LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2009-06-24 Meddelad i Stockholm Målm 11129-09 Rotel 5.54 Sida 1 (9) SÖKANDE Folkuniversitetet Stockholm, 802006-4096 Box 6901 102 39 Stockholm IIW'�wllfiBfll!ill!!fal!JDHfl!tUIP� • ��1"1'� .. 2009 -06- 2 6 j � Ombud: Advokat Tomas Kjellgren ochjur. kand. Christian •.,, :: Mannheimer Swartlmg Advokatbyrå Box 1711 111 87 Stockholm MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 3 juni 2009 upphör därmed att gälla. Dokid 438901 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 11129-09 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling av kompletterande ak­ törer som erbjuder personliga coacher till nyarbetslösa och korttidsarbets­ lösa, dnr 2008/231925. Enligt tilldelningsbeslut avsänt den 20 maj 2009 beslöt Arbetsförmedling­ en att anta andra anbud än anbudet från Folkuniversitetet Stockholm (Folkuniversitetet). I tilldelningsbeslutet anges att anbudet från Folkuniver­ sitetet har förkastats eftersom det inte uppfyller det uppställda skall-kravet på att det beskrivna referensuppdraget ska vara liknande. YRKANDEN M.M. Folkuniversitetet ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att upp­ handlingen ska få avslutas först sedan rättelse gjorts. Till stöd för sin talan anför Folkuniversitetet huvudsakligen följande. Referensuppdraget utgörs av det så kallade SAGA-projektet, vilket Folkuniversitetet har genomfört inom det särskilda statliga anslaget SAGA. Såvitt kan förstås har Arbets­ förmedlingen förkastat Folkuniversitetets anbud på den grunden att de pro­ jekt som utförts inom ramen för det statliga SAGA-anslaget inte kan upp­ fylla det skall-krav avseende referensuppdrag som uppställts i förfråg­ ningsunderlaget. Någon enskild prövning av det av Folkuniversitetet be­ skrivna referensuppdraget synes inte ha skett. Det förhållandet att Arbets­ förmedlingen inte har valt att kontakta den referens som angivits i anbudet, och som kan intyga att projektet uppfyller det aktuella skall-kravet, pekar tydligt på att Arbetsförmedlingen endast har gjort en rudimentär prövning av anbudet. Att på detta sätt avstå från att göra en reell prövning av anbu­ det är oförenligt med vad som angivits i förfrågningsunderlaget och med LOD. Arbetsföm1edlingens vedertagna uppfattning om innebörden av verksam­ het inom SAGA-anslaget överensstämmer inte med de SAGA-kurser som Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 11129-09 STOCKHOLMS LÄN beskrivits i Folkuniversitetets anbud. I den till anbudet bifogade beskriv­ ningen av referensuppdraget har Folkuniversitetet presenterat tre olika va­ rianter av projektet med olika målgrupper, innehåll och metodik. Den för­ sta varianten, Slussen, har varit helt inriktad på jobbcoachning. Den andra och den tredje varianten, SAGA och SAGA Ung, har haft jobbcoachning och därtill hörande aktiviteter som huvudsaklig inriktning. Inte i något fall har fokus legat på kompetensutveckling och praktik. Till skillnad från vad Arbetsförmedlingen påstår överensstämmer referens­ uppdraget till innehåll och inriktning med det av Arbetsfönnedlingen i upphandlingen efterfrågade uppdraget. Detta framgår av de delar av upp­ dragsbeskrivningen där syftet och målet med det coachningsprojekt som erbjöds inom ramen för SAGA-projektet beskrivs, där det bland annat framgår att projektet syftat till att deltagarna skulle integreras långsiktigt i arbetsmarknadssystemet. Av uppdragsbeskrivningen framgår att vikten av täta samarbeten mellan individen, Folkuniversitetet och Arbetsförmedling­ en betonades inom projektet. Detta täta samarbete resulterade i samtal, vid vilka enskilda fick information angående möjligheterna på arbetsmarkna­ den. Var tredje vecka anordnades möten där de enskilda deltagarna även fick träffa rekryteringsföretag och utbildningsanordnare. Arbetsförmed­ lingens uppfattning att det inom SAGA-anslaget inte funnits utrymme för coachningsverksamhet är med andra ord felaktig, vilket även framgår av den utvärderingsrappo1i angående SAGA som Folkbildningsrådet publice­ rat. I sitt förfrågningsunderlag har Arbetsförmedlingen valt att inte närmare definiera vilken närmare betydelse som myndigheten lägger i begreppet jobbcoachningsverksamhet. Något krav på att åberopade referensuppdrag uteslutande ska ha avsett jobbcoachningsverksamhet har heller inte upp­ ställts. Det är inte möjligt för Arbetsförmedlingen att i efterhand tolka det aktuella kravet på ett sätt som går längre än vad som tydligt framgår av Sida 4 LÄNSRÄTTENI DOM 11129-09 STOCKHOLMS LÄN förfrågningsunderlaget. Den coachningsutbildning som tillhandahållits inom ramen för SAGA-projektet måste anses vara likvärdig med det av Arbetsförmedlingen efterfrågade uppdraget. Detta särskilt mot bakgrund av att syftet med upphandlingen är att deltagarna i coachningsprogrammen får en anställning. Folkuniversitetets anbud uppfyller således samtliga i för­ frågningsunderlaget uppställda skall-krav. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan. För det fall att länsrätten skulle finna att upphandlingen genomförts i strid med reglerna i LOU yrkar Arbetsförmedlingen att det förkastade anbudet förklaras uppfylla angivna kvalificerings- och skall-krav och att det infogas bland de redan godkända anbuden. Enligt Arbetsförmedlingen skulle ett beslut att upphandlingen ska göras om utgöra ett alltför stort ingrepp med alltför omfattande skadeverk­ nmgar. Till stöd för sitt bestridande anför Arbetsförmedlingen huvudsakligen föl­ jande. Arbetsförmedlingen har vid bedömningen av det aktuella referens­ uppdraget utgått från den beskrivning som lämnats i Folkuniversitetets anbud. Denna rör de så kallade SAGA-kurser som Folkuniversitetets Av­ delning Jönköping har genomfört på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Av den beskrivning av referensuppdraget som har bifogats anbudet framgår att detta har varit fokuserat på kompetensutveckling och praktik, varför det inte kan anses vara liknande den jobbcoachning som efterfrågas i den aktu­ ella upphandlingen. Det framgår av beskrivningen att målet med uppdraget var att "definiera och tydliggöra varje individs behov, förutsättningar och möjligheter satt i ett personligt, socialt och arbetsmarknadsmässigt per­ spektiv" samt att "i nära samarbete med arbetsförmedling och deltagare skapa en hållbar studieplan". Vidare framgår att det som benänms "coach­ processen" ska leda fram till att det fastställs "en unik lösning för vaije individ, en studieplan". Därefter berörs de teoretiska och estetiska änmen som kan bli aktuella samt aktiviteter rörande friskvård och praktik. I anbu- Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 11129-09 STOCKHOLMS LÄN det saknas stöd för att den variant som i beslaivningen av referensuppdra­ get omnämns som Slussen skulle avvika från SAGA Ung och SAGA vad gäller mål, innehåll, upplägg och metodik. För det fall att Slussen har ut­ gjort en aktivitet med renodlad jobbcoachning har alltså detta inte redovi­ sats i anbudet. Den beslaivning av uppdraget som Folkuniversitetet nu har tillfört, det vill säga Folkbildningsrådets uppföljning av SAGA 2007, avser en annan verksamhet än den i anbudet beslaivna och avviker även i övrigt från den beslaivning som lämnats i anbudet. Uppgifterna kan således inte påverka bedömningen av huruvida Arbetsförmedlingen har handlat i strid med LOU när Folkuniversitetets anbud har förkastats. Folkuniversitetet har anfört att referensuppdraget måste anses vara liknan­ de eftersom dess syfte är detsamma som syftet med den efterfrågadejobb­ coachningen. Arbetsförmedlingen vidhåller att det åberopade referensupp­ draget inte är liknande då syfte, mål och huvudsakligt innehåll inte utgörs av individuell jobbcoachning, utan av utbildning och kompetensutveckling. Att jobbcoachning och SAGA-kurserna i viss mån delar det övergripande syftet att stärka individen på arbetsmarknaden kan inte anses medföra att SAGA-kurserna är att jämställa med den jobbcoachning som efterfrågas i den aktuella upphandlingen. Arbetsfönnedlingen har inte tagit kontakt med den i anbudet angivna kon­ taktpersonen eftersom någon prövning av skall-haven inte kan göras i för­ väg innan upphandlingen. Arbetsförmedlingen har vidare en mycket god kärn1edom om SAGA-kursernas im1ehåll och utformning. Något behov av mer infmmation om SAGA-kurserna har således inte funnits. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU stadgas att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 11129-09 upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap 2 § samma lag framgår bland annat följande. Om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att le­ verantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande. 4 Krav på anbudsgivaren Verksamhet och referens Det är en förutsättning att anbudsgivaren har erfarenhet av att genomföra liknande uppdrag som det efterfrågade. Med liknande uppdrag avses jobb­ coachning, jobbmatchning, karriärcoachning, outplacement eller annan coachning som avser att stärka den enskildes ställning på arbetsmarknaden. För att visa att anbudsgivaren uppfyller ovanstående och har förmåga att genomföra det efterfrågade uppdraget ska följande beskrivningar bifogas till anbudet; e en kortfattad beskrivning av ett (1) liknande uppdrag som anbudsgiva­ ren har genomfört. Välj gärna ett uppdrag där använd metodik och ar­ betssätt knyter an till det upplägg som anbudsgivaren tänker använda för nu aktuellt uppdrag. [. . . ] Av beskrivningen måste minst framgå; a) syfte och mål med uppdraget b) vilket innehåll, upplägg och metodik som användes [...] [...] Länsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren måste ha erfarenhet av att genomföra liknande uppdrag som det efterfrågade. För att visa att detta krav är uppfyllt ska anbudsgivaren bifoga en beskrivning av ett lik­ nande uppdrag som anbudsgivaren har genomfört. Det måste således fram­ gå av beskrivningen av referensuppdraget att kravet på erfarenhet av att genomföra liknande uppdrag är uppfyllt. Med liknande uppdrag avses en- o [...] LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 11129-09 ligt förfrågningsunderlaget jobbcoachning, jobbmatchning, karriärcoach­ ning, outplacement eller annan coachning som avser att stärka den enskil­ des ställning på arbetsmarknaden. Av anbudet från Folkuniversitetet framgår följande. Som referensuppdrag hänvisar Folkuniversitetet till de SAGA-kurser som har genomförts på fle­ ra orter i landet i samarbete med olika folkhögskolor. Folkuniversitetet hänvisar särskilt till de SAGA-kurser som arrangerades av Avdelning Jön­ köping under perioden den 15 november 2004 - den 31 december 2007. Av beskrivningen av referensuppdraget framgår att Folkuniversitetet arbe­ tat med tre olika varianter av SAGA-kurser: Slussen, SAGA och SAGA Ung. Slussen beskrivs i anbudet som ett kortare kartläggnings- och coach­ projekt som riktades till deltagare som precis hade skrivits in i Aktivitets­ garantin och som behövde support för att kliva in i ett ofta redan planerat upplägg. SAGA var enligt beskrivningen i anbudet ett längre projekt med fokus på kompetensutveckling, coachning, praktik och jobbsökaraktivite­ ter, medan Saga Ung var ett längre projekt med fokus på kompletterande grundskole- och gymnasiekurser, praktik och coachning. Under rubriken "Syfte och mål med uppdraget" anges att uppdraget syftade till att möjlig-­ göra egenförsörjning och förhindra långvarig belastning av socialförsäk­ ring och aktivitetsgaranti. Målet för uppdraget var enligt beskrivningen att klart definiera och tydliggöra varje individs behov, förutsättningar och möjligheter satt i ett personligt, socialt och arbetsmarknadsmässigt per­ spektiv samt att i nära samarbete med Arbetsförmedlingen och deltagare skapa en hållbar studieplan. Under rubriken "Innehåll, upplägg, metodik" anges bland annat fö\jande. Uppdraget genomfördes i tätt samarbete mellan Folkuniversitetet, Arbets­ förmedlingen och individen. Trepartssamtal hölls kontinuerligt och hand­ läggare från Arbetsförmedlingen besökte regelbundet Folkuniversitetet. Vid dessa tillfällen erbjöds enskilda samtal och infom1ation gavs om möj- Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 11129-09 ligheterna på arbetsmarknaden. Var tredje vecka kom rekryteringsföretag eller andra utbildningsanordnare på besök. Även då gavs tillfälle till en­ skilda samtal. Vad gäller coachning anges följande under den aktuella ru­ briken. Genom coachning medvetandegjordes deltagaren om sin anställ­ ningsbarhet, sitt förhållningssätt och sina attityder till sig själv och sin om­ givning. Coachprocessen bestod av ett basmaterial som var uppdelat i äm-­ nena insikt, marknad, aktivitet och taktik. Till materialet kopplades alltid en eller flera coacher för att stötta deltagarna i arbetet med processen. Med utgångspunkt i deltagarnas behov och önskemål samt i situationen på ar­ betsmarknaden fastställdes sedan en unik lösning för varje individ, en stu-­ dieplan. Såvitt. framgår av anbudet kunde dem1a studieplan innehålla teore­ tiska ärnnen, estetämnen, friskvård och praktik. Länsrätten, som inte finner att vad Folkuniversitetet anfört visar att Arbets­ förmedlingen inte skulle ha gjort en reell prövning av anbudet, konstaterar inledningsvis att begreppet "coachning" förekommer på ett flertal ställen i beskrivningen av referensuppdraget. Enligt beskrivningen var den variant av SAGA-kurserna som kallades Slussen ett coachprojekt medan övriga varianter hade fokus på bland annat coachning. Coachning mot arbete var enligt beskrivningen centralt i hela utbildningen och det anges att uppdra­ get syftade till att, med hjälp av individuell coachning, balansera självför­ troende och självkännedom med yrkeskunnande och arbetsmarknad. Mer konkreta uppgifter om den coachningsverksamhet som Folkuniversitetet bedrev inom ramen för referensuppdraget ges endast under mbriken "Inne­ håll, upplägg, metodik", där den ovan återgivna beskrivningen av coach­ processenåterfinns. Avbeskrivningenavcoachprocessenframgårattden­ na mynnade ut i att en unik lösning i form av en studieplan fastställdes för varje individ. Coachningen syftade således, som det får förstås, till att ut­ forma en plan för deltagarnas fortsatta teoretiska och praktiska utbildning. Mot bakgrund av detta framstår utbildningsverksamheten som referens­ uppdragets centrala innehåll och huvudsakliga syfte. Uppdraget kan där- STOCKHOLMS LÄN LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 9 11129-09 med inte, enligt länsrättens mening, anses vara ett liknande uppdrag som det av Arbetsfönnedlingen efterfrågade. Mot bakgnmd av det anförda finner länsrätten att vad Folkuniversitetet anfört inte visar att Arbetsfönnedlingen agerat i strid mot LOU genom att förkasta bolagets anbud med hänvisning till att aktuellt skall-krav inte är uppfyllt. Ansökan om ingripande enligt LOU ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA) �L:sso� Rådman Föredragande har varit Linnea Svenander. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emelle.rtid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. u::, 0'-< 0r-- 0C'l :S--.._ °' 0;;::; .___,,-- Skrivelsen med överklagande skall innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga OJ u www.dornstol.se