Dok.Id 983826 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561 680 00 08-56 I 680 0 I E-post: forvaltningsrattenistocld1olm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 20 SÖKANDE BESLUT 2018-06-11 Meddelat i Stockholm Sida 1 (4) KONKURRENSVERI Avd Dnr Energi Funktion Komfort, Skandinavien AB, 556860-3285 Smedjebacken 6 131 54 Nacka MOTPART Täby ko1mnun 183 80 Täby SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar ansökan om överprövning. Mål nr 11324-18 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 113 24-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Energi Funktion Komfort, Skandinavien AB (EFK) ansöker om överprövning och anför i huvudsak följande. Den upphandling som ifrågasätts är "VVS- & energikonsult till Täby kommun". Anbuds­ utvärderingen har inte gjo1is i enlighet med de krav som ställts i förfrågningsunderlaget. Den upphandlande myndigheten har ställt krav på referensuppdrag avseende liknande uppdrag. EFK har lämnat referens­ uppdrag. Vid utvärderingen angavs följande angående EFK:s kompetens. "För mervärde hade beställaren önskat att offererade konsulter hade ytterligare erfarenhet från liknande objekts- och uppdragsbeslaivningar (såsom t.ex. ytterligare erfarenhet från skola/förskola)". Utvärderingen är felaktig eftersom EFK har lämnat flertalet referensuppdrag som avser skolor. Utvärderingen är vidare felaktig eftersom det föreligger en jävsituation på så sätt att en av referenspersonerna i Engi AB:s (vinnande bolag i utvärderingen) referensuppdrag även är teknisk förvaltare och ansvarig för utvärderingen av anbuden i denna upphandling. EFK kan lida skada på grund av att tilldelningsbeslutet fattats på felaktiga grunder. Om den upphandlande myndigheten följt kraven i förfrågningsunderlaget hade EFK vunnit upphandlingen. EFK yrkar att rättelse görs på så sätt att EFK tilldelas avtalet. Täby kommun bestrider ansökan om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska avvisa ansökan om överprövning. Kommunen anför i huvudsak följande. Kommunen har inte genomfört en offentlig upphandling som kan överprövas. SKL Kommentus Inköpscentral AB (SKL) har genomfört en offentlig upphandling enligtLOU avseende fönnedlingstjänst av telmiska konsulter. SKL har därefter teclmat kontrakt med Ework Scandivaia AB (Eworks) den 1 oktober 2015. Kommunen har anslutit sig till SKL:s inköpscentral och därigenom gjmi ett avrop från SKL:s ramavtal. Ett avrop från ett ramavtal går inte att överpröva. Komn1unen är vidare inte Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 11324-18 pmi i ramavtalet och hm· därför inte genomfört en upphandling som kan överprövas. Parter i ramavtalet är SKL och Eworks. SKL har genom den aktuella upphandlingen upphandlat Eworks som mellanhand. En mellan­ hand är en aktör som tillhandahåller ett stöd till en köpare när denne vill tillgodose ett behov genom ett inköp. En typ av mellanhandslösning är mäklarlösningen. Mellanhanden agerar då mäklare och sammanför en köpare (t.ex. en kommun) och en säljare (t.ex. en underleverantör). Mellanhanden Eworks har dels ett avtal med köparen SKL och dels ett avtal med underleverantörer, dvs. konsulterna som levererar tjänsterna. Mellanhandens beslut om val av underleverantör omfattas inte av upphandlingsdirektiven och är därför inte möjligt att överpröva med stöd av LOU. Det är enbart mellanhanden som kan överpröva en upphandlande myndighets beslut i en upphandling genomförd enligt LOU. I detta fall hade enbmi Ework haft möjlighet att ansöka om överprövning av den ramavtalsupphandling som SKL har genomfört. Ett avrop från ramavtalet går emellertid inte att överpröva. Eftersom EFK inte är mellanhand utan underleverantör har EFK inte talerätt och inte heller möjlighet att överpröva beslutet om val av underleverantör. Överprövningen ska därför avvisas. Eftersom EFK inte är mellanhand och leverantör i en upphandling som genomförts enligt LOU så har EFK inte heller lidit eller riskerat att lida skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 20 kap. 4 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, får allmän förvaltningsdomstol, efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, överpröva dels en upphandling, dels giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör. I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 11324-18 EFK har ansökt om överprövning och ifrågasatt en upphandling, "VVS- & energikonsult till Täby kommun", som EFK menar att kommunen gj011. Av kommunens svar, som inte ifrågasatts av EFK, framgår emellertid att kommunen inte gjort någon sådan upphandling utan att kommunen, via SK.L:s inköpscentral, gjort ett avrop från ett ramavtal. Det aktuella ramavtalet har bara en leverantör, Eworks. Avrop från ramavtalet ska därför ske utan förnyad konkurrensutsättning. Ett sådant avrop utgör enbart en tillämpning av ramavtalet och inte ett nytt, självständigt avtal i LOU:s mening. Sådana avrop kan därför inte överprövas. EFK:s ansökan ska således avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). (h,iahdersson Rådman Anna-Karin Saxvold har föredragit målet. I STOCKHOLM SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett över�gande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förv�tningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen.- Qm någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål� nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje· särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom on:ttådena vatten, energi, transporter och posttjänster, • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • ling, eller • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal ·slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstoLse