FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning3 1 SÖKANDE DOM 2016-01-11 Meddelad i Stockholm Mål nr 8353-15 Sida 1 (7) Knowit Dataunit AB, 556436-6259 Västmannagatan 4 111 24 Stockholm MOTPART Försvarets materielverk,202100-0340 11588 Stockholm Upphandling på försvars- och säkerhetsområdet FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2016 -0·1- 1 1- SAKEN Avd Dnr KSnr Aktbll Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 667823 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 Expeditionstld 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se måndag - fredag 08:00-16:30 Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8 353- 1 5 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Försvarets Materielverk ( FMV) genomför en upphandling benämnd Ramav­ tal konsulttjänster Gripen, dm·380309-AI878607. Upphandlingen genom­ förs som ett fö1·handlat förfarande enligt lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS, Upphandlingen är uppdelad i åtta positioner, där vruje position avser en specifik konsultinriktning. Av tilldel­ ningsbeslut som meddelats i upphandlingen framgår vad gäller position1, Handläggare utbildning Gripen, bl.a. att anbudet frånKnowit Dataunit AB (Knowit) inte bedömts uppfylla skall-krav S4. Knowit ansöker om överprövning av position1 i upphandlingen och yrkar att FMV genomför en ny utvärdering av bolagets uppfyllnad av kravet S4 och därvid godkänner bolagets kravuppfyllnad. Bolaget anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. Av tilldelningsbeslutet framgår att FMV har ansett att den avKnowit offererade konsulten inte i tillräcklig utsträckning hru· erfarenhet från J AS 39 utbildningar av tekniker och flygförare och att anbudet därför har bedömts inte uppfylla skall-krav S4.Knowit motsätter sig den av FMV gjorda bedömningen. Av det aktuella kravet framgår att offererad konsult ska ha kompetens motsvarande minst nivå3 enligt kompe­ tensnivåmall inom upplägg metodik och processer för utbildning av piloter och tekniker på J AS39 Gripen.Knowit anser att den konsult som bolaget offererat uppfyller detta krav. -Knowit anser att konsulten uppfyller kravet S4 samt har efterfrågad kompetensnivå genom referensprojekt nr 4,5 och 1 6 . I inlämnad konsultprofil med tillhörande referensprojekt står det tydligt beskrivet i ref. nr5 och16 att en del av en flygdivisionsunden·ättelseofficers vru·dag är att utbilda piloter och övlig flygdivisionspersonal. I referenspro­ jekt nr 4 beskrivs ett uppdrag där konsulten tjänstgjo1t som flygteknisk offi­ cer på J AS39 Gripen. Eftersom FMV inte specificerat vilken typ av utbild­ ning för piloter och tekniker på JAS39 Gripen som FMV avser anser bolag­ et att utbildning som genomförs, utvecklas och tas fram av en flygdivisions- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8353-15 I STOCKHOLM underrättelseofficer har en relevant koppling till utbildning av piloter på JAS 39 Gripen, Något skäl att forkasta bolagets anbud har därför inte före­ legat. Om så skulle ske, skulle detta vara i stdd med1 kap.11 § LUFS, primät.1 den s.k. transparensprincipen. FMV bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. För att tillförsäkra sig om att de vinnande anbudsgivarna kommer att kunna utföra de aktuella uppdragen, har FMV ställt upp ett flertal krav som de offererade konsulterna ska uppfylla. Varje anbudsgivare ska genom att kryssa i en ruta i svarsblan­ ketten intyga att respektive krav uppfylls och däitill styrka detta genom att hänvisa till motsvarande punkter i ett till anbudet bifogat ev. Vad som me­ nas med de olika kompetensnivåerna framgår av den kompetensnivåmall som bifogats till förfrågningsunderlaget. - FMV har bedömt att den konsult som Knowit har offererat inte uppfyller det krav som uppställts om att kon­ sulten ska ha kompetens motsvarande minst nivå 3 av upplägg och processer för utbildning av piloter och tekniker på JAS 39 Gripen (krav