LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN KLAGANDE DOM 2009-07-10 Meddelad i Stockholm Mål nr 12723-09 Rotel 551 Sida 1 (17) 1. Lisa Boman, 490514-0200 Ringvägen 112, 3 Tr 116 61 Stockholm 2. AJ:ja Ylhänen, 500519-9442 Vetegatan 10, Bv 118 59 Stockholm MOTPART Skarpnäcks stadsdelsnäim1d i Stockholms stad Box 5117 121 17 Johanneshov SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens inte1imistiska beslut av den 18 juni 2009 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas upphör dänned att gälla. Dok.Id 4405 08 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom_se Expeditionstid måndag - fredag 09:00--15:00 Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Skarpnäcks stadsdelsnämnd i Stockholms stad (stadsdelsnämnden) genom­ för en upphandling benämnd "Upphandling av verksamhetsdrift av Ham­ marbyhöjdens gruppbostäder", dnr 103 - 345/08. ltilldelningsbeslut avsänt den 12 juni 2009 har Skarpnäcks stadsdels­ nämnd antagit annat anbud än det från Lisa Boman och Anja Ylhänen. Lisa Boman och Arja Ylhänen (Lisa Boman), som senare har för avsikt att bedriva verksamheten i bolaget Jämlik Omsorg AB, ansöker hos länsrätten om överprövning enligt LOU och yrkar att länsrätten förordnar att upp­ handlingen görs om. Till stöd för sin talan anför de bl.a. följande. Av för­ frågningsunderlaget framgår att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas. Av förfrågningsunderlaget framgår också att vissa kvali­ ficerade krav kan ge ett mervärde, vilket då utvärderas. Förfrågningsunder­ laget är dock mycket rörigt och det var för anbudsgivama helt omöjligt att bilda en uppfattning av hur mervärdet egentligen skulle ko1mna att bedö­ mas. Det synes ha gjorts en fullständigt skönsmässig utvärdering av vad som innefattas i detta me1värde. Som exempel kan näinnas att under rubri­ ken "personal och bemanning mervärde" anges som ett krav att persona­ lens erfarenhet och utbildning ska framgå samt att anbudsgivaren även ska beskriva hur all personal ska göras delaktig i planeringen av arbetet. Det framgår emellertid inte vad som erfordras för att få full poäng inom detta område. Den omständighet att stadsdelsnämnden i förfrågningsunderlaget har blan­ dat kvalificerande krav med utvärderingskrav är ytterst förvin-ande och bidrar till att förfrågningsunderlaget framstår som oklart och otydligt. Hade förfrågningsunderlaget varit tillräckligt transparent och tydligt hade de kunnat utforma anbudet annorlunda. Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 STOCKHOLMS LÄN Vad avser de i förfrågningsunderlaget uppställda mervärdeskriterierna an­ för Lisa Boman bl.a. följande. 1.1.13 - SärskUt stöd/service/omvårdnad: Möjligheten att individualisera mellanfleraför målgruppen etablerade och lämpliga metoder. Attendo Care AB (Attendo) har erhållit fem poäng för att de erbjuder Sherborne-metoden. Emellertid används inte dem1a metod bland vuxna och metoden är inte heller vetenskapligt prövad. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt att det är brukarna som ska ha nytta av de s.k. mervärdena. Ljusnevägen specialbyggdes för personer med Prader Willi Syndrom (PWS) av Stockholms stad. Hemmet är utformad så att personer med de handikappet ska kunna bo där. Personer med PWS saknar mättnadskänsla och det är därför viktigt att deras kost, vatten och motion är under ständig kontroll. Om inte dessa rutiner följs dör personer med PWS i 30-års åldern. Denna metod är väl etablerad och i allra högsta grad evidensbaserad. At­ tendo har överhuvudtaget inte skrivit någonting om motionsaktiviteter, samarbete med psykiatrin eller speciell kost. Petrejusvägen har en unik kompetens kring det mycket sällsynta handikappet LMBB samt även kun­ skaper om epilepsi. Narthorsvägen har 15 års kunskap om Downs Syndrom och medarbetarna arbetar efter ett mycket individuellt synsätt. Det är själv­ fallet naturligt att även personer med andra behov kan komma att flytta in men det är ingenting som de står handfallna inför. Däremot borde deras kunskap om och erfarenheten av verksamheten ses som en tillgång. Attendo synes vidare helt ha blandat ihop daglig verksamhet med gruppbo­ stad. På gruppbostäder är boendet det primära. Någon gemensam samling förekommer inte på gruppbostäder överhuvudtaget. Det är individen som ska stå i centrum och kollektiva lösningar ska undvikas. Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 Det framgår under ett antal punkter hur de har för avsikt att fortsätta sitt arbete. Förfrågningsunderlaget borde vidare på ett tydligt sätt ha klartgjort att anbudsgivaren skulle beskriva hur den hade för avsikt att arbeta i fram­ tiden. Vidare noteras att även Attendo har beskrivit hur de för närvarande arbetar. 1.1.13 - Särskilt stöd/service/omvårdnad: Anbudsgivaren presenterar en/arbetar efter en evidensbaserad metod. Det skaframgå hur dennafoljs upp och dokumenteras. De har angivit en rad evidensbaserade metoder. Däribland bl.a. sociala berättelser, seriesamtal, skriftliga överenskommelser, skriftliga avtal, schemalagda och strukturerade samtal, kost, diet, viktkontroll etc. Det ifrå­ gasätts att dessa metoder inte skulle ses som evidensbaserade metoder. Det framgår vidare av anbuden hur de följer upp och dokumenterar metoderna. Det får anses anmärkningsvärt att Attendo har medgivits sekretess i denna del. Trots den föreliggande sekretessen har de dock erhållit information om att seriesamtal och sociala berättelser uppges som evidensbaserade metoder av Attendo. Den upphandlande myndigheten ger höga poäng för metoder som inte är vedertagna och dessutom endast används på personer med andra typer av vårdbehov än de som för närvarande befinner sig på de aktuella hemmen. 1.1. 7 - Övertagande av verksamhet De har tydligt angivit att personalen kommer att ges ett utökat stöd i sam­ band med övergången. Det ifrågasätts därför att de inte fått poäng för detta. Attendo har i sin tur fått poäng på grund av sin erfarenhet vilket de anser slår orättvist. STOCKHOLMS LÄN Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 STOCKHOLMS LÄN 1.1.20-Fritid/kultur/samverkan De har på ett tydligt sätt angivit de olika fritids- och rekreationsaltemativ som de erbjuder. Vid en jämförelse med vad Attendo har skrivit under samma punkt i sitt anbud är det mycket svårt att förstå skillnaden i poäng-­ sättning. De framgår vidare på ett tydligt sätt att vad de angivit i anbudet, angående utflykter och andra fritidsaktiviteter, inte är någonting som upp­ hör för det fall de vinner anbudet. 1.1.23 - Uppföljning Enligt de personer som har utvärderat anbuden har det avgörande för po­ ängsättningen varit att Attendo använt sig av orden "kommer att". Det fö­ reföll för dem naturligt att de med sin formulering åsyftade hur de hade för avsikt att bedriva verksamheten i framtiden. Detta faller sig naturligt med hänsyn till att de har ett bolag under bildande. Attendo skriver inte att man genomför löne- och utvecklingssamtal varje år. Stadsdelsnämnden har i yttranden anfört bl.a. följande. Stadsdelsnämnden bestrider i sak ansökan om överprövning. Till stöd här­ för anförs bl.a. följande. Staden har inte brutit mot någon bestämmelse i LOU. Om så skulle anses vara fallet har det inte medfört att Lisa Boman lidit eller riskerar att lida skada i anledning därav. Förfrågningsunderlaget har varit tydligt och fullt möjligt för en anbudsgivare att följa. I de fall mervärde har kunnat erhållas har det angivits under respektive område. Inom varje område har inledningsvis grundkraven angivits och därefter en beskrivning av hur mervärde kunnat erhållas. De faktorer som kunnat ge ett mervärde har klart och tydligt angivits efter respektive