L /\PR 21)1'.) 1 1•1e9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN NR.2375 S. 2/'5 I GÖTEBORG DOM 2013-04-04 Meddelad i Göteborg Avdelning 1 SÖKANDE IDATAAB, 556618-8396 Box 103 331 21 Värnamo Ombud: Annika Kenning c/o ExigaAB Gråstigen5 133 36 Saltsjöbaden MOTPART KONKURRENSVfRKET 2013 -0.{- 0 4 Avd Dnr KSnr Dok.rd 197438 J?1>stadress Box53197 400 15 Göteborg ;Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon l'elefäx 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: föfl/altningsrattenigoteborg@dom.se Expedition$tid måndag� fredag 08:00-16:00 Vatten och Miljö i Väst AB, 556764-7606 Box110 311 22 Falkenberg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling1 LOU DOMSLUT Mål nr 2154-13 E Enhet l;l S1cta 1 (13) Aktbil Förvaltningsrätten bifaller IDATA AB:s ansökan och bestämmer att upp­ handlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts genom en ny utvärdering av anbuden, i vilken Svensk Vattenavläsning AB inte får delta. ·' I. • � J j ' "";" 4.A��.2013 11:49 in.2375 s. 3/15 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 2154-13 E -.:, I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Vatten och Miljö i Väst AB (VIVAB) har genom öppet förfärande genom­ fört en upphandling vad gäller brevdistribution och svarshantering avse­ ende val av taxa vid införandet av matavfallsutsorteri.ng i Varbergs och Falkenbergs kommuner. Urvalskriteriet har varit lägst pris. Av tilldelr ningsbeslutet framgår att Svensk Vattenavläsning AB (SVAB) vunnit upp­ handlingen. YRKANDEN M.M. IDATA AB (IDATA) ansöker om överprö-vning och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna att rättelse av upphandlingen ska ske på så sätt att det vinnande anbudet från SVAB utesluts> varefter upphandlingen ska avslutas. I andta hand yrkar IDATA att upphandlingen ska göras om. IDATA anfori huvudsak följande. SVAB:s anbud uppfyller inte det obli­ gatoriska lcravet att samtliga underleverantörer, vars kapacitet ska tas i an­ språkföruppdragetsfullgörande) skaangesmednamnochorganisations­ nummer. SVAB:s anbud uppfyller heller inte det obligatoriska kravet på acceptans av VIVAB:s avtal.small. Däimed borde SVAB:s anbud ha för­ kastats och inte ha gått vidare till utvärderingen. I förfrågningsunderlaget anges under punkt 3, Kxa.v�pecifikation, att om en anbudsgivare avser att anlita underentreprenörer ska detta anges i anbudet. Även i förfrågoingsunderlagets anbudsfonnulär anges att uppgift om unde8 rentreprenör och dess organisationsnummer ska lämnas i anbudet. SVAB ange,: i den tjänstebeskrivning som är en del av anbudet att distribution av försändelser ska ske med en av SVAB vald postoperatör. Någon sådan operatör har inte namngetts, utan endast en annan underentrep,:enör. Ef� tersom den fysiska distributionen kan beräknas uppgå till i vart fall SO % av värdet i upphandlingen är momentet en väsentlig del av den samman- BAKGRUND 4.,!\.PR.2()13 11:49 For val lni1gsralte, G6G NR. 2375 ( 4/' FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 2154-13 E satta tjänsten� varför underleverantörs kapacitet torde vara direkt nödvän­ dig för att SVAB ska kunna utföra uppdraget. I förfrågningsunderlaget under punkt 3� Kravspecifikation, gällande avtalsrl ·· villkoren anges att för avtalets utförande ska avtals- ooh konunersiella '1ill­ kor enligt bilaga 1 - Avtalsmall gälla. Ä-ven i förfrågningsundedagets an­ budsforrnulär anges att nämnda krav ska bekräftas av anbudsgiYaren. VIVAB anger i förfrågningsunderlagets bilaga avtalsmall (Koncept för avtal), 2 §, vilka handlingar som ska. gälla mellan partema i angiven ord­ ning. Denna förteckning medger inte tillägg i form av leverantörens all­ männa villkor eller dylikt. SVAB har i sitt anbud infogat tillko:mmande kommersiella villkor, såväl i anbudets bilag a lYfjänstebeskrlvning" som i anbudets bifogade allmänna villkor. Sålunda innebär anbudet i denna del en oren accept av ett obligatoriskt krav i förfrågningsunderlaget och där­ med en reservationmot förfrågningsunderlagets a'1/talsvillkor. Hade VIVAB följt den i förfrågningsunderlaget angivna metoden för pröv­ ning av anbuden skulle anbudet från SVAB ha uteslutits på grunderna en­ ligt ovan, och anbudet fränIDATA skulleha antagits. På grund av VT.VAB:s felaktiga tilläm.pni11g av den i förfrågningsunderlaget föreskrivna prövningsmetodenhar lDATA dänned lidit skada eller i vart fall riskerat att lida skada genom att inte tilldelas kontraktet. VIVAB har agerat i strid med LOU och IDATA har lidit skada varför ett ingripande enligt LOU därmed är motiverat. VIVAB bestrider IDATA:s yrkanden och anför i huvudsak följ ande. VNAB har rätteligen kvalificerat SVAB och antagit deras anbud. VI.VAB har handlat i enlighet med LOU och deupphandlingsrättsliga principerna och IDATA har således inte lidit sådan skada som avses i LOU. Vid fram­ tagandet av ao.budsförfrågan har VIVAB inte varit uppmärksamma på be­ hovet av att specificera vilken eller vilka typer av underentreprenörer kra- \J, Ji:: �ld.a3 ,! '1' Forvaltru1gsratt�� G6G M R . 2 3 7 5 C: i:. / ' I:: vetgäller.Attktavetpåredovisningavunderentreprenörävenskullegälla postfördelning v ar inte avsikten. Av SVAB:s anbud .framgår vilken unde­ rentreprenör som komme r att anlitas för produktion av broschyr. Vilken eller vilka underle vetantö:te r som anlitas för postrordelning anses av vrvABfotehanågonavgörandebetydelsevidbedömningenavanbudsgi­ varens fönnåga att fullgöra sitt i forfrågningsunderlag et beskrivna åta­ gand e. IOATks inställning att förkasta SVAB :s anbud på denna grund är inte rimligm ed hänsyn till bristens art och orsak. AvftSrfrågningsunderlagetpunkt3,underrubrikenAvtalsvillkor> framgår att för avtalets utföra nde ska avtals- och kommersiella villkor enligt bilag a l - Avtalsmall gälla. Denna fråga kan besvaras i förfrågningsundedagets anbudsfönnulär punkt 2.1, och SVAB har på denna fråga svarat "j a". Av forfrågningsundedagets avtalsmall 2 § framgår att "Entrep renö ren åtar sig att for beställarens räkning utför a uppdrag et i Varbergs och Falkenbergs kommun i ö-verensstämm.else m ed 1 . detta kontrakt, 2. inkomna frågor och svar i upphandlinge11i 3.förfrågningsunderlagdaterat2012-03-14 4. anbud inkommit till VIVAB, 2013-02-01 .n Av ftirfrå�ngsunded aget punkt 2,· under rubrike n H elt eller delat an­ bud/reservationer,framgårbl.a.att reservationerinteaccepteras. SVABhar i sitt anbud bifogat bil agorna "Tjänsteb eskrivning" samt "Allmänna villkor S V A X L - tj än s t e r " . 