1 14600-15 NSVERKET KONKURRE A Avd Dnr KSnr Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell och jur.kand. Martin Bogg Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttj änster FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE DOM 2015-09-24 Meddelad i Stockholm Mål nr Rundvirke Poles AB, 556300-2582 Aktbll Ombud: Advokat Ulrica Salomon och jur.kand. Lukas Granlund Advokatfirman Lindahl KB Box 1065 101 39 Stockholm MOTPART Vattenfall Eldistribution AB, 556417-0800 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om avseende Lot A. Dok.Id 645397 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 2015 -09- 2 5 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14600-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Vattenfall Eldistribution AB (VEAB) har genomfört en upphandling med stöd av lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) gällande ramavtal benämnd Poles för overhead power lines. Upphandlingen var uppdelad i två olika avtals­ områden, Lot A med zon 1-4 och Lot B med zon 1-4. Upphandlingen uppgenomfördes genom ett förhandlat förfarande och tilldelningsgrund var ekonomiskt mest fördelaktigt anbud inom varje avtalsområde. För Lot A zon 1-4 skulle upp till två anbudsgivare antas och rankas efter sitt utvärde­ ringsresultat. Den 25 juni 2015 meddelade VEAB tilldelningsbeslut för både Lot A och Lot B. Rundvirke Poles AB (bolaget) hade lämnat anbud för Lot A och placerade sig på tredje plats vid utvärderingen. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen ska göras om. Som grund för sitt yrkande anger bolaget följande. Upphandlingen har genomförts på ett sätt som strider mot de grundläggande principerna i LUF. Utvärderingskriteriema har utformats på ett sådant sätt att principerna om transparens och likabehandling i 1 kap. 24 § LUF har överträtts. Genom utformingen av dessa kriterier har VEAB i princip förbehållit sig rätten att skönsmässigt välja leverantör. VEAB har vidare även genomfört förhandlingarna på ett sätt som strider mot trans­ parens- och likabehandlingsprincipema. Bolaget har till följd av anförda överträdelser lidit skada, eller riskerar att lida skada, eftersom bristerna har förtagit bolaget möjligheten att lämna ett mer konkurrenskraftigt anbud. VEAB konstaterar att ansökan endast avser Lot A och bestrider bifall till ansökan. Som grund för bestridandet anges att VEAB inte har brutit mot någon bestämmelse i LUF och att det därmed saknas grund för ingripande. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14600-15 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vidare anges att principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet ska iakttas. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Pröv­ ningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden framfört i målet finns anledning att besluta om att upp­ handlingen ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphand­ lande enheten brutit mot LUF. I upphandlingen har utvärderingen för Lot A skett efter två kriterier: "Product price" som har viktats till 80 procent och "Compliance" som har viktats till 20 procent. Bolaget har anfört brister i förfrågnings­ underlaget gällande båda dessa utvärderingskriterier. I förfrågningsunderlaget punkt 2.12 beskrivs utvärderingsgrunden "Compliance" enligt följande: "Complicance" consists oftwo parts: 1. Reservations /deviations from any conditions in the Draft frame agreement, which the Tenderer states in the submitted Tender documents or