FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2015-11-10 Meddelad i Linköping Mål nr 6473-15 KONKURRENSVERKET 2c1s-11� 1 0 Dnr KSnr .�. 1 Stena Recycling AB, 556132-1752 Box4088 400 40 Göteborg Ombud: juristen Carl Hagberg Stena Metall AB Box4088 400 40 Göteborg MOTPART Sörmland Vatten och Avfall AB, 556742-9302 Vingåkersvägen 18 641 51 Katrineholm Avd Aktbll Ombud: advokaterna Per-Ola Bergqvist och Christoffer Löfquist Foyen Advokatfirma AB Södergatan 28 211 34 Malmö SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. Dok.Id 229393 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefon 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Besöksadress Brigadgatan 3 013-25 11 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6473-15 I LINKÖPING YRKANDEN M.M. Sörmland Vatten och Avfall AB (Sörmland Vatten) genomför upphandling­ en Insamling och behandling av farligt avfall med diarienummer LS-15-010. Upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande enligt LOU. Av till­ delningsbeslut den 15 september 2015 framgår att Sörmland Vatten har an­ tagit anbud från Ragn-Sells AB (Ragn-Sells). Av utvärderingssammanställ­ ning framgår att Ragn-Sells anbud har fått lägst utvärderingssumma. Anbud från Stena Recycling AB (Stena) har fått näst lägst utvärderingssumma. Stena yrkar i ansökan om överprövning att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse skett på så sätt att utvärde­ ringen görs om. Sörmland Vatten yrkar att förvaltningsrätten ska avslå ansökan. Förvaltningsrätten har i beslut den 12 oktober 2015 avslagit Stenas yrkande om att Sörmland Vatten ska föreläggas att lämna ut en prisbilaga till Ragn­ Sells anbud. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Stena Grunde,n för ansökan är primärt att Sörmland Vatten har gjort fel vid utvär­ deringen av anbuden, inte att Ragn-Sells anbud brister i kravuppfyllelse. Ragn-Sells anbud är väsentligt lägre än övriga anbudslämnares, vilkas an­ bud ligger relativt samlade. U�ifrån Stenas erfarenhet av återvinnings­ branschen är det osannolikt att Ragn-Sells skulle kunna utföra de angivna tjänsterna för det pris som Sörmland Vatten angett i utvärderingen. En kon- 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6473-15 I LINKÖPING troll av om utvärderingen gjorts på rätt sätt och ytterligare utveckling av talan förutsätter tillgång till Ragn-Sells prisbilaga, vilket Stena inte har. Sörmland Vatten har avslagit Stenas begäran om att utfå handlingen. Beslu­ tet är överklagat. Av utvärderingen framgår att Stena har den näst lägsta utvärderingssumman. Om utvärderingen är felaktig innebär det att Stenas anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga och att bolaget skulle ha tilldelats kontraktet. Stena har då lidit eller riskerat att lida skada. Sörmland Vatten Ragn-Sells och Stena har, liksom övriga tre anbudsgivare, uppfyllt samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Det har inte funnits förutsättning att diskvalificera någon anbudsgivare eller förkasta något anbud. Något anbud som är att betrakta som orent har inte inkommit. Ragn-Sells har angett priser i svenska kronor avseende samtliga positioner i prisbilagan. Sörmland Vat­ ten har tilldelat Ragn-Sells kontraktet, eftersom bolaget offererat det lägsta priset. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). I mål om ingripande enligt LOU gäller, som huvudprincip, att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan (RÅ 2009 ref. 69). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6473-15 I LINKÖPING Stena gör gällande att Sörmland Vatten brustit vid utvärderingen av Ragn­ Sells anbud. Stena har inte närmare angett vari bristen består, annat än att priset i Ragn-Sells anbud, såsom det anges i utvärderingsprotokollet, enligt Stenas mening är osannolikt lågt. Vid angivna förhållanden finner förvalt­ ningsrätten att det inte framkommit att något upphandlingsrättsligt fel har begåtts, och därmed även att grund för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU saknas. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/l D LOU) Magnus Wickström Föredragande har varit Carl Hultsberg. 4 Ittit, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har. meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift äncjras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • . lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se