LÄNSRÄTTEN I BESLUT ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2010 �01- 0 8 Meddelat i Linköping SÖKANDE Vikbolands Taxi 160 000 AB, 556467-0288 Importgatan 20 602 28 Norrköping Ombud: Advokat Sofia Mårtensson Advokatfirman Lindahl KB Box 1065 101 39 Stockholm MOTPART Fjärde Storstadsregionens Kornrnunalförbund, 222000-2527 Upphandlingscenter c/o Norrköpings kommun 601 81 Norrköping SAKEN Sida 1 (7) Mål nr 15-10 Rotel 2 � 2G10 -01- 1 1 •:i Dok.Id 89375 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Fråga om interimistiskt yrkande LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten beslutar att Fjärde storstadsregionens Kommunalförbunds upp­ handling (Dnr UH-09-106) avseende samhällsbetalda resor inte får avslu­ tas. Beslutet gäller omedelbart och tills annat förordnas i målet. BESLUT Sida 2 15-10 LÄNSRÄTTEN I 2010 -01- 0 8 ÖSTERGÖTLANDS LÄN BAKGRUND OCH YRKANDEN Fjärde storstadsregionens Kommunalförbund (kommunalförbundet) genomför en upphandling av nio specialfordon och fyra storbilar för sam­ hällsbetalda resor. Upphandlingen avser mer specifikt att för Norrköpings kommuns räkning utföra transporter såsom färdtjänst, sjukresor, skolskjut­ sar och kompletteringstrafik på landsbygden. Anbudsförfrågan är daterad den 14 oktober 2009. Upphandlingen sker genom ett öppet förfarande. Vid anbudstidens utgång hade sex anbud kommit in. Kommunalförbundet fattade tilldelningsbeslut den 4 januari 2010. Kommunalförbundet besluta­ de att anta Telepass AB och Tunabergs Taxi AB som leverantörer. Vikbolands Taxi 160 000 AB (bolaget) ansöker om överprövning av till­ delningsbeslutet och yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan rättel­ se gjorts, innebärande att Telepass AB's (Telepass), Tunabergs Taxi AB's (Tunaberg) och Östra Husby Taxi AB's (Östra Husby) anbud ska förkastas och att en ny utvärdering av anbuden ska genomföras varvid bolaget ska tilldelas kontrakten. Bolaget yrkar i andra hand att upphandlingen ska av­ brytas och göras om. Vidare yrkar bolaget att länsrätten interimistiskt ska besluta att upphandlingen inte får avslutas. Bolaget anför i huvudsak följande. Av utvärderingsprotokollet framgår att bolaget kommer som nummer två i utvärderingen avseende kontraktet för storbilar och som nummer tre i ut­ värderingen avseende kontraktet för specialfordon. Som nummer två i ut­ värderingen av specialfordon kommer Östra Husby. Varken de bolag som har antagits som leverantörer eller Östra Husby upp­ fyller skallkraven i förfrågningsunderlaget. Kommunen har brntit mot de LÄNSRÄTTEN I BESLUT ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2010 �01- 0 8 grundläggande principerna om framförallt likabehandling, förutsebarhet och transparens. Till följd av de felaktigheter som har begåtts kommer bo­ laget att lida skada. Upphandlingen måste därför göras om. Av anbudsformuläret framgår att kommunen har ställt krav på att anbuds­ givarna ska styrka sin tekniska och yrkesmässiga kapacitet samt yrkeskun­ nande genom att lämna minst två referenser. Vidare framgår att anbudsgi­ varna ska lämna en "kort beskrivning om uppdragets omfattning". Enligt anbudsformuläret ska anbudsgivarna även bifoga "en handling som styrker vilka åtgärder som vidtagits eller kommer att vidtas inom ramen för ett aktivt miljöarbete". Telepass uppfyller inte skalllaaven och deras anbud skulle därför inte ha utvärderas och än mindre ha antagits. - Avseende en av referenserna anges vad uppdraget avser samt ungefärlig omfattning i form av omsättning per år samt den tid uppdraget pågått. Motsvarande uppgifter salmas dock vad avser övriga två referenser. Av dessa framgår inte omfattningen i form av vare sig omsättning, antal resor eller lilmande. Efterfrågade e-postadresser till åberopade kontaktpersoner har utelämnats. - Av handlingarna framgår att Telepass för närvarande är ett vilande bolag och att det kommer att bygga upp ett verksamhetssystem som k01mner att certifieras om Telepass tilldelas kontraktet. Bolaget menar att handlingarna inte styrker att några åtgärder vidtagits eller kommer att vidtas för ett aktivt miljöarbete. Tunaberg uppfyller inte de uppställda kraven om aktivt miljöarbete varför deras anbud inte skulle ha utvärderas och än mindre ha antagits. - För att uppfylla kravet på att styrka aktivt miljöarbete, har Tunaberg gett in Busslinks miljöplan. Av anbudsformuläret framgår att Tunaberg är dotter­ bolag till Busslink. Det anges att de därför har full tillgång till Busslinks samlade resurser för teknik, utbildning, arbetsmiljö etc. Av 11 kap. 12 § LOU framgår att leverantörer vid behov får åberopa andra företags ekono- Sida 3 15-10 LÄNSRÄTTEN I BESLUT ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2010 =01- 0 8 miska, tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Leverantören ska därvid, ge­ nom att tillhandahålla ett åtagande från företagen i fråga eller på annat sätt visa, att leverantören kommer att förfoga över nödvändiga resurser under kontraktstiden. Något sådant avtal eller handling till styrkande av att Buss­ slink ställer sina resurser till Tunabergs förfogande under kontraktstiden har inte lämnats i upphandlingen. Att Tunaberg själv anger att man förfo­ gar över resurserna utgör inte något sådant bevis. Därmed kan Tunaberg inte tillgodogöra sig Busslinks miljöplan. Östra Husby uppfyller inte skallkraven och deras anbud skulle därför inte ha utvärderats. - De åberopade referenserna uppfyller inte kravet på angi­ vande av uppdragets omfattning och även här saknas efterfrågade e-postadresser till kontaktpersoner. Det nämns enbart att Östra Husby gör samhällsbetalda resor i Norrköpings och Söderköpings kommun. Den handling som har bifogats av Östra Husby för att styrka aktivt miljöarbete avser överhuvudtaget inte detta. Istället har en verksan1hetsmanual bifo­ gats. Av demia framgår att "vår miljöpåverkan är starkt kopplad till aktivi­ teter som fordonskörning och fordonsvård. Vi anser det därför av vikt att, så långt som möjligt, påverka och styra inköpen av produkter laing dessa aktiviteter." Vidare framgår att "vi ser vår personal som en viktig resurs i vårt miljö - och kvalitetsarbete". De nämnda anbudsgivarna uppfyller inte de uppställda laaven för referen­ ser och miljöarbete. Upphandlingen måste därför rättas och bolaget, som är nummer två respektive nummer tre enligt nuvarande utvärdering, ska till­ delas kontrakten avseende både specialfordon och storbil. Om Telepass och Östra Husby kan anses uppfylla laavet avseende styrkande av aktivt miljöarbete, är det uppställda laavet inte transparent. Hur det aktiva mi\jöarbetet ska styrkas, vad som ska styrkas och vad "ak- Sida 4 15-10 BESLUT Sida 5 15-10 LÄNSRÄTTEN I 2orn =m- os ÖSTERGÖTLANDS LÄN tivt miljöarbete" faktiskt innebär för kommunen framgår inte. Kravet öpp­ nar således för skönsmässiga bedömningar. Den aktuella upphandlingen rör ett för bolaget stort belopp. Att bolaget riskerar att lida skada är mot denna bakgrund uppenbart. Kommunens risk för skada på grund av att upphandlingen inte kan slutföras genast kan inte anses vara större än fördelarna för bolaget. Bolaget vill uppmärksamma länsrätten på Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 5524-03. Av denna dom framgår att såvida det inte framstår som osannolikt att en upphand­ lande myndighet har begått fel ska rätten kunna besluta om interimistiskt förbud att avsluta upphandlingen. Regeringsrätten förordnar regelmässigt om interimistiskt förbud att avsluta upphandlingen vid yrkande om detta. Ett interimistiskt beslut ska meddelas såvida det inte framstår som uppen­ bart att ansökan om överprövning är obefogad. I detta fall överväger skälen för att meddela ett interimistiskt beslut klart eventuella skäl mot ett sådant beslut. Kommunalförbundet har ännu inte svarat i målet. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Lagtext m.m. Av 1 kap 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 2 kap 19 § LOU framgår att med upphandlande myndighet avses statli­ ga och kommunala myndigheter. - Vid tillämpning av denna lag skall med myndighet jämställas, beslutande församlingar i kommuner och landsting, och offentligt styrda organ som avses i 12 §, samt sammanslutningar av en eller flera myndigheter enligt första stycket eller församlingar enligt 1 eller sammanslutningar av ett eller flera organ enligt 2. ÖSTERGÖTLANDS LÄN BESLUT Sida 6 15-10 LÄNSRÄTTEN I 2010 �m- os I 16 kap. 2 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedel­ bart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har be­ slutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Ett intermistiskt förordnade enligt LOU är, med beaktande av den s.k. tio­ dagarsfristen, ofta nödvändigt för att kunna genomföra en överprövning. Det interimistiska förordnandet med stöd av LOU skiljer sig således i detta hänseende från inhibition eller motsvarande beslut med stöd av 28 § för­ valtningsprocesslagen (1971:291), där det normalt förutsätts att en viss sannolikhetsbedömning av den slutliga utgången i målet har föregått beslu­ tet. Det ligger vidare i det interimistiska beslutets natur att det utgör en tillfällig åtgärd i avvaktan på det slutliga ställningstagandet (jfr RÅ 2005 ref. 17). Länsrätten gör följande bedömning. Länsrätten finner att kommunalförbundet är en sådan sammanslutning som jämställs med statliga och kommunal myndigheter i 2 kap. 19 § LOU. Kommunalförbundet är därmed att se som upphandlande myndighet. Bolaget får anses ha uppvisat legal och faktisk grund för sin begäran om överprövning. Ett beslut om att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats kan inte antas innebära sådana negativa konsekvenser för kommunalförbundet att dessa överväger fördelarna för bolaget. Mot bakgrund härav föreligger skäl att förordna att kommunalförbundet inte får avsluta upphandlingen avseende samhällsbetalda resor innan länsrätten slutligt avgör målet eller förordnar annat. LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN BESLUT 2010 -01= 0 8 Sida 7 15--10 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D) Föredragande har varit Cecilia Karlsson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i.Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammar.rätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullinakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga / ct:J0 0 Q ..____,.... °' 0 ,........., >Q www.domstol.se