FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I KARLSTAD 2017-09-12 2952-17 Meddelad i Karlstad Sida 1 (8) SÖKANDE 2017 -cs- 1 3 . Avd Dnr KSnr Aktbll Securitas Sverige AB, 556108-6082 Box 12516 102 29 Stockholm Ombud: Sebastian Földes Adress som ovan MOTPART Region Örebro län Box 1613 701 16 Örebro SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Securitas Sverige AB:s ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 3 juli 2017 upphör därmed att gälla. Dok.Id 190365 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2952-17 I KARLSTAD BAKGRUND Region Örebro län (regionen) är ansluten till SKL Kommentus Inköpscentral AB:s (Kommentus) ramavtal Bevakning och larmtjänster 2016-2 (ramavtalet). Regionen har genomfört en förnyad konkurrensutsätt­ ning utifrån ramavtalet avseende bevakningstjänster (referensnummer l 7RS2290) och har i tilldelningsbeslut den 20 juni 2017 beslutat att anta anbud från annan leverantör än Securitas Sverige AB (Securitas). Securitas har begärt överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten har genom interimistiskt beslut den 3 juli 2017 beslutat att regionen inte får ingå avtal innan något annat har bestämts. YRKANDEN M.M. Securitas yrkar att upphandlingen med förnyad konkurrensutsättning ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Regionen genomför upphandling av bevakningstjänster genom förnyad konkurrensutsättning. Meddelande gick ut via TendSign och annonsering skedde den 13 april 2017. Sista anbudsdag var den 12 maj 2017. Regionen har inte bjudit in samtliga ramavtalsleverantörer att länrna in anbud. Securitas som part i ramavtalet har inte fått inbjudan i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet och som parterna kommit överens om. Securitas har tidigare avtalat med Kommentns att bolaget ska kontaktas p å funktionsbrevlådan med e-postadress forfragan@securitas.se. Informationen framgår av Kommentus webbsida och får stöd av bifogad e-postväxling mellan parterna under perioden den 28 november 2016 och den 29 juni 2017. Av Kommentus webbsida, som var tillgänglig vid tidpunkten för avrop, framgår ordermottagningsadress för respektive ramavtalsleverantör för ramavtalet samt instruktion för avropande myndigheter att dessa ska FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida3 2952-17 kontaktas. Om regionen hade klickat på Ordermottagning för Securitas Sverige AB så hade e-post gått till forfragan@securitas.se varvid Securitas hade fått inbjudan och kunnat lämna anbud i den förnyade konkurrensutsätt­ ningen. Det bestrids att bolaget tagit emot annonseringsunderlag för bevak­ n.ingstjänster till securitas.se. är säljare i bolaget och reser ofta. Securitas har av den anledningen lagt om sina rutiner så att annonsering ska kunna följas vid någons frånvaro och angett att avropsförfrågningar ska skickas till forfragan@securitas.se. Att en person­ oberoende adress bör användas har även rekommenderats av regionen och tagits upp i ramavtalet. Bilden från TendSign visar att regionen inte har använt korrekt e -postadress. Bilden förefaller inte heller vara kvittens eller ögonblicksbild vid den tidpunkt då e-post med information de facto sändes. Regionen har handlat i strid med bestämmelserna om förfärandet vid en förnyad konkurrensutsättning. Securitas utför idag bevakn.ingstjänster åt regionen och lider skada i och med beslutet. Regionen anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Regionen har i enlighet med Kommentus riktlinjer för avrop genomfort två separata förnyade konkurrensutsättningar på ramavtalet; en avseende lanntjänster och en avseende bevakningstjänster. Överprövningen avser följaktligen endast bevakningstjänster. Båda förfrågningarna annonserades den 13 april 2017 genom att underlag skickades ut till (för Securitas räkning) e-postadressen securitas.se. Den aktuella mailadressen går till den person som anges som kontaktperson i ramavtalet med Kommentus, på Kommentus webbsida för ramavtalet samt var fram till den 27 oktober 2016 den adress som angavs i avropsstödet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD Sida4 2952-17 Regionen vitsordar omständigheten att den kontaktuppgift som numera anges i avropsstödet är for:fragan@securitas.se och att förfrågningarnainte skickats till denna uppdaterade adress. Istället har regionen använt en sedan tidigare nedsparad version av avropsstödet, vilken gått till den person som anges som kontaktperson på kontaktsidan för ramavtalet. Den aktuella adressen har dock de facto varit i bruk,�ar de facto arbetat kvar på Securitas och underlaget har kommit Securitas anbudsavdelning tillhanda. Detta kan regionen hävda med bestämdhet eftersom Securitas kommit in med anbud i den till samma adress och på samma dag skickade förnyade konkurrensutsättningen avseende larmtjänster. Att Securitas på grund av någon form av förbiseende inte noterat att det rört sig om två separata förfrågningar är inget som regionen kan lastas för. Ramavtalet stadgar att den fomyade konkurrensutsättningen genomförs genom att "[...] UM skickar ut en skriftlig avropsför:frågan till samtliga leverantörer som har ramavtal inom aktuellt anbudsområde och geografiskt område för att på nytt lämna avropssvar i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet". Regionen har uppfyllt denna skyldighet. Att skicka förfrågan till rätt kontaktperson, till den adress som är angiven i ramavtalet och den adress som fram tills nyligen varit den som Securitas föredragit för sina förfrågningar, är inte ett brott mot varken ramavtalet eller LOU. Inbjudan att lämna anbud har kommit Securitas tillhanda. Skäl for att göra om upphandlingen saknas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Bestämmelser