FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2016-01-26 1 Avd.2 SÖKANDE Meddelad i Göteborg Mål nr 13655-15 1 KONIWRRENSVERKET 2016 -01- 2 6 • Aktbll Q Security AB, 556656-4455 Brehogsvägen 5 457 32 Tanumshede MOTPART Strömstads kommun 452 80 Strömstad SAKEN Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 386402 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13655-15 I GÖTEBORG 2016-01-26 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Strömstads kommun genomför en upphandling av parkeringsövervakning och rondering Österröd Strömstad 2016, dnr IN/2015-0268. Av tilldel­ ningsbeslut den 22 december 2015 framgår att Safekeeper AB har vunnit upphandlingen. Q Security AB ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse genom en ny utvärdering där anbudet från Safekeeper AB inte beaktas. Bolaget anför i huvudsak följande. Av kravspe­ cifikationen framgår att anbudsgivare ska lämna pris på tömning och inläm­ ning av mynt till bank från samtliga parkeringsautomater. Det anges även att entreprenören ska styrka att denne är behörig att utföra uppdraget och bifoga kopia av auktorisation utfärdad av länsstyrelsen. Det framgår inte att Ström­ stads kommun inte avsett att efterfråga att mynthantering ska ske som en värdetransport eller att tjänsten ska undantas från kravet på auktorisation. Eftersom Safekeeper AB saknar auktorisation avseende värdetransporter uppfyller bolaget följaktligen inte kraven för att utföra tjänsten. Strömstads kommun anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak föl­ jande. Kommunen står inför halvårsskiftet inför utbyte av samtliga parke­ ringsautomater. Frågan om möjligheten till betalning med mynt har inte behandlats färdigt politiskt.Eventuell tömning har därför endast inkluderats som en option. Kommunen har inte efterfrågat att mynthanteringen ska ske som en värdetransport och avsikten har endast varit att efterfråga auktorisat­ ion beträffande parkeringsövervakning och rondering. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13655-15 2016-01-26 SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRA NDE Tillämpliga bestämmelser m. m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Utredning i målet I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Krav på tjänsten och dess utförande [....] Behörighet att utföra uppdraget Entreprenören ska i sitt anbud styrka att han är behörig att utföra uppdraget. Bevakningsföretaget ska till anbudet bifoga kopia om auktorisation utfärdad av länsstyrelsen. [...] Option Anbudsgivare ska lämna pris på följande: [...] IGÖTEBORG 3 • ter Tömning och inlämning av mynt till bank från samtliga parkeringsautoma­ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13655-15 I GÖTEBORG 2016-01-26 Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse samma lag. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är fel­ aktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar. Frågan i målet är om kravet på auktorisation gäller tömning och inlämning av mynt från parkeringsautomater. Kravet på auktorisation återfinns under huvudrubriken "Krav på tjänsten och dess utförande". Under denna rubrik finns bl.a. de två underrubrikerna "Parkeringsövervakning" respektive "Rondering återvinningscentral Österröd". Uppgifter beträffande mynthan­ tering finns däremot först i ett eget avsnitt, utan hänvisningar till avsnittet där kravet på auktorisation finns. Förfrågningsunderlagets utformning ger inte heller i övrigt klart stöd för att kravet på auktorisation omfattar mynt­ hanteringen. Kommunen kan mot denna bakgrund inte anses ha varit skyl­ dig att förkasta anbud från anbudsgivare som saknar auktorisation i denna del. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Ann Rittri Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Kristin Palm. 4 It.f:ii, SVERIGES DOMS'fOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. W)yw.domstolse Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 3.