LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2009-11-30 Meddelad i Stockholm Mål nr 20424-09 Enhet 13 Sida 1 (16) Sandå Sverige AB, 556467-7119 Ombud: Advokat Kristian Pedersen och jur. kand. Sara-Li Olovsson Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Stockholms Stad Utbildningsnämnden Box 22049 104 22 Stockholm Ombud: Stadsadvokaten Oscar Jacobsson Stockholms stad Juridiska avdelningen, Allmänjuridiska enheten 10535 Stockholm SAKEN I�;;=;,;;�;Y."•V�'; ' "'�V!.f'llf'!�'JJl'l!';!f""'""'"'" i i 2009 12� C 1 lOnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Sandå Sverige AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Det interimistiska beslutet den 8 oktober 2009 att upphandlingen tills vida­ re inte får avslutas avseende måleriarbeten gäller inte längre. Dok.Id 474651 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 20424-09 Stockholms Stad Utbildningsnämnden (staden) och stadsdelsnämnderna Rinkeby-Kista, Spånga-Tensta, Hässelby-Vällingby, Bromma och Älvsjö har gemensamt genomfört en upphandling avseende ramavtal för mindre entreprenörarbeten/hantverkstjänster, upp till och med 300 000 kr. Upp­ handlingen har genomförts med tillämpning av upphandlingsformen öppet förfarande. Genom tilldelningsbeslut daterat den 23 september 2009, och meddelat den 28 september 2009, antog staden inom området måleriarbe­ ten anbud från andra anbudsgivare än Sandå Sverige AB. Sandå Sverige AB (bolaget) ansöker hos länsrätten om överprövning enligt LOU. I första hand yrkar bolaget att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny anbudsvärdering genomförs varvid bolagets anbud tas upp till utvärdering. Som grund anges att bolagets an­ bud felaktigt har förkastats med hänvisning till att vissa krav inte uppfyllts. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Som grund för det yrkandet åberopas att staden har brutit mot likabehandlingsprincipen och proportionalitetsprincipen. Länsrätten har den 8 oktober 2009 förordnat att upphandlingen avseende målningsarbeten tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M Bolaget anför bl.a. följande till utveckling av talan vad gäller yrkandet att upphandlingen ska göras om. Staden har använt sig av ett förfrågningsun­ derlag som diskriminerar nystartade företag. Detta har skett genom att sta­ den har ställt upp krav på omsättning som i snitt ska överstiga 2 miljoner kr/år de senaste två åren. Eftersom stadens överträdelse av LOU är hänför­ lig till upphandlingens konkurrenssökande skede är den rätta påföljden att LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 3 20424-09 upphandlingen görs om. Bolaget är Sveriges största måleri- och golvkon­ cem och uppfyller förfrågningsunderlagets materiella krav på ekonomisk kapacitet dvs. har en sådan ekonomi i förhållande till uppdraget att ett eventuellt uppdrag kan genomföras utan problem för beställaren och bola­ get är ekonomiskt stabilt. Trots att bolaget uppfyller de materiella kraven avseende ekonomisk kapacitet kan bolaget dock inte uppfylla kravet avse­ ende en genomsnittlig omsättning på minst 2 miljoner kr för de senaste två åren. Förfrågningsunderlagets krav på bevis avseende ekonomisk stabilitet är därmed diskriminerande gentemot anbudsgivare som, trots att de har en god omsättning, är så nystartade att någon omsättning inte finns registrerad två år tillbaka i tiden. Kravet innebär att staden bryter mot likabehand­ lingsprincipen, och därmed 1 kap 9 § LOU, eftersom anbudsgivare som de facto har samma ekonomiska stabilitet utesluts ur upphandlingen på grund av att de är nystartade. Kravet avseende bevis innebär vidare att staden bryter mot proportionalitetsprincipen och därmed 1 kap. 9 § LOU. Det framgår av dom från Kammarrätten i Göteborg (mål nr 2607-09) att kravet på utnyttjande av största möjliga konkurrens, så att kretsen av dem som inte kan delta i upphandlingen inte begränsas mer än vad som är nödvän­ digt, måste beaktas. Denna princip har även bekräftats av EG-domstolen, se dom av den 19 maj 2009 i mål C-538/07. Att kräva att omsättningen ska uppgå till minst 2 miljoner kr/år de senaste två åren kan må hända anses vara ett lämpligt och effektivt sätt att uppnå detta syfte. Däremot kan det inte anses nödvändigt, eftersom det finns många alternativa och mindre ingripande krav på bevis. Vidare framstår den effekt som stadens krav av­ seende bevis får som oproportionerlig och överdriven jämfört med det ef­ tersträvade syftet eftersom effekten av kravet är att anbudsgivare som ob­ jektivt sett uppfyller de materiella kraven avseende ekonomisk kapacitet ändå utestängs från att lämna anbud i upphandlingen. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 4 20424-09 Bolaget anger bl.a. följande till utveckling av yrkandet att upphandlingen skafå avslutasförst sedan rättelse gjorts. Staden har felaktigt förkastat bolagets anbud med hänvisning till att detta inte har uppfyllt följande krav: - att minst inneha riskklass 3 enligt UC eller motsvarande riskklass enligt annat likvärdigt format - att omsättningen under de senaste två åren ska uppgå till i genom­ snitt minst 2 miljoner kr/år. redovisning av arbetsledares kompetens Om staden inte brutit mot LOU skulle bolagets anbud inte ha förkastats utan istället ha upptagits till utvärdering. Bolaget skulle då ha fått möjlig­ het att tilldelas ramavtal. Stadens brott mot LOU har därmed inneburit att bolaget lidit eller i alla fall riskerat att lida skada. - avseende skall-kravet gällande riskklass Staden har brutit mot 1 kap. 9 § LOU genom att förkasta bolagets anbud trots att bolaget har visat att god ekonomisk stabilitet innehas. I de admi­ nistrativa föreskrifterna i förfrågningsunderlaget, 2.2.14.AFB.51, anges att de materiella kraven avseende ekonomisk kapacitet är att anbudsgivaren ska ha sådan ekonomi i förhållande till uppdraget att ett eventuellt uppdrag kan genomföras utan problem för beställaren och att anbudsgivaren ska vara ekonomiskt stabil. Däremot utgör uppgiften att anbudsgivama för att uppfylla kravet på ekonomiskt stabilitet ska ha minst rating 3 enligt UC inte i sig något krav på ekonomisk kapacitet utan endast en upplysning om ett bevis som staden anser visar att kravet på ekonomisk stabilitet är upp­ fyllt. Detta eftersom en kreditupplysning eller rating inte i sig utgör någon kapacitet utan endast ett mått eller bevis på viss kapacitet. Detsamma gäller för ett företags omsättning. Av förfrågningsunderlaget framgår också att staden kommer att inhämta kreditupplysningen och upplysningar om om­ sättning från UC, dvs. anbudsgivarna ska inte själva ge in detta bevis. Bo­ laget har till sitt anbud bifogat ett följebrev som beskriver bolagets organi- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 5 20424-09 sation, ekonomi och bakgrund (bilaga 5). Av brevet framgår bl.a. att bola­ get har bildats genom att Sandå Måleri AB har förvärvat den så kallade Kumlinskoncernen och att verksamheterna har slagits s,amman i bolaget, som tidigare har varit vilande. Sammanslagningen innebär att bolaget nu­ mera är Sveriges största måleri- och golvkoncern med en årlig omsättning om cirka 1,5 miljarder. Först den 31 december 2007 respektive den 13 mars 2008 fördes verksamheterna i Sandå Måleri AB och Kumlinskon­ cernen över till bolaget, dvs. efter det att UC baserat på bolagets årsredo­ visning för 2007 gjort sin rating. Detta förklaras även av bolaget (bilaga 6). Av den information som bolaget lämnade framgår således att bolaget har en sådan ekonomi i förhållande till uppdraget att ett eventuellt uppdrag kan genomföras utan problem för beställaren och att bolaget är stabilt. Däremot hade bolaget på grund av ovan angivna omständigheter inte rating 3 enligt UC. Att bolaget är ekonomiskt stabilt framgår vidare av att bolaget hos andra kreditupplysningsföretag har bra rating, t.ex. hos AAA Soliditet AB, där bolaget har rating AA, vilket är en rating på den övre delen av skalan och som innebär att bolaget är kreditvärdigt. Detta verkar dock inte staden ha utrett, trots att det i förfrågningsunderlaget har angetts att rating motsva­ rande riskklass 3 enligt UC hos annat ratinginstitut ska godtas. Eftersom det har ålegat staden att själv inhämta relevant rating för anbudsgivarna så framstår det som mycket egendomligt att staden har förkastat bolagets an­ bud med hänsyn till bristande kreditvärdighet. Staden har således förkastat bolagets anbud utan stöd i förfrågningsunderlaget för sitt agerande och har därmed brutit mot principerna om transparens och likabehandling i 1 kap. 9 § LOU. - avseende en individuell bedömning av bolagets ekonomiska kapacitet Regeringsrätten har i RÅ 2005 ref. 47 konstaterat att upphandlande myn­ digheter är skyldiga att tillse att de har tillräckligt underlag för en individu­ ell bedömning när det gäller att pröva en anbudsgivares ekonomiska kapa- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 6 20424-09 citet. Omständigheterna i förevarande fall är närmast identiska med dem som förelåg i målet vid Regeringsrätten. Staden har inte gjort någon indi­ viduell bedömning av bolaget. Istället har staden förkastat bolagets anbud enbart på grundval av den kreditupplysning från UC som staden själv in­ hämtat och detta utan att bereda bolaget möjlighet att med egen utredning bemöta de upplysningar som staden inhämtat. Staden har därför brutit mot LOU och skyldigheten att göra individuell bedömning av bolagets ekono­ miska kapacitet. - avseende skall-kravet gällande omsättning I avgörande från Kammarrätten i Göteborg (mål nr 1227-08) har slagits fast att krav som motverkar konkurrensen på så sätt att nyetablerade före­ tag utesluts från upphandlingsförfarandet på ett otillbörligt sätt är oförenli­ ga med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Kammarrätten fann att det inte gick att motivera ett krav på man ska visa sin ekonomiska stabilitet genom att ge in årsredovisningar från två räkenskapsår eftersom det går att visa ekonomisk stabilitet på flera sätt. Detta har även bekräftats av Kammarrätten i Sundsvall (mål nr 1237-06) att upphandlingar ska ske med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och att nystartade företag inte kan uteslutas endast av den anledningen att de är nystartade. Bolaget har visat att det har en mycket god omsättning och en godtagbar ekonomisk stabilitet. - avseende skall-kravet gällande arbetsledares referenser Av de administrativa föreskrifterna i förfrågningsunderlaget, 2.2.14. AFB.51, framgår att för att ett anbud ska tas upp till prövning så ska an­ budsgivaren ha en sådan teknisk och yrkesmässig kapacitet att anbudsgiva­ ren kan genomföra uppdraget varvid följande krav ställs. "Bevis enligt an­ budsformulär, Anbudsgivaren ska tillhandahålla: Arbetsledare som har do- Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 20424-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen kumenterad kompetens och erfarenhet av att utföra likvärdigt uppdrag, (som är specifikt för denna typ av objekt)..." Av punkten 7.1.11., Bilagor i Anbudsforrnulär Målningsarbeten, framgår att detta innebär att CV/merit­ förteckning/intyg ska lämnas avseende arbetsledare. Bolaget har till sitt anbud bifogat meritförteckning avseende den arbetsledare som har offere­ rats. Bolaget kan även styrka att så har skett genom en skärrndump som visar de bilagor som bolaget bifogade till sitt anbud. Staden har genom att felaktigt förkasta bolagets anbud med hänvisning till att detta inte har upp­ fyllt skall-krav avseende meritförteckning för arbetsledare agerat i strid med principerna om likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU. Staden bestrider bifall till bolagets yrkanden och anför bl.a. följande. Gällande yrkandet att upphandlingen ska göras om Kravet avseende viss omsättning och bevis härom är inte diskriminerande mot nystartade företag. Inte heller strider det mot likabehandlingsprincipen och proportionalitetsprincipen enligt 1 kap. 9 § LOU. Staden bestrider att bolaget uppfyller ställda krav avseende ekonomisk kapacitet. Som ovan anförts är det ställda kravet avseende viss omsättning nödvändigt och rele­ vant för att bedöma leverantörs kapacitet att leverera. Kravet är nödvändigt och relevant för att i förevarande fall bedöma leverantörers kapacitet att leverera de tjänster som efterfrågas. Kravet är också proportionerligt i för­ hållande till upphandlingens art, omfattning och värde. I den av bolaget åberopades skriften "Omsättning - inte ett mått på leverantörens lämplig­ het" framhålls att krav på viss omsättning inte alltid tillförsäkrar att den bäst lämpade leverantören tilldelas kontrakt. Det framgår vidare att upp­ handlande myndighet har rätt att ställa upp omsättningskrav och att ett så­ dant krav varken kan anses strida mot nationell eller gemenskapsrättslig lagstiftning. Förutsättningen är att omsättningskravet är proportionerligt i förhållande till den vara eller tjänst som ska upphandlas