FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2012-03-23 Enhet 2 Meddelad i Linköping SÖKANDE Smart Säkerhet AB, 556756-2987 Lindövägen 72 602 28 Norrköping MOTPART Ramunderstaden AB, 556450-5898 Box 78 614 22 Söderköping Ombud: Advokat Ulf Setterud Kihlstedts Advokatbyrå HB Box 350 581 03 Linköping SAKEN Mål nr 1272-12 ,... - ,� -.. Sida 1 (4) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ,,.. � -�_,,_ i.. u Dokld 77874 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 10 00 E-post: ,--i r, FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM Sida 2 1272-12 BAKGRUND OCH YRK ANDENM.M. Ramunderstaden AB (Ramunderstaden) har genomfört en upphandling av bevakningstjänster. Ramunderstaden beslutade genom tilldelningsbeslut den 14 februari 2012 att anta Larm Assistans AB:s (Larm Assistans) an­ bud. Smart Säkerhet AB (Smart Säkerhet) har ansökt om överprövning av upp­ handlingen. Smart Säkerhet yrkar, som det får förstås, att Larm Assistans anbud ska uteslutas från upphandlingen. Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Det är klart och tydligt att det vinnande anbudet inte uppfyller kraven i upphandlingen, ändå antogs anbudet. På grund av följande orsaker bör anbudet från Larm Assistans förkastas. 1. Upplysning från UC (eller liknande) skulle bifogas anbudet och fick inte vara äldre än tre månader. Det dokument Larm Assistans bifogade var äldre än tre månader. 2. Anbudsgivarnaskullefyllaiettanbudsformulärdärdetklartskulle framgå hur ställda krav ska uppfyllas. Larm Assistans har inte an­ gett hur de avser att uppfylla de utryckningstider som utlovats. 3. VissaavdetjänstersomefterfrågasavRamunderstadenfårendast utföras av ordningsvakter, och alltså inte av Larm Assistans väkta­ re. Om Larm Assistans skulle uppfylla dessa krav innebär det att de bryter mot lagen. 4. Ramunderstadenharanförtattanbudsgivarenslarmcentralskavara certifierad av Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering AB. Larm Assistans är inte en certifierad larmcentral, vilket tydligt framgår av Svensk brand- och säkerhetscertifierings förteckning av certifierade larmcentraler. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1272·-12 I LINKÖPING Enhet 2 Ramunderstaden anför i yttrande bl.a. följande. Efter en ny genomgång av Larm Assistans anbud har de funnit bl.a. att Larm Assistans inte uppfyller kvalifikationskravet avseende att "larmcentral ska vara certifierad av Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering AB". Av denna anledning har Ramunderstaden beslutat att göra om sin anbudsutvärdering och i samband därmed förkasta Larm Assistans anbud. Ramunderstaden kommer att fatta ett nytt tilldelningsbeslut som ska meddelas anbudsgivarna. Smart Säkerhet anför i yttrande att då anbudsgivare nummer ett diskvalifi­ cerats bör per automatik anbudsgivare nummer två antas som vinnare av upphandlingen. Den bör inte avbrytas. Eftersom underlaget var godkänt tidigare bör tvåans anbud fortfarande vara vinnare och tilldelas uppdraget. SKÄLEN FÖR AV GÖRANDET Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). Av rättspraxis följer att ett beslut att avbryta en upphandling måste grundas på sakligt godtagbara skäl och att det inte får vara godtyckligt. Ett sådant beslut måste vidare följa de grundläggande reglerna i EU-fördraget i all­ mänhet och principen om förbud mot diskriminering på grund av nationali­ tet i synnerhet (se RÅ 2009 ref. 43). Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Ramunderstaden har meddelat att upphandlingen avbrutits och hänvisar bl.a. till att det vinnande anbudet inte uppfyller kvalifikationskravet avse­ ende att larmcentral ska vara certifierad av Svensk Brand- och säkerhets­ certifiering. Förvaltningsrätten finner inte skäl att ifrågasätta Ramundersta­ dens avbrytandebeslut i formell mening och bedömer att de får anses ha haft sakliga skäl att avbryta upphandlingen. Det har vidare inte framkom­ mit att avbrytandebeslutet skulle strida mot gemenskapsrättsliga regler. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1272-12 I LINKÖPING Enhet 2 Vad Smart Säkerhet anfört i målet föranleder ingen annan bedömning. Mot denna bakgrund ska Smart Säkerhets ansökan om överprövning avslås. HURMANÖVE AGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD-LOU). \J 11!,�Vl/Vt!vi WtMfU!l� Tommy Svensso Föredragande har varit Anna-Mona Herrburth. Ilifi1� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU