FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2018-03-08 Målm 3753-18 Sida 1 (5) Avdelning 20 Meddelad i Stockholm KLAGANDE Francotyp-Postalia Sverige AB, 556761-4523 Voltavägen 17 168 69 Bromma MOTPART Regeringskansliet Utrikesdepartementet 103 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET 2-J.!J 02" ,_.x,.· ,..,r, iJ ·cJ Avd Dnr KSnr Aktbil a• Dok.Id 950126 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistocld1olm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3753-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Regeringskansliet har för Utrikesdepartementets räkning genomfört en upphandling av dokumentförstörare. Efter anbudsutvärdering beslutades att den av de fyra anbudsgivama med lägst pris efter viktning skulle erbjudas att teckna avtal. Francotyp-Postalia Sverige AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att beslutet upphävs. Bolaget anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Regeringskansliet har angett att det anbud som har lägst pris efter viktning kommer att vinna upphandlingen. Regeringskansliet har dock i anbuds­ utvärderingen inte viktat utan endast adderat kostnaderna, och gett anbudet på felaktiga gnmder. I Regeringskansliets upphandling efterfrågas fem separata produlcter varav fyra är fysiska produkter och en är installation. Enligt upphandlingens viktningsregler har anbudsgivarna alternativet att inte erbjuda produlcter enligt c och d som gäller fångsttunna och underskåp, om anbudsgivama kan erbjuda dessa i maskinerna i a och b. Viktningen av svaren i punkterna c och d ska då gälla enbart för de företag som erbjuder produkter under dessa punkter. Om en upphandling efterfrågar fem separata produlcter och ett företag inte kan leverera två av dem separat så kan de inte räkna med dessa i den totala vilctningen. Det går inte att vikta en punkt där företag inte levererat en produkt. Nu viktas värdet noll men ingen produkt. Bolaget och ett annat företag har erbjudit produlcter under punkt c och d och ska därför få viktning på alla fem punkter. De två övriga anbudsgivarna har rätt att vilcta punkt a, b och e och ska inte få vikta svaren gällande punkt c och d. Regeringskansliet har inte följt sina egna regler och detta drabbar bolaget, som inte vann upphandlingen. Regeringskansliet bestrider bifall till bolagets ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Regeringskansliet har i den alctuella upphandlingen efterfrågat två olika typer av dokumentförstörare. Efter förtydligande under Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3753-18 fasen frågor och svar framgick att dessa får offereras med dokument­ förstöraren (skärhuvudet), underskåp och fångsttunna i separata delar eller som en enhet där sagda delar sitter ihop. Av frågor och svar framgår tydligt att fångsttunna och underskåp, oavsett värde (som kan vara noll), kommer att viktas 20 procent respektive 10 procent. Det är fullt möjligt att tillämpa den valda utvärderingsmodellen även om anbudsgivare anger värde noll för underskåp och fångsttunna. I utvärderingsmodellen viktas samtliga poster för att därefter adderas. Om anbudsgivare angett priset noll på en post kommer även detta att adderas, även om det blir noll. Regeringskansliet angav i sitt underlag de oviktade priserna. Sagda felskrivning har dock inte påverkat resultatet av utvärderingen då ordningen mellan anbuden efter viktning är densamma som angivits i tilldelningsbeskedet. Regeringskansliet har därtill rättat tilldelningsbeskedet genom utskick den 16 februari 2018. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Frågan i målet är om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på den grund som bolaget har anfört. Parterna bär själva ansvaret för utredningen och domstolen är vid prövningen begränsad till vad parterna har anfört Gfr RÅ 2009 ref. 69). Enligt 20 kap. 6 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3753-18 Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att bolagets invändning avseende att Regeringskansliet inte viktat utan endast adderat kostnaderna i anbudsutvärderingen får anses förfallen, då Regeringskansliet i sitt yttrande förtydligat att en rättelse skickats ut samt att slutresultatet förblev detsamma efter viktning som före viktning. Förvaltningsrätten har härefter att ta ställning till hur Regeringskansliets viktningsregler tillämpats vid anbudsutvärderingen. Av upphandlings­ dokumentets avsnitt 1.5 Utvärdering av anbud och tilldelning av kontrakt, med underavsnitt 1.5.1 Anbudspris framkommer att de delar som upphandlas är Dokumentförstörare typ 1, priset viktas 30 procent b. Dokumentförstörare typ 2, priset viktas 30 procent c. Fångsttunna, priset viktas 20 procent d. Underskåp, priset viktas 10 procent e. Installation, service och reparationer, priset viktas 10 procent Av svar som inkommit under frågor och svar har Regeringskansliet förtydligat att i de fall anbudsgivare offererar dokumentförstörare med underskåp och fångsttunna i en enhet tillsammans med själva dokument­ förstöraren så ska värdet noll kronor anges i prisfälten för punkterna c och d. Även här förtydligas att fångsttunna och underskåp, oavsett angivet värde (som kan vara noll) kommer att viktas 20 respektive 10 procent. I upp­ handlingsdokumentets avsnitt 1.5.2 Tilldelningsgrund framgår det att Regeringskansliet kommer att anta det anbud som erbjuder lägst totalpris efter viktning. Bolaget har gjort gällande att endast de anbud där produlcter offererats och prissatts på alla fem punkter kan få alla punl<.ter tillgodoräknade vid viktningen av slutpriset. De två bolag som lämnat anbud där fångsttunna och underskåp sitter ihop med dokumentförstöraren som en enhet borde I STOCKHOLM a. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3753-18 I STOCKHOLM enligt bolagets mening inte få tillgodoräkna sig viktning av priset i punkterna c och d eftersom de angett noll som pris och detta inte kan viktas och det inte heller finns någon produkt som offererats. Förvaltningsrätten anser att det av upphandlingsdokument tillsammans med svaren på de frågor som inkommit under anbudsförfarandet tydligt framgår att anbudsgivare kunde offerera dokumentförstörare där f'angsttunna och underskåp ingick i en enhet och att noll i dessa fall skulle anges som pris under punkterna c och d. Vidare framgår tydligt att angivet pris under punkterna c och d kommer att viktas på samma sätt även om värdet är noll. Regeringskansliet får därmed anses ha följt sina viktningsregler vid utvärderingen av de inkomna anbuden. Vid denna slutsats finns inte någon anledning att anta att bolaget har lidit skada av den utvärdering som skett. Förvaltningsrätten anser sammanfattningsvis att det, mot bakgrund av vad bolaget anfört, inte framkommit skäl för ett ingripande med stöd a v LOU mot den aktuella upphandlingen. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). l+.Y Rådman Johanna Broo har föredragit målet. Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kru.nmarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett över�gande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förv�tningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överk lagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell anrum adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen: Qm någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål� nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje· särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får. avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut Detta gäller mål oro överprövoing enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, l agen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ lagen (2016:1146) om upphandling inom • försötjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal ·slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstolse