LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN SÖKANDE DOM 2009-08-18 Meddelad i Luleå Mål nr 1203-09E Rotel 2 Sida 1 (13) Boden Taxi AB, 556364-2023 Teknikvägen 3-13 961 50 BODEN Ombud: Jur.kand. Jonas Edward c/o Advokatfirman Fylgia KB Box 55555 102 04 Stockholm MOTPART Bodens kommun Kommunledningsförvaltningen 961 86 BODEN SAKEN Upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten bifaller Boden Taxi AB:s ansökan om överprövning och upphä­ ver tilldelningsbeslutet samt förordnar att Bodens kommuns upphandling avseende skolskjuts med taxi, minibuss och HK-fordon 2009 ska rättas. Rättelse ska ske på så sätt att anbudsutvärderingen av trafikuppdrag 3, 4, 7, 8 och 9 ska göras om utan beaktande av Centrala Buss i Norrbotten AB:s anbud. DokJd 59323 Postadress Box 849 971 26 Luleå Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: lansratteninorrbotten@dom.se http://www.dom.se/lansratten_i_norrbottens_lan/ 13:00-16:00 Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN BAKGRUND DOM 2009-08-18 Sida 2 1203-09E Bodens kommun genomförde en upphandling (öppet förfarande) avseende skolskjuts med taxi, minibuss och HK.-fordon 2009. Av tilldelningsbeslut den 8 juni 2009 framgår att Bodens kommun beslutat bl.a. att anta anbud från Centrala Buss i Norrbotten AB (CBAB) gällande trafikuppdrag 3, 4, 7, 8 och 9. Anbudsgivare på aktuella de trafikuppdragen var även Boden Taxi AB (Boden Taxi). I beslut den 18 juni och 2 juli 2009 har länsrätten förordnat att aktuell upp­ handling, såvitt avser trafikuppdrag 3, 4, 7, 8 och 9 inte får avslutas innan länsrätten beslutat något annat. YRKANDEN M.M. Boden Taxi har ansökt om överprövning och yrkat att länsrätten ska upp­ häva kommunens tilldelningsbeslut såvitt avser trafikuppdrag 3, 4, 7, 8 och 9 samt besluta om rättelse av upphandlingen på så sätt att anbudsutvärde­ ringen ska göras om utan beaktande av anbudet från CBAB. Boden Taxi har även yrkat interimistiskt verkställighetsförbud. Bodens kommun har motsatt sig bifall till ansökan. GRUNDER M.M. Boden Taxi Anbudet från vinnande anbudsgivare, CBAB, uppfyller inte flera angivna obligatoriska ska-krav, varför anbudet inte skulle ha fått upptas till slutlig prövning. De felaktigheter som förekommit i upphandlingen är av sådan art och omfattning att förfarandet är oförenligt med gällande upphandlings- LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-08-18 lagstiftning. Om felaktigheterna inte hade förekommit skulle Boden Taxi ha tilldelats kontrakt avseende nämnda trafikuppdrag. Boden Taxi riskerar att lida skada genom de felaktigheter som förekommit vid upphandlingen. Den skada Boden Taxi lidit eller kan komma att lida är större än den skada eller olägenhet som kommunen riskerar att åsamkas. I förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter anges bl.a. följande under rubriken "Anbudets form och innehåll", punkt U 3.3: "Anbud ska redovisas i Formulär för anbud (bilaga 13.3 och 13.3.2 samt 13.3.3 för un­ derentreprenörer exklusive övriga bilagor)". Under rubriken "Underentre­ prenörsförteckning", punkt U 3.3.2, anges bl.a. följande: "Underentrepre­ nörsförteckning ska medfölja anbudet. I listan ska det framgå vilka under­ entreprenörer som huvudleverantören har avtal inkl. personnummer, namn, adress etc. samt kända kommande underentreprenörer." Under rubriken "Kvalificeringsfas", punkt U 5.1 anges bl.a. fö�jande: "Granskning sker så att anbud godkännes enbart med avseende på att anbudsgivaren inklusive underentreprenörer ska ha lämnat korrekt försäkran avseende företags­ prövning enligt LOU och LUFS kap. 10 (bilaga 13..5)". Vidare anges att granskning sker så att anbud godkännes enbart med avseende på att an­ budsgivaren ska ha lämnat erforderliga uppgifter i enlighet med aktuellt bifogat "Fommlär för anbud 13.3, 13.3.1, 13.3.2 och 13.3.3". Under rubriken "Fordonsförteckning" i förfrågningsunderlagets punkt E 2.2.3 anges följande: "I anbudet ska en komplett förteckning ingå och spe­ cifikation över de fordon som ska trafikera trafikuppdraget permanent eller tillfälligt. Av förteckningen bör framgå registreringsnummer, årsmodell, fabrikat, fordonstyp, drivmedelstyp, motortyp, tekniskt utrusning, antalet sittplatser, antal vanliga respektive eldrivna rullstolar (i HK-buss), nonnal stationering, uppställningsplats, ägare med personnummer, namn, adress etc. samt övriga relevanta uppgifter. Intyg bör också finnas på att fordon uppfyller ställda krav på motorer, drivmedel och avgasemissioner." Sida 3 1203-09E LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-08-18 Under huvudrubriken "ANBUDSGIVNING", punkt U 3, i förfrågningsun­ derlagets administrativa föreskrifter har kommunen angett att anbud ska lämnas på visst sätt. Boden Taxi lämnade anbud i upphandlingen i enlighet med anbudsförutsättningama. CBAB - som inte har egen fönnåga att utfö­ ra uppdraget - har emellertid lämnat anbud utan att ange några underentre­ prenörer. I CBAB:s anbud har inte angetts vilka underentreprenörer som är avsedda att användas för utförande av trafikuppdragen varför CBAB:s anbud rätte­ ligen skulle ha förkastats såsom orent. CBAB anger följande under rubri­ ken "Underentreprenörer" i bilaga 5 till sitt anbud. ""CBAB har idag inga kända underentreprenörer. Därför inlämnas Er bilaga 13.3.3 samt 13.5 av­ seende UE ej ifyllda p.g.a. detta förhållande". Till sitt anbud har CBAB bifogat �i ifyllda kopior av förfrågningsunderlagets bilagor 13.3.3 och 13.5. Kommunen har uppställt ett uttryckligt ska-krav innebärande att underent­ reprenörer ska redovisas i anbudet. CBAB anbud saknar en ifylld version av fonnulär 13.3.3. CBAB anbud uppfyller således inte det av kommunen uppställda ska-kravet att underentreprenörer ska anges och skulle därför rätteligen även av nu angivna skäl ha förkastats som orent. Vidare anges i förfrågningsunderlaget att granskning sker så att anbud godkäm1es enbart med avseende på att anbudsgivaren inklusive underent­ reprenörer ska ha lämnat korrekt försäkran avseende företagsprövning en­ lig 10 kap. LOU och LUF (bilaga 13.5). Då CBAB inte har angett några underentreprenörer har följaktligen inte heller detta ska-krav uppfyllts av CBAB. Enligt förfrågningsunderlaget ska en anbudsgivare till sitt anbud bifoga en komplett förteckning och specifikation över de fordon som ska trafikera Sida 4 1203-09E LÄNSRÄTTEN I DOM. NORRBOTTENS LÄN 2009-08-18 trafikuppdraget permanent eller tillfälligt. Anbudet från CBAB saknar en sådan förteckning. CBAB har således inte heller uppfyllt detta ska-laav. Av det anförda följer att CBAB inte har uppfyllt ett antal ovillkorliga ska­ krav. Att ska-krav måste vara uppfyllda vid anbudstidens utgång är numera klarlagt genom att flertal rättsfall. Anbud som inte uppfyller ska-krav får inte antas. I så fall bryter den upphandlande myndigheten mot principerna om likabehandling och transparens och dänned mot 1 kap. 9 § LOU. Av kommunens sammanställning över utvärderingen av de antagna anbu­ den framgår att Boden Taxi har lämnat det anbud som efter CBAB:s anbud fått flest poäng för de trafikuppdrag som här är i fråga. Om CBAB:s anbud rätteligen hade förkastats skulle Boden Taxi således ha tilldelats kontrakten avseende dessa trafikuppdrag. Bodens kommun I kvalificeringsfasen granskas anbuden och godkäims genom att anbuds­ lämnare har lämnat in anbud i tid, läinnat korrekt försälaan om företags­ prövning, bilaga 13.5 för anbudsgivare inklusive underentreprenörer, läm­ nat in erforderliga uppgifter i enlighet med bilagor 13.3, 13.3.1, 13.3.2 och 13.3.3. Sista punkten anger att om anbudshandlingama inte är kompletta föreligger risk att anbud förkastas. Kommunen har kvalificerat CBAB för att bolaget i bilaga 5 angett att det vid anbuds inlämnande inte har några kända underentreprenörer. Följande krav anges under AF E 3.1: För underentreprenörer i anbud ska finnas av­ tal mellan anbudslämnaren och underentreprenören. Huvudentreprenören har rätt att anlita underentreprenörer endast efter beställarens skriftliga medgivande. Under AF U 3.3.2 anges att underentreprenörsförteckning ska medfölja anbudet. I listan ska det framgå vilka underentreprenörer som Sida 5 1203-09E LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-08-18 huvudleverantören har avtal med inkl. persommmmer, namn, adress etc. samt kända kommande underentreprenörer. I formulär för anbud 13.3 före position 2.2 anges följande; "För deltagande i anbudsprövningens utvärderingsfas bifogas följande uppgifter och hand­ lingar". Därefter följer positionerna 2.2 till 5. Under position 2.6 bifogas en fordonsförteckning som bilaga och under position 2.8 bifogas en underent­ reprenörslista som bilaga. Kommunen har granskat de inlämnade uppgifterna enligt de krav kommu­ nen haft i bilaga 13.3 (Formulär för anbud) i kvalificeringen och utifrån ovanstående citat godkänt utifrån att de vid anbuds inlämnande inte har några underentreprenörer. Detta innebär att de inte kan lämna in underent­ reprenörsförteckning samt fylla i bilaga 13.5 korrekt. Fömtsättningen för CBAB att klara uppdraget är att bolaget under tilldelningstiden fram till avtals start har möjlighet att anställa eller anlita underentreprenörer som kommunen kan godkänna. I de administrativa föreskrifterna finns inget angett om att leverantören måste/ska ha underentreprenörer för att klara uppdraget. K.ommunen kommer att före avtalsstart skriftligt godkämrn un­ derentreprenörer om den tilldelade avtalsparten kormner att anlita under­ entreprenörer. Dämtöver så har CBAB inte lämnat in en fordonsförteckning men förklarat i sitt anbud bilaga 5 följande: CBAB avser att investera de fordon som krävs för uppdraget och är i drift innan trafikuppdraget påbörjas. Fordonen uppfyller av beställaren ställda krav. Fordonsförteckning över fordonen inlämnas till beställaren i god tid innan trafikuppdraget påböi:jas. Uppgifterna CBAB har lämnat gällande fordonsförteckningen är inte defi­ nierade men de försäkrar att en fordonsförteckning ska lämna i god tid före avtals start. Kommunen har godkänt denna försäkran på grund av att det i Sida 6 1203-09E LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-08-18 sista stycket av AF E 2.2.3 Fordonsförteckning står följande; Fordon måste �j ägas när anbud lämnas, men anbudslämnaren ska på ett trovärdigt sätt beskriva att fordonen angivna i anbudet kan införskaffas och existera vid avtalstidens bö1jan. Boden Taxi Utformningen av kommunens förfrågningsunderlag ger intryck av att kommunen synes förutsätta att anbudsgivarna kommer att anlita underent­ reprenörer. Att kommunen lägger stor vikt inte bara vid huvudentreprenö­ rens egenskaper utan även vid underentreprenörernas sådana framgår av det faktum att kommunen har uppställt ett ska-krav innebärande att även underentreprenörema ska ha lämnat korrekt försäkran avseende företags­ prövning enligt LOU och LUFS. I CBAB:s anbud anges att CBAB "idag inte har kända underentreprenörer för uppdraget". På respektive blankett 13.3.3 och 13.5 har CBAB angett "Inga kända UE". Det får mot bakgrund av det anförda anses framgå av CBAB:s anbud att underentreprenörer ska komma att användas vid utfö­ randet av trafikuppdragen. Kommunen måste även ha vetskap om att CBAB saknar egen kapacitet och förmåga att utföra de trafikuppdrag för vilka man lämnat anbud, alldeles oavsett vad som angetts i CBAB:s anbud. Avsaknaden av korrekt ifyllda formulär 13.3.3 och 13.5 i CBAB:s anbud innebär att kommunen inte har underlag i fonn av uppgifter om de företag som faktiskt kommer att utföra trafikuppdragen vilket inte bara står i up­ penbar strid med i förfrågningsunderlaget uppställt ska-krav om att under­ entreprenörer ska anges utan även omöjliggör för kommunen att göra en bedömning av CBAB:s föm1åga att utföra de ifrågavarande trafikuppdra­ gen. Enligt EG-domstolens fasta praxis föreligger det en skyldighet för upphandlande myndigheter att kontroller att för anbudsgivningen uppställ­ da krav också är uppfyllda. Sida 7 1203-09E LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-08-18 Den av kommunen åberopade skrivelsen i förfrågningsunderlaget punkt 2.2.3 angående fordonsförteckning anger endast att fordon angivna i anbu­ det inte behöver ägas av leverantören vid tidpunkten för lämnande av an­ bud. Skrivelsen medger emellertid inte att anbudsgivaren underlåter att ange de fordon som ska användas vid utförande av uppdraget. Det upp­ ställda ska-kravet att fordonsförteckning ska bifogas anbudet får anses in­ nebära att leverantören i vart fall måste ange vilka fordon (med angivande av reg.nr, årsmodell m.m.) som är avsedda att användas samt att dessa for­ don ska vara säkerställda med optioner, alternativt att anbudsgivaren på annat sätt anger hur fordonen ska anskaffas och säkerställas till avtalspart. CBAB:s anbud im1ehåller överhuvudtaget inga uppgifter om de fordon som är avsedda att användas vid utförandet av uppdraget och inte heller hur sådana fordon ska säkerställas till avtalsstart. Därutöver kan CBAB, mot bakgrund av det anförda, inte på ett trovärdigt sätt anses ha beskrivit hur fordon kan införskaffas och existera vid avtalstidens bö�jan. Syftet med det uppställda ska-kravet måste rimligen vara att anbudsgivaren för kommunen ska visa att det finns en konkret plan för hur fordonsfrågan kommer att lösas samt att de fordon som anbudsgivaren avser att använda kan kontrolleras av kommunen. I punkt 2.2 med underrubriker i förfrågningsunderlaget uppställs ett antal krav på utförande och utformning för de fordon som leverantören avser att använda vid genomförande av uppdraget. Dessa krav kan naturligtvis inte kontrolleras av kormnunen om det i anbudet inte finns konkreta fordon, eller i vart fall fordonstyper, angivna i förteckningen. FÖRFRÅGNINGSUNDERLAGET (redovisas endast i relevanta de­ lar) U 3.3 Anbuds form och innehåll Anbud ska Sida 8 1203-09E Sida 9 LÄNSRÄTTEN I DOM 1203-09E NORRBOTTENS LÄN 2009-08-18 • följa förfrågningsunderlaget • redovisas i Fommlär för anbud (bilaga 13.3 och 13.3 samt 13.3.3 för under­ entreprenörer exkl övriga bilagor) U 3.3.2 Underentreprenörsförteckning Underentreprenörsförteckning ska medfölja anbudet. I listan ska det framgå vilka underentreprenörer som huvudleverantören har avtal inkl. personnummer, namn, adress samt känna kommande underentreprenörer. U 5 ANBUDSPRÖVNING OCH UTVÄRDERINGSGRUNDER Anbudsprövning kommer att ske i två steg en kvalificeringsfas och en utvärde­ ringsfas. U 5.1 Kvalificeringsfas Granskning sker så att anbud godkännes enbart med avseende på att anbudsgiva­ ren 2. inklusive underentreprenörer ska ha lämnat korrekt försäkran avseende före­ tagsprövning enligt LOU och LUFS (kap. 10. (bilaga 13.5). 3. ska ha lämnat erforderliga uppgifter i enlighet med aktuellt bifogat "Formulär för anbud 13.3, 13.3.1, 13.3.2 och 13.3.3" 5. Är anbudshandlingama ej kompletta föreligger risk för att anbud förkastas. U 5.2.1 Viktningsmodell Anbudsgivarens svar kommer att poängsättas enligt nedanstående beskrivna ob­ jektiv viktmodell, där varje enskilt kriterium är viktat med en procentsats i förhål­ lande till de övriga kriterierna. Den totala kapaciteten bedöms utifrån pris, företagets kompetens/erfarenhet, or­ ganisation/kapacitet/tillgänglig backup, ekonomi, av skolskjutstranporter, for­ donspark i form av val av och antal fordon, fordonsstatus, fordonsbackup samt tidigare verifierad kompetens och kvalitets- och miljösäkring. U. 5.2.2 Bedömning Organisation/kapacitet/tillgänglig backup Tillgänglighet bedöms utifrån Huvudentreprenören lämnar erforderliga uppgifter enligt bilaga 13.3. Ekonomi företagsbedömning Görs genom kontroll av skatter, avgifter samt krav på banksäkerhet. För underent­ reprenörer i anbud ska avtal finnas mellan anbudsgivaren och underentreprenör. Ekonomisk kontroll avser både anbudslämnare och underentreprenörer. Anbuds­ givare lämnar in dessa uppgifter enligt bilaga 13.3 och underentreprenör enligt bilaga 13.3.3. Miljö/Kvalitetssäkring Bedöms utifrån Huvudentreprenörens miljö-kvalitetssäkerhetssystem. Fordons lämplighet bedöms utifrån fordonstyp, ålder och särskild utrustning. Fordon måste ej ägas när anbud lämnas, men anbudslämnaren ska på ett trovärdigt sätt beskriva att fordon angivna i anbudet kan införskaffas och existera vid avtalstidens början. LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM 2009-08-18 Sida 10 1203-09E Anbudspris Kompetens/erfarenhet Organisation/kapacitet/tillgänglig backup viktning Ekonomi Mi�jö/kvalitetssäkring Fordon E 2.2.3 Fordonsförteckning 80 % 6 % 2 % 6 % 3 % 3 % I anbudet ska en komplett förteckning ingå och specifikation över de fordon som ska trafikera trafikuppdraget permanent eller tillfälligt. Av förteckningen bör framgå registreringsnummer, årsmodell, fabrikat, fordonstyp, drivmedelstyp, mo­ tortyp, teknisk utrustning, antalet sittplatser, antal vanliga respektive eldrivna rullstolar (i HK-buss), normal stationering (uppställningsplats, ägare med person­ nummer, namn, adress etc. samt övriga relevanta uppgifter. Intyg bör också fin­ nas på att fordon uppfyller ställda krav på motorer, drivmedel och avgasemissio­ ner. Fordonsförteckning ska utan anmodan årligen lämnas till beställaren och förändringar i fordonsparken under avtalstiden ska utan dröjsmål meddelas bestäl­ laren. Fordon måste ej ägas när anbud lämnas, men anbudslämnaren ska på ett trovärdigt sätt beskriva att fordonen angivna i anbudet kan införskaffas och exi­ stera vid avtalstidens bö�jan E 3.1 Underentreprenörer För underentreprenörer i anbud ska finnas avtal mellan anbudslämnaren och un­ derentreprenören. Huvudentreprenör har rätt att anlita underentreprenörer endast efter beställarens skriftliga medgivande. Huvudentreprenör förbinder sig att en­ dast anlita underentreprenörer som fullgjort sina skyldigheter vad gäller inbetal­ ning av skatter och avgifter enligt för uppdraget gällande lag. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedöm­ ningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myn­ digheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans eller genomförandetid, miljöegenskaper, LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-08-18 driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndig­ het ska i aimonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Enligt 12 kap. 2 § LOU ska den upphandlande myndigheten ange hur så­ dana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbördes vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Enligt tredje stycket får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upphandlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 § till anbudssökandena eller anbudsgivama, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har bmtit mot de gnmdläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon aiman bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Sida 11 1203-09E LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM 2009-08-18 DOMSKÄL Underentreprenörsförteckning I förfrågningsunderlaget anges att underentreprenörsförteckning ska med­ följa anbudet. I underlaget förekommer dock även fonnuleringar (se U 3.3.3 som talar om underentreprenörer som leverantören "har avtal" med och "kända kommande" underentreprenörer och punkt E 3.1 om "beställa­ rens skriftliga medgivande" vid anlitande av underentreprenör) som kan uppfattas så att frågan om underentreprenörer kan ordnas i efterhand för det fall anbudsgivaren inte har gjort detta redan vid anbudets avgivande. Enligt länsrättens mening finns det därför visst fog för en tolkning med innebörd att anbudsgivare som redan vid tiden för anbudets avgivande har bestämt underentreprenörer ska redovisa dessa i det särskilda formuläret till anbudet m.m., men att en antagen leverantör även kan få beställarens skiiftliga medgivande till underentreprenörer i efterhand. Förfrågningsunderlaget är således tvetydigt. Det kan därför inte hävdas att CBAB:s anbud skulle ha förkastats på grund av utebliven underentrepre­ nörsförtecki1ing. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger dänned inte av denna anledning. Fordonsförteckning I förfrågningsunderlaget punkt E 2.2.3 "Fordonsförtecki1ing" anges att en "komplett förteckning" och "specifikation över de fordon som ska trafikera trafikuppdraget permanent eller tillfälligt" ska ingå i anbudet. Vidare anges att fordonen inte måste ägas när anbud lämnas men att anbudslämnare på ett trovärdigt sätt ska beskriva att "fordonen angivna i anbudet" kan inför­ skaffas och existera vid avtalstidens början. I punkt U 5.2.1 anges att den Sida 12 1203-09E ( LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-08-18 totala kapaciteten bedöms utifrån bl.a. "fordonspark i fonn av val av och antal fordon", fordonsstatus och fordonsbackup. I punkt U 5.2.2 anges att fordons lämplighet bedöms utifrån fordonstyp, ålder och särskild utrust­ ning. Fordon utgör även ett av bedömningskriteriema. Av ordalydelsen i förfrågningsunderlaget framgår således mycket tydligt att den efterfrågade förteckningen ska ha ett i1mehåll i form av konkreta fordon. CBAB:s anbud innehåller ingen förteckning. Dessutom uppfyller dess utta­ lande om att bolaget avser att investera de fordon som krävs knappast kra­ vet på trovärdig beskrivning. Då detta är ska-krav skulle CBAB:s anbud inte ha fått gå vidare till utvärderingsfasen utan skulle rätteligen ha förkas­ tats. Bodens kommuns förförande att låta anbudet gå vidare utgör ett brott mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Detta har medfört att Boden Taxi lidit eller kan komma att lida skada. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger därför på denna grund. Eftersom aktuellt fel inte är hänförligt till upphandlingens konkurrensupp­ sökande skede är det tillräckligt att upphandlingen rättas på så sätt att an­ budsutvärderingen av trafikuppdrag 3, 4, 7, 8 och 9 ska göras om utan be­ aktande av CBAB:s anbud. Länsrätten noterar - till följd av utgången i målet - att domen även innebär ett omedelbart förbud för kommunen att fortsätta upphandlingen avseende trafikuppdragen 3, 4, 7, 8 och 9. (ifr RÅ 2005 ref. 17). HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IC) Sida 13 1203-09E HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kam.tnarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. .Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ .rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. 000 � Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1 . 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje särskilt bevis . Bilaga ( Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till läns.rätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se görs till kammarrätten,