FÖRVALTNINGSRÄTTEN l STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-03-20 Meddelad i Stockholm Mål nr 4738-12 Enhet 15 Sida 1 (5) STARTcentrum Örebro region AB, 556426-4249 R:udbecksgatan 26 702 23 Örebro MOTPART Almi Företagspartner AB, 556481-6204 Box 70394 107 24 Stockholm Ombud: Christoffer Stavenow c/o Magnus Josephson AB Norrlandsgatan 18 111 43 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig :upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår STARTcentmm Örebro region AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 222928 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 4738-12 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Almi Företagspartner AB (Alm.i) upphandlar utförare av mentorprograrn för blivande företagare och företagare i uppstartsprocess, "Programmet Mentor - Starta Företag" (upphandlingen). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande och omfattar 21 regioner vilket motsvarar hela Sve­ rige. Anbud har kunnat lämnas för en eller flera regioner och syftet med upphandlingen är att ingå avtal med en leverantör per region. STARTcentrum Örebro region AB (bolaget) har lämnat anbud för region 12, Mälardalen/Örebro. I tilldelningsbeslut den 10 januari 2012 beslutades att, för region 12, anta annat anbud än det från bolaget. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen får avslutas först efter att rättelse har vidtagits på så sätt att vinnande anbud tilldelas en poäng i stället för fem poäng under punkten 4.2.2. Till stöd för sin talan uppger bolaget i huvudsak följande. Vinnande leverantör har lämnat felaktiga uppgifter i sitt anbud och därmed fått mer poäng än vad det borde ha fått. Under den aktuella punkten ska man be­ skriva hur stor del av regionen som täcks av verksamheten. Regionen be­ står av tolv kommuner och vinnande leverantör har två kontor i regionen. Kontoren täcker tillsammans 50 procent av kommunerna i regionen och ca 40 procent av regionens befolkning. Vinnande leverantör borde därför end­ ast ha fått en poäng i den delen. Almi bestrider bifall till ansökan och uppger i huvudsak följande. Vin­ nande leverantör har i sitt anbud angett att den har täckning i 100 procent av regionens kommuner. Det framgår även av anbudet att leverantören. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 4738-12 genomför flera olika aktiviteter för att nå ut till hela regionen. Enligt be­ dömningen utifrån hur kriteriet formulerats i förfrågningsunderlaget upp­ fyllde anbudet kriterierna för 91-100 procents täckning. I samband med den nu aktuella överprövningsprocessen kontaktades vinnande leverantör som bekräftade att uppgifterna i anbudet är korrekta. Det saknas därför anledning att ändra poängsättningen. Vidare har det vid en förnyad ge­ nomgång av bolagets anbud upptäckts att samtliga ska-krav inte är upp­ fyllda varför anbudet borde ha förkastats. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU, i dess lydelse före den 1 november 2011, anges föl­ jande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläg­ gande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning En upphandling enligt LOU ska kännetecknas av förutsebarhet och öppen­ het. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbudsgiv­ ning måste förfrågningsunderlaget vara tydligt och innehålla samtliga krav på det som upphandlas. Uppställda krav får inte frångås och utvärderingen av inkomna anbud ska ske i enlighet med vad som anges i förfrågningsun­ derlaget. Prövningen i förvaltningsrätten, som grundas på vad sökanden har framfört i målet, utgör en kontroll av om den upphandlande myndig- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4738-12 Allmänna avdelningen heten har brutit mot de grundläggande principerna och om det därför finns grund för åtgärder enligt 16 kap. 5 § LOU. I nu aktuellt mål har bolaget uppgett att den leverantör som har vunnit upphandlingen har lämnat oriktiga uppgifter i anbudet och därför borde ha fått en lägre utvärderingspoäng. I för:frågningsunderlaget och den tillhörande bilaga B - anbudsmall, anges bl.a. följande avseende det nu aktuella kravet. Anbudsgivaren ska redogöra för vilka kontakter den har i kommunerna i den aktuella regionen. Nätverk som täcker från 0 % upp till 50 % av regionens kommuner ger 1 poäng, nätverk som täcker från 51 % upp till 90 % av regionens kommuner ger 2 p, nätverk som täcker 91 - 100 % av regionens kommuner ger 5 p. Ange hur många procent av kommunerna i regionen som täcks av era kontakter. I vinnande leverantörs anbud beskrivs nätverket i regionen och det bekräf­ tas att nätverket täcker 100 procent av regionens kommuner. Enligt för­ valtningsrättens mening kan inte det aktuella kravet anses innefatta ett krav på att leverantören ska ha ett visst antal fasta kontor eller viss täthet mellan kontoren i regionen. Att vinnande leverantör endast har två kontor i reg­ ionen behöver därför inte betyda att den är förhindrad att erhålla maximal poäng i den delen. Bolaget har i sin ansökan inte framfört några övriga omständigheter som ger anledning att ifrågasätta bedömningen av vin­ nande leverantörs anbud. Förvaltningsrätten finner därför att bolaget inte har visat att upphandlingen har genomförts i strid med reglerna i LOU eller att de för upphandling grundläggande EU-rättsliga principerna har trätts för när. Förutsättningar för ingripande från domstolens sida föreligger därmed inte. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. I STOCKHOLM DOM HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). ·��� Barbro Lundholm Rådman Sida 5 4738-12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen . -'\___ Föredragande har varjt Jenny Kenneberg. I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. I<::.am:tnarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Otn klaganden anlitar ombud ska denne sända in fulltnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar orn hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lALOU 1.