LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN SÖKANDE DOM 2009-07-09 Meddelad i Västerås Målm 951-09 E Rotel 1 Sida 1 (7) Dok.Id 41639 Postadress Box 1001 721 26 Västerås Besöksadress Sigurdsgatan 22 Telefon Telefax 021-19 56 00 021-13 20 2.5 E-post: lansrattenivastmanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:00 Ölsta Transport, 651118-6998 Ölsta 113 733 92 Sala MOTPART Sala kommun Box 304 733 25 Sala SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU YRKANDEN M.M. Sala kommun (kommunen) har genomfört upphandling genom öppet förfarande, avseende transpmier inom skola och daglig verksamhet. En av anbudsgivarna är Ölsta transpo1i (bolaget). Enligt tilldelningsbeslut den 29 april 2009 har, avseende taximru·åde särskolan och daglig verksamhet, Taxi Bud & Limousinservice i Sala AB (TBL) antagits som leverantör. Bolaget ansöker om överprövning avseende den del av upphandlingen som avsertaxitillsärskolanochdagligverksamhet. Bolagetyrkarattlänsrätten förordnar om rättelse på så sätt att utvärderingen görs om. Alternativt yrkar bolaget att länsrätten förordnar om att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Det var ett skall-krav att bifoga turlistor till anbudet. Dessa har kommunen underlåtit att utvärdera då TBL dels saknar elever och dels tar med turer som inte efterfrågats. Detta borde ha lett till kompletterande frågor från kommunens sida, men alla kompletterande frågor avser prissättning och tider. En elev (Hebovägen i Ransta) som dagligen åker till och från Fridhemsskolan i Västerås saknas helt i turlistan. Då den transpmien går i motsatt riktning mot övriga elever är det inte möjligt att samköra, utan en egen tur krävs. Tur från Sala till Heby ridhus har kommunen inte efterfrågat. Elever i Tärna och Hovberga saknas i underlaget. Eftersom dessa brister inte upptäckts och följdfrågor har ställts, LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-09 Sida 2 951-09 (r�g::ir sig bolaget om det inte är priset som haft avgörande betydelse i utvärderingen. Vidare har TBL i sin miljö- och kvalitetsdeklaration konsekvent visat avsaknad av varje form av miljö- och kvalitetsarbete. Viktningen blev 2 poäng av 5 och bolaget ifrågasätter när 1 poäng ges. Slutligen har bolaget fått olika viktning avseende referenser. För taxidelen, där bolaget varit verksamma i 20 år, fick bolaget 4 poäng. För bussdelen, där bolaget erhöll tillstånd från Länsstyrelsen våren 2009 fick bolaget 5 poäng. Efter att ha tagit del av frågor som ställts är slutsatsen att frågor som kommunen ställt avseende buss svarats på avseende rullstols och färdtjänstbussar. Detta är fordon som tar max 8 och i endast i undantagsfall upp till 1 5 passagerare. Eftersom bolaget inte tidigare haft tillstånd till busstrafik kan ingen av dess referenser ha synpunkter på bolaget avseende busstrafik. Kommunen bestrider bolagets yrkanden och anför bl.a. följande. Anbuden har utvärderats utifrån uppsatta kriterier i anbudsförfrågan. Prövning har skett enligt principen det ekonomiskt mest fördelaktiga med utvärderingskriterierna pris 50 %, referenser 30 % och miljö 20 %. Med stöd av 9 kap. 8 § LOU har kommunen även begärt in förtydliganden och kompletteringar i förekommande fall. Angivna turlinjer i anbud har granskats genom att kontroll har gjorts av att angivna adresser (adresslistor bilagda anbudsförfrågan) finns med i anbudsgivarens planlagda tur. Kompletterande frågor har ställts beträffande turerna och med de svar som erhållits har kommunen bedömt att turen är planlagd på rätt sätt. Exakta adresslistor kommer delges antagen entreprenör vid avtalsskrivning och förändringar kan komma att ske i de listor som fanns i anbudsunderlaget. I svaret från TBL har angivits att tillkommande eller avgående turer inte kornmer att debiteras. Eftersom det inte påverkar anbudet om förändringar sker har kommunen bedömt att anbudet uppfyller förutsättningarna i anbudsförfrågan. Kontroll har gjorts över de tidsramar som angivits för respektive tur och de håller sig inom angivna förutsättningar. Vidare har kriteriet miljö utvärderats på sätt som anges i anbudsförfrågan. Kriterierna LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-09 Sida 3 951-09 har betygsatts 1 -5 med lägst poäng när underlag saknas för bedömning och högst poäng när kriteriet uppfylls mycket bra. TBL:s poäng är baserad på den infonnation som lfum1ats i dess anbud. 1 poäng länmas när underlag saknas för bedömning och TBL har lfunnat underlag och har erhållit 2 poäng. Avseende värdering av kriteriet referenser grundar sig detta på referenstagning där kommunen betygsätter uppdragsgivarens (den referens som angivits i anbudet) omdöme om hur väl leverantören utfört uppdraget. Kommunen kommer i förekommande fall också väga in egna och andras referenser. I bilaga 2 s. 7 beskrivs vad ko1mnunen tar hfu1syn till gällande referenser, de anbud som inte har referenserfi·ån skolskjutsuppdrag godkänns även med referenserfrån annan erfarenhetfi·ån persontrafik. De svar kommunen fått från uppdragsgivare till bolaget ligger till grund för poängsättningen. Slutligen är den bedömning som gjorts för respektive anbud baserad på infomiation som finns i anbudet samt de uppgifter som framkommit vid förtydliganden och kompletteringar samt svar som erhållits vid referenstagning. Kommunen vidhåller att anbud värderats i enlighet med anbudshandlingarnas anvisningar och de grnndläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU; att leverantörer ska behandlas likvärdigt och icke-diskriminerande san1t att upphandlingen skett på ett öppet sätt. DOMSKÄL Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkfumande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmfu1 förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 1 6 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brntit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon a1man bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjmis. LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2009-07-09 Av handlingarna i målet framgår bl.a. följande. Den aktuella upphandlingen avser transp01ier till och från grundskola, särskola och daglig verksamhet inom Sala kommun, dels med bussar och dels med taxifordon. Avtalstiden är den 1 augusti 2009 - 3 1 juli 200 1 3 med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. I kommunens förfrågningsunderlag har uppdelning gjorts i olika verksamhetsområden. Bolaget har lämnat anbud på taxi till särskola och daglig verksamhet och skolskjuts för område 2 Möklinta kyrkskola. Av bolagets ansökan om överprövning framgår dock att bolaget endast önskar överprövning avseende förstnämnda del av upphandlingen. Av förfrågningsunderlagets bilaga 1 punkt 1.7 framgår att det är ett skall krav att företag bl.a. skall lämna beskrivning på anbudsbilaga 4 om företagets interna miljö- och kvalitetsarbete. I samma bilaga punkten 1.7.1 Anbudsprövning anges bl.a. följande. Prövningen kommer att ske enligt principen det för kommunen ekonomiskt mest fördelaktiga där följande värderingskriterier ligger till grund. Anbudsgivaren besvarar frågorna på lämpligt sätt. Värderingskriterier 50 % Pris Sida 4 951-09 30 % Referenser 20 % Miljö Vid referenstagning kommer kommunen att betygsätta uppdragsgivarens omdöme om hur väl leverantören utfört uppdraget. Kommunen kommer i förekommande fall också väga in egna och andras referenser. Uppfyllande av angivna miljökriterier samt företagets interna miljöarbete. Med pris avses specificerad kostnad per tur för respektive anbudsdel I förfrågningsunderlagets bilaga 2 s. 1 under rubrik linjesträckning-tider anges bl.a. följande. Anbud lämnas per område med specificerad kostnad LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-09 Sida 5 95 1 -09 per tur. Anbudsgivaren ska utifrån bifogade fö1ieckningar och riktlinjer föreslå linjesträckning och lämna anbud på föreslagna turer. I anbudet ska tider och beräknad körsträcka redovisas. Avtal kommer att tecknas för respektive område. Transportuppdrag som utförts på uppdrag av person som inte äger rätt att göra beställningar ersätts inte. Av samma bilaga s. 3 framgår under rubriken Specifikation särskolan bl.a. fö\jande. Trafiken är upplagd enligt bifogat körschema med infonnation om adresser och tider för hämtning och läim1ing av elever. Trafiken kan k01m11a att ändras under skolåret pga. olika aktiviteter och att elever flyttar till eller från kommunen. Extra turer kan komma att utnyt1jas. Ingen ersättning utgår för dessa turer. I samma bilaga anges under rubrik Specifikation daglig verksamhet bl.a. fö\jande. Uppdraget omfattar transpo1ier inom daglig verksamhet enligt LSS. Alla åker inte på saimna tider, vissa films på daglig verksamhet deltid, som kan innebära allt från ett par timmai· några dagar i veckan till heltid. I bilagt körschema framgår det från vilken adress brukaren ska hämtas och vaii brukaren ska lämnas. I bilaga 7 ai1ges elevers bostadsadress, skola och tider för 2008/2009. I bilaga 2 s. 7 under rubriken Referenser fraingår bl.a. att anbudet skall innehålla referenser till två (2) uppdragsgivare för vars räkning leverantören utfört eller utför skolskjutsuppdrag med naim1 och telef01mmm11er till kontaktperson hos uppdragsgivai·e, som enkelt kan nås för referenstagning. Anbud som inte har referenser från skolskjutsuppdrag, godkännes även referenser från aiman erfarenhet från persontrafik. Uppdragets slutdatum får inte vara äldre än två år räknat från sista anbudsdag. I bilaga 4 finns en mi\jö- och kvalitetsdeklaration som anbudsgivare ska fylla i och i bilaga 5 specificeras närn1are miUökriterierna. LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM Sida 6 951'-09 2009-07-09 Länsrätten gör följande bedömning. En gmndläggande fömtsättning för att delta i utvärdering är att anbudet uppfyller samtliga skall-krav som anges i förfrågningsunderlaget. Utvärderingen skall sedan göras utifrån vad som anges i förfrågningsunderlaget. Bolaget har bl.a. gjort gällande att det är ett skall-krav att turlistor ska bifogas anbudet, att TBL i sitt anbud dels saknar elever och dels tar med turer som inte efterfrågats och att detta borde ha lett till kompletterande frågor från kommunens sida. Kommunen har för sin del uppgivit att kontroll gjorts att adresser (i adresslistor i bilaga) finns med i planlagd tur, att kompletterande frågor ställts beträffande turerna och därefter har kommunen bedömt att turen är rätt planlagd. Länsrätten konstaterar att av förfrågningsunderlagets bilaga 2 (s. 1) framgår att anbud lämnas per område med specificerad kostnad per tur samt att anbudsgivaren ska utifrån bifogade fö1ieckningar och riktlinjer föreslå linjesträckning och lämna anbud på föreslagna turer. Vidare framgår att de bilagda adresserna i förfrågningsunderlaget (bilaga 7) avser läsåret 2008/2009 och att exakta adresslistor senare kommer ges till antagen leverantör. TBL har i sitt anbud angivit att tillkommande turer inte kommer att debiteras och kommunen har yttrat att den efter kompletterande frågor bedömt att TBL uppfyllt skall-kraven i detta avseende. Bolaget har inte ifrågasatt detta agerande. Med hänsyn häiiill och vad bolaget i övrigt anfört finner länsrätten att bolaget inte visat att kommunen har brutit mot LOU. Vidare har bolaget gjort gällande att TBL avseende utvärderingskriteriet miljö fått för hög poäng då TBL salmar miljö och kvalitetsarbete. Kommunen har yttrat att utvärderingen skett i enlighet med anbudsförfrågan, att betygsättning skett med 1 -5 med lägst poäng näi· LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-09 Sida 7 951-09 underlag saknas och högst poäng när kriteriet uppfylls mycket bra samt att TBL:s poäng baseras på läim1ad information i anbudet och då underlag lämnats har TBL fått 2 poäng. Bolaget har härefter inte ifrågasatt att detta förfarande äJ.· i enlighet med förfrågningsunderlaget. Länsrätten finner däimed att bolaget inte heller i detta avseende har visat att kommunen brutit mot LOU. Slutligen har bolaget ifrågasatt poängsättningen av referenser och bl.a. hänvisat till att bolaget fått olika poängsättning avseende taxidelen och bussdelen däi· de äJ.· en ny aktör. Kommunen har i detta avseende anfö1i bl.a. att anbud som inte har referenser från skolskjutsuppdrag godkänns även med referenser från am1an erfarenhet från persontrafik samt att de svar kommunen fått ligger till grund för poängsättningen. Länsrätten finner, likhet med kommunen, att detta förfarande är i enlighet med förfrågningsunderlaget. Bolagets har således inte heller i detta avseende visat att k01m11unei1 brutit mot LOU eller någon gemenskapsrättslig prmc1p. Vid angivna förhållanden föreligger inte förutsättningar för att besluta om åtgäJ.·der enligt 16 kap. 2 § LOU. Bolagets yrkanden ska således avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår Ölsta transpmis framställning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/l a).