LÄNSRÄTTEN I VÄSTERBOTTENS LÄN Föredragande Clu·istina Röckner DOM Mål nr 2071-08E Kansli 2 Sida 1 (6) SÖKANDE Alpin Städ AB, 556640-5261 Storsätragränd 24, 4 tr 127 39 Skärholmen MOTPART Skellefteå kommun 931 85 Skellefteå SAKEN 2008 =12� 11 Meddelad i Umeå Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU Skellefteå kommun (kommunen) har infordrat anbud avseende inköp av combistädmaskiner (dnr UH-08-162). - Vid upphandlingen har använts förenklat förfarande. Alpin Städ AB (bolaget) yrkar i länsrätten att upphandlingen ska göras om alternativt rättas till. Kommunen bestrider bifall till bolagets ansökan. Genom interimistiskt beslut den 27 november 2008 har länsrätten förordnat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäimande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) Dok.Id 40687 Postadress Box 193 901 05 Umeå Bcsöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon 090-17 74 00 E-post: Telefax 090-13 75 88 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN DOM 2071-08 E I VÄSTERBOTTENS LÄN En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket an­ bud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallan­ de prioritetsordning. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upp­ handling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlaget. (15 kap. 16 § LOU) Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenska­ per, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, :funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. (12 kap. 1 § andra stycket LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 2 § första stycket LOU) Kommunens förfrågningsunderlag I förfrågningsunderlagets bilaga Upphandlingsföreskrifter med svarsfonnu­ lär anges bl.a. följande. Sida 3 LÄNSRÄTTEN DOM 2071-08 E I VÄSTERBOTTENS LÄN 5.3 Utvärdering Det för kommunen ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att an­ tas. I utvärderingen kommer föUande kriterier att ligga till grund för be­ dömningen. Pris 40% Kvalitet/funktioner 40% Service 20% Med kvalitet/funktion menas hur väl offererade maskiner svarar mot ställda krav. Med service menas leverantörens samlade serviceförmåga som inställelse­ tid vid maskinhaveri samt utbildning. Hur anbudet utvärderas framgår av bilaga Utvärderingsmodell, se bilaga 1 till domen. Till förfrågningsunderlaget hör Kravspecifikation, se bilaga 2 till domen. Frågor om upphandlingen har besvarats av kommunen i dokumentet Frågor och svar, se bilaga 3 till domen. Parternas anföranden Bolaget anför. Förfrågningsunderlaget saknar det som principen om trans­ parens gör gällande, nämligen en förutsägbarhet. I förfrågningsunderlaget anges att tre utvärderingskriterier kommer att användas. Det är näst intill omöjligt att förstå hur utvärderingen beträffande kriteriet Kvalitet/funktion ska gå till eller vilka krav som ska uppfyllas för att erhålla maximal poäng. Bolaget uppfattar det som att kommunen godtyckligt fördelat poäng till de inkomna anbuden. - De poängnivåer som gäller är 1 poäng för icke god­ känd nivå/ej lämnade uppgifter; 2 poäng för godkänd nivå och 3 poäng för väl godkänd nivå (ger visst mervärde). - De företag som kan påvisa att de uppfyller kraven i kravspecifikationen bör erhålla högsta möjliga poäng. Sida 4 LÄNSRÄTTEN DOM 2071-08 E I VÄSTERBOTTENS LÄN Utvärdering har inte byggt på denna ide. Snarare har utvärdering byggt på en ide huruvida företagen kan erbjuda ett mervärde. Bolaget menar att detta mervärde innebär ett värde större eller mer än vad som efterfrågas i upp­ handlingen. Bolagets bestämda uppfattning är att inte erbjuda mer än vad som efterfrågas i upphandlingen. Om kommunen efterfrågar en viss kvali­ tet/funktion och preciserar denna kvalitet genom 14 krav och ett bolag kan visa att det uppfyller alla dessa krav bör bolaget erhålla maximal poäng. Så är inte fallet. Eftersom bolaget upplever det som att kommunen har utvärde­ rat egenskaper som rimligtvis ligger utanför det efterfrågade bör upphand­ lingen avbrytas och göras om. - Bolaget har lidit skada eller riskerar att lida skada om den upphandlande enheten skriver avtal. Kommunen anför. Någon utvärdering av anbuden har ännu inte utförts. Kommunen har inte fördelat några poäng till anbuden, vilket bolaget påstår. - Det bestrids att förfrågningsunderlaget inte skulle vara transparent. De grundkrav som ställts framgår av kravspecifikationen. I ett förtydligande har kommunen förklarat att begreppet kravställan i kravspecifikationen ska ses som önskemål. De utföranden som anges i underlaget är relevanta och väl kända i den aktuella branschen. Bolaget borde ha förstått och kunnat svara på de utföranden som efterfrågas. Kommunen anser att man som upp­ handlande enhet ska ha rättigheten att skilja anbudsgivarna från varandra genom att utdela visst mervärde om det visar sig att någon egenskap fram­ står som bättre än godkänd nivå. - Vidare har bolaget inte inkommit med anbud inom giltig anbudstid. Ett anbud från bolaget inkom sju dagar efter sista anbudsdag och har därför utan granskning returnerats med vändande post. - Bolaget har inte och kommer inte att lida skada ifall kommunen tecknar avtal med am1an anbudsgivare. Eftersom bolaget inte kommit in med något anbud inom gällande anbudstid är det inte delaktigt i upphand­ lingen och kan därför inte anses ha lidit skada. Kommunen är förhindrad att i anbudsprövningen ta med för sent inkomna anbud. LÄNSRÄTTEN I VÄSTERBOTTENS LÄN DOM Sida .5 2071-08 E Länsrättens bedömning Bolaget anför sammanfattningsvis att det finns brister i förfrågningsunder­ laget samt att kommunen godtyckligt fördelat poäng till de inkomna anbu­ den. Vad som i sistnämnda del avses av bolaget torde dock vara att förfråg­ ningsunderlagets utformning ger utrymme för kommunen att godtyckligt fördela poäng till anbuden. Kommunen har nämligen ämm inte utvärderat anbuden och således inte fördelat poäng till anbuden. Bolaget anför att det är oklaii hur kriteriet Kvalitet/funktioner avses utvär­ deras och vad som krävs för att erhålla maximal poäng. Bolaget menar vi­ dare att de anbud som uppfyller kraven i Kravspecifikationen bör erhålla högsta möjliga poäng. Länsrätten noterar att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt att en anbudsgivare kan utläsa vad som tillmäts betydelse i upphandlingen och utifrån underlaget kan skapa sig en bild av möjligheterna att lämna ett konkmTenskraftigt anbud, jämför RÅ 2002 ref. 50. I det i förevarande mål aktuella förfrågningsunderlaget anges att med kvalitet/funktioner avses hur väl offererade maskiner svarar mot ställda krav. Flera av kraven i Kravspecifikationen im1ehåller värderande kriterier (t.ex. bra borsttryck, snäv vändradie) men det framgår inte av förfrågnings­ underlaget vad som är godtagbar nivå eller vad som krävs för att ge mer­ värde, vilket får ses som en brist i förfrågningsunderlaget. Kraven är dock, enligt dokumentet Frågor och svar, inte skall-krav utan önskemål från kommunens sida. Länsrätten kan inte finna amiat än att det måste anses framgå av förfrågningsunderlaget vad som avsetts tillmätas betydelse vid upphandlingen och att anbudsgivarna utifrån förfrågningsunderlaget kunnat skapa sig en bild av möjligheterna att utforma ett konkurrenskraftigt anbud. Med hänsyn häiiill och till att kommunen angett att de utföranden som för­ tecknats i underlaget är väl kända i den aktuella branschen finner länsrätten inte att den konstaterade bristen är så allvarlig att upphandlingen kan anses strida mot de gemenskapsrättsliga principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Härmed följer att ansökan inte kan bifallas. Sida 6 LÄNSRÄTTEN DOM 2071-08 E DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet den 27 november 2008. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 4 (Dv 3109/lc) Upplysning: Överklagandetiden enligt bifogad bilaga är tre veckor. Den tid under vilken ett överklagande kan tas upp till prövning av kammarrätten kan dock bli kortare. En ansökan om överprövning av offentlig upphandling får nämligen normalt inte prövas efter den tidpupkt då det finns ett kontrakt avseende det som upphandlas. Kammarrätten får dock även om ett kontrakt föreligger normalt pröva ansökar:i. till dess att tio dagar gått från det att läns­ rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. I VÄSTERBOTTENS LÄN Utvärdering avseende Combi städmaskiner &!räkning Priset P1lsel beräknas i i'Ja s!eg. �Heg1 en!igtfarme!n= Steg 2 enligt farmeln = (UlgstaprisJA..k,ueillpris)•Ma.�P ({Vikl • S\1mma m.ixPJ / Avsnittets m13:�P} • Beräknad poäng Övriga uM.lrderingskritetier Berakllas ,mllgt formeln =- ({Vikt'Summama.�P)TAvsnittetsmaxPJ•Beräknadpoäng E_tt k1lte1ium lian delas upp i fiera unde1kliterier som poängsatts var fi.lr sig. Poangen ror ett sådant kfiterium blir ett me;;lel!al a1J underl::C:-r�:�'.�-:�•��-a,:z��-�: u i': ..._ Utvärderinciskriterier Viki Pris Kvalitet/funktion Service Summa 200 6,40 0,00 0,00 400 Beräkn poäng Vägd 600 Ber:äkn Vägd poäng 1,60 0,00 0,00 Beräkn poäng 2 Vägd poäng 1,28 0,00 0,00 40% 40% 20% 100% Max IBeräkn IVägd poäng !poäng (!Oän Beräkn Vägd poäng poäng 10 I 10 J :J 5 3,20 0,00 0,00 3 poäng 2,13 0,00 0,00 poäng 3 16 \)� ,_ 'K "'-- -!]' -::i..,_ 1 Kombimask.iner 4 st med arbetsbredd 40-45 3 st med arbetsbredd 45-60 2 st med arbetsbredd 70-85 Åkbar (om möjligt, passerutrymme 78xl42crn inkl skrapa) Kravställan · KRAVSPECIFIKATION • Vattenbesparing - anpassar vattenmängd efter hastighet • Effektiv Sugförmåga - suger även sand, grus, mindre skräp • Bra borsttryck • Elektronisk bortsdemonterare • Enkla och tydliga underhålls/rengöringsmoment • Underhållsfria batterier med lång drifttid och inbyggd laddare • Ergonomiskt Inställbart körhandtag • Snäv vändradie • Timräknare • Tändlås • Ljudnivå max 60 db • Servicenivå - driftsgaranti, stilleståndstid • • Testkörning under upphandlingstiden OBS! Anbudspecifikationen består av ett excelark med två blad ett för varje maskinstorlek dessa uppgifter skall fyllas i för varje maskin som leverantören erbjuder. Utbildning - Ev. uppföljning vid servicetillfälle· Postadress: Skellefteå 931 85 Skellefteå Besöksadress· Hörnellgatan 5 Skellefteå Fax: 0910-897 02 Tel· 0910-73 50 00 vx Organisationsnummer· 212000-2643 Dokumentnamn· Internet www skelleftea.se Epost· eva nystrom@kornmun skelleftea se Kravspecifikation Bilaga 1 Sida 1(1) FRÅGOR OCH SVAR Syfte Upphandlingen består av ett antal dokument. Dessa dokument är versionshanterade i detta dokument. Det innebär att alla framtida förändringar i upphandlingens dokument kommer att noteras här. Av detta dokument framgår i vilket dokument som eventuella förändringar skett samt på vilken sida. Eventuella frågor från leverantörer under pågående upphandling kommer att basvaras i detta dokument. Syftet är alltså att göra det lätt att skilja mellan ny och föråldrad information. ÄNDRING I DOKUMENT FRÅGOR OCH SVAR Är Kravställan ett ska/ skall krav eller önskemål?? Ang ljudnivå är det dB(A) ni menar Var mäts den vid förarens öra eller 1,5 m från maskinen? Det är önskemål!!! Vi vill att.a"nbudsgivaren fyller i vår anbudsspecifikation med Ja/Nej utifrån resp. offererad maskins utrustning/funktion. FRÅGOR OCH SVAR COMBISTÄDMASKINER Dnr: ldAN�r{f"'"7 VÄSTER.BOTT�'!$ tAM ; lnk. 2008 ·12- 0 3 Målnr Rotel Alctbll :;· : Ja det är dB(A). branschen. Utifrån den standard som gäller för Skellefteå kommun Trädgårdsgatan 6 931 85 Skellefteå Tel: 0910-735000 Fax: 0910-735084 Epost: Org.nr: 2120002643 Dnr: UH-08-162