med hänsyn tagen LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 8 20424-09 till upphandlingens art, omfattning och värde. Denna förutsättning uppfylls i förevarande fall. Gällandeyrkandet att upphandlingen skafå avslutasförst sedan rättelse gjorts - avseende skall-kravet gällande riskklass Anbudet uppfyller inte ställt krav avseende ekonomisk kapacitet och har därför, i enlighet med förutsättningarna i förfrågningsunderlaget, förkas­ tats. Bolaget har inte visat att god ekonomisk stabilitet innehas. I det UC­ underlag som staden inhämtat vid prövningen av inkomna anbud anges beträffande riskklass "Ej bestämd" för bolaget. Minst riskklass 3 enligt UC uppfylls således inte. Inte heller finns till anbudet fogat annat bevis utvi­ sande motsvarande riskklass från annat likvärdigt ratinginstitut. Den av bolaget åberopade handlingen från AAA Soliditet AB har inte bifogats anbudet och har därför inte kunnat beaktas. Bolaget har inte heller genom en styrkt förklaring visat att det uppfyller kravet på en sådan ekonomisk ställning att uppdraget kan genomföras. Bolaget har inte heller på annat sätt, genom garanti som bedömts tillräcklig, visat att den har en godtagbar ekonomisk och finansiell ställning. I det av bolaget åberopade följebrevet uppges endast att en sammanslagning av två tidigare verksamheter genom­ förts till en verksamhet, att bokslut inte föreligger och att det enligt bola­ gets mening är "svårt och rättvist bedöma ratingen på vår verksamhet". Följebrevet innefattar således inte någon styrkt förklaring eller annat bevis som utvisar att bolaget har den ekonomiska stabilitet som krävs. Det har inte ålegat staden att inhämta "relevant rating för anbudsgivarna". Enligt givna förutsättningar i förfrågningsunderlaget hämtar staden uppgifter om bl.a. riskklass från UC. Det står således klart för anbudsgivama att det är enbart från UC som staden inhämtar uppgifter. De uppgifter som finns hos UC har kunnat kontrolleras av bolaget. Om bolaget vid en sådan kontroll funnit att ställt krav avseende riskklass inte uppfylls, åligger det denne att med anbudet inkomma med och åberopa andra bevis i fråga om riskklass LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 9 20424-09 eller på annat sätt visa att bolaget har motsvarande ekonomisk kapacitet i enlighet med förutsättningarna i förfrågningsunderlaget. Så har inte skett. Någon utredningsskyldighet för staden, såsom bolaget påstår, föreligger inte. - avseende individuell bedömning av bolagets ekonomiska kapacitet Staden bestrider att den brutit mot LOU genom att inte göra någon indivi­ duell bedömning avseende bolagets ekonomiska kapacitet. Staden har i detta fall gjort en sådan individuell bedömning enligt de förutsättningar som klart och tydligt anges i förfrågningsunderlaget och har haft ett till­ räckligt underlag för sitt beslut. Vid den individuella prövningen har på ett korrekt sätt konstaterats att bolaget inte uppfyllt kravet avseende minsta riskklass 3 enligt UC eller motsvarande riskklass enligt annat likvärdigt ratinginstitut. Omständigheterna i det åberopade rättsfallet RÅ 2005 ref. är andra än i förevarande fall. I rättsfallet hade upphandlande myndighet angett som kvalificeringskrav "prövning av anbudsgivarens finansiella och ekonomiska ställning" utan att närmare ange hur prövningen skulle gå till. Regeringsrätten fann att kommunen grundat sitt ställningstagande på vad som framstår som ett inom kommunen generellt tillämpligt beslut att från upphandling utesluta dem som UC klassificerat på visst vis. Det konstate­ ras vidare att anbudsgivare inte haft möjlighet att med egen utredning be­ möta de upplysningar som kommunen inhämtat och det kreditomdöme som UC lämnat. I förevarande upphandling har staden klart och tydligt i förfrågningsunderlaget angett såväl vilket kvalificeringskrav som ställs i fråga om ekonomisk kapacitet och rating som hur detta krav ska prövas. - avseende skall-kravet gällande omsättning Det ställda kravet avseende omsättning har sin grund i att staden ställer krav på minst två anställda och därmed viss storlek på verksamheten samt 47 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 10 20424-09 vill tillförsäkra sig att få leverantörer med sådan ekonomisk kapacitet och erfarenhet att de kan åta sig uppdrag av ifrågavarande storlek och med kort varsel. Stadens krav gällande omsättningen i anbudsgivande företag under de senaste två åren är nödvändigt, relevant och proportionerligt i förhållan­ de till upphandlingens art och värde. Av UC-utdraget framgår att nettoom­ sättningen för bolaget för perioden 0709-0712 uppgick till O tkr. Kravet är därmed inte uppfyllt varför anbudet på ett korrekt enligt förutsättningarna i förfrågningsunderlaget diskvalificerats. Bolaget har inte genom de åbero­ pade bilagorna 5 och 6 till ansökan visat att företaget har uppfyllt det ställ­ da kravet avseende omsättning. Kravet avseende årsomsättning diskrimine­ rar inte nystartade företag i strid med 1 kap. 9 § LOU. Som framgår av förfrågningsunderlaget har bolaget i avsaknad av årsredovisningar de se­ naste två åren alternativt haft möjlighet att i sitt anbud lämna en koncern­ eller bankgaranti och på så sätt visa att de ställda kraven på ekonomisk och finansiell ställning uppfyllts. Någon sådan garanti har bolaget emellertid inte lämnat i sitt anbud. Enligt 11 kap. 7 § LOU kan bevis på en anbudsgi­ vares ekonomiska kapacitet utgöras av uppgift om företagets samlade om­ sättning och, i förekommande fall, omsättningen för det verksamhetsområ­ de som upphandlingen gäller för de tre senaste verksamhetsåren eller den kortare tid under vilken verksamheten bedrivits. Stöd finns således i LOU för att ställa krav på viss omsättning. - avseende skall-kravet gällande arbetsledares referenser Den av bolaget åberopade handlingen, bilaga 9 till ansökan, är inte en me­ ritförteckning avseende arbetsledaren. I handlingen anges enbart vissa upp­ räknade referensobjekt där denne har varit kvalitetsansvarig och/eller pro­ jektledare för konservators- och måleriarbeten de senaste åren. Detta styr­ ker möjligen erfarenhet hos arbetsledaren. Ett CV eller motsvarande är en sammanställning av kunskaper, erfarenheter och färdigheter och ska inne­ hålla bl.a. uppgifter om arbetsmeriter, tidigare anställningar, arbetsuppgif- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 11 20424-09 ter och utbildningar. Anbudet är således i denna del ofullständigt och har därför på ett korrekt sätt diskvalificerats. Bolaget vidhåller sin inställning och anför bl.a. att den omständigheten att det av 11 kap. 7 § LOU framgår att omsättning kan utgöra bevis på eko­ nomisk ställning inte innebär att kravet i fråga automatiskt uppfyller pro­ portionalitetsprincipens rekvisit och att det inte någonstans i förfrågnings­ underlaget preciserats hur kompetens för arbetsledare ska presenteras. . DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt och vid upphandlingar ska vidare prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU gäller följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelak­ tiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. I 11 kap. 7 § LOU anges följande. Bevis på en leverantörs ekonomis­ ka kapacitet kan utgöras av 1. uppgift om företagets samlade omsättning och, i förekommande fall, omsättningen för det verksamhetsområde som upphandlingen gäller för de tre senaste verksamhetsåren eller den kortare tid under vilken verksamheten bedrivits, 2. balansräkningar eller utdrag ur dem, eller 3. intyg från banker eller, i förekommande fall, bevis på relevant an­ svarsförsäkring för verksamheten. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 12 20424-09 Enligt 16 kap. 2 § LOU ska rätten, om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leveran­ tören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget för upphandlingen anges i 2.2.2.AFB.11, Upp­ handlingsförfarande, att upphandlingen genomförs med öppet förfarande enligt 1 kap. 4 § LOU och att detta upphandlingsförfarande innebär att an­ buden kommer att utvärderas och antas utan föregående förhandling. Det anges vidare att det därför är av yttersta vikt att samtliga efterfrågade upp­ gifter enligt förfrågningsunderlaget finns redovisade i anbudsgivamas in­ lämnade anbud. Vidare anges i 2.2.14.AFB.51, Prövning av anbudsgivare, bl.a. följande. Anbud kommer att uteslutas om anbudet inte är komplett, avviker från förfrågningsunderlagets ovillkorliga krav eller innehåller re­ servationer, allt under förutsättning att bristen/avvikelsen - efter beställa­ rens begäran - inte avhjälpts genom