grundkrav. Vad avser t.ex. "Personal och bemanning" anges att ett mervärde om tre poäng erhålls om "Anbudsgivare beskiiver hur all personal görs delaktig i plane- Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 ring av arbetet" och att ett mervärde om tre poäng erhålls om "Personalen ges möjlighet till extern bredd och djup kontinuerlig handledning". Utvär­ deringen har varit helt transparent och följt reglerna i LOU. 1.1.13 - Särskilt stöd/service/omvårdnad: Möjligheten att individualisera mellanfleraför målgruppen etablerade och lämpliga metoder. Till skillnad från Lisa Boman har övriga anbudsgivare inte någon känne­ dom om hur boendebeståndet på gruppboendet ser ut idag. De har i stället varit hänvisade till beskrivningen i förfrågningsunderlaget. Där anges att målgruppen för verksamheten är personer med utvecklingsstöming, autism eller autismliknande tillstånd. För närvarande finns inga boende med grav utvecklingsstöming men boendebeståndet kan förändras över tid och det kan se helt annorlunda ut om ett år. Attendo har angivit att de har för avsikt att arbeta enligt Sherbone-metoden vilket är en etablerad metod som kan användas på människor i alla åldrar med olika typer av speciella problem. Den metod som Lisa Boman har beskrivit med bl.a. kost och motion är inte någon etablerad metod utan ingår i grundkraven. Vidare har Lisa Boman bara beskrivit hur hon för närvarande arbetar och hur hon har arbetat. Det framgår därmed inte hur hon skulle komma att arbeta om hon hade vunnit upphandlingen. 1.1.13 - Särskilt stöd/service/omvårdnad: Anbudsgivaren presenterar en/arbetar efter en evidensbaserad metod. Det skaframgå hur dennaföljs upp och dokumenteras. Sociala berättelser, seriesamtal, skriftliga överenskommelser och vad Lisa Boman i övrigt angivit under denna punkt är inte evidensbaserade metoder utan ett sätt att arbeta. Även om de skulle anses vara evidensbaserade har inte Lisa Boman angivit hur metoderna ska följas upp och dokumenteras, vilket var ett krav för att erhålla mervärdespoäng. STOCKHOLMS LÄN Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 1.1. 7 - Övertagande av verksamhet Lisa Boman har angivit att infonnation är viktigt och att medarbetarna ska vara trygga och veta vad som händer inför övergången. Hon anger dock inte på vilket sätt de ska bli trygga eller få inforrnation om vad som händer. APT-möten och personalmöten är inte någonting som skiljer sig från vad som gäller idag och angivande av sådana möten ger följaktligen inte något mervärde. Staden har inte krävt att anbudsgivaren ska ha erfarenhet av övertagande. Däremot har man krävt en redogörelse över hur personalen ska ges ett utökat stöd i samband med övergången för att anbudsgivama ska erhålla mervärdespoäng. 1.1.20 -Fritid/kultur/samverkan De aktiviteter som Lisa Boman har angivit i sitt anbud är enligt stadens uppfattning sådant som ingår i grundkraven. Lisa Boman har dessutom bara beskrivit hur hon har arbetat och inte hur hon har för avsikt att arbeta i framtiden. 1.1.23 - Uppfoljning För att erhålla mervärdespoäng har krävts att anbudsgivaren skickar ut en­ käter minst en gång per år. Lisa Boman har visserligen angett att enkäter till godemän och förvaltare samt närstående kommer att skickas ut men hon har inte angivit att så kommer att ske en gång per år. Lisa Boman har därför inte erhållit någon mervärdespoäng under deima punkt. Länsrätten har den 18 juni 2009 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. STOCKHOLMS LÄN Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § första stycket LOU föreskrivs följande. Om den upphandlan­ de myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande avseende kvalificering, pröv­ ning och antagande. . 3. Kvalificering, prövning och antagande Prövningen av de anbud som inkommit i rätt tid görs i tre steg: 1. Kvalificering och prövning av kraven på anbudsgivaren (företaget) 2. Kontroll av att krav på tjänsten är uppfyllda 3. Anbudsutvärdering 3.2 Anbudsutvärdering Anbud som inkommit i rätt tid, prövats och godkänts i kvalificeringsfasen och som inte avviker från de krav som ställts i anbudsförfrågan, går vidare till anbudsutvärderingen. Den görs utifrån fem kriterier som innehåller totalt elva mervärden, vilka kommer att utvärderas och poängsättas. I utvärderingen prövas vilket anbud som för varje brukare är det mest ekonomiskt fördel­ aktiga med hänsyn till erbjuden kvalitet utifrån de i anbudsförfrågan fastställda ersätt­ ningsnivåema till utföraren. Sida 9 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 Anbudsgivare som kan ange ett mervärde får 1 poäng. Poängen multipliceras med 5, 3, 2 eller 1 utifrån den viktning som framgår av utvärderingsmodellen. Får flera anbud samma totalpoäng så vinner det anbud som har högst mervärdespoäng för kriterierna rangordnat enligt den bifogade utvärderingsmodellen. 3.21. Kriterierför utvärdering Varje utvärderingskriterie har ett värde enligt nedan: Särskilt stöd /service och omvårdnad - mervärde - Möjligheten att individualisera mellan flera fö... ger 5 poäng - Anbudsgivaren använder beprövade alternativa ko... ger 5 poäng - Anbudsgivaren presenterar en/arbetar efter en e... ger 5 poäng - Anbudsgivaren kan ange egna faktorer, baserade .. ger 5 poäng Fritid, kultur och samverkan - mervärde - Anbudsgivaren tar aktivt egna initiativ till sa... ger 5 poäng - Anbudsgivaren erbjuder förutom aktiviteter i va... ger 5 poäng Personal och bemanning - mervärde - Anbudsgivaren beskriver hur all personal görs d... ger 3 poäng - Personalen ges möjlighet till extern bred och d... ger 3 poäng Uppfö�jning - mervärde - Anbudsgivaren arbetar aktivt med intern kvalite... ger 2 poäng Övertagande av verksamhet - mervärde - Extra personal utöver ordinarie personal finns ... ger 1 poäng - Utöver de krav som ställts ovan och vad som kan... ger 1 poäng Anbud som uppfyller samtliga krav och erhåller det högsta antalet poäng vid utvärdering­ en kommer att antagas. Av bilaga till förfrågningsunderlaget, "Mervärdeskriterier GRB" anges att utvärdeiingen kommer att ske enligt fö\jande. STOCKHOLMS LÄN Mervärdeskriterier GRB Beskrivning Värde Poäng/ e_i poäng Särskilt stöd/service/ omvårdnad 1. Möjligheten att individualisera mellan flera för målgruppen etablerade och lämpliga meto- der Textruta 1X5 0 eller 5 poäng 2. Anbudsgivaren använder beprövade altema- tiva kommunikationssätt anpassade efter de boendes individuella behov. 1X5 0 eller 5 poäng Sida 10 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 STOCKHOLMS LÄN 3. Anbudsgivaren presenterar en/arbetar efter en evidensbaserad metod. Det ska framgå hur denna följs upp och dokumenteras. Textruta l x5 0 eller 5 poäng 4. Anbudsgivaren kan ange egna faktorer, ba- serade på dennes erfarenhet och utveckling av verksamheten, som ligger utöver grundkraven. Sådana faktorer kan kormna att godtas om de utgör en väsentlig utveckling av verksamheten Textruta l x5 0 eller 5 poäng Fritid / kultur, samverkan 5. Anbudsgivaren tar aktivt egna initiativ till samverkan med andra parter till exempel före- ningar, frivilliga organisationer i syfte att till- godose den boendes sociala, kulturella, andli- ga, mentala och kroppsliga behov. 1X5 0 eller 5 poäng 6. Anbudsgivaren erbjuder förutom aktiviteter i vardagen också rekreation, där den enskilde får möjlighet till en tillvaro skild från vardag och boende. Textruta 1X5 0 eller 5 poäng Personal och bemanning 7. Anbudsgivaren beskriver hur all personal görs delaktig i planering av arbetet Textruta 1X3 0 eller 3 poäng 8. Personalen ges möjlighet till extern bred och djup kontinuerlig handledning l x3 0 eller 3 poäng Uppföljning 9. Anbudsgivaren arbetar aktivt med intern kvalitetsutveckling som belyser verksamheten genom bl.a. enkäter till brukare/närstående/ förvaltare och gode män samt personal, minst en gång per år. Textruta lx2 0 eller 2 poäng Övertag ande av verksamhet 10. Extra personal utöver ordinarie personal finns på plats i samband med övergången. 