FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 MOTPART Stockholms Stad, Fastighetskontoret Box 8312 104 20 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Sida 1 (5) KONKURRENSVERKEf 201G -05- 2 5 DOM 2016-05-24 Meddelad i Stockholm Prorink International AB, 1469362-9 Valajantie 2 FI-86300 Oulainen Finland Mål nr 3793-16 SÖKANDE PNd Dnr KSnr Aktbll Dok.Id 725474 Postadress 115 76 Stockholm Besllksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16;30 -·· ·----- -- , ,_____ _ FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms stad (staden) genomför en upphandling av totalentreprenad avseende ny kylcentral till Östermalms IP (uppdragsnummer 15 115-1). Upphandlingen sker genom ett förenklat förfarande i enlighet med lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut med­ delat den 15 februari 2016 framgår att staden beslutat att anta ett anbud från ett annat bolag än Prorink Intemational AB (bolaget). Bolaget yrkar i första hand att förvaltningsrätten ändrar tilldeJningsbeslutet på så sätt att bolaget tilldelas entreprenaden eller i andra hand att upphand­ lingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följan­ de. Förfrågningsunderlaget är så pass otydligt att det fbreligger sakliga skäl att avbryta upphandlingen. Entreprenadformen är totalentreprenad då funk­ tionsansvaret är på entreprenören. Bolagets anbud har förkastas av skäl som tillhör projekteringen och som inte än är utfört. Ingen av de grunder som staden angett som skäl till att bolagets anbud förkastats utgör skall-krav. Bolagets anbud innehöll totalt sex kylkompressorer vilka bestod av fyra kompressorer :llir den stora banan samt två kompressorer för ishallen. Dessa två var inte presenterade i anbudet eftersom det inte fanns någon plats för det. Staden bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Staden har inte brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § LOU eller någon annan av bestämmelserna i den lagen. Förfrågningsunderlaget uppfyller lagens krav på förutsebarhet och transparens. Anbuden har prövats i enlighet med angivna förutsättningar och anbud och anbudsgivare har behandlats lika utan ovidkommande hänsyn. Således har varken kvalificeringen eller förfarandet i övrigt skett i strid med LOU. Någon grund för att besluta om ingripande i upphandlingen finns därför inte. Sida 2 3793-16 Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3793-16 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppen­ het och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i forvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har :framfart i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot någon grundläggande princip eller bestämmelse i LOU. I en överprövningsprocess gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (RÅ 2009 ref. 69). Det är således bolaget som har att visa att staden har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU samt att bolaget har lidit eller riskerar att lida skada till följd av detta. Vidare kan den, som hos en förvaltningsdomstol ansöker om ingripande mot en upphandling, få bifall endast om denne klargör och konkretiserar på vilket sätt man lidit skada eller kan komma att lida skada. (HFD 2013 ref. 53) Utgångspunkten är att en upphandlande myndighet är fri att själv bestämma föremålet för upphandlingen och bestämma de kvalitetsnivåer, prestanda m.m. som ska gälla för upphandlingen så länge det sker inom ramen för gemenskapsrätten. --- -------------- ---------------- ---------------- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3793-16 Bolaget har anfört att staden har förkastat bolagets anbud trots att det uppfyller alla obligatoriska krav. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samt­ liga i förfrågningsunderlaget obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvärd­ eringen, De så kallade skall-kraven som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande enheten ska kunna utvärdera anbudet. Så länge bestämmelserna i LOU och tillämpliga grund­ läggande principer beaktas, är en upphandlande myndighet normalt oför­ hindrad att själv bestämma om och hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella skall-krav är uppfyllda. Av tilldelningsbeslutet från den 15 februari 2016 framgår att bolagets anbud förkastats då produkten inte uppfyller kraven i rambeskrivningen. Vidare framgår att bolagets anbud inte uppfyller rambeskrivningens krav gällande kompressorer, förångare, köldbärarpumpar, flöden samt köld­ medium. Av förfrågningsunderlagets avsnitt AFB.31 framgår att anbudet ska omfatta hela entreprenadåtagandet och att om anbudet inte överens­ stämmer med anbudsförfrågan kan anbudet komma att lämnas utan att beaktas. Vidare framgår att anbud som inte innehåller begärda uppgifter kommer att förkastas. Bolaget har anfört att förfrågningsunderlaget är så pass otydligt att det föreligger sakliga skäl att avbryta upphandlingen. För att bolaget ska anses lida skada av otydligheter i förfrågningsunderlaget behöver bolaget emellertid visa att samtliga uteslutningsgrunder för bolagets anbud beror på otydlighet i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten finner att bolaget varken visat att förfrågningsunderlaget inte uppfyller kraven om förutse­ barhet och transparens enligt LOU eller att bolaget lider skada eller riskerar att lida skada av vad som anförts. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3793-16 Bolaget har vidare anfört att entreprenadformen är totalentreprenad då funktionsansvaret är på entreprenören. Enligt förvaltningsrätten innebär detta inte att staden är förhindrad att ställa de lcrav som bolagets anbud inte uppfyller. Bolaget har vidare anfört att ingen av de grunder som staden angett som skäl till att bolagets anbud förkastats utgör skall-lcrav. Förvaltningsrätten finner emellertid att bolaget inte visat annat än att de krav som bolagets anbud inte uppfyller utgör skall-krav i upphandlingen. Bolaget har vidgått att bolagets anbud saknat uppgift om kompressorer för ishallen eftersom det inte fanns någon plats för det. Förvaltningsrätten finner att bolagets anbud redan genom detta medgivande kan konstateras inte upp­ fylla samtliga skall-krav i upphandlingen. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att bolagets anbud därmed rätteligen förkastats. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att det saknas skäl att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den :f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. Ansökan om överprövning avslås därför. HUR MAN ÖVERKLAGAR I STOCKHOLM i bilaga (DV 31 09/lA LOU). Detta avgörande kan överklagas. Infonnation om hur man överklagar fmns ° I. rp: il I) �-( -�� ' Johannes Dahlman har föredragit målet. Rickard Tennisberg 7 Förvaltningsrättsfiskal j HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till �marrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock Skickas eller lämnas till för­ valtningsrätjei:i, Överklagande� ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det v:id en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. �0 Skrivelsen med överklagande ska innehålla där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målmun­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ....l 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se I.