30. NOV. 20· 1 '0:49 FÖRVALTNINGSRÄTTEN �IR. 7Ml7 ·� 21111 (9) ..:I.L� tillägg m,tn. I anbudsunderlaget anges mycket riktigt att leverantören ska genomföra ett verksamhetsövertagande. Hurlåtersigdockdennaberäkninggörasdåförstantagenleverantörbe­ reds att göra detta? Kommer regionen att kompensera eventuell mellan­ skillnad? Det vore i så fall underligt eftersom det i förfrågningsunderlaget anges att leverantören ska bära sina kostnader (dessa framgår inte gällande eventuella medarbetare vid verksamhetsövergången efter de inte är redovi­ sade utan endast produktionstimmama). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBO:RG Avdelning l DOJ.\,ISKÅL Tillämpliga bestämmelser 12497-11 E Upphandlande:myndigheterskabehandlaleverantörerpåettlikvärdigtoch icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rättenbeslutaattupphandlingenskagörasomellerattdenfåravslutasförst sedan rättelse har gjorts (l 6 kap. 5 § LOU). Enligt 9 kap, 8 § andra stycket LOU fär en upphandlande myndighet begä­ ra att en anbudsansökan ellet ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske ut.an risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning, Myn­ digheten f'ar också begära att en leverantö:i: förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 1 0 och 1 1 kap. Av 1 1 kap , 2 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får ställa krav på en lägsta nivå för anbudssökandens och anbudsgivare ekonomiska samt tekniska och yrkesmässiga kapacitet. I 1 1 kap. 7 § LOU finns bestäm.tnel­ ser om vad som kan utgöra bevis p å en leverantörs ekonomiska kapacitet. Utredningen i malet Av för.frågningsunderlaget framgår att upphandlingen omfattar städtjänster till Västra Götalandsregionens mindre objekt. Upphandlingen omfattar sex geogl'afiska områden enligt en distriktsindelning och rumslista for respek­ tive distrikt. Anbud har ktmnat lämnas på ett eller flera av de geografiska områdena. Efter prövning av om anbudsgivare kvalificerat sig enligt krav i NR. 7l07 s. 6/11 3◊.NOV.2011 1◊:51 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 NR. 7407 S. 7/11. 12497-11 E avsnitt 3 i anbudsinbjudan, prövas om obligatoriska krav på anbudet och efterfrågade tj änster är uppfyllda. Anbud som därvid godkänts utvärderas utifrån vad som är ekonomiskt mest fördelaktigt föt respektive distrikt, varvid pris viktas till 62 procent och kvalitet till 38 procent. I avsnitt 1.1 i anbudsinbjudan, �'Upph.andlingsobjekf', anges bl.a. följande. Antagen leverantör ska tillsammans med beställaren genomföra ett ,1erksam­ hets�vertagande som beräknas påbörjas omgående efter avtaiswiderskrift. Övertagande ska ske som ett samordnat projekt dät vardera parten bär sina egna kostnader. Enligt 6 b § LAS övergår) som huvudregel, de anställningar som berörs av ent� reprenaden automatiskt på entreprenören. Anställningsavtalet som anställ­ nings:förhållandet ska dock inte övergå om arbetstagaten motsätter sig detta. Av förfrågningsunderlaget framgår för respektive distrikt bLa. den yta som är aktuell för upphandlingen och om det finns anställda som omfattas. Det har också angetts antal årsarbetare som har en anställning inom respektive område samt att antalet kan komma att ändras efter att personalen har fått frågan om verksrunhetsövergång. Av avsnitt 3.2 i anbudsinbjudan, 1'Anbudsgivarens :finansiella och ekono­ miska ställning", framgår obligatoriska krav for kvalificering avseende anbudsgivarens finansiella och ekonomiska ställning, Följande anges. Anbudsgivaren ska ha stabil ekonomi. Anbudsgivaren ska visa detta genom att bifoga kreditupplys,:1ing :från Upplysningscentralen (UC AB) eller annat kre­ ditupplysningsföretag. Kreditupplysningen får inte vara äldre än en månad. Kravet på stabil ekonomi anses uppfyllt oro riskklassificering enligt UC inte understiger 3 (norn1al risk) eller motsvarande nivå for upplysning från annat kreditupplysningsforetag. OmaubudsgivarenjnteoårupptillennivåsommotsvararUC:snivå3,eller motsvarande, ska en förklaring lämnas tillsammans med ytterligare informa­ tion om företagets ekonomiska ställning. Av avsnitt 2.4 i anbudsinbjudan, ''Anbudets fonn1 innehåll samt avläm­ nande av E-anbud'\ framgår bl.a. att anbud ska lämnas i digital form (E-anbud) och att anbudet ska redovisa efterfrågade uppgifter genom att svar skrivs i vissa av förfrågningsunderlagets dokument, bl.a, dokumelitet "Anbudsinbjudan". I anbudsinbjudan finns utrymme för att bl.a. genom 30.NOV.2011 10:51 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 N�.7407 S.8/11 12497-11 E kryssmarkering svarajakandeellernekandepåvissafrågor. Enavdessa frågoravserhuruvidaanbudetuppfyllerettställtkravpåattdetavanbudet ska framgå att samtliga ska-krav ät uppfyllda och att "Avtalsförutsättning­ arna'r (bilaga 17 till för.frågningsunderlaget) accepteras i sinhelhet, I avsnitt 2. 5 i anbudsinbjudan, "Rättelse och förtydligande av anbud", an­ ges följande, Den upphandlande 111yndigheten kan medge att anbudsgivare tär rätta en up­ penbar felskrivning eller felräkning eller annat uppenbart fel i anbudet. Den upphandlande myndigheten kan ooksä begära att ett anbud förtydligas och kompletteras om det kan ske ut.an risk för särbehandling eller ko:nkurrensbe� gränsniog. Förtydliganden och kompletteringar ska bekräftas skriftligt. Bolaget har till sitt anbud bifogat en skrivelse den 16 mars 201 1 av två handläggare vid SEB. I skxivelsen, som rubricerats "Förändrad riskklass hos UC för V-Städ AB", anges bl.a. följande. Roger Månssön har förvärvat samtliga aktier i V-Städ AB genom det av ho­ nom helägda bolaget V-Städ Holdi.og AB. Vi har sedan lång tid en relation med V-Städ AB som vi är nöjda med. Det är ett normalt förfarande att UC till• fälligt riskklassificerar om bol.ag som gör förändringar i sin styrelse, Bakgrun­ den till detta ål' bl.a. att intressenter i samhället ska bli varse när det sker för­ ändringar i ett bolags styrelse vare sjg förändringen för ett bolag ellet en in­ tressent är positiv eller negativ. Förvaltningsrc'ittens bedömning Bestämmelserna i anbudsinbjudan om verksamhetsövertagande och om övergång av anställningsavtal kompletteras av bl.a. uppgifter om antalet befintliga anställda årsru:betslcrafter för respektive distrikt. Såvitt fram­ kommit i målet har inte ångetts något om lönekostnader etc. för de befint­ liga anställda åtsarbetskraftema, Visserligen synes sådana uppgifter ha relevans för en anbudsgivares bedömning av kostnaderna för övertagande av personal , Betydelsen kan dock ifrågasättas med hänsyn till att, förutom bolaget, ocksåfemandraanbudsgivareharlämnatanbudiupphandlingen. I öVJ:igt kan enligt förvaltningsrättens mening inte ställas något krav på att det i för:frågningsunderlaget närmare bo,:de ha angetts hur många av de 3O.NOV.2011 10:52 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 NR. 7407 S. 9/11 anställdasomkom.merattövergåtillentreprenören. Såsomangettsavregi­ onenfårdettaansesvaraenomständighetsomintekanpreciseraspåför­ hand. Fö;rvaltningsrätten anser därför att det som anförts av bolaget inte visar att förfrågningsunderlaget har sådana bristex i förutsebarhet att regio­ nen fötfarit i strid med 1 kap. 9 § LOU. Av utredningen framgår att bolaget inte bifogat någon kreditupplysning till sitt anbud, trots att detta utgjort ett obligatoriskt krav ftlr kvalificering en� ligt avsnitt 3,2 i anbudsinbjudan. Den skri-velse från SEB som getts in a-v bolaget antyder att bolagets risl