1X1 0 eller 1 poäng 1 1. Utöver de krav som ställts ovan och vad som kan förväntas ingå i ordinarie verksamhet ges personal ett utökat stöd i samband med övergången. Textruta 1X1 0 eller 1 poäng Total poäng 40 Sida 11 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 STOCKHOLMS LÄN Lisa Boman har i sitt anbud bl.a. angivit följande. 1.1.20. Fritid, kultur och samverkan - mervärde Hela året: Fritidsaktiviteter tas alltid upp som en särskild punkt på veckovisa brukar­ möten. Samtliga brukare vet alltid vad som ska hända i helgen genom sina årsböcker eller veckoscheman. Dessa fylls i av stödpersonerna till resp. brukare. Fritidsombud och läsombud spelar en viktig roll i att samla in in­ formation om olika aktiviteter somt.ex. utställningar, konserter, bio, teater och andra evenemang. Aktiviteter erbjuds alltid under helger samt också kurser som utförs av andra under hela året. Det kan t.ex. vara kurser som samba, judo, simning, ridning och styrketräning. Svamplockning, träd­ gårdsskötsel och fiske är andra aktiviteter som erbjuds brukarna. För bru­ kare med omfattande funktionshinder finns t.ex. si1mesupplevelser som Händelse1iket Lagunen och Sinnenas Trädgård samt taktil stimulering och massage. Många brukare som tycker om läsestunder, biblioteksbesök, lyssna på talböcker, se på film och lyssna på musik får stöd i det av perso­ nalen. Sommar: Varje sommar erbjuds brukarna aktiviteter enligt ett speciellt sommar­ schema. Aktiviteterna baseras på brukarnas egna önskemål. Alla brukare får egna sommarscheman där de kan se eller läsa vad som kommer att hän­ da under dagen. Aktiviteterna sträcker sig under juli månad. Det kan t.ex. vara bad, utflykter, konserter, stadsvandringar, parkteater och besök på Skansen och Gröna Lund. Vi använder oss också av studieförbundet och Stockholms Stads idrottsförvaltning för erbjudanden av lager, kurser och andra utflykter och evenemang. Vi har också, för personer med PWS, ett samarbete med Stensunds folkhögskola, som erbjuder lägervecka vaije Sida 12 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 sormnar för vuxna med PWS. Ibland sker längre utflykter, som t.ex. till Kolmården, Carl Larsson-gården, Visby och Liseberg i Göteborg. En av gruppbostäderna har under en lång period av s01m·ar haft utflyttad verksamhet en till två veckor, bl.a. på Gälö och Tynningö och också utom­ lands (Grekland, Bulgarien). Jul, midsommar, påsk och andra högtider: Särskilda rutiner/festligheter finns vid alla stora högtider. De som inte firar med sina anhöiiga firar efter sina egna traditioner på gruppbostaden med stöd av personalen. Det är viktigt att tänka individuellt kring :fritidsaktivite­ ter. Brnkamas intressen skiljer sig åt i lika stor utsträckning som andras, även om de bor tillsammans i en gruppbostad. Varje år har respektive gruppbostad en fest för brukare, personal och anhöriga tillsammans. Det är en levande tradition och har genomförts varje år sedan respektive gruppbo­ stad öppnades, d.v.s. 1992, 1993 och 1994. Jämlik Omsorg AB kommer att behålla dessa traditioner, som upplevs av alla som mycket positiva och glädjerika. 