Dok.Id 408923 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 E-post: förvaltningsratteni1inkoping@dom.se ,vw,v.förvaltningsratteni1inkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM 2020-01-28 Meddelad i Linköping Mål nr Sida 1 (4) ==- SÖKANDE (Dnr !���_r___A_tk_ib_-l--i Överprövning av upphandling enligt lagen (2016: 1147) om upphandling av koncessioner (LUK) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. YRKANDEN M.M. ANL Sweden AB, 556861-1403 MOTPART Kriminalvården SAKEN 1o<$?r:-�NJ<�U�R�E�N�VS �ER�KE-T 11.:nhet 20-01-28 Kriminalvården genomför upphandlingen Kiosk till häktet Göteborg, anstal­ ten Högsbo, anstalten Sagsjön, anstalten Skogome 2019-4055 (Upphand­ lingen). Uppdraget avser drift av kioskverksamhet och genomförs som en tjänstekoncession enligt LUK. Avtal kommer att tecknas med en leverantör. Det anbud som är det mest ekonomiskt fördelaktiga med avseende på pris kommer att antas. Av tilldelningsbeslut den 10 december 2019 framgår att Jonas & Olas Spelbutik AB tilldelats koncessionen. ANL Sweden AB (Bolaget) ansöker nu om överprövning och anför huvud­ sakligen följande. I prislistan i upphandlingsdokumenten krävs att man ska ange varnmärken på vissa artiklar vilket tyder på att man också tar hänsyn till kvalitet, trots att det inte är upptaget som bedömningsgrund i upphand­ lingen. Det krävs även att man anger pris för chokladdrycker per styck, trots att de säljs i tiopack och man inte :far bryta förpackningen och sälja dem i enstaka påsar. Upphandlande myndighet är också skyldig att ifrågasätta onormalt låga anbud, vilket Kriminalvården inte har gjort. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10618-19 I LINKÖPING Kriminalvården motsätter sig bifall till ansökan och anför huvudsakligen följande. Upphandlingsdokumenten är inte otydliga. På grund av de speci­ ella omständigheter som råder inom Kriminalvården har upphandlingen ut­ formats så att anbudet med lägst pris för angivna varor ska antas. Varorna är referensprodukter som valts ut baserat på vilka varor som de intagna efter­ fråga i dagsläget och är inte uttömmande. Det finns inga krav på varor av viss kvalitet eller varumärke. Om bolaget hade uppfattat posten Cho­ kladdryck som otydlig hade det utrymme att ställa en fråga under anbudsti­ den. Någon sådan fråga har inte inkommit. Den eventuella otydligheten kring posten är i vart fall så liten att den inte påverkat utgången av utvärde­ ringen eller inneburit att utvärderingen inte har gått att genomföra. Det sak­ nas därtill bestämmelser i LUK om vad en myndighet ska göra för det fall att ett anbud förefaller vara onormalt lågt. Koncessionshavaren måste ha fri­ het att sätta priser baserat på affärsmässiga överväganden. Den ekonomiska risken vid prissättningen är en del av det affärsmässiga övervägande som le­ verantören måste göra. Sammantaget saknas grund att ingripa mot upphand­ lingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 6 § LUK ska rätten besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlande myndigheten eller enheten har brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i LUK och detta har med­ fört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Av 15 kap.2 § LUK framgår att upphandlande myndigheter och enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare ge­ nomföras i enlighet principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10618-19 Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har anfört att upphandlingsdokumenten är otydliga och hänvisat till att det :framstår som att Kriminalvården vid anbudsutvärderingen har beaktat tilldelningskriterier som inte :framgår av upphandlingsföreskrifterna. Av prislistan i upphandlingsdokumentet :framgår att märke ska anges för vissa produkter, bl.a. apelsinsaft: och chokladdryck. Förvaltningsrätten anser inte att detta i sig är att betrakta som otydligt. Det har inte heller :framkommit att offererade varumärken har påverkat anbudsutvärderingen, eller att utvärde­ ringen annars gjorts på andra grunder än de som framkommer i upphand­ lingsföreskrifterna. Vad bolaget anfört i denna del medför därmed inte an­ ledning att ingripa mot upphandlingen. I prislistan har även angetts att chokladdryck ska anges med pris per port­ ionspåse, totalt antal 600 stycken. Bolaget har anfört att detta är en otydlig­ het eftersom chokladdryck säljs i tiopack. Förvaltningsrätten bedömer inte att detta innebär en sådan otydlighet i prislistan som kan anses ha nämnbart påverkat anbudsgivares möjlighet att lämna anbud. Det bör t.ex. för en an­ budsgivare vara förhållandevis lätt att beräkna styckpriset genom att divi­ dera priset för ett tiopack chokladdryck med tio. Bolaget har även anfört att Jonas & Olas Spelbutik AB har lämnat ett onor­ malt lågt anbud. Det saknas bestämmelser i LUK som ger en upphandlande myndighet möjlighet att förkasta ett anbud om en leverantör lämnat anbud som förefaller vara onormalt lågt. Sammantaget finner förvaltningsrätten att det inte har :framkommit skäl för ingripande mot Upphandlingen enligt LUK på av bolaget anförda grunder. Ansökan ska därför avslås. I LINKÖPING Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10618-19 I LINKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Magnus Wickström Rådman Föredragande har varit Jonas Nilsson. I-� . tlli SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 'l FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www .domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på '.vww.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se