FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-09-09 Meddelad i Stockholm Mål nr 13082-11 Enhet 12 Bemannia AB, 556626-8347 Sveavägen 155 113 46 Stockholm MOTPART Nacka kommun 131 81 Nacka SAKEN -u.r 0 9 --- Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp �BJOOsing - LOOtbil DokJd 152077 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Avd Dnr 1 ") t'l en ('/") L:Jd DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: �KONKURRENSVERl{ET il FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13082-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Nacka kommun (kommunen) har genomfört en upphandling avseende per­ sonaluthyrningstjänster, dnr KFKS 2011/125-050. Upphandlingen har ge­ nomförts som ett förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. Kommunen har i tilldelningsbeslut daterat den I O juni 2011 och avsänt till samtliga leve­ rantörer den 17 juni 2011, meddelat att man har antagit anbud från tre andra leverantörer än Bemannia AB (Bemannia). Bemannia yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om. I andra hand yrkar Bemannia att upphandlingen ska rättas på så sätt att utvärde­ ringen av anbuden inte ska ta hänsyn till andra kriterier än vad lagen tillå­ ter avseende tilldelningsgrunden lägsta pris. Till stöd för sin talan anför Bemannia i huvudsak följande. Kommunen har i förfrågningsunderlaget och i frågor och svar, förklarat att tilldelning kommer att göras enligt ut­ värderingsgrunden lägsta pris. Kommunen har blandat principen om lägsta pris tillsammans med en utvärderingsmodell som bygger på en relativ ut­ värdering av inkomna anbudspriser. Anbud som har hamnat närmast ett medelvärde har tilldelats ramavtal. Förfrågningsunderlaget har varit otyd­ ligt utformat och det går inte att utläsa hur utvärderingen av pris kommer att genomföras. Kommunen har vid utvärderingen av anbuden och vid till­ delningsbeslutet beaktat andra kriterier än vad som framkommit i upphand­ lingen och har därmed brutit mot transparensprincipen. Principen om lägsta pris innebär att det anbud som lämnat det lägsta priset tilldelas kontrakt och någon utvärdering av anbuden framkommer inte. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. LOU ger inte närmare besked om hur ett förfrågningsunderlag ska vara utformat eller hur en utvärderingsmodell ska vara konstruerad utöver vad som kan sägas komma till uttryck i I kap. 9 § och 12 kap. 1-2 §§ LOU. Nämnden för offentlig upphandling har i info mars 2002 s. 9 uttalat att en upphandlande myndighet har betydande utrymme för en skönsmässig be­ dömning i fråga om vilka krav och kriterier den vill ange i förfrågningsun- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13082-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen derlaget, som grund för att tilldela ett kontrakt. En upphandlande myndig­ het kan i princip välja vilken modell som helst för att genomföra en upp­ handling så länge den kan anses uppfylla de grundläggande principerna i LOU. Vid upphandling av personaluthyrningstjänster har kommunen valt ett sätt för att hindra prisdumpning och svart arbetskraft. Kommunen har utformat en utvärderingsmodell med beaktande av de grundläggande prin­ ciperna i LOU och har redovisat utvärderingsmodellen i förfrågningsunder­ laget på ett tydligt sätt. Dessutom har samtliga anbudsgivare fått samma förutsättningar och behandlades lika under hela upphandlingsprocessen. Utvärderingsmodellen har döpts till pyramidmodellen och utvärderingen bygger på att alla ska-krav ska vara uppfyllda för att få delta i utvärdering­ en. Därefter sker utvärderingen med lägsta pris som urval av de anbudsgi­ vare som ska tilldelas kontrakt. Lägsta pris behöver inte vara den som läm­ nat det per yrkeskategori, utan utgör det lägsta priset som valts för den an·• givna utvärderingsmodellen. I aktuell utvärderingsmodell vinner den eller de anbudsgivare som i modellen uppnått lägst pris. Samtliga offererade timpriser summeras och divideras med antalet yrkeskategorier. De medel­ värden som ligger inom ramen för+- 5 procent i förhållande till medelvär­ det för samtliga anbudsgivare är de som lämnat lägst pris i kommunens lägsta prismodell. Kommunen har prövat och värderat angivna anbud i enlighet med fömtsättningarna i förfrågningsunderlaget. Vinnande leveran­ törer uppfyller samtliga ska-kraven och har lägsta pris i enlighet med py­ ramidmodellen. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser1 Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 1 Seövergångsbestämmelsetilllagen(20I0:571)omändringilagenomoffentligupp­ handling. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13082-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enligt 15 kap. 16 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest för­ delaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterievikt­ ningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upp­ handling, i ansökningsin�judan eller i förfrågningsunderlaget. I 16 kap. 5 § LOU föreskrivs följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1i att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredning i målet I kommunens förfrågningsunderlag "Personaluthyrnings�jänster" anges på sidan 4 under punkten 5.4 "ANBUDSUTVÄRDERING, STEG 3" följan­ de. Anbudsutvärderingen omfattar följande moment och bedöms mot ställda krav. Begärda uppgifter enligt kvalificeringsfasen ska visa att anbudsgivaren har kapacitet och förmåga att genomföra uppdraget För att få deltaga i utvärderingen ska alla yrkeskategorier ha offererats. • Uppfyllande av ställda ska-krav. Alla ska-krav ska ha besvarats med Ja utan reservationer och sk 10 där ska uppfyllandet av övergripande krav på alla tjänster beskrivas. • Lägsta pris Anbudspris ska lämnas på samtliga delar i prisbilagan och med enhets­ pris per yrkeskategori. Här avses att endast ett pris kan lämnas per yr­ keskategori. Kommunen kommer att anta den anbudsgivare som uppfyller ovanstående kriterier och lämnat det totalekonomiskt mest fördelaktiga anbudet 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13082-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Utvärdering För utvärdering kommer Evaluera Pyramidmodellen (bifogas) att användas vilket innebär att samtliga enhetspriser slås samman och att medelvärdet av samtliga kvalificerade leve­ rantörers priser beräknas. Procentavvikelse (+-) 5 procent kring medelvärdet ger maximal poäng. Är avvikelsen större sjunker den erhållna poängen. 5 Pyramidmodellen i bilaga: ArvodeiPri:I. Pyramid sao PoäM 40 35 30 25 20 15 10 Medel 400 !l50 300 2SO 200 150 100 50 P·1 p.4 j c:::JTnn-arvode c:=::JMedel -e--Poäng ) Bas för poäng P-5 Pyramid Innebär att, medelvärdet av samtliga i