Sida 1 (8) KONKURRENSVERKET 2013 -04- 0 9 Avd Dnr KSnr ( ( Länsstyrelsen i Värmlands län 651 86 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD SÖKANDE Tristar Clean AB Box 12 462 21 Vänersborg MOTPART DOM 2013-04-02 Meddelad i Karlstad Mål nr 759-13 E Beredningsgr 5 Förvaltningsrätten avslår Tristar Clean AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 82301 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstoI.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ( ( Länsstyrelsen i Värmlands län har genomfört en upphandling av lokalvård (dnr l 13-5297-2012) och antagit Exiso AB som leverantör. Anbudet från Tristar Clean AB (Tristar) ansågs inte uppfylla samtliga skall-krav och kunde därför inte vidare beaktas. PARTERNAS INSTÄLLNING Tristar ansöker om överprövning av upphandlingen och anför följande. Länsstyrelsen underkände deras miljöledningssystem och har i upp­ handlingen ställt olika krav på likvärdiga system. Under punkten 2.3.3 (miljö) anges att för att uppfylla kravet ska man ha EMAS, ISO-14001, FR2000 eller liknande system. Tristar anser sig uppfylla "liknande" eftersom Tristar har miljödiplom enligt Svensk miljöbas. Tristar har ett liknande system och har bifogat certifieringsdokumen­ tet och då utgått från att det inte behövs skickas in en massa doku­ ment som tillägg. Angående yrkesmässig erfarenhet i offentlig miljö har Tristar ett an­ tal banker med en sammanlagd yta om 10 - 15 000 m2 (referens 1) och Länsstyrelsen i Vänersborg och Uddevalla med tillsammans över 4 000 m2 (referens 2). Angående Regionenshus Vänersborg (referens 3) har Tristar inte mätt exakt. Tristar har ett tiotal ställen med både privata och icke privata kunder på många fler än 4000 m2. Tristar ställer sig frågande till vad yrkesmässig erfarenhet är och varför kra­ vet är just 4 000 m2. Det som avgör yrkesmässig erfarenhet handlar om att man sköter uppdragen man har. Länsstyrelsen motsätter sig bifall till ansökan och anför bland annat föl­ jande. Länsstyrelsen har angett vilka krav som ska uppfyllas och därefter att dessa krav ska verifieras genom att anbudsgivaren bifogar antingen intyg om certifiering enligt EMAS, ISO-14001, FR2000 eller en ma­ nual som minst ska visa vissa i fem punkter angivna uppgifter. Tristar har bifogat ett miljödiplom utfärdat av SamCert AB Miljödi­ plomering men inte någon manual. Bolaget uppfyller därmed inte skall-kravet. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 759-13 E 2013-04-02 I KARLSTAD BAKGRUND ( Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 759-13 E 2013-04-02 Beträffande kravet på yrkesmässig erfarenhet har länsstyrelsen före­ skrivit att anbudsgivaren ska ha gedigen och identifierbar erfarenhet av att utföra lokalvård för externa kunder. Anbudsgivaren ska då ut­ föra eller ha utfört minst tre referensuppdrag avseende lokalvård lik­ värdigt det som efterfrågas i upphandlingen. Uppdragen ska redovi­ sas i en referensuppdragsblankett och bland annat ha utförts i offent­ lig miljö eller i kontor med pågående verksamhet och avse lokalvård om minst 4 000 m2. Tristar Clean har i referensuppdragsblanketten hänvisat till uppdrag för Swedbank Vänersborg, 2 000 m2, Länssty­ relsen Västra Götaland, Uddevalla och Vänersborg, 2 000 m2 respek­ tive 5 000 m2 samt Västra Götalandsregionen, ca 3 700 m2. Två av de angivna uppdragen uppfyller således inte kravet på 4 000 m2. Ef­ ter kontakt med Swedbank Vänersborg har länsstyrelsen även kon­ staterat att städning sker utanför kontorstid och därmed inte i kontor med pågående verksamhet. Länsstyrelsen konstaterar således att de i anbudet redovisade uppdragen inte uppfyller skall-kraven. Av 1 kap. 9 § LOU och tillämpningen av den bestämmelsen följer att uppgifter som ska anges i anbudet ska framgå av anbudet när det lämnas in. Det kan således inte komma ifråga att i efterhand åberopa nya eller ändra uppgifterna om angivna referensuppdrag eftersom detta skulle strida mot likabehandlingsprincipen. Städuppdraget omfattar närmare 7 000 m2 och ska i huvudsak utfö­ ras under normal arbetstid. Därmed ställs höga krav på anpassning till pågående verksamhet med känslig information i handlingar och annat arbetsmaterial som ofta ligger framme när städningen sker. Det är också viktjgt att s_t_�g,ningen utförs så att den inte mer än nödvän­ digt stör verksamheten som även har en del extern.a.-besökare. Att godkänna referensuppdrag på exempelvis 2 000 m2 i annan verk­ samhet än som nu är aktuell vore att sänka kraven till en oacceptabelt låg nivå som skulle öppna för anbudsgivare som inte har tillräcklig kapacitet för uppdraget. Tristar tillägger bland annat följande. Miljöledningssystem som likställs i upphandlingar är EMAS, ISO- 14001, FR2000 och Svensk miljöbas. Tristars miljöledningssystem är Svensk miljöbas och heter miljödiplom. Det har kontrollerats med Svensk miljöbas att så är fallet. Då ska det räcka att skicka in certi­ fieringsdokumentet. har 150 kunder från Karlstad till Helsingborg. Beträffande den största kunden handlar det om ca. 15 000 m2 där lokalvården startar ca. 05.30 och fortsätter hela dagen sju dagar i veckan. Tristar är kon­ trollerade hos Skatteverket och Kronofogdemyndigheten för att dessa I KARLSTAD ( C Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 759-13 E 2013-04-02 myndigheter hanterar känsliga dokument. Hos dessa kunder städas kontor under pågående verksamhet. Att se på hur länge Tristar haft kunden är ett betyg på att kravet hos kunden uppfylls. Den yrkes­ mässiga kompetensen ligger i att uppfylla det kunden har beställt, med rätt utrustning och material, i rätt tid och till rätt kvalitet, oavsett yta och tidpunkt. Länsstyrelsen tillägger bl.a. följande. Syftet med att begära in manual var att länsstyrelsen skulle kunna bedöma om anbudsgivare arbetar efter ettmiljöledningssystem lik­ nande EMAS, ISO-14001, FR2000 och därmed uppfylla de krav som ställs i 2.3.3. De angivna certifieringsorganen är etablerade och an­ vänds av de flesta men för att inte diskriminera anbudsgivare som på annat sätt kunnat visa att de uppfyller kraven på strukturerat och sys­ tematiskt miljöarbete öppnade länsstyrelsen för möjligheten att visa detta. I detta avseende är det inte tillräckligt att ge in ett miljödiplom från annat certifieringsföretag. Beträffande yrkesmässig erfarenhet är det en avsevärd skillnad på att städa stora ytor i annan miljö och utanför kontors-/arbetstid än att städa under de förhållanden som råder inom länsstyrelsen. För att sä­ kerställa att antågen leverantör har den förmåga som krävs för upp­ draget måste en upphandlande myndighet som tillämpar lägsta pris uppställa någon form av adekvata och tydliga skall-krav. Om kraven ska vara exempelvis 4 000 m2 eller 3 700 m2 har i det avseendet mindre betydelse, men kravet på tydlighet och likabehandling kräver att myndigheten fastställer ett krav som sedan gäller. Tristars ytt­ rande kari up-pfattas så att bolaget i stället anser att långa: korttrakts­ förhållanden och sättet att utföra uppdrag skulle kunna uppställas som skall-krav. En sådan lösning skulle emellertid vara både otydli­ gare och mer svårbedömd. Vidare har fem av sex anbudsgivare upp­ fyllt kraven vilket talar för att de inte varit oproportionerligt höga. Tristar tillägger ytterligare bland annat följande. Länsstyrelsen efterfrågar ett miljöledningssystem som är tredjepart­ certifierad och det anser sig Tristar uppfyIla. ISO-14001 är världsle­ dande system och kostar upp till 100 000 kr att implementera. Bland lokalvårdsföretagen är det bara de största bolagen som har råd med detta. FR2000 hade Tristar inte hört talas om innan upphandlingen. EMAS är ett system använder nästan ingen längre och sett till alla upphandlingar under 2010 -2012 finns det inte med som varumärke längre med undantag för länsstyrelsen. Svensk Miljöbas är ett erkänt system i upphandlingar. Tristars likvärdiga system ska behandlas på samma sätt som ovan nämnda system. I KARLSTAD ( Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 759-13 E 2013-04-02 Angående yrkesmässig erfarenhet uppfyller Tristar det kunden vill och har kapacitet att utföra lokalvård innan kunden tar lokalen i be­ sittning, vilket är svårare än att vara där när kunden är på plats. Att hos en kund på 15 000 m2 sju dagar i veckan utföra lokalvård när personal är på plats kräver mer respekt och större kundförståelse än kontorsstädning. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Den aktuella upphandlingen gäller lokalvård. Av förfrågningsunderlaget framgår att uppdraget avser bland annat daglig städning, vilken ska utföras i länsstyrelsens lokaler i huvudsak under länsstyrelsens arbetstid. Lokaly­ tan för uppdraget är enligt förfrågningsunderlaget beräknad till 6 731 m2. Under punkten 2.3.3 (miljö) anges att anbudsgivaren ska beskriva hur denne arbetar med miljöfrågor och ange om företaget arbetar efter miljö­ ledningssystem EMAS, ISO-14001, FR2000 eller liknande samt att för att verifiera nämnda krav ska anbudsgivaren bifoga antingen intyg om certifi­ ering enligt EMAS, ISO-14001, FR2000 eller en manual som minst ska visa företagets miljöpolicy, övergripande miljömål, rutiner för ständiga förbättringar inom miljöområdet, rutiner och kriterier för inköp av miljö­ påverkande insatsvaror och om miljökrav ställs på egna leverantörer. Un- I KARLSTAD Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 759-13 E I KARLSTAD 2013-04-02