FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 1 Mikael Wiktorsson SÖKANDE Epsilon AB, 556866-4444 Lindholmspiren 9 417 56 Göteborg Ombud: Mikael Karlsson Epsilon AB Lindholmspiren 9 417 56 Göteborg MOTPART Sida 1 (7) Mål nr 1433-12 E Fiskal 1 :5 r·---., ,--.- r (°j '-'· ,.5 l _, _._.,_._._..-',... ___ Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Epsilon AB:s ansökan om överprövning. BAKGRUND Jordbruksverket påböijade en upphandling under december 2011 avseende tillhandahållande av IT-konsulttjänster inom områdena Systemutveckling och systemförvaltning samt Teknik. Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande enligt LOU och avslutades genom ett tilldelningsbeslut den 9 mars 2012, vilket ersattes av ett rätträknat beslut den 15 mars 2012. Av tilldelningsbesluten framgår att Epsilon AB lämnat anbud ifråga om Systemutveckling och systemförvaltning och där inte gått vidare till utvär­ dering då de inte ansetts uppfylla kravet gällande kreditvärdighet. Dok.Id 67603 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Statens Jordbruksverk (Jordbruksverket) 551 82 Jönköping SAKEN DOM 2012-05-02 Meddelad i Jönköping ,_,:;--_ ,..,..!IIL .·-- ,• Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 036-15 66 00 E-post: DOM 2012-05-02 Epsilon AB (Epsilon) ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. Epsilons anbud avvisades på grund av låg kreditvärdighet vilket är felaktigt och bör ändras. I anbudet beskrivs tydligt Epsilons verksamhet där man bl.a. kan utläsa att Epsilon är ett konsulthus och ingår i en koncern. En bo­ lagssammanslagning genomfördes vid årsskiftet 2011/2012 och organisat­ ionsnumret förändrades. Den förändringen har inte påverkat koncernens kreditvärdighet, som fortsatt är "AAA". Denna information tillsammans med kompletterande dokument styrker att beslutet tagits felaktigt och bör beaktas när beslut fattas. Utdrag ur anbudet anger bl.a. följande om Epsi­ lons verksamhet: Om Epsilon Med 1 550 anställda och 10 857 oberoende partners och specialister i olika nätverk är Epsi­ lon Skandinaviens ledande konsulthus inom teknik- och systemutveckling. ... Epsilon är ett av de största konsultföretagen inom forskning och utveckling i Sverige Epsilon arbetar med både spets och bredd. Vi är verksamma inomflera olika branscher, till exempel energi. fordon, telekom, läkemedel, medicinteknik, IT, life science, offshore och öv­ rig industri. Epsilon arbetar med innovativa kunder, både internationella exportföretag och nya snabbväxare. Vi är en väl etablerad leverantör till ettflertal ledande skandinaviskafö­ retag. Vi har ett heltäckande erbjudande inom mekanik, inbyggda system och IT såväl som teknisk dokumentation, projektledning och automation. Dessutom har vi spetskompetens inom Active Safety, Beräkning & Simulering, Industridesign, Medical Device Development, Mobilitet & M2M, Optronik och Robotteknik. Vi hjälper våra kunder med alltji-ån resurs­ förstärkning av deras eget team till helhetsåtaganden. Epsilon snabb fakta Skandinaviens ledande konsulthus inom teknik- och systemutveckling Ett av de snabbast växande konsultföretagen i Sverige Grundades 1986 Arbetar med de stora exportföretagen i Skandinavien J 550 anställda - främst civilingenjörer, systemvetare och högskoleingenjörer 10 880 oberoende partners och specialister i olika nätverk Finns i hela Sverige med 22 kontor Sida 2 1433-12 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 1 YRKANDEN M.M. Ansökan om överprövning Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1433-12 E I JÖNKÖPING Enhet 1 2012-05-02 Ett av de största konsultföretagen inom FoU Ökar satsningen på nätverken Future, Emeritus och Partners Beräknad omsättning 2011: 1.8 miljarder SEK Epsilon har i anbudet angivet att bolaget uppfyller ställda krav på kredit­ värdighet. Ovan information styrker det samt visar på att företagets eko­ nomiska ställning motsvarar ställda krav. Efter att tilldelningsbeslutet of­ fentliggjordes har Epsilon informerat och kompletterat med relevant och efterfrågad information som fö1iydligar Epsilons kreditvärdighet. Då Epsi­ lon är "kreditvärdig" har anbudet, enligt Epsilon, förkastats på felaktiga grunder. Motpartens inställning Jordbruksverket motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Epsilon har i sitt anbud angett att bolaget uppfyller redovisade krav på kre­ ditvärdighet. I samband med att Jordbruksverket kontrollerade denna upp­ gift visade det sig att Epsilon endast hade rating "kredit mot säkerhet" och att de såldes inte är kreditvärdigt i enlighet med de krav som uppställts. Epsilon har inte heller bifogat något intyg från moderbolaget som skulle kunna styrka bolagets ekonomiska stabilitet. De har därför inte uppfyllt kravet på kreditvärdighet och anbudet ska således förkastas. Epsilon häv­ dar att det av anbudet kan utläsas att de ingår i en koncern och att detta skulle styrka kreditvärdigheten. Enligt Jordbruksverkets bestämda uppfatt­ ning kan detta inte utläsas av anbudet. Jordbruksverket har således haft grund för att förkasta anbudet. Det bör även noteras att de av Epsilon åbe­ ropade kompletterande dokumenten inkom till Jordbruksverket först den 13 mars 2012, det vill säga efter sista anbudsdagen som var den 5 februari 2012. Jordbruksverket vill i detta sammanhang påpeka att för det fall an­ budsgivarens ekonomiska stabilitet garanteras av moderbolaget ska ett in­ tyg om detta bifogas anbudet och vara undertecknat av moderbolagets före- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2012-05-02 Sida 4 1433-12 E Enhet 1 trädare. Detta framgår av avsnitt 2.5.3.1. "Prövning av anbudsgivarens ekonomiska förutsättningar". Något sådant intyg har inte inkommit till Jordbruksverket inom föreskriven tid. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 16 kap. 4 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kunna komma att lida skada i en framställning till allmän förvaltningsdom­ stol ansöka om överprövning (ansökan om överprövning). Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av 11 kap. 12 § LOU framgår att en leverantör vid behov och när det gäl­ ler ett visst kontrakt får åberopa andra företags ekonomiska, tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Leverantören ska genom att tillhandahålla ett åta­ gande från företagen i fråga eller på annat sätt visa att leverantören kom­ mer att förfoga över nödvändiga resurser när kontraktet ska fullgöras. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2012-05-02 Sida 5 1433-12 E Enhet 1 Utredningen i målet Av Jordbruksverkets förfrågningsunderlag framgår följande avseende nu aktuell fråga: 2.5.3.1. Prövning av anbudsgivarens ekonomiska förutsättningar Granskningen omfattar följande: -Ekonomisk ställning. Anbudsgivaren ska vid tiden för sista anbudsdagen inneha lägst ratingen "Kredit­ värdig" enligt Creditsafe eller motsvarande från annat kreditupplysningsinstitut el­ ler på annat sätt bevisa att företagets ekonomiska ställning motsvarar krav ställda för denna grad av rating. Jordbruksverket förbehåller sig rätten att kontrollera, om anbudsgivaren uppfyller kreditvärdighet. I det fall en anbudsgivares ekonomiska stabilitet garanteras av moderbolag eller annan garant ska intyg om detta bifogas anbudet och vara undertecknat av moder­ bolagets eller annan garants behöriga företrädare. Kravet om en stabil ekonomisk ställning ska i dessa fall redovisas och uppfyllas av moderbolaget/garanten. Av den av Jordbruksverket begärda kreditprövningen från Creditsafe, date­ rad den 9 mars 2012, framgår att Epsilon AB erhållit rating 35 - Kredit mot säkerhet. Förvaltningsrättens bedömning Överprövning enligt LOU utgör en kontroll av att den upphandlande myn­ digheten har följt de grundläggande principerna som återfinns i 1 kap. 9 § LOU samt att den upphandlande myndigheten har följt övriga bestämmel­ ser i LOU. Som huvudprincip gäller att det är den part som gör gällande att en upphandling är felaktig som på ett klart sätt ska ange på vilka omstän- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 6 1433-12 E I JÖNKÖPING 2012-05-02 Enhet 1 digheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten sålunda har åberopat (ifr RÅ 2009 ref. 69). Epsilon har gjort gällande att bolaget felaktigt uteslutits från utvärderingen då bolaget uppfyller ställda krav på kreditvärdighet. Jordbruksverket har vid sin bedömning av om Epsilon uppfyller de kvalificeringskrav som upp­ ställts gällande anbudsgivarens ekonomiska förutsättningar i ovan angiven punkt haft tillgång till det anbud som lämnats av bolaget. I detta har Epsi­ lon besvarat frågan "Uppfylls efterfrågad kreditvärdighet. (Ja/Nej svar)" med ett ja. Något svar har inte lämnats gällande den efterföljande frågan om erforderlig kreditvärdighet uppfylls enligt Creditsafe eller motsvarande bevisning från annat kreditföretag. Jordbruksverket har vid kontroll av Epsilons kreditvärdighet hos Creditsafe funnit att bolaget inte uppfyllt den nivå som ställts upp som ett ska-krav i upphandlingen. På det sätt förfrågningsunderlaget är utformat är det endast uppgifterna under den angivna punkten 2.5.3.1. "Prövning av anbudsgiva­ rens ekonomiska förutsättningar" som utgör grund för bedömningen av om den angivna lägstanivån för kreditvärdigheten är uppfylld. Punkten är tyd­ lig ifråga om vilka krav som ställs och anger för det fall anbudsgivaren önskar åberopa garantier från moderbolag eller annan garant att detta ska framgå av intyg som bifogas anbudet. Det intyg som Epsilon lämnat, som även är lämnat efter anbudstidens utgång, anger endast att moderbolaget uppfyller det angivna kravet för kreditvärdighet, inte att garantier lämnas på det sätt som anges i punkten för "Prövning av anbudsgivarens ekono­ miska förutsättningar". Det som uttryckligen efterfrågats i förfrågningsun­ derlaget och som angivits som ett ska-krav har således inte getts in av Ep­ silon. Inte heller visar Epsilons anbud på annat sätt att bolaget hade en ekonomisk ställning som motsvarade ratingen "Kreditvärdig" eller motsva­ rande vid tiden för sista anbudsdagen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2012-05-02 Sida 7 1433-12 E Enhet 1 På grund av det anförda finner förvaltningsrätten sammanfattningsvis att det Epsilon anfört och åberopat inte ger stöd för att Jordbruksverket hand­ lat i strid med bestämmelserna i LOU eller principerna för offentlig upp­ handling genom att utesluta Epsilons anbud från utvärderingen på grund av bristande kreditvärdighet. Epsilons ansökan om överprövnings ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/ID LOU). rdström \