komplettering, förtydligande, eller rättelse enligt 15 kap. 12 § LOU. Beställaren är emellertid inte skyldig att begära kompletteringar m.m. varför anbudsgivaren inte ska räkna med nå­ gon sådan möjlighet. I förfrågningsunderlaget anges vidare i 2.2.14.AFB.51 gällande kvalifice­ ring bl.a. följande. Anbudsgivaren ska ha en sådan ekonomisk ställning att anbudsgivaren kan genomföra uppdraget. Anbudsgivaren ska ha minst risklass 3 enligt UC eller motsvarande riskklass enligt annat likvärdigt ra­ tinginstitut. Om anbudsgivare inte uppfyller kravet får anbudsgivaren i sitt anbud genom styrkt förklaring visa att anbudsgivaren uppfyller kravet på en sådan ekonomisk ställning att uppdrag kan genomföras. Omsättningen ska under de senaste två räkenskapsåren ha uppgått till i genomsnitt minst 2 miljoner kr/år. Vidare ska företaget ha minst två anställda. I det fall lägre riskklass redovisas ska anbudsgivare ändå anses uppfylla ställda krav om LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 13 20424-09 anbudsgivaren lämnat en sådan förklaring att det kan anses klarlagt att han innehar motsvarande stabilitet. Alternativt kan kraven ändå anses uppfyllda om anbudsgivaren i sitt anbud lämnar en koncern- eller bankgaranti som bedöms tillräcklig för att uppfylla ställda krav på ekonomisk och finansiell ställning. Beställaren hämtar uppgifter om registrering, riskklass och om­ sättning från UC och övriga uppgifter från Skatteverket. Länsrättens bedömning De grundläggande principer som skall efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i länsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad bolaget har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. För att ett ingripande skall bli aktuellt krävs ock­ så att bolaget kan visa att det lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Regeringsrätten har i RÅ 2002 ref. 50 uttalat att de skiftande förhållandena som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Bolaget yrkar att upphandlingen ska göras om och anger som grund för detta att staden i upphandlingens konkurrenssökande skede har använt sig av ett förfrågningsunderlag som diskriminerar nystartade företag. Bolaget menar att staden bryter mot likabehandlingsprincipen genom att i förfråg­ ningsunderlaget kräva bevis på ekonomisk stabilitet i form av en redovisad omsättning på minst två miljoner kr/år för de senaste två åren. Detta krav anges vara diskriminerande mot anbudsgivare som, trots att de har en god LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 14 20424-09 omsättning, är så nystartade att någon omsättning inte finns registrerad två år tillbaka i tiden. Vidare anförs att skall-kravet avseende sådant bevis gäl­ lande omsättning bryter mot proportionalitetsprincipen. Bolaget anför även att vad som anges i 11 kap. 7 § LOU om att omsättning kan utgöra bevis på ekonomisk ställning inte innebär att kravet i fråga automatiskt uppfyller proportionalitetsprincipen. I enlighet med likabehandlingsprincipen ska alla leverantörer behandlas lika och ges så lika förutsättningar som möjligt. Den upphandlande myn­ digheten får därmed inte gynna eller missgynna vissa leverantörer genom att utforma förfrågningsunderlaget på ett visst sätt eller genom att ställa diskriminerande krav. Länsrätten finner att stadens skall-krav gällande redovisad omsättning får anses vara lämpligt och effektivt för att uppnå det eftersträvade syftet, nämligen att utreda om anbudsgivaren har en sådan ekonomisk ställning att uppdraget kan genomföras. I relation till upphandlingens omfattning och värde får åtgärden också anses vara nödvändig. Det är inte heller visat att kravet är oproportionerligt eller överdrivet jämfört med det eftersträvade syftet. I förfrågningsunderlaget anges att kraven på ekonomisk och finansi­ ell ställning alternativt kan anses vara uppfyllda om anbudsgivaren i sitt anbud lämnar en koncern- eller bankgaranti som bedöms tillräcklig för att uppfylla ställda krav. Genom denna alternativa möjlighet kan inte heller nystartade företag anses vara diskriminerade. Staden kan därmed inte anses ha brutit mot de grundläggande principerna om likabehandling och propor­ tionalitet. Bolagets yrkande om att upphandlingen ska göras om ska där­ med avslås. Bolaget yrkar vidare att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny anbudsvärdering genomförs varvid bolagets an- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 15 20424-09 bud tas upp till utvärdering. Som grund anges att bolagets anbud felaktigt har uteslutits med hänvisning till att tre skall-krav inte har uppfyllts. I förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivaren ska ha minst risklass 3 enligt UC eller motsvarande riskklass enligt annat likvärdigt ratinginstitut. Den som inte uppfyller detta krav får genom styrkt förklaring i sitt anbud visa att kravet på en sådan ekonomisk ställning att uppdrag kan genomfö­ ras ändå är uppfyllt. Det anges också att beställaren hämtar uppgifter om riskklass hos UC. Bolaget anför att det på grund av vissa angivna omstän­ digheter inte uppnådde efterfrågad riskklass enligt UC men att bolaget hos annat kreditupplysningsföretag har en rating vilken visar att bolaget är kre­ ditvärdigt. I målet är ostridigt att denna alternativa rating inte har redovi­ sats i anslutning till anbudet. Enligt bolagets uppfattning har det ålegat staden att inhämta relevant rating. Det kan här konstateras att det i förfråg­ ningsunderlaget klart anges att staden kommer att inhämta upplysning om riskklass hos UC och att om anbudsgivaren inte uppfyller detta krav så får denne genom styrkt förklaring visa att aktuella krav uppfylls. Vidare anges i förfrågningsunderlaget gällande upphandlingsförfarandet att beställaren inte är skyldig att begära kompletteringar m.m. varför anbudsgivaren inte ska räkna med någon sådan möjlighet. Det får av förfrågningsunderlaget därmed anses klart framgå att det inte åligger staden att inhämta uppgifter om risklass hos annat ratinginstitut än UC. Vidare framgår att anbudsgiva­ ren inte kan förvänta sig att i ett senare skede beredas möjlighet att genom egen utredning bemöta de uppgifter som staden inhämtat från UC. Staden har vid sin bedömning av bolagets anbud också beaktat de båda följebrev som bolaget gav in tillsammans med sitt anbud och fum1it att dessa inte har kunnat styrka att bolaget har den ekonomiska stabilitet som krävs. I förfrågningsunderlaget anges vidare att anbudsgivarens omsättning under de senaste två åren ska uppgå till i genomsnitt minst två miljoner kr/år. Såsom nyss redovisats får detta krav anses vara lämpligt, effektivt och LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 16 20424-09 nödvändigt för att uppnå det eftersträvade syftet nämligen att utreda att anbudsgivaren har en sådan ekonomisk ställning att uppdraget kan genom­ föras. Med hänsyn till det i förfrågningsunderlaget angivna alternativet att i anbudet lämna en koncern- eller bankgaranti som bedöms tillräcklig för att kraven på ekonomisk och finansiell ställning ändå ska kunna anses vara uppfyllda, kan det ställda kravet kan inte heller anses inskränka intressen eller rättigheter på ett oproportionerligt eller överdrivet sätt jämfört med det angivna syftet. Länsrätten finner således att staden har haft skäl för att förkasta bolagets anbud på den grunden att anbudet inte uppfyllt de två skall-kraven avseen­ de uppgift om riskklass och omsättning. Det saknas därmed anledning att gå in på kravet ifråga om arbetsledare. Bolagets yrkande om att upphand­ lingen ska få avslutas först sedan rättelse gjorts, på så sätt att en ny an­ budsvärdering genomförs där bolagets anbud tas upp, ska därför avslås. Sammanfattningsvis finner länsrätten att det bolaget har anfört inte ger stöd för att upphandlingen har skett i strid med någon de gemenskapsrättsliga principerna eller reglerna i LOU. Bolagets ansökan om ingripande enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU ska därför avslås. Genom att länsrätten nu har avgjort målet slutligt upphör länsrättens tidiga­ re inhibitionsbeslut att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) 1J, bJM o v / i %.deleine Benndorf / Rådman ac �Ia SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga liinsrättens beslut skall skriva till Krunmarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infall.er på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningst:illstånd meddelas. Kammarrätten liimnar prövningst:ill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ .rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. . 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se