FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-03-29 Mål nr 14520-17 Avd. 3 SÖKANDE Meddelad i Göteborg JOBmeal Göteborg AB, 556670-6411 Ombud: Joel Arvidsson JOBmeal Göteborg AB Marieholmsgatan 120 415 02 Göteborg MOTPART l••M• Aktbil Nämnden för inköp och upphandling i Göteborgs Stad Box 1111 405 23 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. "�.,,,.... ,- L-iV t....,, '··-.. Avd Dnr KSnr - r- Dok.Id 527651 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksaclress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.förvaltningsrattenigoteborg.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 1 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14520-17 I GÖTEBORG 2018-03-29 BAKGRUND Nämnden för inköp och upphandling i Göteborgs Stad (nämnden) har genomfört en upphandling av Vattenautomater dnr 246/17. Av tilldelningsbeslut den 13 december 2017 framgår att Water Company i Sverige AB har vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. JOBmeal Göteborg AB (.JOBmeal) begär överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att det vinnande anbudet ska diskvalificeras eftersom det inte uppfyller ställda skall-krav. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om på grund av brister i transparens och likabehandling. JOBmeal anför följande. Det vinnande anbudets automattyp 3 uppfyller inte de generella kraven i förfrågningsunderlaget 1.5.1. Kravspecifikationen avser en bordsmodell. Det vinnande anbudets produkt är dock tänkt för inbyggnad och är inte avsedd för bänkplacering. Vid avrop måste således den upphandlande myndigheten tilläggsbeställa ett ytterskåp för att få en komplett produkt. Det framgår bl.a av tillverkarens hemsida att offererad produkt är en inbyggnadsautomat och inte en bordsprodukt. Det finns ingen praktisk möjlighet att montera offererade kranar på offererad inbyggnadsautomat utan att göra stora ingrepp i automaten, vilket skulle medföra en omklassning av CE-märkningen. Bristen är så grov att anbudet ska diskvalificeras. Upphandlande myndigheten har brustit i sin kontrollskyldighet samt åsidosatt principerna om likabehandling och diskriminering. Då JOBmeal har kommit på andra plats ska avtal tilldelas bolaget och JOBmeal har därmed också lidit eller riskerat att lida skada genom den upphandlande myndighetens agerande. Nämnden anser att ansökan ska avslås och anför följande. Nämnden har inte brutit mot LOU eller upphandlingsprinciperna genom att anta det vinnande 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-03-29 anbudet. Den modell som offererats som automattyp 3 uppfyller ställda krav. Därmed ska upphandlingen inte rättas. JOBmeal har inte anfört några grunder hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet. Därför ska yrkandet om att upphandlingen ska göras om lämnas utan avseende. I punkten 1.5.1 i upphandlingsdokumenten anges att vattenautomat av bordsmodell ska kunna levereras/utrustas med anpassat underskåp till ett maximalt prispåslag om I O procent av hyreskostnaden för aktuell vattenautomat. Den vinnande anbudsgivaren har bekräftat att produkterna 14520-17 uppfyller kravet. Det har inte funnits skäl att ifrågasätta detta vid granskning av de dokument som getts in med anbudet. I samband med ansökan om överprövning har den vinnande anbudsgivaren bekräftat att det är fråga om en bordsmodell. Att en enhet kan fås i flera utföranden, dvs. både som fristående och som inbyggnadsmodell, innebär inte att kravet på bordsmodell inte är uppfyllt. Det finns inget krav på att samtliga offererade modeller måste finnas presenterade på anbudsgivarens hemsida i det utförande som offereras i upphandlingen. Produkten är alltså komplett som en bordsenhet till det offererade priset. Några kostnader för ytterskåp för en komplett produkt kommer alltså inte tillkomma. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsriittens bedömning Frågan i målet är om det finns skäl att ingripa mot den aktuella upphandlingen på de grunder som JOBmeal har anfört. JOBmeal har anfört att det vinnande anbudet inte uppfyllt ställda skall-krav eftersom offererad produkt är e n inbyggnadsautomat och inte en bordsprodukt. Den upphandlande myndigheten har å sin sida invänt att den vinnande anbudsgivaren har bekräftat att produkten uppfyller ställda krav och att offererad produkt kan fås i flera utföranden, dvs. både som 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14520-17 I GÖTEBORG 2018-03-29 inbyggnadsenhet och som bordsmodell. Mot bakgrund av utredningen i målet anser förvaltningsrätten att det saknas skäl att göra en annan bedömning än att det vinnande anbudet uppfyller ställda obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget. Det är heller inte visat att nämnda krav eller den upphandlande myndighetens sätt att tillämpa dessa strider mot LOU eller de upphandlingsrättsliga principerna. Det har således sammantaget inte kommit fram skäl för att ingripa mot upphandlingen. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/l B LOU) Maria Sjunnesson Tf. rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Åsa Wallin. 4 I• www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND dh SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fö1valtningsrätten. Adressen till fötvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från elen dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från elen dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som fö1valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer ttllaroetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, elen ändring av fö1valtningsrättens avgörande som klaganden vill fä till stånd, S. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se 4. i.2 Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) 0111 upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.clomstol.sc