om hur offentliga upphandlingar ska genomforas regleras i den numera upphävda lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) och i den nu gällande lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I.KARLSTAD DOM Sida 5 2952-17 övergångsbestämmelserna till 2016 års lag ska 2007 års lag tillämpas för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. Av förarbetena framgår att 2007 års bestämmelser ska tillämpas på förnyade konkurrens­ utsättningar enligt sådana ramavtal där förfarandet för att ingå ramavtalet har påbörjats före ikraftträdandet av 2016 års lag (prop. 2015/16:195 s. 918 f.). I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 5 kap. 7 § LOU ska, om ramavtal ingåtts med flera leverantörer enligt 5 § och om inte alla villkor är angivna i ramavtalet, parterna inbjudas att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Dessa villkor får om det är nödvändigt preciseras och vid behov kompletteras med andra villkor som angetts i förfrågningsunderlaget till ramavtalet. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Utredningen I ramavtalet anges bl.a. följande. Under rubriken 2 Ramavtalets omfattning, 2.1 T]änster anges att bevakning och larmtjänster är uppdelade i två anbudsområden: anbudsområde 1) bevakning och anbudsområde 2) larmcentral. Vidare framgår under rubriken FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD Sida 6 2952-17 10 Avrop/Beställning att avrop sker genom avropsförfarandet förnyad konkwTensutsättning i enlighet med 5 kap. 7 § LOU. Förfarandet innebär att UM skickar ut en skriftlig avropsförfrågan till samtliga leverantörer som har ramavtal inom aktuellt Anbudsområde och geografiskt område för att på nytt lämna avropssvar i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Avseende redovisning av statistik anges under rubriken 17.1 Redovisning av statistik att ramavtalsleverantören ska månadsvis till SKL Kommentus Inköpscentral lämna en redovisning av försålda tjänster som omfattas av ramavtalet.Redovisningsansvarighos· ramavtalsleverantörenSecuritas anges vara ch e-post till redovisningsansvarig hos ramavtalsleverantören (gäma i form av en personoberoende funktionslåda) secmitas.se och forfragan@securitas.se. I utdrag från upphandlingssystemet TendSign kan bl.a. utläsas att regionen den 13 april 2014 kl.14:12 skickat information om "17RS2290: Bevak­ ningstjänster". Under rubriken Mottagare e-postlista anges att infonnat­ ionen skickats till bl.a.�securitas.se Förvaltningsrättens bedömning Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Av reglerna om förnyad konkurrensutsättning följer att den upphandlande myndigheten ska inbjuda ramavtalsparterna att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Parterna är ense om att det avropsstöd som funnits till ramavtalet uppdaterats avseende e-postadress för avropsförfrågningar. Pa1iema är Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2952-17 I KARLSTAD vidare ense om att avropsförfrågan avseende den aktuella upphandlingen inte har skickats till den uppdaterade e-postadressen forfragan@securitas.se. Av de utskrifter från TendSign som finns i målet framgår att avropsför- frågan skickats till e-postadressen securitas.se. Denna e-postadress fanns angiven i den tidigare versionen av avropsstödet. Förvaltningsrätteo noterar inledningsvis att den omständigheten att regionen skickat avropsförfrågan till en annan e-postadress än den som angetts i avropsstödet i viss mån kan anses utgöra en brist i upphandlingen. Det kan också förutsättas att det för bolagets räkning funnits praktiska fördelar med att avropsförfrågningar skickas till en personoberoende e-postadress. Förvaltningsrätten konstaterar emelle11id att det i ramavtalshandlingama inte finns något uttryckligt krav på att de avropande myndigheterna vid förnyad konkurrensutsättning måste skicka avropsforfrågan till en viss e-postadress. Det aktuella avropsstödet utgör inte heller någon ramavtalsbilaga. Den omständigheten att Region använt den tidigare versionen av avropsstödet kan inte anses innebära att det utgör en del av ramavtalet. Vidare konstaterar förvaltoingsrätten att den e-postadress som regionen har använt går till den kontaktperson som angetts i ramavtalet och på Kommentus hemsida. Securitas har vidare genom samma e-postadress den 18 april 2017 kunnat ta del av avropsförfrågan avseende en annan förnyad konkurrensutsättning. Det har således inte kommit fram annat än att e-postadressen har varit aktiv och att den aktuella avropsförfrågan har kommit bolaget tillhanda. Det förhållandet att regionen har använt den aktuella e-postadressen har därmed inte inneburit att Securitas inte blivit inbjuden att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Med beaktande av det anförda och utredningen i övrigt bedömer förvaltningsrätten att bolaget inte har fö1mått att göra sannolikt att regionen brutit mot LOU eller mot någon av de unionsrättsliga principerna. Ansökan ska därför avslås. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2952-17 I KARLSTAD HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Info1mation om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/1 B LOU). Hans-ErikJo asson NargizAsker F.d. lagman Förvaltningsrättsfiskal �(2 Idr SVERIGES DOMSI'OLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom t.re veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 2. 3. 4. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt for ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, e l ­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnwnmer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www domsiol.se de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd,