(' Sida 1 (7) FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ Mål nr 999-15 DOM 2015-09-30 Meddelad i Umeå SkanskaInstallationAB, 556224-0944 c/o Skanska Sverige AB 112 74 Stockholm Ombud: Bolagsjurist Fatoma Hafström Falk c/o Skanska Sverige AB Juridik 112 74 Stockholm MOTPART Västerbottens läns landsting 90189Umeå SAKEN SÖKANDE KONKURRENSVERKET Dok.Id 53436 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr 2015 -10- 0 2 .,. Aktbil Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 999-15 IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Västerbottens läns landsting (Landstinget) har infordrat anbud avseende ramavtal för Fastighetsunderhåll och ombyggnader (dm VLL 2263-2 014 ). Efter utvärdering av anbuden har Landstinget, beträffande teknikområde Elarbeten geografiskt områdeUmeå, rangordnat anbudsgivarna enligt föl­ jande: 1. Caverion Sverige AB 2 . Delt Elteknik AB 3. Skanska Installation AB Skanska Installation AB (Skanska) ansöker om överprövning av den del av upphandlingen som avser teknikmmåde Elarbeten geografiskt område Umeå och yrkar härvid att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts. Landstinget motsätter sig bifall till ansökan. UTREDNINGEN Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter anges under punkten AFB.53 Prövning av anbud bl.a. följande. Pris För att räkna ut ett utvärderingspris per teknikområde kommer i anbuden angivna priser och %- påslag att multipliceras med fiktiva mängder. De fiktiva mängderna används endast i utvärderingssyfte. Mängderna framgår av respektive anbudsformulär (avseende formulär för Elarbeten, se bilaga 1 till domen) i kolumnen utvärderingsmängd. .I IUMEÅ Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 999-15 Offererat timpris ska innefatta samtliga kostnader för arbetslön inklusive arbetsledning, central administration, semester, pension, försäkringar och avgifter enligt lag och avtal, personlig skyddsutrustning, handverktyg och mindre redskap enligt bilaga, brand-, ansvars- och inbrottsförsäkring samt entreprenörarvode. Angivet timpris ska i anbudet specificeras så att alla ingående kostnader är synliga. Ersättning för arbetslön ska ingå med nivåer godkända enligt gäl­ lande kollektivavtal. Anbudsgivare med timpris som inte medger en avtalsenlig arbetslön kan komma att förkastas. Parternas anföranden Skanska anför bl.a. följande. Upphandlingen har brustit då Landstinget tagit upp anbud som inte uppfyllt ställda skall-krav till prövning. Caverion Sverige AB, Delt Elteknik AB och Bravida Sverige AB har inte specificerat ingående poster i timpriset. Att specificeringen är ett särskilt skall-krav, som inte täcks inom ramen för angivande av timpriset som helhet, framgår direkt av punkten AFB.53 i förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter men även av det svar Landstinget lämnat på fråga nr 5 i dokumentet Frågor och Svar. Efter anbudstidens utgång har anbudsgivarna ifråga tillåtits av Landstinget att inkomma med kompletteringar innebärande en specifikation av timpri­ set enligt AFB.53. Specificeringen av timpris är ett skall-krav och komplet­ tering på sätt som skett kan inte göras av en uppgift som helt utelämnats. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 999-15 IUMEÅ Uppgiften som utelämnats är specificeringen. Landstinget har begärt in komplettering i strid mot reglerna härom i LOU. Posterna i timpriserna utgör en del av utvärderingen. De specificerade uppgifterna behövdes således för att göra en bedömning av priserna i relat­ ion till gällande kollektivavtal. Att notera är att kravet på att timpriserna är i nivå med gällande kollektivavtal inte varit ett krav avseende prövning av anbudsgivare enligt AFB.51, där en brist leder till uteslutning, utan krav på specificering anges under prövning av anbud där brist kan leda till uteslut­ ning. För att kunna avgöra avtalsenlig lön har Landstinget behövt se pos­ terna. Sammanfattningsvis har det varit en felaktigt begärd/tillåten komplettering från Landstinget. De anbud som saknat de efterfrågade uppgifterna (innan komplettering) borde ha förkastats. Skanska har lidit skada på grund av Landstingets agerande då man skulle haft det lägsta priset om anbuden från Caverion Sverige och Delt Elteknik inte hade tagits upp till prövning. Landstinget anför bl.a. följande. De uppgifter som Caverion Sverige och Delt Elteknik tillåtits lämna efter anbudstidens utgång är endast att betrakta som förtydliganden och konkre­ tisering av redan lämnade uppgifter, dvs. timpriset. Det har inte funnits någon risk att anbuden ändrats i sak genom förtydligandena. Se bl.a. Kammarrätten i Göteborgs avgörande i mål nr 2494-14. Ingen av anbuds­ givarna har genom de lämnade uppgifterna ändrat sina respektive priser. Landstingets uppfattning har också stöd i Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nr 1871-13. Kammarrätten fann att det var tillåtet för en anbudsgi­ vare att bryta ut priset för en del av de tjänster som ingick i upphandlingen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 999-15 IUMEÅ Det har heller inte funnits risk för att någon anbudsgivare skulle missgyn­ nas av Landstingets begäran då lämnade priser inte kunnat ändras. Det är inte omöjligt att avgöra om avtalsenlig lön inryms inom ett timpris även utan begärd specifikation, även om det avsevärt underlättar. Specifi­ kationen ändrar inte några sakuppgifter i anbudet vad avser prissättningen. Att Landstinget tillåtit anbudsgivare att efter anbudstidens utgång förtyd­ liga sina timpriser med en specifikation har inte på något sätt påverkat an­ budsprisema eller utvärderingen. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbuds­ givare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkur­ rensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydli­ gar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. (9 kap. 8 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 999-15 IUMEÅ SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET För att en ansökan om överprövning ska kunna bifallas krävs inte bara att felaktigheter konstaterats i upphandlingen utan även att den sökande lidit eller kunnat komma att lida skada till följd därav. Det ankommer på den sökande att visa att denne lidit eller kan komma att lida skada av den brist s o m p å t a l a t s (i f r HFD 2 0 1 3 r e f. 5 3 ) . Skanska menar att Landstingets agerande att efter anbudstidens utgång ge Caverion Sverige AB, Delt Elteknik AB och Bravida Sverige AB möjlig­ het att specificera ingående poster i angivna timpriser strider mot reglerna härom i LOU och att anbuden ifråga rätteligen borde ha förkastats. Förvaltningsrätten noterar att Skanska rangordnats som trea avseende i målet aktuellt teknikområde och geografiskt område. Caverion Sverige AB ochDeltElteknikAB har rangordnats som etta respektive tvåa och således före Skanska. Detta innebär att Skanska lidit eller kunnat komma att lida skada ifall anbuden från Caverion Sverige AB och Delt Elteknik AB fel­ aktigt tagits upp till utvärdering. Så är dock inte fallet avseende Bravida Sverige AB som inte tilldelats ramavtal, varför det inte finns skäl att pröva huruvida Landstinget agerat i strid mot LOU gentemot den anbudsgivaren. Förvaltningsrätten noterar vidare att det av förfrågningsunderlaget framgår att det utgör ett obligatoriskt krav att specificera ingående poster i offere­ rade timpriser. Det framgår även att det är de totala timprisema som har betydelse vid utvärdering av kriteriet Pris. Även om de uppgifter från Ca­ verion Sverige AB och Delt Elteknik AB som Landstinget begärt in efter anbudstidens utgång i och för sig utgör nya uppgifter kan enligt förvalt­ ningsrättens mening inte bortses från att det endast är fråga om att bryta upp redan lämnade timpriser i olika delposter. Det har inte funnits någon risk för att anbuden skulle ändras i sak eller att någon anbudsgivare skulle FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 7 999-15 missgynnas av Landstingets begäran eftersom lämnade timpriser inte kun­ nat ändras. Jämför Kammarrätten i Göteborgs avgörande den 26 september 2014 i mål nr 2494-14. Vad Skanska anfört om bedömning av priser i för­ hållande till gällande kollektivavtal föranleder inte någon annan bedöm­ nmg. På grund av det anförda finner förvaltningsrätten att Landstingets begäran om förtydligande kunnat ske utan risk för särbehandling eller konkmTens­ begränsning. Med hänsyn härtill, och då inte heller vad som i övrigt anförts av Skanska medför att upphandlingen kan anses strida mot någon av de gemenskapsrättsliga principerna som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU, ska ansökan om överprövning avslås. Upplysningsvis kan nämnas att förvaltningsrätten denna dag även avgjort tre andra mål avseende samma upphandling. Även ansökningarna i de må­ len, som avsåg teknikområde Golvbeläggningsarbeten geografiskt område Umeå, mål nr 1003-15, teknikområden Målningsarbeten och Golvbelägg­ ningsarbeten geografiskt område Skellefteå, mål nr 1009-15, och teknik­ område Rörarbeten geografiska områden Umeå och Skellefteå, mål m 1015-15, har avslagits. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 3109/1C LOU) Rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. 13.3 Bilaga 3 ANBUOSPRISER i Pos 1 3 4 !5 17 Kategori Arbetskostnad Fast timpenning för arbeten innefattande samtliga kostnader för arbetslön inklusive arbetsledning, semester, pension, försäkringar och avgifter enligt lag och avtal, personlig skyddsutrustning, handverktyg och mindre redskap, brand-, ansvars- och inbrottsförsäkrfng samt entreprenörarvode. Arbetskostnad För tid utöver arbetsplatsens ordinarie arbetstid - sön- & helgdagar Tilläggstjänster - kalkylering, BAS-U, ISO Observera att sedvanlig arbetsledning ingår i pos 1-3 Underentreprenörskostnader Samordning Transporter / Utvärderings mängd 1 000 tim 50 tim 100 tim 400 000 kr 800 000 kr 100 km Pris Enhet Kr/tim Kr/tim Kr/tim Kr/tim % Kr/km ! I [ I 16 2 Arbetskostnad För tid utöver arbetsplatsens ordinarie arbetstid - vardagar 50 tim ;:J0,....1 u Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. I,\?�� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se