S4). Knowit har för att styrka att bolaget uppfyller krav S4 hänvisat till referensupp­ dragenmt5,9,10,11,12,13,15,16och20 samtkap.4ibolagetsanbud, Referensuppdragen uppfyller dock inte det aktuella kravet i S4 av skäl enligt foljande. Ref nr 1 Uppdraget avser i huvudsak tekniskt systemarbete samt utbildning av medi­ cinsk personal i helikoptermiljö och har därför ingen relevant koppling till utbildning av piloter och tekniker på JAS 39 Gdpen, Denna erfarenhet styr­ ker således inte att konsulten har förvärvat kompetens inom efterfrågat om­ råde. Ref nr 5 Uppdraget avser utbildning inom området undenättelseverksamhet och har därför ingen relevant koppling till utbildning av piloter och tekniker på JAS 39 Gripen. Denna erfarenhet styrker således inte att konsulten fo1-värvat kompetens inom efterfrågat område. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8353- 15 I STOCKHOLM Ref nr 9 Uppdraget avser test och validering av tekniska delsystem och har därfö1' ingen relevant koppling till utbildning av piloter och tekniker på J AS39 Gripen. Denna erfarenhet styrker således inte att konsulten förvärvat kom­ petens inom efterfrågat område. Ref nr 12 Uppdraget avser uppbyggnad och vidmakthållande av ny unden•ättelseorga­ nisation inom helikopterflottiljen och har därfor ingen relevant koppling till utbildning av piloter och tekniker på J AS39 Gripen. Denna erfarenhet styr­ ker således inte att konsulten förvärvat kompetens inom efterfrågat område. Ref nr 13 Uppdraget avser att ta fram ett utbildningsreglemente för flygunderrättelse­ officerare och har därför ingen relevant koppling till utbildning av piloter och tekniker på J AS 39 Gripen. Denna erfarenhet styrker således inte att konsulten förvärvat kompetens inom efterfrågat område. Ref nr 15 Uppdraget avser helikopterverksamhet och har därför ingen relevant kopp­ ling till utbildning av piloter och tekniker på J AS39 Gripen. Denna erfaren­ het styl'ker inte att konsulten förvärvat kompetens inom efterfrågat område. Ref 111· 16 Uppdraget avser i synnerhet utbildning inom flygtaktik på divisionsnivå och har därfor ingen relevant koppling till utbildning av piloter och tekniker på J AS39 Gripen. Denna erfarenhet styrker således inte att konsulten förvärvat kompetens inom efterfrågat område. Ref nr 20 Uppdraget avser arbete med en studie avseende framtida roller för J AS39 Gripen D och har därför ingen relevant koppling till utbildning av piloter och tekniker på JAS 39 Gripen. Denna erfarenhet styrker således inte att konsulten förvärvat kompetens inom efterfrågat område. Av de referensuppdrag som Knowit hänvisar till i sitt anbud är det endast nummer 10 och11 som bedöms vara relevanta. Dessa båda uppdrag till­ sammans motsvarar dock inte kravet på minst fyra års arbetserfarenhet inom området som framgår av kompetensnivåmallen. Kapitel 4 utgörs av kon­ sultens ev men detta tillför ingen relevant fakta utöver referensuppdragen. - Sammanfattningsvis har Knowit inte lyckats visa att den av bolaget offe­ rerade konsulten har kompetens motsvarande minst nivå3 av upplägg metodik och processer för utbildning av piloter och tekniker på J AS39 Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8353 -15 I STOCKHOLM Gripen, vilket är ett obligatoriskt krav enligt förfrågningsunderlaget. Efter­ som Knowit inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i förfrågningsunder­ laget, har FMV haft fog för sitt beslut att inte utvärdera bolagets anbud. SKALEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I1 kap.1 1 § LUFS stadgas följande. Upphandlande myndigheter eller en­ heter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principema om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I16 kap. 6 § första stycket LUFS anges följande. Om den upphandlande myndigheten eller enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfött att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den tär avslutas först sedan rättelse har gj01ts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlagets punkt2 . Kravspecifikation anges bl.a. följande. Anbudgivaren ska i sitt anbud ange en konsultprofil för vaije position som anbudsgivaren avser lämna anbud på. Samtliga konsultprofiler som erbjuds ska minst uppfylla samtliga ställda skall-krav under vaije position. Krav­ uppfyllnad ska styrkas genom att ev, intyg, betyg m.m. bifogas i anbudet för vruje konsultprofil som anbudsgivaren avser att erbjuda. Cv ska vara tydligt och enhetligt utformat. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8353-15 I STOCKHOLM Avseende skall-krav S4 for position anges i förfrågningsunderlaget att kon­ sulten ska ha kompetens motsvarande minst nivå 3 enligt FMV:s kompe­ tensnivåmall inom upplägg metodik och processer för utbildning av piloter och tekniker på JAS 39 Gripen. Vidare uppmanas anbudsgivare att tydligt ange vilken punkt i ev där kravuppfyllnad visas. För att en konsult ska upp­ nå nivå 3 krävs, enligt en till förfrågningsunderlaget bifogad kompetens­ nivåmall, bl.a. att konsulten har haft 4-8 års arbetserfarenhet inom området. FHrvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget framgår att det i den aktuella positionen av upp­ handlingen (position I) har uppställts ett krav med innebörden att offererad konsult ska ha kompetens motsvarande minst nivå 3 enligt FMV:s kompe­ tensnivåmall inom upplägg metodik och processer för utbildning av piloter och tekniker på JAS 39 Gripen (krav S4). FMV har ansett att Knowit genom sitt anbud inte visat att den konsult som bolaget offererat uppfyller detta krav. Knowit har gjort gällande att FMV:s bedömning är felaktig och att bo­ lagets anbud uppfyller det uppställda skall-kravet i S4. Bolaget har vidare gjort gällande att ett förkastande av bolagets anbud strider mot 1 kap. 11 § LUFS och då särskilt mot transparensprincipen. Förvaltningsrätten anser att det aktuella kravet har utformats tilh·äckligt tyd­ ligt för att en anbudsgivare ska kunna förstå att det som krävs för att upp­ fylla kravet är erfarenhet från utbildning av piloter och tekniker avseende JAS 39 Gripen. Förfrågningsunderlaget kan därmed inte i detta avseende anses ha brustit vad gäller transparens. Fråga är då om Knowit genom sitt anbud fär anses ha visat att offererad konsult uppfyller skall-krav S4. Sida7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8353-15 I STOCKHOLM Knowit har för att styrka att bolaget uppfyller skall-lo'av S4 i sitt anbud hän­ visattillreferensprojektnr1,5,9,10,11, 12,13,15,16och20 ikap.3 i bolagets anbud samt kap. 4. Bolaget har vidare hos förvaltningsrätten åbe­ ropat refe1·ensuppdrag nr 4 för att styrka kravuppfyllnad. Förvaltningsrätten anser i likhet med FMV att de åberopade referensupp­ dragen 1, 5, 9, 12 , 13 , 1 5, 1 6 och2 0 inte visar att konsulten förvärvat komp­ etens avseende utbildning av piloter och tekniker på J AS 39. Vad gäller uppdragen med referensnummer 10 och1 1 i uppfyller dessa inte kravet om att konsulten ska har efterfrågad arbetserfarenhet om minst fyra år. Kapitel 4 utgörs av konsultens ev men detta tillför ingen relevant fakta utöver refe­ rensuppdragen. Mot bakgrund av att Knowit i sitt anbud inte åberopat refe­ rensuppdrag nr 4 för att styrka aktuell kravuppfyllnad finner förvaltnings­ rätten att detta uppdrag inte kan beaktas vid bedömningen av om aktuellt skall-krav är uppfyllt. Förvaltningsrätten anser därför att Knowit genom sitt anbud inte kan anses ha visat att konsulten uppfyller det uppställda skall­ kravet i S4. FMV kan därför inte anses ha agerat i strid med 1 kap. 1 1 § LUFS eller någon am1an bestämmelse i denna lag genom att inte utvärdera anbudet från Knowit. Det saknas därför giund för ingripande enligt LUFS med anledning av vad Knowit anfört i målet. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV3109/lA LOU). ���0L___ Rådman Carina Westin har varit föredragande.