l BAKGRUND Överkalix kommun har genomfört upphandling (förenklat förfarande) av målningsarbeten. Enligt tilldelningsbesked den20 december2012 tilldela­ desBeckmans Måleri, Norrmåleri AB och Hjelms Måleri kontraktet i viss rangordning. T. Karlssons Måleri Överkalix var en av anbudsgivarna. Dess anbud förkastades dock med motiveringen att företaget inte lämnat in samtliga de handlingar som utgjort ska-krav. YRKANDEN OCH UTVECKLING AV TALAN T Karlssons Måleri Överkalix T. Karlssons Måleri Överkalix har ansökt om överprövning, yrkat att an­ buden ska likställas och att dess anbud ska anses kvalificerat till utvärde­ ringen samt anfört följande. Såväl anbudet från Norrmåleri AB som anbu­ det från T. Karlssons Måleri Överkalix saknar registreringsbevis. Trots det har Norrmåleri AB: s anbud gått vidare i utvärderingen, men inte T. Karls­ sons Måleri Överkalix anbud. Principen om likabehandling har därmed satts åt sidan till förmån för Norrmåleri AB. Om likabehandlingsprincipen ska gälla borde antingen inget av de ofull­ ständiga anbuden ha fått tas upp till behandling, eller så borde T. Karlssons Måleri Överkalix ha fått komplettera med samtliga saknade handlingar. Karlssons Måleri Överkalix har utfört ifrågavarande arbeten åt kommunen de senaste sju åren. Det uppdraget har företaget vunnit genom liknande anbudsförfarande. De handlingar som lämnats in under tidigare år borde vara tillräckliga för kvalificering i nu aktuell utvärderingsprocess. Kom­ munen är således väl förtrogen med företaget och de handlingar som efter­ frågats. l L Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13-1 3 EnhetB I LULEÅ Sida 3 FÖRVALTN INGSRÄTTEN DOM 13-13 EnhetB I LULEÅ Överkalix kommun Överkalix kommun har motsatt sig ansökan samt anfört bl.a. följande. Överkalix kommun har ställt krav på att vissa handlingar ska lämnas in för att anbuden ska kvalificera sig till utvärderingsfasen. De efterfrågade hand­ lingarna är intyg om registrering i aktiebolags- eller handelsregister, F-skattebevis, uppgifter om för vilka allmänna avgifter anbudsgivaren eventuellt står i skuld (SKV blankett 4820) samt att man tecknat kollektiv­ avtal för anställd personal. Vid utvärdering av de inlämnade anbuden kunde kommunen konstatera att Norrmåleri AB:s och T. Karlssons Måleri Överkalix anbud saknade intyg om registrering i aktiebolags- eller handelsregistret. Kommunen fann dock att det i inlämnade registreringsbevis från Skatteverket gick att utläsa att anbudsgivarna var registrerade företag med den huvudsakliga verksamhet­ en måleriarbeten. Kommunen jämställde denna information med efterfrå­ gat intyg. Så har skett för bägge de aktuella företagen. T. Karlssons Måleri Överkalix har dock inte lämnat in Skatteverkets blan­ kett 4820, vilket också är ett ska-krav för att gå vidare till utvärderingsfa­ sen. Eftersom blanketten saknades gjordes bedömningen att anbudet inte kvalificerade till utvärdering. Utvärderingen av anbuden är gjord på kor­ rekt sätt med full likabehandling av inlämnade anbud. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Förvaltningsrätten konstaterar att det framgår av förfrågningsunderlaget att intyg om registrering i aktiebolags- eller handelsregister samt blanketten SKV 4820 ska bifogas anbuden. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13-13 I LULEÅ l L T. Karlssons Måleri Överkalix anbud innehåller dock inte något intyg om registrering i aktiebolags- eller handelsregister eller blanketten SKV4820. Även Norrmåleri AB:s anbud brister vad gäller intyg om registrering i ak­ tiebolags- eller handelsregister. Kommunen har dock valt att bortse från att anbuden brister avseende registreringsbevis med motiveringen att efterfrå­ gade uppgifter framgår av andra handlingar i anbuden. Frågan i målet är därför om kommunen haft fog för att förkasta T. Karls­ sons Måleri Överkalix anbud på grund av att det inte innehåller blanketten SKV4820. Enligt 15 kap. 13 a § LOU ska den upphandlande myndigheten, vid kon­ troll av om en leverantör har fullgjort sina åligganden avseende socialför­ säkringsavgifter eller skatt i Sverige enligt 10 kap. 2 § första stycket 5, inhämta uppgifter om detta från behörig myndighet. Detta kan ske genom att den upphandlande myndigheten infordrar en så kallad SKV4820- blankett från Skatteverket. Det är således den upphandlande myndigheten själv som är ansvarig för att aktuell blankett hämtas in. Därmed har kommunen brutit mot LOU när den förkastat T. Karlssons Måleri Överkalix anbud på grund av att blanketten saknas. T. Karlssons Måleri Överkalix får anses ha lidit eller kunna komma att lida skada på grund av felet. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU föreligger därmed. Eftersom felet inte är hänförligt till det konkurrensuppsökande skedet är det tillräck­ ligt att upphandlingen rättas på så sätt att utvärderingen görs om. EnhetB L L Sida 5 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 13-13 EnhetB I LULEÅ HURMANÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC) /�,� Ja�eselm C t=l � � -SVERI.G:ES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ nings.rätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick.del av beslut�t. Tiden för över­ klagandet för offentligpart dknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Q� ..... . 0 0 u. 0 ..... <') Q Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om .dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltnings.rättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltnings.rät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se