FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2013-10-21 Mål nr 2784-13 2013 -11- 2 5 ;}/4 Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOD FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrättens avslår Demoskop Aktiebolags ansökan om överpröv­ mng. 1 Enhet 2 Anders Skåål SÖKANDE Meddelad i Falun Demoskop Aktiebolag, 556355-0275 Floragatan 13 114 75 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Peter Rosenberg Juridik och planprövning Trafik.verket 781 89 Borlänge SAKEN Aktbil Dok.Id 95844 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2784- 13 IFALUN 2 Enhet 2 BAKGRUNDOCHYRKANDEN M.M. Trafikverket genomför, med tillämpning av öppet förfarande enligt lagen (2007: 109 1) om offentlig upphandling (LOU) som gäller över tröskelvär­ det, upphandling avseende Konsultuppdrag Ramavtal Marknadsundersök­ ningar med diarienummer TRV 20 13/22 165. Tilldelningsbeslut meddela­ des såvitt framgår den 18 juni 20 13. Demoskop Aktiebolag (Demoskop) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om med hänsyn till att utvärderingsmodellen innehåller sådana brister att en rättvis utvärdering inte kan göras. Trafikverket (Trafikverket) bestrider bifall till ansökan. SK ÄLEN FÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudregel att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ2009 ref. 69). För att förvaltningsrätten ska bifalla en ansökan om överprövning krävs att den upphandlande myndigheten ska ha brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta ska ha medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. De grund­ läggande principerna i LOU innebär att upphandlande myndigheter ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet. Utredningen i målet Demoskop anför i huvudsak följande. Vinnande anbudsgivare SKOP - research AB som tilldelats ramavtal har offererat ett timpris om 350 kronor för senior projektledare. Anbudspriset är så pass lågt att det är uppenbart att SKOP-research AB inte kommer att leverera till de priserna. Ingen nä- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2784- 13 IFALUN 3 Enhet 2 ringsidk:are med branschenliga löner kan erbjuda så låga timpriser. Trafik­ verket har baserat sin anbudsutvärdering på timpriser utan att timprisema på något sätt relaterar till typfall vars prissättning också ingår i utvärde­ ringen. Timpriset avspeglar därmed inte de prisnivåer den upphandlande myndigheten kan förvänta sig under ramavtalstiden. Det krävs därför ett uppföljningssystem som garanterar att de faktiskt debiterade priserna mot­ svarar lämnade anbudspriser. Upphandlingen ska därför göras om med en annan utvärderingsmodell alternativt att Trafikverket utförligt redogör för hur uppföljningen av timpriserna g aranteras. Trafikverket anför i huvudsak följande. Utvärderingsmodellen är som anförs av Demoskop inte orättvis. Det är felaktigt att den vinnande an­ budsgivaren skulle ha avgett ett anbudspris om 350 kronor så som Demos­ kop anför. Korrekt avgett anbudspris är 650 kronor. Syftet med en utvärde­ ringsmodell är att identifiera det mest attraktiva anbudet mot bakgrund av givna kriterier och vald utvärderingsprincip. Utrymmet för den upphand­ lande myndigheten i valet av kriterier är stort så länge de grundläggande principerna och förfarandereglerna i övrigt efterlevs. Den valda utvärde­ ringsmodellen är klart och tydligt presenterad i förfrågningsunderlaget (se bl. a. UUA.3, UUB.53, K S 13 1 samt bilaga 3, Anbudsformulär pris). De­ moskop har härigenom kunnat utgå ifrån fiktiva normaluppdrag vid pris­ sättning av respektive kategori. Utvärderingsmodellen ger inte Trafikverket ett obegränsat skönsmässigt utrymme. Demoskop har därtill överhuvudta­ get inte visat att valet av utvärderingsmodell medfört skada eller risk för skada för bolaget. Demoskop har beretts tillfälle att yttra sig över Trafikverkets svar men har inte hörts av. FÖRV ALTNIN GSRÄTTEN DOM 2784- 13 !FALUN Enhet 2 Förvaltningsrättens bedömning Fråga i målet är om den av Trafikverket tillämpade utvärderingsmodellen, som tar sikte på anbudsgivarens timpris, står i strid med de grundläggande principerna i I kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Av förfrågningsunderlaget framgår att de anbud för respektive anbudsom­ råde som har lägst anbudssummor kommer att antas. Hur anbudssumman beräknas per anbudsområde framgår av Bilaga 3, Anbudsformulär, flik Pris (se UUB.53). Leverantören ska ange priser i och i enlighet med Bilaga 3, Anbudsformulär, flik Pris (se K S 13 1). Av anbudsformuläret framgår att anbudsgivarens timpris multiplicerat med det av Trafikverket angivna be­ räknade volymerna kommer att summeras till en anbudssumma. Det fram­ går även av nämnda formulär att Trafikverket kommer att anta de anbuds­ givare som har lägst anbudssumma. Förvaltningsrätten finner med hänsyn till ovanstående att Demoskop inte visat att den tillämpade utvärderings­ modellen står i strid med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Någon skada eller risk för skada för Demoskop har således inte heller visats till följd av den tillämpade utvär­ deringsmodellen. Demoskops ansökan om överprövning ska därmed av­ slås. Vad Demoskop anfört angående uppföljning av ramavtalet föranleder inte någon åtgärd från förvaltningsrättens sida och utgör heller inte någon grund för ingripande enligt LOU. H U R MA N Ö V E R K LA GA R , s e b i l a g a ( D V 3 1 0 9 / 1 C L O U ) . 4