FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Målm Sida 1 (5) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE Tristar Clean Städservice AB, 556560-0532 Box 12 462 21 Vänersborg MOTPART Åklagarmyndigheten Ekonomiavdelningen/Upphandlingsfunktionen Box 5553 114 85 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE 2014-09-15 19106-14 Meddelad i Stockholm 2014 -09- 1 6 Avd Dnr KSnr Aktbll Förvaltningsrätten avslår Åklagarmyndighetens yrkande om att förvaltningsrätten ska besluta att Tristar Clean Städservice AB:s ansökan endast omfattar del01mådena 4-5 altemativt 4-7. Fö1valtningsrätten avslår Tristar Clean Städservice AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 521329 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-56168000 Telefax 08-56168001 Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19106-14 YRKANDEN M.M. Åklagarmyndigheten genomför en upphandling avseende ramavtal för lokalvårdstjänster till ett antal olika åklagarkammare runt om i Sverige (ÅM-A 2013/1703). Upphandlingen är indelad i olika anbudsområden. Myndigheten använder sig av ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Tristar Clean Städservice AB ruisöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Enligt Åklagarmyndigheten brister bolagets anbud vad gäller två olika skallkrav, det ena gällande miljökrav på produkter och det andra gäUande redovisning av referensuppdrag. Såvitt gäller det första kravet är Tristar Clean Städservice AB miljödiplomerade och använder bara miljögodkända produkter. Åklagarmyndighetens krav kan dessutom inte uppfyllas eftersom det enligt uppgift från bolagets leverantör inte finns någon handdesinfektion som är miljömärkt. Det saknas även kriterier för att ansöka om EUMblomman. Vad som finns på marknaden är en annan produkt än den Åklagarmyndigheten efterfrågar och som innehåller antibakteriella medel som inte är godkända inom sjukvården. I förfrågningsunderlaget anges vidare att anbudsgivaren ska bifoga en förteckning över de produkter och kemikalier som kan komma till användning. Detta bör inte utesluta att andra produkter kan komma att användas. Vad gäller kravet på redovisning av referensuppdrag har Tristar Clean Städservice AB angett Skattemyndigheten och Binar som referenser. Med detta har bolaget visat att kraven i förfrågningsunderlaget kan uppfyllas. Det står inte angivet att en referens ska avse en viss volym. Kravet är I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida3 19106-14 istället att man ska kunna visa att man kan hantera de objekt som upphandlingen avser. Åklagarmyndigl1eten bestrider bifall till Tristar Clean Städservice AB:s ansökan och yrkar för egen del att förvaltningsrätten ska besluta att bolagets ansökan endast omfattar delområdena 4-5 alternativt 4-7. Till stöd för sin talan anför myndigheten bl.a. följande. Tristar Clean Städservice AB:s ansökan om överprövning gäller hur bolagets anbud bedömts under utvärderingen, dvs. den typ av talan som eventuellt skulle kunna leda till en rättelse i de aktuella delområdena. Övriga delar av upphandlingen torde inte omfattas av den förlängda avtalsspät1·en och detta är något som bör klargöras av förvaltningsrätten. Det finns flera handkrämer och handdesinfektioner som är miljömärkta. Tristar Clean Städservice AB har i sitt anbud angett två produkter med "ingen märkning", vilket Åklagarmyndigheten uppfattar som att de inte uppfyller kraven på sådan märkning som angetts i förfrågningsunderlaget. Det framgår vidare inte av anbudet när de rnferensuppdrag som Tristar Clean Städservice AB åberopar har påbörjats respektive avslutats. Bolagets anbud har p.g.a. dessa båda brister inte utvärderats vidare. Det har inte påvisats att detta strider mot LOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tristar Clean Städservice AB:s ansökan om överprövning är i och med vad bolaget har anfört om Åklagarmyndighetens miljökrav och möjligheten att uppfylla dessa vad gäller handdesinfektion inte begränsad till en viss del av upphandlingen. Åklagarmyndighetens yrkande om att förvaltningsrätten ska fastställa att bolagets ansökan endast omfattar delområdena 4-5 alternativt 4-7 kan redan på den grnnden inte vinna bifall. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19106-14 Allmänna avdelningen Om den upphandlande myndigheten har bmtit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § samma lag besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse har gjorts. Det är enligt praxis den patt som gör gällande att en upphandling är felaktig som på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter han grundar sin talan på (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Enligt Åklagarmyndighetens förfrågningsunderlag ska de produkter och kemikalier som anbudsgivare avser att använda sig av uppfylla kraven på miljömärkning enligt Svanen� Bra miljöval eller liknande. En av de produkter som efterfrågas av Åklagrumyndigheten är återfettande handdesinfektion (85 %) och den upphandlande myndigheten har gjmi gällande att det finns miljömärkta sådana att tillgå på marknaden. Tristar Clean Städservice AB kan mot den bakgrunden och med hänsyn till vad bolaget har anfö1i i sin ansökan om överprövning inte i tillräcklig mån anses ha visat att detta krav inte går att uppfyHa. Det är därmed inte visat att kravet strider mot LOU och något ingripande från förvaltningsrättens sida är därför inte aktuellt i denna del. Det är i målet ostridigt att Tristru· Clean Städservice AB åberopat produkter som inte uppfyller ovan nämnda miljökrav. Förvaltningsrätten finner därför att det inte är visat att Åklagarmyndigheten brutit mot LOU när myndigheten uteslöt bolagets anbud från vidare utvärdering. Enligt förfrågningsunderlaget ska anbud i fråga om redovisning av referensuppdrag bl.a. innehålla en redovisning av två stycken referensuppdrag som inte far ha avslutats tidigare än tre år från sista anbudsdatum och som ska ha pågått i minst sex månader. Tristar Clean Städservice AB har i sitt anbud ostridigt underlåtit att ange under vilken I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19106-14 tidsperiod de av bolaget åberopade referensuppdragen har genomförts. Detta i strid med nyss angivna skall�krav. Vid detta förhållande och med hänsyn till den begränsade prövningsram som förvaltningsrätten har enligt ovan, kan Tristar Clean Städservice AB inte inte heller i denna del anses ha visat att Åklagaimyndigheten brutit mot LOU när myndigheten uteslöt bolagets anbud från vidare utvärdering. Tristar Clean Städservice AB:s ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU).