FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmäima avdelningen DOM 2012-04-04 Meddelad i Stockholm Målm 4111-12 Enhet 14 l -·. ,-'-�----"'--.:=..-.�...--. • -- Sida 1 (6) SÖKANDE Chemiclean Systems AB, 556539-5810 Box 471 129 04 Hägersten MOTPART Gustavsbergsbadet AB, 556519-0963 134 81 Gustavsberg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan på så sätt att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att en ny utväi·dering genomförs varvid AB Infjäi·dens Värmes anbud inte ska beaktas. Dok.Id 227779 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhol1n@dom.se 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4111-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Gustavsbergsbadet AB (Gustavsbergsbadet) genomför, genom förenklat förfarande, en upphandling avseende totalentreprenad för byte av plattvär­ meväxlare alternativt byte av plattor i Gustavsbergsbadet. Enligt tilldelningsbeslut har Gustavsbergsbadet beslutat att tilldela AB In­ fjärdens Vänne (IVAB) uppdraget. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Chemiclean Systems AB (Chemiclean) yrkar i första hand att Gustavs­ bergsbadet genomför en ny anbudsutvärdering utan beaktande av IVAB:s anbud. Chemiclean yrkar i andra hand att upphandlingen ska göras om. Gustavsbergsbadet bestrider bifall till ansökan. IVAB har beretts tillfälle att yth·a sig i målet. GRUNDER OCH SAKOMSTÄNDIGHETER Chemiclean anför bl.a. fö\jande till stöd för sin talan. Av förfrågningsunderlagets punkt AFB.522 framgår att anbudsgivaren skall redovisa två referensuppdrag från entreprenader, som avser likartat uppdrag som nu upphandlas. Av förfrågningsunderlagets punkt AFB.51 med mbriken prövning av an­ budsgivare uppställs i första punkten avseende finansiell och ekonomisk styrka ett krav på viss årsomsättning. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4111-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Av förfrågningsunderlagets punkt BFB.51 uppställs i femte punkten krav på blankett SKV 4820 �j äldre än tre månader i enlighet med 17 kap. 1 § LOU. I IVAB:s anbud saknas namngivna referensuppdrng, underlag avseende finansiell och ekonomisk styrka samt efterfrågad blankett från Skattever­ ket. Sista dag att lämna anbud i upphandlingen var den 23 januari 2012. Den 26 januari 2012 begärde Gustavsbergsbadet att IVAB förtydligade sitt anbud avseende referensuppdrag, årsomsättning samt ifylld blankett SKV 4820. Gustavsbergsbadet har tillåtit IVAB att komplettera anbudet i efterhand på ett sätt som står i strid med LOU. IVAB:s anbud borde rätteligen ha förkas­ tats vid prövningen av anbuden. Chemiclean har mot bakgrnnd härav lidit skada. Vidare har IVAB:s anbud undertecknats av en person som inte genom be­ hörighetshandling kumiat styrka att han äger rätt att teckna fmna. Någon behörighetshandling har inte heller inkommit i efterhand. Gustavsbergsbadet anför bl.a. fö�jande till stöd för sin talan. Av förfrågningsunderlagets AFB.31 med rnbriken anbuds fonn och inne­ håll framgår följande. Anbudssunm1an, exklusive moms, skall innefatta den totala ersättningen för material och arbete enligt nedan. 1. Anbud skall lämnas som ett totalpris exkl. moms för material och arbete med byte av växlare. Befintliga växlare b01iforslas av E. 2. Anbudetskallalternativtävenomfattaenbaiibyteochkomplette­ ring av plattor i angivna växlare. Befintliga plattor bortforslas av E. Anbudsgivarens organisationsnummer, företagsfonn och företagets hemvist samt F-skattebrev. 3 3. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 4111-12 I STOCKHOLM 4 Allmäuna avdelningen 5. Ombud och arbetsansvarige. E:s kvalitets- och miljöansvarige. 6. Ansvarig BAS-P och BAS-U. Samtliga anbudsgivare har uppfyllt de krav som ställs enligt punkt AFB.31 där anbudens fonn och im1ehåll regleras. Av 9 kap. 8 § LOU framgår att den upphandlande myndigheten får begära förtydliganden eller kompletteringar om det kan ske utan risk för särbe­ handling eller konk:mTensbegränsning. Gustavsbergsbadet har begärt och erhållit kompletteling avseende IVAB:s �t\, anbud. Uppgifterna fanns me'd hade inte lämnats. Begärd komplettering innebar ingen ändring eller rättelse av lämnade uppgifter. Ordet komplet­ tera i LOU:s mening bör tolkas så att möjlighet föreligger att efterfråga uppgifter som inte varit tillgängliga. Någon särbehandling har inte skett då företagens kvalifikationer skall bedömas utifrån jämförbara och lika fakta­ uppgifter. Om det inte skulle vara mqjligt att lämna kompletterande upp­ gifter skulle det inte vara möjligt att göra en konkunensneutral bedömning av företagen. IVAB har filialer på ett flertal platser i Sverige och Gustavsbergsbadet har inte haft någon anledning att ifrågasätta att platschefen och ombudet för IVAB vid filialkontoret i Köping inte har behörighet att företräda IVAB. DOMSKÄL Chemiclean har anfört att ett flertal uppgifter saknas i IVAB:s anbud och att Gustavsbergsbadet genom att ha tillåtit IVAB att komplettera anbudet efter anbudstidens utgång och utvärderat detta har handlat i stiid med LOU. 4. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4111-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Av handlingarna i målet har framgått att Gustavsbergsbadet efter anbudsti­ dens utgång den 26 januari 2012 begärde fö1tydligande av IVAB vad gäller de krav som uppställts i förfrågningsunderlagets punkt AFB522 avseende referensuppdrag samt de krav som anges i AFB.51 punkten 2 och 5 avse­ ende årsomsättning och blankett från Skatteverket. Förvaltningsrätten har att ta ställning till om de begärda uppgifterna kan anses utgöra en tillåten komplette1ing eller ett förtydligande i enlighet med 9 kap. 8 § andra stycket LOU och om IVAB:s anbud kan anses uppfylla de nu aktuella kraven. Möjligheten att påverka innehåller i ett anbud efter anbudstidens utgång regleras i 9 kap. 8 § LOU. I bestämmelsens andra stycke anges att kom­ plettering eller fö1tydligande endast får ske om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Av prop. 2006/07:128 s 3 77 framgår att bestämmelsen ska tillämpas restriktivt. I Falk, u 2, "Lag om offentlig upphandling- en k01mnentar", s. 301 f. anges att innebörden av begreppen fö1tydliga och komplettera förntsätter att det redan finns uppgif­ ter som kan förtydligas eller kompletteras. I princip föreligger således ett hinder mot att tillföra nya sakuppgifter i ett fö1tydligande eller en komplet­ tedng som sker enligt bestämmelsen. Av förfrågningsunderlagets punkt AFB..522 med rubriken referenser för bedömning av anbudsgivarens förmåga framgår bl.a. att anbudsgivaren skall redovisa två referensuppdrag från entreprenader, som avser likartat uppdrag som nu upphandlas. I anbudet angivna referenser kontaktas för värdering av anbudsgivaren. Förvaltningsrätten anser att det inte i målet har framgått att de begärda uppgifterna vad avser referenser har angetts i anbudet innan anbudstidens utgång. Förvaltningsrätten anser därför att IVAB har tillåtits komplettera 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 4111-12 sitt anbud med nya uppgifter. Gustavsbergsbadet har genom att ta hänsyn till uppgifterna vid prövningen av anbuden handlat i strid med LOU. Detta har medfört att Chemiclean lidit eller kan k01m11a att lida skada. Förvaltningsrätten finner mot ovan nämnda bakgrund det inte visat att IVAB vid tidpunkten för anbudsutvärderingen uppfyllde kravet i förfråg­ ningsunderlagets punkt AFB.522. Gustavsbergsbadet borde rätteligen ha förkastat IVAB:s anbud. Grund för ingripande enligt LOU föreligger där­ med. Bristerna har inte påverkat upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Det är därför tillräckligt att upphandlingen rättas på så sätt att en ny utvärdering genomförs varvid IVAB:s anbud inte ska beaktas. Vid denna utgång anser förvaltningsrätten att det inte finns anledning att pröva övriga frågor om IVAB:s anbud som Chemiclean väckt. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IA LOU) Föredragande har varit Stina Wesslau SVERIGES OMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga föt-valtningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midson:1marafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill föt-valtningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kanunarrätten, 2. det beslut som överklagas 111.ed uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av föi-valtningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va1je särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till föi-valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i miginal samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:l092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till föt-valtningsrätten. DV 3109/lA LOU