1.1.23. Uppföljning - mervärde Varje år genomförs en utvärdering av verksamheten genom antingen enkä-­ ter och/eller enkäter med frågor som ställs muntligt till brukare, som själva kan svara eller peka på bilder på enkäten. Enkäterna innehåller frågor som rör brukarnas vardag; om trygghet, inflytande, delaktighet och bemötande. Till godemän/förvaltare och närstående kommer enkäter att skickas ut för att mäta nöjdheten med det stöd och den service som ges. Dessa enkäter besvaras anonymt. Svaren sarmnanställs av ledningen i ett sk. åtgärdspro­ gram, som tas upp på resp. gruppbostad. Frågorna kan röra bemötande, tillgänglighet per telefon, information och det stöd som ges till brukarna. STOCKHOLMS LÄN Sida13 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 Stockholms Stad genomför varje år en medarbetarenkät. Resultaten av medarbetarnas svar låg över och ibland högt över medelvärdet. Svarsfre­ kvensen var också hög. Vår tolkning är att medarbetarna redan idag är nö}· da. Jämlik Omsorg AB avser att fortsätta med medarbetarenkäter minst en gång per år. Vi skulle gärna vara med i stadens medarbetarenkäter även fortsättningsvis, om det finns möjlighet. Vi får då fördelen att kunna mäta oss med andra och se var våra styrkor och svagheter ligger. Förutom enkäter genomförs självfallet även utvecklingssamtal och löne­ samtal varje år. Attendo har i sitt anbud angivit bl.a. följande. 1.1.20. Fritid, kultur och samverkan - mervärde Vi erbjuder minst en veckas rekreation utanför boendet. Vi har i Attendo lägergårdar vackert belägna på landet i närheten av Stockholm som vi an­ vänder. En av dessa kan ta emot personer med rörelsehinder. Naturligtvis följer personal från boendet med för att säkra kvaliteten, kontinuiteten och säkerheten för den enskilde brukaren. Vi kan också erbjuda andra alternativ för den som så önskar. Varje brukare erbjuds aktiviteter med egen personal minst en gång i veck­ an. Kontaktpersonen och brukaren gör tillsammans en planering för den kommande veckan, där man tillsammans bestämmer typ av aktivitet, hur och när den ska ske och tillsammans med vem. Brukarna har rätt att vä\ja vilken delaktighet han/hon vill ha i samhällslivet t.ex. träffa kompisar eller vara medlem i föreningar. Det är viktigt att vi tar reda på vilka intressen brukaren har. Films det föreningar i närheten som kan tillvarata dessa eller stimulera den enskilde att utveckla intressen? Be- STOCKHOLMS LÄN Sida 14 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 höver man hjälp med att initiera sociala kontakter? Om så är fallet ansvarar stödpersonen för att hjälpa till med detta. Om vi får detta uppdrag vill vi bygga vidare på den samverkan och de kontakter som finns i verksamhe­ ten. Vi har kultur- läs- och fritidsombud i våra verksamheter. En medarbetare har som uppgift att hålla sig uppdaterad kring det utbud som fim1s, dels på hemorten men också runt omkring. Utifrån detta utbud söker vi hitta rätt aktivitet till rätt brukar; enskilt eller i grupp. Kultur- och fritidsombudet har en egen punkt på APT. 1.1.23. Uppföljning-mervärde Vi genomför brukar-, kund- och medarbetarundersökningar årligen via Synovate för att få ett underlag för utveckling av verksamheten. Kundundersökning: webbenkät riktad till Attendos kontaktpersoner hos beställaren. Brukarundersökning: postal enkät till brukare/företrädare som delas ut på verksamheterna, påminnelse skickas ut. Under 2009 riktas en digital enkät till närstående. Medarbetarundersökning: posta! enkät riktad till alla medarbetare. Två påminnelser skickas ut. Under 2009 genomförs en digital medarbetarenkät varje månad. Svaren analyseras. VC utarbetar en handlingsplan tillsammans med alla medarbetare. Handlingsplan innehåller mätbara mål, datum för genomfö­ randet, ansvarig beskrivning av hur det skall genomföras. STOCKHOLMS LÄN Sida 15 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 STOCKHOLMS LÄN Av utvärderingsprotokoll av mervärdeskiiterier framgår att Attendo fått sammanlagt 35 poäng och Lisa Boman 22 poäng. Länsrättens bedömning Länsrättens över1>rövning av ett upphandlingsförfarande utgör en kontroll av om det på grundval av de klagomål som sökanden har framfört i målet finns anledning att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. Grund för att ingripa mot en upphand­ ling kan föreligga om det visas att den upphandlande myndigheten har åsi­ dosatt någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i samma lag. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att denne lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot LOU. Lisa Boman har till stöd för sin talan bl.a. anfört att det varit mycket svfui att förutse hur anbudsgivarnas så kallade mervärde skulle komma att be­ dömas och att den bedömning som sedermera kommit att utföras genom­ förts på ett mycket skönsmässigt sätt. Länsrätten konstaterar att LOU inte ger något närmare besked om hur ett förfrågningsunderlag ska vara utformat eller hur en utvärderingsmodell skall vara konstruerad utöver vad som kan sägas k01mna till uttryck i de allmänt hållna bestämmelserna i LOU. Regeringsrätten uttalade i RÅ 2002 ref. 50 att ett affärsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Regeringsrätten uttalade vidare att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de piinciper som bär upp lagen om offentlig upphandling inte träds för när. Sida 16 LÄNSRÄTTEN I DOM 12723-09 Länsrätten konstaterar att det av förfrågningsunderlaget framgår att ett visst antal poäng kommer att tilldelas de olika anbudsgivama utifrån hur väl de presterar i olika preciserade kategorier. Länsrätten konstaterar att det av förfrågningsunderlaget visserligen inte framgår vad som exakt krävs för att erhålla poäng, likväl finner länsrätten att förfrågningsunderlaget får anses ge tillräckliga upplysningar för att en leverantör ska kunna skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt anbud. Förfråg­ ningsunderlaget och utvärderingsmodellen får dänned anses uppfylla de krav som ställs i LOU. Vad avser utvärderingen av anbuden konstaterar länsrätten att vad Lisa Boman och Attendo angivit i anbuden under punkterna 1.1.20 och 1.1.23 i huvudsak kan sägas överensstämma med varandra. Lisa Boman har dock tilldelats 5 respektive 0 poäng, medan Attendo tilldelats 10 respektive 2 poäng. Länsrätten kan inte finna att de av Lisa Boman angivna fritidsakti­ viteterna skulle vara av mindre omfattning än de som angivits av Attendo. Inte heller kan länsrätten finna att det som Lisa Boman angivit skulle kun­ na ses som någonting annat än en utfästelse av framtida prestationer. Vad avser punkten 1.1.23 konstaterar länsrätten att stadsdelsnämnden anfört att anledningen till att Lisa Boman inte erhållit något mervärdespoäng under denna punkt är att hon inte angivit att hon hade för avsikt att årligen skicka ut enkäter till godemän, förvaltare och närstående. Länsrätten noterar dock att Attendo har erhållit mervärdespoäng trots att anbudsgivaren överhuvud­ taget inte har angivit att några enkäter skulle skickas till godemän eller förvaltare. Länsrätten fim1er dock att Lisa Bomans anbud i övrigt får anses ha prövats och poängsatts utifrån de i förfrågningsunderlaget angivna kriterierna i enlighet med de krav som ställs i LOU. STOCKHOLMS LÄN Sida 17 LÄNSRÄTTEN I DOM 1 2723-09 Smmnantaget finner länsrätten således att det har begåtts vissa fel vid ut­ värderingen av inko1m1a anbud. De aktuella felen är dock inte av sådan omfattning att Lisa Boman kan anses ha lidit eller riskerat att lida sådan skada som erfordras för ett ingripande enligt LOU. Ansökan om överpröv­ ning ska därför avslås. STOCKHOLMS LÄN HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv3109/la). ·-l)i ( J· - r I I /) � - f;'1l. IVI/ G si�ilsson länsrättsfiskal Föredragande har varit länsrättsnotmien David Vikström. .·. :; i P·'?�!�,"l :; .',i:!._,ll:,l.;,.i,,> �.X.WW· +-" c�·�--�h"�-�-t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer sarnt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nurruner. Bilaga (.)u::, cls ;,... www.domstol.se