FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-12-23 Mål nr 23604-15 KONKURRENSVERKET 201s-1z.. 2 3 llilå> Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Rosen Olsson Måleri AB, 556486-3875 Lina Sandells Plan 1 129 53 Hägersten MOTPARTER 1. Salems kommun 2. Södertälje kommun 3. TelgeAB Ombud för samtliga: Telge InköpAB c/o Ulf Olofsson Telge InköpAB, Box 633 151 27 Södertälje SAKEN Offentlig upphandling Avd Dnr KSnr Aktbil 1 Dok.Id 683696 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Rosen Olsson MåleriAB:s ansökan. forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23604-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Salems kommun, Södertälje kommun och Telge AB genomför (de upphandlande myndigheterna), genom förenklat förfarande enligt 15 kapitlet lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, en upphandling av ramavtal gällande "Inre och yttre målningsarbeten", dnr TI 2015-1077. Av tilldelningsbeslut den 20 oktober 2015 framgår att Salems kommun, Södertälje kommun och Telge AB har beslutat att teckna avtal med Bröderna Siljendahls Måleri AB (Siljendahl) och Rosen Olsson Måleri AB (Rosen Olsson), enligt följande rangordning nr 1 och nr 2. Rosen Olsson yrkar rättelse på så sätt att Siljendahls anbud utesluts. Till stöd för talan anförs att Siljendahl inte uppfyller ställda krav avseende miljöledningssystem. Det tar mycket tid, resurser i anspråk och är otroligt kostnadskrävande att kontinuerligt uppdatera och revidera ett bolags rutiner kring miljöledningssystem. I en konkurrenssituation är det därför av största vikt att det sker en kritisk granskning av inkomna uppgifter. Rosen Olsson har lidit skada genom att Siljendahls antagits som leverantör nr 1 och de själva som nr 2. De upphandlande myndigheterna bestrider Rosen Olssons yrkande och anser att Siljendahl uppfyller ställda krav avseende miljöledningssystem. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap 9 § lag (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23604-15 Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan därvid endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Fråga i målet är om Rosen Olsson visat att Siljendahl inte uppfyller det ställda kraven för rniljöledningssystern. Det i förfrågningsunderlaget under punktAFB.52.7 ställda ska-kravet avseende rniljöledningssystern har formulerats enligt följande. "Anbudsgivaren ska uppfylla kraven för rniljöledningssystern enligtAFD.224 Anbudsgivaren kan styrka att kravet är uppfyllt genom att antingen intyg om certifiering eller en redovisning av eget dokumenterat rniljöledningssystern. Följande ska framgå vid redovisning: Redovisning av miljöpolicy/miljöarbete Företagets miljöansvarige. " Av p.AFD.222 " Miljöledning" framgår att entreprenören ska ha ett rniljö­ ledningssystern som följer SS-EN ISO 14001:2004 eller annat likvärdigt vedertaget systern eller i form av ett eget dokumenterat rniljöledningssystern. Under p.AFD. 224 med rubriken " Entreprenörens kvalitets- och miljöplan" anges bl.a. följande. "Entreprenören skall inom en månad från erhållet avtal upprätta en projektanpassad kvalitetsplan för uppdraget. Kvalitetsplanen skall anpassas för detta uppdrag och ska minst ha Beskrivning av företagets kvalitets systern." I STOCKHOLM 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23604-15 Rosen Olsson har uppgett att Siljendahl inte har ett miljöledningssystem. Det redovisade är en modell framtagen av branschföreningen Målarmästarna som inte reviderats av Siljendahls sedan 2008. Siljendahls arbetar inte enligt ISO 14001 standard som anges i anbudet. De har inte ett miljölednings­ system med aktivt miljöarbete. De uppfyller därmed inte de ställda kraven i AFB52 punkt 7. För att ha ett miljöarbete ska företaget följa generella krav påettmiljösystemmedISO14001standard. Siljendahlbristerimiljöarbete beträffande de generella kraven punkt 4.1, miljöaspekter punkt 4.3.1 och lagar och andra krav punkt 4.3.2 som anges i kravelement enligt standarden ISO 14001:2004. Siljendahls miljöarbete har inte underhållits och uppdaterats sedan 2008. Vidare har Siljendahl under Miljösituation 9 redovisat fordon och förbrukning från 2008. Vid en jämförelse med de bilar som i dag finns registrerade hos Transportstyrelsen framgår att listan i miljöledningssystem inte är uppdaterad och inte heller korrekt. Siljendahl följer inte de generella kraven om uppdatering på ett miljöledningssystem. Det visar att miljösystemet inte används i Siljendahls miljöarbete. Upphandlande enheterna invänder att det av bilaga 7 i vinnande anbud framgår att de tillämpar ett miljöledningssystem. Miljöpolicyn är senast reviderad 2014-11-15. Kravställningen iAFB 52 punkt 7 visar att anbudsgivaren ska uppfylla kraven i enlighetAFD.224, vilket vinnande anbudsgivare verifierar genom undertecknande av anbud. I kravställningen anges att anbudsgivaren kan styrka att kravet uppfylls dvs. det är inget ska­ krav på anbudsgivaren att styrka kravet genom certifiering eller eget dokumenterat miljöledningssystem. Förvaltningsrättens bedömning. Av förfrågningsunderlaget, p.AFD.222 Miljöledning, framgår att entreprenören ska ha ett miljöledningssystem som följer SS-EN ISO I STOCKHOLM 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23604-15 I STOCKHOLM 1 4001 :2004 eller annat likvärdigt vedertaget system eller i form av ett eget dokumenterat miljöledningssystem. Förvaltningsrätten konstaterar att det ställda kravet på miljöledningssystem kan uppfyllas på flera olika sätt. Siljendahl har lämnat in dokument dels avseende miljöpolicy dels beträffande hur olika miljösituationer sköts i företaget. Bolaget har därmed redovisat sitt miljöledningssystem, vilket innebär att de får anses ha uppfyllt det ställda kravet på miljölednings­ system. Förvaltningsrätten finner att Rosen Olsson inte har visat att det finns skäl för ingripande enligt LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Allan Johansson F.d. rådman Ann-Kristin Rosen har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2.