FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2012-05-23 Meddelad i Falun Målm 1088-12 r'(0 �:•i ,. IFALUN Enhet 2 Notarie: Linda Olander SÖKANDE Kone AB, 556234-4639 164 96 Kista U R,·_'"",v� ,·..:.•--r.. ,,:.:.__I; Dok.Id 57695 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Ombud: Per-Erik Berggren Kone Scandinavia AB 164 96 Kista MOTPART Sandvikenhus AB, 556476-9866 Box 3045 811 25 Sandviken Ombud: Patrik Skoglund Sandvikenhus AB Box 3045 811 03 Sandviken SAKEN - - · ..,� �=' ' Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling; LOU '- .., , - . � - - ·- l t ��t1!...=TM--=--===�-��=-=�I ,_·D_c_�,~_s__fl;..:;\l�t{�il 1 I FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Kone AB:s ansökan om överprövning. ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1088-12 I FALUN Enhet 2 BAKGRUND Sandvikenhus AB genomför en förenklad upphandling avseende "Hisser­ vice med diarienummer 2012/114". Tilldelningsbeslut fattades den 23 feb­ ruari 2012 varvid Midroc Electro AB antogs som leverantör. YRKANDEN M.M. Kone AB begär överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att de antas som leverantör och i andra hand att upp­ handlingen ska göras om. Till stöd för talan uppger Kone i huvudsak föl­ jande. De borde ha fått 5 poäng beträffande utvärderingskriteriet Kvalitet och service och därmed ha tilldelats uppdraget. De har istället fått 4 poäng och Midroc 5 poäng. Sandvikenhus har vid utvärderingen beträffande Kva­ litet och service vägt in fyra faktorer; organisation, kvalitets- och miljösäk­ ring, inställelsetid och referenser. När det gäller kriteriet organisation kan det inte skilja något åt mellan bolagen. Kone och Midroc har det antal tek­ niker lokalt på plats som med god marginal erfordras för att sköta uppdra­ get. Beträffande kriteriet kvalitet och miljösäkring råder det inget tvivel om att både Kone och Midroc får fulla poäng. Avseende inställelsetider har Kone angett 0,5-1 timme dygnet runt och Midroc dagen efter, eller efter överenskommelse vid normala uppdrag, och 0,5 timme akut. Om någon borde ha fått högre poäng baserat på beskrivningen i förfrågningsunderla­ get borde det ha varit Kone. Sandvikenhus har dock sannolikt bedömt bo­ lagen lika även i denna del. Vid tilldelningen av poäng beträffande referen­ ser har Kone däremot fått för låg poäng. Enligt förfrågningsunderlaget krävdes det två referenser. Kone har valt att ange två lokala referenser (södra Norrland) och liknande uppdrag, Hudiksvallsbostäder och Ludvika­ hem. Kone har dessutom över hela Sverige ytterligare 6 000 hissar hos allmänna bostadsbolag. Kone servar och underhåller totalt sett över 50 000 utrusningar i Sverige. Poängsättningen är för låg. 2 ( FÖRVALTNINGS RÄTTEN DOM 1088-12 IFALUN Enhet 2 Sandvikenhus AB motsätter sig ansökan och uppger att utvärderingen är korrekt och att den har skett i enlighet med förfrågningsunderlaget. S KÄLENFÖRFÖRVALTNINGS RÄTTENS AVGÖRANDE De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande (1 kap. 9 § LOU). Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har fört fram i målet finns anledning att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först efter att rättelse har gjorts. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att bolaget lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot LOU (16 kap. 6 § LOU). Förvaltningsrätten måste vid en överprövning kunna utgå från att den upp­ handlande myndigheten själv har bäst förutsättningar att utvärdera in­ komna anbud. Den upphandlande myndigheten har således visst utrymme vid bedömningen och utvärderingen av anbuden under förutsättning att det sker på objektiva grunder inom ramen för förfrågningsunderlaget. Det är endast om det framgår att den upphandlande myndigheten har tagit ovid­ kommande hänsyn eller påtagligt avvikit från de kriterier som angivits i förfrågningsunderlaget som det kan det bli aktuellt att ingripa mot upp­ handlingen. Förvaltningsrätten anser i nu aktuellt fall att det inte har fram­ kommit att Sandvikenhus vid utvärderingen frångått de kriterier som anges i förfrågningsunderlaget eller att förfarandet i övrigt strider mot de krav som uppställs i LOU. Kones ansökan ska därför avslås. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1088-12 !FALUN Enhet2 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lc LOU). Charlotta Nyhlen förvaltningsrättsfiskal 4 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnurruner samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, ene:i:gi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU