har 1 000 skär­ mar efterfrågats. Leverantören ska enligt Appendix 10 ansvara för såväl förebyggande som felavhjälpande underhåll: "The Main Contract (Huvudavtal) shall (9.) include both preventive and corrective service and maintenance