1 b i l a g an 1 1 Tj ä n s t e b e s kr i vnin g " fr am g å r un d e r d el I A l l ­ mänt följande: "Skulle annat särskilt upprättat avtal eller överenskommelse finnas m ellan kunden o ch SVAB gäller det i fö rsta h and", I bilagan "All­ männa villkor SVA IL-tjänster') framgår under del 1 Allmänt följande: ''Pessa vi llkor gäller i den mån ann at ej angivits i särskilt upprättat avtaP'. V,.)IJ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avd elning 1 DOM .:,1ua -r L, MR. 2013 11:50 4.MR.2013 11:50 Forvaltningsratte, G6G '·'R 2'.nr:: <:t:.''.i:; V , 1;,/ c J FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM l GÖTEBORG Avdelning 1 Således kan utläsas att ovan nämnda bilagor är en del av anbudet och kan sortet-as in under avtalsmallen 2 § punkt 4. VNAB anser att med en reser� vation i anbudet borde menas att svar med en avvikande mening är en oren accept. Det viktiga i frågan borde inte vara vad bilagan döpts till utan på vilken punkt meningsskiljaktigheten uppstår. Innehållet i bilagorna strider inte mot kontraktets villkor i avtalsmallen. Även om innehållet skulle ha stridit mot kontraktets villkor skulle ändå särskilt upprättade avtal ges före~ träde enligt bilagornas text. Till detta tillkommer det faktum att SVAB svarat att de accepterar avt.alsvillkoren. IDATA:s åsikt att SVAB i sitt an� bud svarat med reservationer och inte har accepterat avtalsm.allen anses inte vara korrekt. I D A T A a n fö r i yttr an d e t i l l ä g g s v i s b l . a fö lj an d e . I e ul i gh e t m e d l i k a b e ­ handlingsprincipen får inte en upphandlande myndighet efterge eller bortse fr än s å d an a s k al l - kr a v s o m u p p s t äl l ts i fo r fr �l7Il i n g s un d e r l a g e t . S å d an a kt: a v måste således vara uppfyllda för att anbudet i fråga ska fä utvärderas och prövas. Att VIVAB inte har varit uppmärksamma på behovet av att speci­ ficera vilka eller vilken typ av underentreprenörer kravet gäller må så vara. Förfrågningsunderlaget stadgar att samtliga de underleveran.törer vars ka­ pacitet avses nyttjas ska anges. Om avsikten inte var att le-verantör av post­ fordelning skulle redovisas skulle i stället detta undantag ha angetts tydligt i förfrågningsunderlaget, vilket inte har gjorts. Alternativt, om valet av postoperatör - vilket vrvÅB anför - inte anses ha betydelse vid bedöm­ ningen av anbudsgivarens förmågå, hade bör-krav vad avser sådan under­ leverantör i stället kunnat ställas. VIVAB har i förfrågningsunderlaget och i bilagor uppställt krav på att an­ budsgivaren ska ha erforderlig teknisk fönnåga, erfarenhet och kapacitet för det rätta fullgörandet av uppdraget. Eftersom VIVAB har ställt detta klav är det upp till VIVAB att kontrollera och bedöma efterfrågad kapa­ citet. En leverantör får åberopa annat fiiretags kapacitet om behov förelig- I�, _;1J Sida 5 2154-13 E l,APR.2013 11:51 Forvaltn1ngsratte, G6G NR.2375 Sida 6 2154-13 E <: i/.r: 'v, Il.I .... ' FÖRVALTNJNGS:RÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 ger, men ska då också tillhandahålla ett åtagandefrån företagen i fråga eller på annat sätt visa att leverantören kommer att förfoga över nödvän­ dig a resur s er enligt såväl lag som rättsprax.is (jfr exempelvis Kanunaxrät­ tensiJönköpingdomimå1nr3454-10).DettordevaraostridigtattSVAB inte ensamt har til lräcklig yrkesmässig kapacitet för att fullgöra uppdraget. Ändå har SVAB inte visat att det kommer att förfoga över nödvändiga re­ surser, eller vilken leverantör som i sådant fall skulle tillhandahålla sådan kap acitet. Postoperatörens ins ats är en väsentlig delför uppfyllandet av upphandlingsföremälet, inte minst eftersom den fysiska distributionen tordeöverskrida50 %a-vkontraktsvärdet. Tjänstensompostoperatören utforutgörsåledesendirektnödvändighetförfullgörandeavdenupphand­ lade sammansattatjäns ten. Det rör sig således inte om en leverantör i en mån gfald av underleverantörer utan oro den underleverant5r som torde u t fö r a d e t m e s t o m fa t ta n de u p p d ra g et a v d e en b art tv å s o m S V AB an s e r a tt anli ta. Därfor är bristens art i dett a hänsee nde betydande. SVAB:s anbud uppfyl ler dänned inte uppställt skall-krav v ad avser teknisk och yrkes­ mässig kapacitetoch erfarenhet. Det framgår inte av fö:,;frågningsundedag et att det är möjligt att som an­ budsgiv are i sitt anbud foreslå tillkommande kontraktsvillkor att gälla mel­ lanparterna,tvärtomangesattöverenskommelsenskagällaienlighetmed en i avtalsmallen uppställd priorit etso rdning -vad avser dokumentationen. Enligtförfrågningsunderlagetfår avvikelserfrånavtaletinteske.VNAB haranförtattSVAB:sanbudsbilagor11Tjänstebeskrivnin,i''och"Allmänna vil lkor SVA IL-tjänster" är en de l av SVAB:s anbud och därlör kan sorte­ ras in wider avt alsroallen. Dett a kan inte vara en rimlig tolkning eftersom forfrågningsunder laget specifikt i punkten 2 anger följande. "Anbud ska lämnas i enlighet med anbudsförftå.gan, skriftligt på svensk a. För att under­ lättautvärderingenska'Anbudsfonnulär',bilaga1,användasochbifogas anbud et ifylld". Här anges ingen möjlighet eller öppning för att bilägga egnaelertillkommandekommersiellavillkor.Förfrågningsunderlaget FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning l i\JR. 2375 2154-13 E ang er specifikt i punkt 3 foljande. '1För avtalets utftirande ska avtals- och kommersiella villkor enl igt bilaga 1 - Avtalsmall gälla". Inte hellerhär ges möjlighet eller öppning filr att bilägga egna e ler tillkommande villkor. Förfrågningsu nderlag et anger vidare specifik'i under punkten 2 "Alterna­ tiva anbud accepteras ej. Reservationer accepteras ef'. Inte heller här ges möjlighet eller öppning för att b i lägga egna el ler tillkommande villkor. Är det så att vrvAB:s avsikt redan från början h ade varit att det skulle vara möjligtattbiläggaegnavillkoromtilläggiavtalsfl.irlagansåbordedettaha framgått av förfrågningsunderla get i enlighet med den grundläggande transparensprincipen. SVAB hari stridmedförfrågn.ingsundedagets anvis­ ningar väsentligt förä ndrat förutsättningama för sitt anbud och väsentligen minskat sin egen kommersiella risk genom att bilägga tillkommande kom­ mersiellavillkor.Eftersomavtalsmallenär'1tyst''ochsåledesintereglerar samarbetet i väsentlig a delar, innebäJ: det att i prioriteringsordningen efter� kommande dokument som innehar sådan regelring i stället kommer att gälla som avtal mellan parterna i dessa delar. IDATA har av förfrågnings­ underlaget ut läst att det inte har varit möjligt att föreslå andra kommersi• ella villkor än de som föreskrivit s av vrvAB, var.för IDATA som en :följd därav har anpassat sitt anbudspris utifrån de i ftJrfrågningsunderlaget gäl" lande förutsättningarna. HadeIDATA vetat om att VNAB skulle accep­ tera tillägg till de