FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Målm 11758-12 Enhet 14 Sida l (8) DOM 2012-08-20 Meddelad i Stockholm Sörmlands Tak AB, 556259-9802 Sulkyvägen 18 163 43 Spånga 2a12 -os- 2 3 Avd I� MOTPART Dnr I fOM 11758-12 Allmänna avdelningen Leverantören ska ha lägsta riskklass 40-59 enligt Creditsafe eller motsvarande. Bevis från Creditsafe behöver ej bifogas. Sollentuna kommun kontrollerar. Eventuell förklaring till låg riskklass måste däremot bifogas. Om företaget utan tillfredsställande förklaring har lägre riskklass än här angiven riskerar att förkastas enligt förutsättningar i LOU. I avsnitt 2.1.2 Sociala avgifter i förfrågningsunderlaget anges bl.a. föl­ jande. Kommunen kommer att kontrollera att företaget har betalt föreskrivna skatter och social­ avgifter genom att beställa information från skatteverket. Leverantören behöver därför ej bifoga sådana bevis. Ett företag som ej betalar föreskrivna skatter och sociala avgifter riskerar att förkastas enligt förutsättningar i LOU. Förvaltningsrättens bedömning Överprövning enligt LOU utgör en kontroll, utifrån de omständigheter som sökanden har anfört, av att den upphandlande myndigheten har följt de grundläggande principer som återfinns i 1 kap. 9 § samt övriga bestämmel­ ser i LOU. Det ankommer inte på förvaltningsrätten att göra en ny utvärde­ ring eller i övrigt pröva lämpligheten av den upphandlande myndighetens beslut. Den upphandlande myndigheten har vidare, inom ramarna för de grundläggande principerna, en mycket stor frihet att utforma sitt förfråg­ ningsunderlag. Av upphandlingsprotokollet framgår att Kommunen uteslutit Bolagets an­ bud från utvärdering på den grunden att Bolaget har för låg rating enligt både Soliditet och Creditsafe. I målet är ostridigt att Bolaget vid tiden för tilldelningsbeslutet hade en riskklass som inte överensstämmer med kravet i avsnitt 2.1.1 i förfråg­ ningsunderlaget. I enlighet med likabehandlingsprincipen som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU får den upphandlande myndigheten inte efterge eller bortse från sådana skall-krav som uppställs i förfrågningsunderlaget. I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11758-12 Allmänna avdelningen ·Likabehandlingsprincipen utgör därför hinder mot att anta anbud som inte uppfyller ställda krav. Bolaget har emellertid anfört att den låga ratingen berodde på att en betal­ ning av misstag gjordes till fel skattekonto, men att detta senare korrige­ rats..Enligt Bolaget har Kommunen agerat felaktigt genom att inte ge Bo­ laget möjlighet att förklara de felaktiga uppgifterna och inte inf'örskaffa erforderligt underlag för en individuell bedömning. Kommunen har bl.a. anfört att dervid tidpunkten för beslutet inte fanns annan information att tillgå än vad som redovisats och att beslutet därför var korrekt. Vidare anser Kommunen att kravet på en individuell bedöm­ ning måste anses uppfyllt. I avgörandet RÅ 2005 ref 47 fann Högsta förvaltningsdomstolen att en upphandlande myndighet som uteslutit en anbudsgivare på grundval av enbart kreditomdöme, utan att anbudsgivaren haft möjlighet att med egen utredning bemöta de upplysningar myndigheten inhämtat, brustit i upp­ handlingsförfarandet då myndigheten inte ha haft tillräckligt underlag för att göra en sådan individuell bedömning som krävs. Förvaltningsrätten konstaterar att det av förfrågningsunderlaget framgår vilket krav på rating som ställs och att anbudsgivaren måste ge in förkla­ ring till varför denne eventuellt har för låg rating. Bolaget hade därför möj­ lighet att kontrollera sin rating och därefter ge in en förklaring till varför den var låg. Den förklaring Bolaget anfört i förvaltningsrätten, att den låga ratingen berodde på att en betalning av misstag gjorts till fel skattekonto, nådde emellertid inte Kommunen innan anbudstidens slut. Kommunen saknade därför anledning att ifrågasätta det kreditomdöme Bolaget erhållit. I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11758-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Fqrvaltningsrätten anser att då Koinmunen kontrollerat Bolagets kreditom­ döme från två olika kreditinstitut, samt i förfrågningsunderlaget gett an­ budsgivama möjlighet att förklara eventuell låg rating, så har Kommunen införskaffat tillräckligt underlag för att kunna göra en individuell bedöm­ ning av Bolagets ekonomiska förhållanden. Eftersom Bolaget inte upp­ fyllde samtliga skall-krav i förfrågningsunderlaget hade Kommunen skäl att utesluta Bolagets anbud. Förvaltningsrätten anser sammanfattningsvis att det mot bakgrund av vad som anförts i_målet inte finns förutsättningar för ingripande enligt LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). lprnt��� Föredragande har varit Nils Henriksson. Annika Falkenbom Rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skri.va till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas ståt förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnutn!J?.er. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lALOU