FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 27133-12 Sida1(8) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE OskarPedersenAS P.O. Box 9237 N-4697 Kristiansand Norge MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Offentligupphandling 2013-05 -21 Meddelad i Stockholm KONKURRENSVERKET 2013 -05- 2 3 Avd Dnr KSnr· A-l;;,·· .• ·�._,' FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår OskarPedersenAS ansökan. Dok.Id335314 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen1 Telefon 115 76 Stockholm E-post: Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27 133-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Försvarets materielverk (FMV) genomför enupphandling "Mobile Shower System", dnr 368339-Al841380 , enligt lagen(2007:1091) om offentligupphandling, LOU. I tilldelningsbeslututsänt den14 december 2012 harFMV meddelat att verket antagit anbudfrån leverantören VYVOJ MartinAS( VYVOJ). Oscar Pedersen AS (Oscar Pedersen) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten ska rättaupphandlingen på så sätt att VYVOJ: s anbud ska diskvalificeras frånfortsatt deltagande iupphand­ lingen. FMV bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföraupphandlingar på ett öppet sätt. Vidupphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § första stycketLOU anges följande. Om denupphandlande · . myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leveran­ tören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besul ta att upphandlingen ska göras om eller att denfår avsul tas först sedan rättelse hargjorts. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27133- 12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens utgångspunkter De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentligupphand- . ling är principerna om icke- diskriminering, likabehandling, transparens ( öppenhet och förutsebarhet) , ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud ska vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderlaget för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse avanbuden. Lika­ behandling och icke-diskriminering förutsätter att anbudsgivare behandlas lika i alla skeden av anbudsförfarandet. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Föratt ett ingripande ska bli aktuellt laävs också att sökanden kan visaatt han lidit skada eller kan kommaatt lida skada pågrund avatt den upphandlande myndigheten brutit motLOU. Somhuvudregel har den sökande part som gör gällande att enupphandling inte har genomförts i enlighet med bestämmelserna iLOU bevisbördan föratt så är fallet. OscarPedersen yrkar att VYVOJ:s anbud ska diskvalificeras från fortsatt deltagande iupphandlingen eftersom anbudet är bristfälligt i förhållande till förfrågningsunderlaget i ettflertal avseenden. Förvaltningsrätten gör beträffande dessa avseenden följande bedömningar. Saknade kommentarer OscarPedersen gör gällandeatt förfrågn ingsunderlagetsutformning innebär att alla krav ska kommenteras av anbudsgivaren ochatt eftersom VYVOJ:s anbud saknar kommentarer till kraven i Statement ofWork ochTekniska Specifikationen följer det inte punkt 11.2 i Anbudsinfordran och punkt 1 i denTekniska Specifikationen. OscarPedersen anför bl. a följande. I dokumentet compliance list finns två olika delar. Den förstadelen instruerar Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 271 33-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen leverantören att tala om ifall kravenuppfylls genom att svara "ja" eller "nej".Den andra delen sägeratt om någon kommentar inte lämnas för ett visst krav ärFMV berättigat att tolka detta somattlaavet inte äruppfyllt. VYVOJ har inte lämnat några kommentarer i kommentarsfältet.Eftersom detta fält också är benämnt "kommentarer" är det tydligtatt även detta fält måste fyllas i. FMV anför i denna del följande. VYVOJ har beträffande samtliga ställda krav i förfrågningsunderlaget svarat med "uppfylles" och har därmed uppfyllt det krav somFMVuppställt. Det finns inget krav som inte är besvarat av VYVOJ . Om en anbudsgivare inte på något sätt besvarar huruvida kravetuppfylles eller ej kanFMV tolka det somatt kravet inte uppfylles. Det betyder inteatt varje enskilt krav måste kommenteras ytterligare men det finns möjlighetatt göra det i den kolumn som benämnts "kommentarer". Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I punkt11 .2 iAnbudsinfordran anges att "The tender shall contain comments on all requirements and any award criteria stipulated in this enquiry, including those which are not fulfilled." Förvaltningsrätten tolkar inte detta somatt det är obligatorisktatt lämna ytterligare kommentarerutöver besvarandet av om ett krav äruppfyllt eller inte, utan punktenfåranses innebära att svar måste lämnasangående ett visst krav även om kravet inteuppfylls. I punkt 1 i denTekniska specifikationen anges att "The supplier shall comment in the compliance list, appendix 3, that the requirements in this speci:fication and the SOW will be met." Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27133-12 Allmänna avdelningen Dokumentet compliance list är utformat med en kolumn där leverantören . ' ska svara på om kraven uppfylls genom att fylla i "ja" eller "nej" och en kolumn med rubriken "Comments". Instruktionerna är att "The supplier shall state in the compliance list that the requirements in this specification and the SOW will be met. If no comment is made in respect of a stipulated requirement, FMV shall be entitled to interpret this to mean that the requirement is not fulfilled." Förvaltningsrätten finner inte att det heller av detta går att utläsa att någon ytterligare kommentar, utöver besvarandet av om kraven är uppfyllda eller inte, är nödvändig. VYVOJ:s anbud strider därmed inte mot förfrågnings­ underlaget eller LOU i nu aktuellt avseende. Giltighetstidför optionen Oscar Pedersen är av uppfattningen att VYVOJ:s anbud är bristfälligt eftersom det inte innehåller någon bekräftelse av när optionen senast kan lösas in och anför i denna del följande. Enligt punkt 4.2 i Anbudsinfordran måste optionen vara giltig till den 30 december 2014. I VYVOJ:s anbud anges att prisförslaget är giltigt till och med den 15 januari 2013 och anbudet uppfyller därmed inte kravet. Även om FMV uppfattar detta som anbudets generella giltighet och utan koppling till när optionen senast kan lösas in, så brister VYVOJ i att bekräfta när optionen senast kan lösas in. FMV å andra sidan menar att VYVOJ i sitt anbud har offererat optionen i enlighet med Anbudsinfordran och anför i denna del följande. I en mening under optionen har VYVOJ skrivit "Latest validit y date ofthe price proposal: 2013-01-15". Detta har FMV tolkat som att priserna i anbudet gäller till och med den 15 januari 2013, dvs. anbudets giltighetstid. Det har ingenting att göra med när optionen senast kan utlösas. VYVOJ har i sitt anbud uppgett att de uppfyller kravet i för:frågningsunderlaget vad gäller optionen och det omfattar även giltighetstiden för denna. FMV har inte krävt att giltighetstiden för optionen ska bekräftas särskilt. I STOCKHOLM Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27133-12 Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten finner att det av VYVOJ:s anbud framgår att priserna i anbudet gäller till och med den15 januari2013 och att övriga kommersiella och tekniska villkor gäller i enlighet med det aktuella förfrågnings­ underlaget. Det har således inte framkommit omständigheter som visar att VYVOJ:s anbud i aktuellt avseende strider mot förfrågningsunderlaget eller LOU. Hänvisning till Incoterms 2012 OscarPedersen gör gällande att VYVOJ:s anbud ska diskvalificeras på grund avfelaktig hänvisning till.Incoterms och anför följande.Enligt Anbudsinfordran skaIncoterms2010 användas. VYVOJ:s anbud hänvisar tillIncoterms2012.DettastridermotAnbudsinfordranoch2012 ären ogiltigIncoterm. Om dettauppfattas som ett skrivfel blir det mycket svårt att dra linjen för vad som är ett korrekt anbud och inte. FörvaltningsrättenkonstaterarattdetärostridigtattVYVOJ isittanbud hänvisar tillI ncoterms2012 och att dessa inte finns. FMV haruppfattat detta som enfelskrivning eftersom gällandeI ncoterms ärI ncoterms2010 ochIncoterms2012 inteexisterar.Förvaltningsrättenfinnerinteattdet framkommit skäl att göra någon annan bedömning. VYVOJ:s anbud strider därmed inte mot förfrågningsunderlaget ellerLOU i detta avseende. Kravetpå reservdelslista OscarPedersen menar att VYVOJ:s anbud inteuppfyller kravet i punkt 47 i Statement of Work att leverantören ska specificera antalet, priset och typen av reservdelar som behövs för ett års drift av ett duschsystem. Oscar Pedersen anför att priset inte är realistiskt och attutan reservdelslistan kan FMV inte utvärdera offerten. I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM - 27133-12 Allmänna avdelningen FMV anför i denna del att dokumentet Statement ofWork är en beslaivning av det arbete leverantören ska utföra under beställningen och inte vad som ska finnas med i anbudet samt att arbetet med att ta fram reservdelslista i enlighet med punlden 47 ska utföras efter det att upphandlingen avslutats. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I punkt o.r Scope i dokumentet Statement ofWork anges att "The statement ofwork stipulates the requirements ofa future Contractor's work." Av detta får anses följa att dokumentet behandlar krav på arbete som ska utföras av den framtida kontrakterade leverantören. Att VYVOJ:s anbud inte innehåller någon reservdelslista innebär därmed inte att anbudet strider mot förfrågningsunderlaget eller LOU. Bristande yrkeskapacitet och erfarenhet Oscar Pedersen gör gällande att VYVOJ saknar heltäckande certifiering och därmed relevant yrkeskapacitet, samt att bolaget inte har någon tidigare erfarenhet av ifrågavarande arbete. Oscar Pedersen anför därvid bl.a. att detta kan leda till fara för operatörer och användare. FMV anför att det inte ställts några krav på tidigare erfarenhet av arbete som omfattas av upphand- · lingen i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten finner att det inte har framkommit att upphandlingen ställt krav avseende viss yrkeskapacitet eller erfarenhet. VYVOJ:s anbud kan därför inte diskvalificeras på denna grund. Sammanfattning Det har enligt förvaltningsrättens mening inte framkommit omständigheter som visar att antagandet av VYVOJ:s anbud strider mot I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27133-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen förfrågningsunderlaget eller LOU. Förvaltningsrätten finner inte heller i övrigt visat att upphandlingen genomförts i strid med LOU. Oscar Pedersen har inte heller påstått att bolaget lidit eller kan komma att lida skada på grund av hur upphandlingen genomförts. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Rådman Förvaltningsrättsnotarien Johanna J�dstrand har föredragit målet. Den som vill överldaga förvaltrungsrättens beslut ska skriva till Ka!ll.tllitttätten i Stockholrn. Sla- ivelseu ska dockskickas 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens nam.n, m.ålnummer samt dagen för beslutet,, de skäl som. klaganden anger till stöd för begära-µ om p:tövningstillstånd, den ändring av föi-valtningsrättens beslut som klagandenvill få till stånd, de bevis som. klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ellet fäm-nas till fötval,--ni-ngl'lrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalmingsrätten i�,o-,n tre vecko! från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. . . Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa. vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kamro.attätteb. lämnar prövningstillstånd orn det är av vikt för ledrung av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till änd#ng i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför :tnan anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska fooPhålla 1. den klagandes narnn, personnummer, yrke, postadress och telefonm.1m1J?.er. Dessutom. ska adress och telefonnumm.er till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppget'"i.s i målet. Om någon person- eller ach:essuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans om.bud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om.bud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnU:lntn.et. Om. någon p e:tson- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kam.m.arrätten. I ro.ål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om. offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om. upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutås innan tiden för överklagande av rättens dom. eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur ro.an överklagar kan Ni vända Er till fötvaltningsrätten. DV3109/1ALOU