LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-06-19 Meddelad i Mål nr Sida 1 (16) 10592-08, 10595-08 10596-08, 10597-08 Rotel 202 ' "K0NKURRsvs VSICIT . 2008 -06- 2 3. Avd Dnr DMA .Altthlj SÖKANDE 1. Berg Arkitektkontor AB, 556549-4712 2. KOD Arkitekter AB, 556635-5839 3. Marge Arkitekter AB, 556622-4597 4. AWL Arkitekter AB, 556517-6012 Ombud för 1 - 4: Advokaten John Hane Foyen Advokatfirma AB Box 7229 103 89 Stockholm MOTPART Stockholm Kommitten för Sveriges deltagande i Världsutställningen Expo 2010 i Shanghai Ombud: Advokaterna Charlotte Dolk och Pehr Jacobson Advokatbyrån Hellgren Linander KB Box 24053 104 50 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen skall göras om. Dok.Id 342150 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN Kommitten för Sveriges deltagande i Världsutställningen Expo 2010 i Shanghai (Kommitten) genomför en öppen upphandling avseende "design av den svenska paviljongen vid världsutställningen 2010 i Shanghai". Sista dag för att lämna anbud var den 9 juni 2008. Berg Arkitekter AB, KOD Arkitekter AB, Marge Arkitekter AB och ÅWL Arkitekter AB har ansökt om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. YRKANDEN M.M. Berg Arkitekter AB, KOD Arkitekter AB, Marge Arkitekter AB och ÅWL Arkitekter AB (härefter gemensamt benämnda Arkitekterna) yrkar att läns­ rätten förordnar att den ifrågavarande upphandlingen skall göras om, alter­ nativt att länsrätten förordnar om annan lämplig rättelse. Kommitten för Sveriges deltagande i världsutställningen Expo 2010 i Shanghai (härefter benämnd Kommitten) yrkar att länsrätten skall avslå Arkitekternas begäran om överprövning. Arkitekterna anför i huvudsak följande. Kvalificeringskraven Vad avser skrivningen "Dokumenterad föm1åga och erfarenhet" i förfråg­ ningsunderlaget framgår det inte av ordalydelsen eller någon annanstans i för:frågningsunderlaget på vilket sätt och med vilken dokumentation an­ budsgivarna skall styrka sin förmåga och erfarenhet. Det anges vidare att det krävs att anbudsgivaren skall beskriva den tänkta projektorganisationen och därvid visa att företaget har personell kapacitet att genomföra uppdra­ get. Hur denna projektorganisation skall se ut eller vilken personell kapaci­ tet som krävs framgår inte av kravets ordalydelse eller förklaras på annat ställe i förfrågningsunderlaget. Det går därmed inte för en anbudsgivare att Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN avgöra om hans erfarenhet, förmåga eller tillgängliga resurser är tillräckliga för att uppfylla den upphandlande myndighetens krav och vilka bevis för dessa omständigheter som skall bifogas anbudet. Anbudsgivare skall enligt förfrågningsunderlaget visa "god ekonomisk uthållighet". Det framgår inte, utöver bevis för att anbudsgivaren varit verksam inom området under minst fyra år, vad som avses med detta kvalificeringskrav. Då kvalificeringskra-­ vet inte preciserats uppfyller det inte kravet på transparens/förutsebarhet. Genom dessa slaivningar har den upphandlande myndigheten i princip be­ tingat sig fri prövningsrätt vad gäller frågan om huruvida en anbudsgivare är kvalificerad eller inte. Detta strider mot principen om förutsebarhet och transparens. Kravet i förfrågningsunderlaget att anbudsgivande företag skall ha doku­ menterad erfarenhet av att rita och konstruera offentliga byggnader såväl i Sverige som utanför Sverige med likartat användningsområde är väl snävt utformat med hänsyn på likartat användningsområde. Att erfarenheten skall vara från utlandsuppdrag medför vidare att ett mycket litet antal i Sverige verksamma arkitektföretag klarar kvalifi.ceringskravet. Kravet på erfarenhet av projektering av kyla på breddgrader motsvarande Shanghai står inte i proportion till kontraktsföremålet och strider därmed mot proportionalitets­ principen. Det utesluter vidare potentiella anbudsgivare vilka normalt be­ finner sig i en jämförbar konkurrenssituation med de anbudsgivare som uppfyller det ställda kravet. Kravet innebär i praktiken att anbudsgivare som redan varit verksamma i Shanghai särbehandlas vilket är ett brott mot principen om likabehandling. Dokumenterad förmåga från andra regioner med annat klimat skulle kunna tjäna det syfte som kravet avser att uppfylla. Vare sig havet på dokumenterad erfarenhet av utlandsprojekt avseende likartade projekt eller specifik erfarenhet av projektering av kyla på bredd­ grader motsvarande Shanghai är rimligt i förhållande till föremålet för upp­ handlingen och strider mot principen om likabehandling av anbudsgivare och icke-diskrimineringsprincipen. Sida4 LÄNSRÄTTEN I DOM 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN Anbudsutvärderingskriterierna Kriterium nr 1 - ideskissen Kommitten har efterfrågat en ideskiss och avser att med40 procents viki bedöma estetiska kvaliteter utifrån denna skiss. Ett begrepp som ideskiss är gängse förekommande i branschen vid sidan av skiss som ett uttryck för en av flera möjliga ideer för exempelvis en gestaltning. Det finns dock inte någon enhetlig definition av hur pass detaljerad en sådan handling skall vara. I detta fall kan det som efterfrågas tolkas som allt ifrån en mer lös illustration av en översiktligt redovisad ide till en mer genomarbetad och fullgången presentationshandling. Det är en uppenbar skillnad mellan en skiss som redovisar en ide och en skiss som presenteras i form av ett för­ slag. Kommitten hade kunnat råda bot på denna osäkerhet genom att lämna en mer preciserad beskrivning av vilken detaljeringsnivå på ideskissema man kräver av anbudsgivarna. Vid projekttävlingar är det inte ovanligt att de skisser som ges in som tävlingsbidrag är begränsad till gestaltning, dvs. exteriör och generell inre planlösning, vilket kan uppgå till uppemot 10--15 procent av hela arbetet med att ta fram en färdig projektering till bygghand­ lingar inklusive alla installationer för el, ventilation, värme, kyla, vs m.m. Kommittens begäran om att en översiktlig beskrivning skall lämnas strider mot Kommittens samtidigt uttryckta önskemål om att "några intresseväck­ ande funktioner/kvaliteter" skall presenteras. Detta öppnar för att de skisser som Kommitten har att bedöma kommer att skilja sig högst väsentligt. Av förfrågningsunderlaget framgår inte med någon acceptabel detaljerings­ grad omfattningen på den ideskiss som skall bifogas anbudet. Det föreligger en uppenbar risk att inlämnade anbud måste kompletteras för att kunna jäm­ föras. Förfrågningsunderlag som innehåller brister av sådant slag att anbu­ den först efter kompletteringar kan göras jämförbara är principiellt behäfta-• de med sådana brister att upphandlingen måste göras om. Att genomföra upphandlingen utan att tillgodose en projekttävlings krav på fackmässig DOM Sida 5 LÄNSRÄTTEN I 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN bedömning genom arkitekters närvaro i en utvärdering öppnar för en i hög grad godtycklig och därmed oförutsebar bedömning som är oförenlig med LOU:s krav på öppenhet. Kriterium nr 2- den oberoende expertens kostnadsuppskattning Kriterium nummer två är oförenligt med det första utvärderingskriteriet. Det går inte att göra någon seriös kostnadsuppskattning av paviljongens produktionskostnader på grund av enbart en skiss, än mindre på en ideskiss som förutsätts vara en betydligt mer rudimentär handling än en skiss. En­ dast en handfull arkitektföretag i Sverige har tillgång till etablerade kontak­ ter i Kina som möjliggör för dem att under anbudstiden etablera en kontakt i Shanghai för att kunna ta fram en kostnadsuppskattning. Detta medför en otillbörlig konkurrensfördel för företag med etablerade kontakter i Kina, vilket strider mot principen om icke-diskriminering. Kriterium nr 3 - priset Kommitten har som en del i sin arvodering av vinnande arkitekt erbjudit en rad förmåner i form av publicitet och marknadsföring under världsutställ­ ningen. Det är uppenbart att Kommitten därmed önskat hålla nere det fasta pris som respektive anbudsgivare begär i möjligaste mån. Endast ett fåtal arkitektföretag i Sverige kan dock anses ha förutsättningar, intresse och kapacitet för att på allvar konkurrera om uppdrag i Kina. Enligt uppgifter från branschorganisationen Sveriges Arkitekter finns bland Sveriges totalt ca 1 500 arkitektföretag endast ett par stycken som veterligt har etablerade kontakter i Kina och ytterligare tre-fyra stycken som kan förväntas ha in­ tresse och kapacitet för att skaffa sig det. Även om Arkitekterna inser att långt ifrån alla av landets 1 500 arkitektföretag har resurser att genomföra hela projekteringen, medför upphandlingen att konkurrensen när det gäller att gestalta den svenska paviljongen inskränks till ett mycket begränsat an­ tal arkitektföretag. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN Upphandlingen är skräddarsydd för ett litet antal mycket stora arkitekiföre­ tag med etablerade kontakter i Kina, med utrymme för att som marknadsfö­ ring skära bort en annars förväntad intäk.i av sitt arvode och därför kan offe­ rera en låg ar1budssumma. För att kunna göra en uppskattning av produk­ tionskostnaderna torde krävas att arkitektskissen är så pass detaljerad i fråga om funktionskrav, valda installationer och dess kvalitetsnivåer att bortemot 30-40 procent av hela uppdraget (att projektera till färdiga bygghandlingar) måste genomföras redan i anbudsskedet. En grov uppskattning av kostna­ den för ett arkitektföretag att ta fram en sådan skiss blir ca 300 000 kr, ex­ klusive eventuella kontakter med tekniska konsulter i Kina. Det är en opro­ portionerligt hög kostnad i förhållande till det förväntade arvodet av upp­ draget, vilket ytterligare begränsar konkurrensen. Kommitten anför bl.a. följande. I den mån någon anbudsgivare inte förstår vad Kommitten kräver i olika sammanhang fim1s förfarandet med att ställa frågor till den upphandlande enheten. När frågor ställs har Kommitten att redovisa såväl frågor som svar till samtliga potentiella anbudsgivare. Frå­ gorna och svaren redovisas digitalt på Allegos hemsida och kan laddas ned kostnadsfritt för den som är intresserad. Upphandlingen vänder sig inte ute­ slutande till svenska arkitekier. Kommitten ser inga hinder mot att i utlandet baserade arkitekter mycket väl skulle kunna presentera förslag som fram­ håller svensk byggtradition med nyttjande av svenska material. Förfråg­ ningsunderlaget har också tagits ut av ett flertal utländska arkitektföretag. Kommitten har ingen uppfattning i frågan vad som är mest frekvent upp­ handlingsfom1 när det gäller denna typ av tjänst, men noterar att vid pro­ jekttävlingar erhåller arkitekterna olika former av ersättning. I den absoluta majoriteten av upphandlingar sker dock anbudsgivning på anbudsgivarens bekostnad och risk. Kommitten kan inte se att möjligheten för vinnande anbudsgivare att få använda den svenska paviljongen för egen marknadsföring skulle utgöra ett Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 10592-08 lll. fl. STOCKHOLMS LÄN brott mot LOU eller någon gemenskapsrättslig regel. Huruvida en anbuds­ givare värderar denna presentationsmöjlighet och i så fall till vilket värde, är en affärsmässig bedömning som är förbehållen varje anbudsgivare. Kommitten har bedömt denna möjlighet som eventuellt intressant för an­ budsgivare särskilt som detta förstärker den av arkitektbranschen särskilt värnade rätten till namngivning. Det framgår av förfrågningsunderlaget att en projektorganisation skall re­ dovisas i anbudet. Hur en sådan skall se ut och vilka personella resurser som krävs kan ingen annan än anbudsgivaren bedöma. Projektorganisatio­ nen skall vara en spegel av anbudsgivarens fackmässiga bedömning. God ekonomisk uthållighet kan styrkas genom bevis om verksamhet i minst fyra år och ett utdrag från Upplysningscentralen utvisande frihet från betal­ ningsanmärkningar. Det är fel att säga att de ställda kraven skulle innebära en närmast fri prövningsrätt. Någon fri prövningsrätt finns inte enligt LOU och det åligger upphandlande enhet att kunna redovisa att ett val av an­ budsgivare skett på objektiva grunder utifrån ställda krav. Inte heller kravet i förfrågningsunderlaget (2.5.1) om att konsulten skall ha dokumenterat förmåga och erfarenhet av att rita och konstruera offentliga byggnader såväl i Sverige som utanför Sveriges gränser med likartat an­ vändningsområde kan anses oproportionellt, då paviljongen faktiskt skall uppföras i Kina. Vad Kommitten avser med uttrycket ideskiss framgår klart av det svar som lämnats i frågan på Kommittens hemsida, och som är tillgängligt för alla som anmält sitt intresse för upphandlingen. I Sverige går det enkelt att er­ hålla en kostnadsuppskattning i form av kronor per kvadratmeter vid viss byggnadsutformning, t.ex. ett flerbostadshus med stomme av betong. Såda­ na kostnadsuppgifter erfordrar inte ens en ideskiss. Kommitten utgår från att motsvarande kostnadsuppgifter enkelt skall kunna erhållas beträffande DOM Sida 8 LÄNSRÄTTENI 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN byggande i Shanghai. Kormnitten har inte avsett att anlita egen sakkunnig, vilket framgår av för:frågningsunderlaget samt av de :frågor och svar som redan redovisats. Kommitten är fullt medveten om att inte alla i Sverige verksamma arkitek­ ter har etablerade kontakter med Shanghai. Det kan dock inte åligga en upphandlande enhet att utforma kraven i en upphandling så att samtliga i branschen verksamma kan delta i en upphandling. Kraven på kostnadsupp­ skattning är dessutom synnerligen relevant med hänsyn till de tillgängliga medel som står till Kommittens förfogande. Kostnaden är således särskilt relevant i denna upphandling då det inte är fråga om en byggnad som skall under lång tid utan en ytterst tillfällig sådan. Byggkostnaden kommer att utgöra en mycket stor del av den totala budgeten. Om byggnaden blir för dyr kormner medel att saknas för utställning och programverksam.het. Vad Arkitekterna anfört om det begränsade antal arkitekter i Sverige som kan åta sig uppdraget finner Kommitten korrekt. Syftet med LOU, att sä­ kerställa konkurrens, förutsätter dock inte att ett mycket stort antal företag lägger anbud i varje upphandling. Det är fullt möjligt även för flera små arkitektföretag att. som konsultgrupp gemensamt åta sig uppdraget och upp­ fylla ställda krav. Kommitten har i förfrågningsunderlaget explicit skrivit att vissa krav, t.ex. klimatkravet, kan uppfyllas genom att utnyttja under­ konsult. Om detta är aktuellt för en anbudsgivare redovisas det naturligtvis i den till anbudet fogade projektorganisationen. Den av Arkitekterna redovisade kostnaden för att ta fram en skiss för stå för deras räkning. Kommitten menar att detta är ett icke relevant och icke styrkt påstående. Sida 9 LÄNSRÄTTENI DOM 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN Arkitekterna anför i genmäle bl.a. följande. Enligt förfrågningsunderlaget skall anbudet presentera ett mer genomarbe­ tat ritnings- och presentationsmaterial, vilket följer redan av att en enklare skiss normalt inte er�juder några lösningar över huvud taget beträffande föreslagen inre planlösning och än mindre beträffande "intresseväckande funktioner/kvaliteter". Frågan om hur byggnaden disponeras och planeras samt dess funktioner och hur den kommer att nyttjas är annars normalt frå­ gor som ges i en lösning under pågående uppdrag med pr�jektering av den arkitekt som tilldelats uppdraget. Det öppna förfarande som Kommitten valt överensstämmer i flera viktiga avseenden med upphandlingsförfarande för en projekttävling, men svarar inte mot LOU:s regler för en sådan. Oklara spelregler i ett förfrågningsunderlag kan inte läkas genom utfyllnad i en fråga/svar rutin under anbudsskedet eftersom det riskerar att medföra materiellt viktiga ändringar i förfrågningsunderlaget och hur det skall tol­ kas. En fråga/svar rutin är istället främst avsedd för ett klargörande av tek­ niska detaljfrågor och brukar endast undantagsvis beröra �jälva grundvillko­ ren för upphandlingen, dvs. kvalificeringskraven och anbudsutvärderings­ kriteriema. Ytterligt få i Sverige verksamma arkitekter torde ha erfarenhet av att utanför Sveriges gränser rita och konstruera museum, bibliotek, hör­ sal, terminalbyggnad, restaurang eller andra likartade offentliga byggnader. Det framgår inte i förfrågningsunderlaget med någon rimlig detaljerings­ grad hur pass omfattande den ideskiss förväntas vara som anbudsgivama skall bifoga anbudet. Det frågesvar som Kommitten lämnat ger ytterligt rudimentär vägledning och är därtill motstridig då mot den egentliga texten i anbudsutvärderingskriteriema där intresseväckande funktioner/kvaliteter jämte inre planlösning efterfrågas. En kostnadsuppskattning i form av produktionskostnad per kvadratmeter, såsom vid uppförande av flerbostadshus, låter sig inte göras för en projekte- DOM Sida 10 LÄNSRÄTTEN I 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN ring som den förevarande. I sitt utlåtande framhåller arkitekten Thomas Sandell att den efterfrågade ideskissens förväntade innehåll inte kan separe­ ras från det faktum att Kommitten dessutom begärt en kostnadsbedömning av utförandet av den gestaltning ideskissen föreslår. Den byggnad vars ut-• formning och projektering nu upphandlas skiljer sig väsentligt från tex. massproduktion av bostadshus. Den svenska paviljongen är avsedd att om­ fatta 3 000 kvm yta. Med hänvisning till svar som lämnats under anbudsti­ den har Kommitten klargjort att vad man efterfrågat är en "mycket ungefär­ lig uppskattning" av den totala kostnaden. Vidare har klargjorts att det är upp till envar anbudsgivare att själv ta in ett sådant utlåtande från någon "oberoende expert" som anbudsgivaren själv utser. Redan härigenom är upphandlingen behäftad med sådana brister och otydligheter att den måste göras om. Det är inte förenligt med LOU och bakomliggande direktiv att med 40 procents vikt lägga till grund en "mycket ungefärlig uppskattning" från en expert vars oberoende inte kan kontrolleras eller på något sätt veri­ fieras och där envar anbudsgivare kommer att kunna anlita olika experter, alla med olika bevekelsegrunder för att bedöma produktionskostnader m.m. mer eller mindre lågt. Kommitten anför därefter bl.a. följande. Kommitten har inte efterfrågat lösningen, dvs. hur paviljongen skall gestaltas, i anbudsskedet. Det som efterfrågas är en "ideskiss" av lösningen, dvs. en enkel beskrivning av vad arkitekten tänker utföra och några intresseväckande funktioner/kvaliteter. De intresseväckande funktionerna/kvaliteterna skall inte heller redovisas annat än översiktligt. Ett exempel på sådana skulle kunna vara att taket skall ha ett ljusinsläpp, eller oväntade materialkombinationer i paviljongen. Detta betyder inte att anbudsgivaren skall ange hur ljusinsläppet skall se ut eller vara konstruerat, utan bara iden skall anges. Den exakta utformningen skall sedan ske i uppdragsskedet. Kommitten måste emellertid få någon slags bild av vad arkitekten anser sig kunna åstadkomma. Det handlar såle­ des inte om att presentera färdiga lösningar i anbudsskedet utan om att för- Sida 11 LÄNSRÄTTEN I DOM 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN medla en känsla och bild av vad arkitekten vill åstadkomma i uppdragsske­ det. Kommitten har inte begärt eller haft för avsikt att begära att anbudsgi­ varna skall presentera mer utvecklade och precisa handlingar än en skiss. I svaret på fråga 2 punkten 3 har Kommitten uppgett att "det som efterfrå­ gas i anbudsunderlaget endast är en ideskiss om hur anbudsgivaren skulle vilja att den svenska paviljongen skall gestaltas, således en utgångspunkt för genomförandet av uppdraget". Vad gäller kalkylen har Kommitten i samma svar anfört "Beträffande kalkylenfrån en oberoende expert i Shanghai så syftar denna till att ge en ungefärlig indikation på en kostnad för att uppföra en paviljong med den av anbudsgivaren i ideskissen indike­ rade utformningen. Kommitten är väl medveten om att den upphandling av byggentreprenad som Kommitten senare kommer att göra för att uppföra paviljongen kan komma att ge ett resultat som avvikerfrån den ungefärliga uppskattning som den av anbudsgivaren anlitade experten gjort." Kommit­ ten har således tydligt angett att det är fråga om en indikation på en kost­ nad. En grundläggande utgångspunkt vid anbudsgivning är att anbudsgivar­ na skall lämna anbud utifrån de förutsättningar som anges i förfrågningsun­ derlaget och inte utifrån vad de anser att den upphandlande enheten borde ha efterfrågat. Förfrågningsunderlaget har under anbudsskedet inte ändrats på otillåtet sätt. Någon tolkning av förfrågningsunderlaget skall inte ske. Fråga/svar-rutinen kan användas för att reda ut alla eventuella oklarheter, såvida förfrågnings­ underlaget inte ändras till följd härav. Den mängd arbete och kostnader som en anbudsgivare vill lägga ner på ett anbud är upp till varje anbudsgivare att själv bedöma. Det är dessutom upp till varje arkitektföretag att �jälv bedöma om man vill delta i en upphand­ ling eller inte. Sida 12 LÄNSRÄTTEN I DOM 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL Tillämplig lagstiftning Av 16 kap. 2 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, framgår bl.a. att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggan­ de principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 11 kap. 2 § LOU får en upphandlande myndighet ställa krav på en lägsta nivå för anbudssökandes och anbudsgivares ekonomiska samt teknis­ ka och yrkesmässiga kapacitet. Dessa skall överensstämma med bestäm­ melserna i 7-15 §§. Omfattningen av den information som avses i 6-15 §§ samt de lägsta nivåerna för den kapacitet som krävs för ett visst kontrakt skall ha samband med kontraktsföremålet och stå i proportion till detta. De krav på kapacitet som ställs upp skall framgå av annonsen om upphandling. I 11 kap. 10 § LOU anges att om den upphandlande enheten har ställt krav på en leverantörs telmiska och yrkesmässiga kapacitet, skall denna kontrol­ leras och bedömas enligt 11 och 12 §§. Enligt 11 kap. 11 § LOU skall den upphandlande myndigheten i annonsen om upphandling ange på vilket eller vilka av de sätt som anges i andra stycket som en leverantör skall styrka sin tekniska kapacitet. Länsrättens bedömning De grundläggande principer som skall efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud skall vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderla­ get för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Sida 13 LÄNSRÄTTEN I DOM 1 0592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN Prövningen i länsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sö­ kanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 1 6 kap. 2 § LOU. Grund för att ingripa mot upphandlingen kan bl.a. föreligga om det visas att den upphandlande enheten åsidosatt de grund­ läggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Kvalificeringskraven Arkitekterna har i sin begäran om överprövning bl.a. anfört att förfråg­ ningsunderlaget inte uppfyller kravet på transparens/förutsebarhet. Enligt punkten 2.5. "Anbudsprövning" i förfrågningsunderlaget skall det företag som lärm1ar anbud uppfylla följande krav: • fentliga byggnader såväl i Sverige som utanför Sverige med likartat an­ • • • vändningsområde (museum, bibliotek, hörsal, terminalbyggnad, restau­ rang). Dokumenteradförmåga av att rita och konstruera tillfälliga byggnader. Dokumenteradförmåga att själv eller med hjälp av underkonsulter lösa frågor beträffande kylning av byggnader i klimat liknande det somföre­ ligger i Shanghai under maj - oktober. Anbudsgivare skall beskriva den tänktaprojektorganisationen iföreta­ get och därvid visa attföretaget har personell kapacitet att genomföra uppdraget utan attfrånvaron av enstaka nyckelpersonerförsenar pro­ jektet. Företaget måste således visa att man har en sådan kapacitet i sin egen organisation eller genom avtal med andra att uppdragets genom­ förande inte är avhängigt av enskilda arbetstagare. Anbudsgivaren skall uppvisa god ekonomisk uthållighet, bl.a. genom att Dokumenteradförmåga och erfarenhet av att rita och konstruera o.f • anbudsgivarensföretag skall ha varit verksamt inom området under • minst 4 år. Om anbudsgivarensföretag har säte i Sverige skall anbudsgivaren upp­ visa intyg.från Skatteverket om betalda skatter (SKV blankett 4820). Om anbudsgivarensföretag ej har säte i Sverige skall motsvarande uppgif­ ter styrkas på annat sätt. Upphandlingen avser arkitekttjänster avseende design och planering av den tillfälliga svenska paviljongen på världsutställningen Expo 20 1 0. Ett krav på att anbudsgivaren skall ha dokumenterad förmåga och erfarenhet av att Sida14 LÄNSRÄTTEN I DOM 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN rita och konstruera offentliga byggnader med likartat användningsområde, såväl i Sverige som utanför Sverige, får enligt länsrättens mening i och för sig anses rimligt i förhållande till vad som skall upphandlas. Av för:fråg­ ningsunderlaget framgår dock inte på vilket sätt anbudsgivarna skall visa att de har den efterfrågade dokumenterade förmågan och erfarenheten, något som får anses vara en förutsättning för att anbuden skall kunna bedömas på lika villkor. För:frågningsunderlaget i detta avseende är således inte fören­ ligt med kraven i 11 kap. LOU och strider mot kraven på transparens och förutsebarhet. Arkitekiema har vidare invänt att det inte framgår av förfrågningsunderla­ get hur en anbudsgivare skall visa att företaget uppfyller kravet att uppvisa god ekonomisk uthållighet. Av 11 kap. 7-9 §§ LOU framgår på vilka sätt en leverantör kan lämna bevis på sin ekonomiska kapacitet. Enligt 11 kap. 8 § LOU skall den upphandlande myndigheten i annonsen om upphandling eller i inbjudan att lämna anbud ange vilken eller vilka av de i 7 § nämna handlingarna och uppgifterna som skall visas upp samt vilka andra hand­ lingar som skall visas upp. I förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivaren skall uppvisa god ekonomisk uthållighet, bl.a. genom att anbudsgivarens företag skall ha varit verksamt inom området under minst4 år. Vilka krav som anbudsgivaren därutöver skall uppfylla har inte angetts. Inte heller i övrigt har angetts på vilket sätt anbudsgivaren skall styrka god ekonomisk uthållighet. För:frågningsunderlaget är således inte tillräckligt för att uppfyl­ la de krav som ställs på upphandlande myndighet enligt 11 kap. LOU. Där­ igenom uppfyller inte förfrågningsunderlaget kraven på transparens och förutsebarhet. Utvärderingskriterierna LOU ger inte näm1are besked om hur ett förfrågningsunderlag skall vara utformat utöver vad som kan sägas komma till uttryck i de allmänt hållna Sida 15 LÄNSRÄTTENI DOM 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN bestämmelserna i 1 kap. 9 § och de formella kraven som uppställts i 11 kap. LOU. Regeringsrätten har i avgörandet RÅ 2002 ref. 50 uttalat bl.a. följan­ de. LOU ger inte närmare besked om hur ett förfrågningsunderlag skall vara utformat eller hur en utvärderingsmodell skall vara konstruerad (...). De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utfor­ made får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Av förfrågningsunderlagets punkt 2.5.2., "Prövning av anbud", framgår att kommitten kommer att utvärdera anbuden enligt följande: 1. 2. 3. Anbudsgivarens ideskiss över hur anbudsgivaren tänker sig attpa­ viljongen skall gestaltas. Denna ideskiss skall översiktligt beskriva paviljongens exteriöra intryck, generell inre planlösning samt några intresseväckande funktioner/kvaliteter. Viktning: 40procent. En ungefärlig uppskattningfrån en oberoende expert i Shanghai be­ träffande den totala kostnaden beräknad såsom kostnaden att upp­ föra, medfast utrustning utrusta och demonterapaviljongen. Vid beräkning av dessa kostnader skall beaktas vad som anges i bilaga 1,avsnitt6.2och6.3. Uppskattatavyttringsvärdeavpaviljongen, konstruktionselement och utrustning skall också anges. Viktning: 40procent. Anbudsgivarens offererade prisför att utföra uppdraget. Viktning: 20procent. Vad gäller utvärderingskriterium 2, en ungefärlig uppskattning från en obe­ roende expert i Shanghai av den totala kostnaden, framgår t.ex. inte vilka slags expertkunskaper den oberoende expe1ien - som skall engageras av respektive anbudsgivare - skall besitta. Inte heller har det angivits på vilket sätt experten skall vara oberoende och hur detta skall kunna verifieras. För­ frågningsunderlagets utfonnning i denna del medför enligt länsrättens me­ ning en uppenbar risk för godtycklighet vid bedömningen och jämförelsen av de olika anbuden. DOM Sida 16 LÄNSRÄTTEN I 10592-08 m. fl. STOCKHOLMS LÄN Sammantaget finner länsrätten att förfrågningsunderlaget har sådana brister vad gäller transparens och förutsebarhet att arkitekterna riskerar att lida skada. Bristerna är av sådan art att rättelse inte är möjlig. Upphandlingen skall därför göras om. Vid denna bedömning finner länsrätten inte skäl att bedöma de övriga invändningar som arkitekterna framställt i sin begäran om överprövning. Länsrätten avslog genom beslut den 21 maj 2008 ett yrkande att länsrätten skulle förordna att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Arkitekterna har därefter hemställt om att länsrätten senast den 19 j uni 2008 skall om­ pröva sitt ställningstagande till yrkandet om interimistiskt förordnande. Ef­ tersom länsrätten nu avgör målet slutligt föreligger inte anledning att om­ pröva frågan om interimistiskt förordnande. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la). Föredragande har varit Erica Nyström