kommersiella villkoren hade !DATA själv valt att bi" lägga sina egna tillkommande detalje:r:ade villkor för tjänstens utförande� och därmed minskat sin affärsdsk och kunnat lägga ett lägre anbudspris. Detta innebär att både transparensprincipen liksom likabehandlingsprinci­ pen har frånträtts o ch att IDATA har lidit sk ada därav . Om IDATA hade förståttVIVAB:sintentionerochberettssammamöjlighetsomSVABatt säkra upp a:ffiiren med sina eg na kommersiella villkor hade IDATA kunnat ageraannorlundaochsänktsittanbudspris. Genom att utvärdera, pröva samt godta SVAB:s anbud, vilket inte uppfyll­ ler samt liga obligatoriska krav, har VIVAB brutit mot likabehandlings- l.APR.2013 11:5: Forvalln:�gsralte• G6G r;:, 2 3 7 5 l::>ICla 6 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM s. 9/15 2154n13 E principen,vilketledertillatt!DATAsomannarshadeerhållitkontraktet lidit, eller risk erar att lida skada. SVAB har fått möjlighet att yttra sig och har därvid anfört bl.a. följande. SVAB har i sjtt anbud för avsikt att använda Posten Meddelande AB för brevdistribution. SVAB ansåg det som självklart att använd a Posten Med­ d elande AB eftersom distribu ering kan komma att ske i hela Sverige. Utö­ ver sina underentteprenörer Posten Meddelande AB och Reklam & Distri­ butionstjänst i Halmstad AB har SVAB sj älv den kompetens, erfarenhet) resurser samt teknisk och yrkesmässig kapacitet som krävs för :fullgörande avdenupphandladesammansattatjänsten> vilketframgåravdereferenser som är angivna i anbudet. SVAB accepterar VIVAB:s avtalsviUkor, vilket framgåravförfrågningsunderlagetssvarsmallpunkt2.1. DOMSKÄL Tillämpliga bestömmelser E n l i gt l k a p . 9 § L O U s ka u p p h an dl a n d e m y nd i gh e t e r b e h an d l a l e v e r a n t ö � rerpå ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ ha ndlingar på ett öppet sätt Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 1 6 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brut it motdegrundläggandepriJ.1.cip erna i 1 kap, 9 § eller någon annan be stämmels e i denna lag och dett a har medfört att leverantöxen har lidit eller kan komm a att lida skada, ska rätten b esluta att upphand lingen ska görasomellerattdenfåravslutasförst sedanrättelsehargjorts, 4.A:i.2013 11:51 Forvalt1ingsratt�, G6G FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Un-edningen Av förfrågningsunderlaget punkt 2, Upphandlingsföreskrifter� Helt eller delat anbud/reservationer� framgår följande. Uppdragtt IJr ett sä kallat helt avtal. Det ill.tleb!ir att hela uppdra.get kommer att gä. till det föret.ag som rangordnats som etta. Pet är därllir viktigt att anbud lämnas på a.Ila delar i denna 1.1.ppbandling. Altemitiva anbud accepteras ej. Reservationer accepteras ej. Av samma punkt, under ;rubriken Att lämna anbud framgår följande. Anbud ska lämnas i enlighet me:d anbudsför.frägan, skriftligt på svenska. För att underlätta utvätderingen ska ''Anbudsformular", bilaga 1 , anvllndas och bifogas anbudet ifylld. An­ budet ska skrivas under av behörig företrädru:e hos anbudsgivaren. Av forfrågningsunderlaget punkt 3� under rubriken Avtalsvillkor, anges följ ande, För avtalets utförlUlde ska avtals- och kommersiella villkor enligt bilaga l - Avtalsmall gälla. Av samma punkt, under rubriken Personal och underentreprenörer, framgår följande. Avser anbudsgivare att anlir.a underentreprenör ska detta anges i anbudet. Uppgift om onderentreprenöt och dess orgl\nisationsnummer lämnas i anbudet, Samtliga krav i detta fl!rfrågningsunderlag gäller ii'Jen ilir eventuell widerentr�prenör. Av förfrågn.ingsunderla.get punkt 4, under rubriken Teknisk förmåga och kapacitet, anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska ha erfarenhet, teknisk förmåga, kapacitet samt vara vill insatt i samt följa de lagar och bestämmelser som gäller för dennes verksamhet och $Om följer av upp­ dragets genomförande. MR. 2375 S. 'G/'.5 föda IJ 2154-13 E t...APR.20I3 11:52 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida lU 2154-13 E Fl'Val:ningsratten GBG N � . L'l J') 7, 1 )J:: 0 •J, 11(/11:: J Av anbudsforr.o.uläret under rubriken Gemensamma krav för anbud avse­ ende brevdistribution och svarshantering, punkt 2.1, :framgår följande. För avtalets utföronde gka avtals- och kommersitlla villkor enligt bilaga 2 - Avtalsmall gälla. Uppfyllskraven? Ja□ Nej□ Av anbudsformuläret sid. 4 framgår bl.a. :foljande. Uppgifter om underentreprenör och dess organisationsnummer ska lilnmas i anbudet. Samtliga krav i detta förftägningsunderlag gäller även ftk eventuell underentreprenör. Av Koncept för avtal, 2 § Uppdraget, framgår följande. Entreprenören åtar sig att för beställarens rälrning utfura U,Ppdtaget i Varbergs och Fal­ kenbergs kom.mun i överensstämmelse med 1. dettakontrakt, 2. Inkomna frågor och svar i upphandlingen, 3.Förfrågningsunderlagdaterat20l2r12•-:o:, 4. Anbud inkommit tiH vrvAB, 2O13-xx-xx. . Om det finns motstridiga uppgifter i handlingarna gäller de, om inte oxnständighetema uppenbarligen filranleder annat, siDsemellan i ovan angiven ordning. Av SVAB:s bilaga Tjänstebeskrivning - Abonnemangsavtal under rubri­ 'ken I Allmänt framgår bl.a. följande. Denna tjllnstebeskrivning gäller som till!l.gg till SVAB:s "Allm:tnna villkor för nyttjande avSVAB:sinformationslogistiktjH.nster"ffirenkundsanslutningtillochanvändandeav tj!insten Abonnemangs(fVtaf. Skulle annat s!Q'skilt upprättat avtal eller överenskommelse finnas mellan Kunden och SVAB gäller det i första hand. Av sammabilagaunderrubriken2,1 Utskickframgårbl.a. följande. Distribution av försändelser sket med en av SVAB vald postoperatör. Forvaltn:�gsralte� G6G FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning I Av SVAB : s bilag a Allmänn a villkor för nyttjande av SVAB:s inform at­ ionslogis tiktjänster framgår foljande under punl'ten l Allmänt. Dessa villkor gäller mellan SVAB och :kunden vid kundens anslutning och anvllndning av SVAB:s iufonnatioöSlogistiktjl:lnster (IL�tjlinster). Dessa 'Villkor gäller i den män annat ej B11givits i särskilt upprllttat avtal. Fi'Jrvaltningsrttttens bedömning Förvaltningsrättens prövnu1g utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa. .mot upphandlingen på grund av att de n upphandlande myndigheten har brutit mot principema i 1 kap. 9 § LOU eller någo n annan bestämmelse ilagen, IDATAharanförtattSVAB inteharuppfylltsamtligaskall-lo:avgenom att inte accept era VIVAB :s avtalsmal l fullt ut> inte ha angett samtliga un­ derleve:rantörer, vars k ap acjtet sk a tas i anspråk for uppdragets fullgörande med namn och oxganisations nummer i anbudet samt att SVAB inte har erforder lig erfarenhe t, teknisk fönnåg� och kapacitet för att kunna fullgöra uppdraget. Acceptans av avtalsvillkoren IDATA hat anfort att SVAB inte fullt ut h ar accept erat avtalsvillkoren för aktuel l upphandling genom att till sitt anbud ha bifogat ''Tjänsteb eskriv� ning'' och allmänn a villkor. Av SVAB: s anbud fr amgår att de under punkt 2.1 accepteraravtals-ochkommersiellavillkorenenligtbilagaAvtalsmall. Avde bilagor som SVAB ingett tillsammans med sitt anbudframgår att villkoren i bilagoroa endast gäller om inte annat har angivits i särskilt upp­ rättade avtal. Av VfVAB :s K oncept för avtal, 2 § Uppdraget} kan utläsas att om det finns motstridiga uppgifter ihandlingaxn a gäller de, om inte Oill" ständighetema uppenbarlig en föranl eder annat, i särski ld ordning där kon­ traktet ges for eträdeframför ingivna anbud. Utifrån dessa omständigh eter ivR.2375 .;, (' f,../fi: Maa 1 1 2154-13 E l,APR.2013 11:52 L/ , J Forvallningsratlt� G6G NR. 2375 � •�/fi:: J-/ J \:, FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM �lUtl. 1� anser förvaltningsrätten att det är klarl agt att SVAB har accepter at upp­ handlinge ns villkor fullt ut, varför det saknas skål att ingripa mot upphand­ ling en på den grund !DATA har angett. Underentrepren.ör Av kravspecifikationen i förfrågningsu nderlaget och anbudsfonnuläret sidan 4 framgår bl.a, att uppgifter om underentreprenör och dess organisat­ ionsnummer ska lämnas i anbudet. Av SVAB:s anbudframgår att broschyr kommer att beställas av Reklam & Distributionstjänst i Halmstad AB, vars namn och organisationsnummer tyd ligt angetts i anbudet. Under punkten 2. 1 Utskick i Tjänstebeskl'ivning - Abonnemangsavtal som SVAB bilagt sittanbudmedkanutläsasatt"distributionav:törändelserskerroedeJ:.1,av yttrande till förvaltningsrätten anfört att de t agit det som självklart att det är PostenMeddelandeAB sotnskaanvändasfördistributionförändrarinte det fäktum att SVAB i sitt anbud i.ute uppfyllt skall-kravet om att ange samtliga underentreprenörer, Mot bakgrund av att någon underentreprenör avseende distributio n inte har angetts i SVAB:s anbud har d et heller inte kunnat göras enheltäckande bedömning av om anbudsgivaren uppfyller kraven på erfarenhet, teknisk fönnåga och kapacitet för fullgörandet av uppdraget. Eftersom samtliga skall-krav inte är uppfyllda föreligger skäl för ett ingripande enligt LOD. Ätgtird enligt LOV Av pr i ncipen om likvärdig behandl i ng av l everantörer l kap. 9 § LOU föl­ jer att VIVAB, på grund av att SVAB inte uppfyllt samtliga skal l-kt:av, inte bordehautvärderatderasanbud.Eftersom.IDATAliditskada avattLOU:s gru n d l ä g g a n d e p r i n c i p e r i n t e fö l j t s i a l l a de l ar , fo r el i g g e r fo m t s ä ttni n g ar 2154-13 E SVAB vald posto:peratör'1 Någon sådan postoperatör har emellertid inte angetts i anbudet där eventuella u nderentreprenörer ska anges, Att SVAB i • l,APR.2()13 11:53 FÖRVALTNJN G e g d1 n DOM I GÖT.EB O ST t in. I!ö sta fö al sdomstolen s a.vgö tå h da e . N in knk e ökand skede bedöms tupphdl so nsupps e s rig g ttsv iåd rleangg ee RÅ . 7 . min an e 2 0 0 5 r ef 4 F ö dg finn m tdennabakgrundatt o ä om u spp en Gfr ctg tning � ) R ila RÖVEAA,seba l(D V3109/IBLOU) N För agdem h �tM s i G v - m id SVAB:sanbudint a saraso,vv sskvkö e lg s g kuZd , C',) Sida 13 21 54- 1 3 E ppdinns pås a ärderin avmlcoronaanbu ulersäu hgäågd rågär 6§L tei6k �i%� kne /sW r � i gt d1O . U Eft bri te so m s n i VIVAB:sförfarande . s 14/11:" Forvaltn!1gsratte, GSG mI� S. .v·5 l,APR.2013 11:53 il NR. 2375 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill övetfuga förvaltoiagsriittens b eslut ska skri.va till Katn.tna.lråtten i Götebotg. Skrivelsen ska dock skickas ellei läwnas till förvaltoingsi:ätten. ÖVerklaga.ndet ska ha koromit in till fö�tningstätten ino:cn tre veckor föw, den dag då. kJaganden fick del av beslutet Tiden fö:t öve.tlclagandet för offentligpa1t :täk:aa.s l".Plellertld ftån den dag beslutet meddelades. Or:nsista.dagenföi:övetkla.gandetinfalletpå lör:dåg, söndag eller helgd.äg, tcidsommatafton, julafton ellet nyårsafton täcke;r det att sktlvelsen komtnet in nästa vatdag. Fö:t att ett öve:tklagande ska kunna tts upp i :brnrnattätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammattätten lätnoru: p:tövningstillstånd o:tn det är av vikt för ledning av rättstillätnpningen att överklagandet prövas, aruedning fö.rekommeI till ändring i det slut -vartill fötvaltnings.riitten kotnroit elle.r: det annats finns synne;diga skäl att p:tova ö-o-erklagandet. Om p.tövningstillstånd inte meddelas stå;1; fö:tValtningstätte(ls beslut fast Det ät därför viktigt att det klart och tydligt frmigiu av öv�det till kam:tna.Ttji.tten va.rfö:1: toan. anset att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla. 1. ·denklagwdesruunn,personnummer> yrke, posta.dress och relefonnummet. D essutom. ska ach�ss och telefonnutntne:t till arbetsplatsen oi;;h eventuell \\Man plats där klaganden kan nås för delgivning lii.tnnas om. dessa uppgutetintetidigateuppgettsimålet Om någon person� cilier adressuppgift ändras ät det viktigt att anmälan. snarast görs till kam.tnanättcn, 2, 3. 4. 5. det beslut som. övetk:hgas med uppgift o;cn föt"Va.ltnio.gsrii.tteos namn, tnfilnununetsatntdagenfötbeslutet, de skäl som klaganden inget till stöd fot begä.tan om ptövningstillstånd, den ändring av fötvalt:oingsrii.ttens beslut som kla.ganden vill få. till st&o.d, 6. debevi:ssomklaganden\l'ill:äberopaoch '9'ad han/lton 'vill stytka. med -v-atje sätsklli: bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden ellet ruw.s ombud. Adressen till fot:Valtoingsdtten framgåt ii.v beslutet. Om k.Ltga.nden :anlitat ombud ska. denne sända in fullmakt i o.rigin21 samt uppge sitt n� adtess och telefonnummer. Oro. någon person- eller adtessuppgift indtas, ska Ni uran dröjstnål arrtnäfa. ändringen till ka.m:t.xuu:riitte.a. I tnål om öve.tprövn.ing enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling elle.t lagen (2007:1092) om uppha.ndling htom o.tnrådena vatten, enet� ttanspo:rter och posttjäo.ster f'ar a.vtal sluta.s innan tiden fö:t:_. _ öv�tlda.gande av rättens dom. eller besh,1.t har löptut.Ideflesta.fullfåravtalslutasnärtio dagarhatgåttfr-å:ndetatt.rättenavgjort målet ellet upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa. full får avttl slutas omedelbm:. Ett överklagande a� pittens avgörande får inte ptövas sedan am hw: slutits. Fcllstiindig information fino.s i 1 6 kapitlet i de ovan angivna laga.t:na. .Behovet Ni fler upplysv.iogar om hur man överklaga,: kan Ni vända Ex till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU