FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UMEÅ 2015-09-30 Meddelad i Umeå SÖKANDE Imtech VS-Teknik AB, 556053-6194 Västberga Alle 1 126 30 Hägersten Målm 1015-15 Sida 1 (7) Dok.Id 53792 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET MOTPART 2015 -10- 0 2- Dnr Avd Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1015-15 I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Västerbottens läns landsting (Landstinget) har infordrat anbud avseende ramavtal för Fastighetsunderhåll och ombyggnader (dnr VLL 2263-2014). Imtech VS-Teknik AB (lmtech) ansöker om överprövning av de delar av upphandlingen som avser teknikområde Rörarbeten, geografiskt område Umeå och Skellefteå, och yrkar härvid att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts. Landstinget motsätter sig bifall till ansökan. Genom rättelse den 10 juni 2015 av tidigare meddelat tilldelningsbeslut har Landstinget, för teknikområde Rörarbeten geografiskt område Umeå, änd­ rat rangordningen mellan anbudsgivama på så sätt att Imtech rangordnats som nummer 2 och Bravida Sverige AB som nummer 3. UTREDNINGEN Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter anges under punkten AFB.53 Prövning av anbud bl.a. följande. Pris För att räkna ut ett utvärderingspris per teknikområde kommer i anbuden angivna priser och %-påslag att multipliceras med fiktiva mängder. De fiktiva mängderna används endast i utvärderingssyfte. Mängderna framgår av respektive anbudsformulär i kolumnen utvärderingsmängd. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1015-15 I UMEÅ Offererat timpris ska innefatta samtliga kostnader för arbetslön inklusive arbetsledning, central administration, semester, pension, försäkringar och avgifter enligt lag och avtal, personlig skyddsutrustning, handverktyg och mindre redskap enligt bilaga, brand-, ansvars- och inbrottsförsäkring samt entreprenörarvode. Angivet timpris ska i anbudet specificeras så att alla ingående kostnader är synliga. Ersättning för arbetslön ska ingå med nivåer godkända enligt gäl­ lande kollektivavtal. Anbudsgivare med timpris som inte medger en avtalsenlig arbetslön kan komma att förkastas. Parternas anföranden Imtech anför bl.a. följande. De vinnande anbuden i aktuellt teknikområde avseende geografiskt område Umeå (Bengt Johanssons Rör) och Skellefteå (Caverion) uppfyller inte skall-kraven och ska förkastas. Vidare är, avseende geografiskt område Umeå, rangordningen mellan Imtech och Bravida felaktig då den inte överensstämmer med utvärderingssummorna. Landstinget har i förfrågningsunderlag och i ett e-postmeddelande daterat den 25 maj 2015, med önskan om ett förtydligande, ställt krav på att er­ sättning för arbetslön ska ingå med nivåer godkända enligt gällande kollek­ tivavtal. Caverion har i sitt anbud angett en arbetslön som är lägre än lägsta lön enligt gällande kollektivavtal. I anbudet från Bengt Johanssons Rör har angetts en timersättning för normal och kvalificerad öve1iid som medför att det blir omöjligt att betala ut avtalsenlig lön vid nmmal övertid och kvalifi­ cerad övertid. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1015-15 I UMEÅ När ersättningsnivåerna är så låga att de leder till kollektivavtalsbrott bör det, förutom kravet på avtalsenlig ersättning, även falla under bestämmel­ serna om orimligt låga anbud i 12 kap. LOU. Landstinget anför bl.a. följande. Landstinget har i denna upphandling ställt krav på arbetslöner med nivåer godkända enligt gällande kollektivavtal. Kravet har i svar på en fråga (fråga 6 i dokumentet Frågor och Svar) som ställdes till Landstinget av en anbudsgivare förtydligats på följande sätt: Fråga "Enligt AFB.53, under stycket pris står det att anbudsgivare med timpris som inte medger en avtalsenlig arbetslön kan komma att förkastas. Vad menas med avtalsenlig arbetslön? Ska det vara enligt gällande installat­ ionsavtal eller den faktiska avtalade lönenivån på orten? Det står även att anbudet KAN komma att förkastas om timpriset inte medger detta. Ska detta tolkas som att hela skrivelsen egentligen är rätt så uddlös och upp till beställaren att bedöma vad som är en avtalsenlig arbetslön eller inte? Eller ska ändelsen i detta stycke lyda; kommer att förkastas?" Svar "Med avtalsenlig lön menas lön enligt tillämpligt branschavtal, t ex Install­ ationsavtalet eller Byggavtalet. Skrivningen att anbud kan komma att för­ kastas är korrekt. Ett eventuellt förkastande av något anbud kommer i så­ dant fall att ske med stöd av LOU:s bestämmelser om onormalt låga anbud i 12 kap. 3 och4 §§. Ett anbud får förkastas först sedan landstinget skriftli­ gen begält en förklaring till det låga anbudet och inte fått ett tillfredsstäl­ lande svar." I den mån det förelegat någon otydlighet i förfrågningsunderlaget beträf­ fande kravet på de offererade priserna har detta förtydligats genom Frågor FÖRVALTNINGSRÄTTEN !UMEÅ DOM Sida 5 1015-15 och Svar. Även om ordet "ska" förekommer i den ursprungliga lydelsen av AFB.53 har Landstinget, genom det lämnade svaret, förtydligat att anbud som har timpriser som understiger gällande lönenivåer i tillämpligt bran­ schavtal inte automatiskt ska förkastas. Ett förkastande kan komma ifråga först sedan Landstinget begärt en skriftlig förklaring och inte fått ett till­ fredsställande svar från anbudsgivaren. Ett förfarande som innebär att den upphandlande myndigheten i förfrågningsunderlaget anger att anbud som understiger vissa i underlaget angivna prisnivåer kan komma att förkastas med stöd av reglerna om onormalt låga anbud har tidigare godkänts i praxis, Se Kammarrätten i Göteborgs avgöranden i målen 4718-13 och 2598-13. Landstinget har vid prövningen av anbuden funnit att anbuden från Bengt Johansons Rör och Caverion inte är orimligt låga. Vidare har Landstinget inte funnit anledning att ifrågasätta att ersättning för arbetslön inte kommer att uppgå till avtalsenliga nivåer vid leverans från Bengt Johanssons Rör och Caverion. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1015-15 I UMEÅ SKÄLEN FÖR A VGÖRANDET Inledningsvis kan noteras att Landstinget vidtagit en rättelse av sitt tilldel­ ningsbeslut gällande rangordningen mellan Imtech och Bravida avseende geografiskt område Umeå. Då det är fråga om en rättelse i enlighet med Imtechs yrkande har frågan om ändring av rangordning förfallit och föran­ leder därför inte någon prövning från domstolens sida. För att en ansökan om överprövning ska kunna bifallas krävs inte bara att felaktigheter konstaterats i upphandlingen utan även att den sökande lidit eller kunnat komma att lida skada till följd därav. Det ankommer på den sökande att visa att denne lidit eller kan komma att lida skada av den brist som påtalats Gfr HFD 2013 ref. 53). Imtech menar att de vinnande anbuden avseende i målet aktuella områden rätteligen borde ha förkastats då de inte uppfyller skall-kravet att ersättning för arbetslön ska ingå med nivåer godkända enligt gällande kollektivavtal. Förvaltningsrätten noterar att det w1der punkten AFB.53 i förfrågningsun­ derlagets Administrativa föreskrifter anges att ersättning för arbetslön ska ingå med nivåer godkända enligt kollektivavtal. Samtidigt anges att an­ budsgivare med timpris som inte medger en avtalsenlig arbetslön kan komma att förkastas. Detta är en formulering som inte är förenlig med skall-krav, vars icke-uppfyllande innebär att ett anbud ska förkastas. Det finns således en otydlighet härvidlag i förfrågningsunderlaget. Genom do­ kumentet Frågor och Svar har dock förtydligats att eventuellt förkastande sker enligt reglerna i 12 kap. LOU om orimligt låga anbud. Vad som anges under punkten AFB.53 om ersättning med nivåer godkända enligt kollek­ tivavtal får därmed ingen självständig betydelse. Härav följer att det inte funnits skäl att förkasta anbud med timpriser som inte medger lönenivåer enligt gällande kollektivavtal. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 7 1015-15 På grund av det anförda, och då inte heller vad som i övrigt anförts av Imtech medför att upphandlingen kan anses strida mot någon av de gemen­ skapsrättsliga principerna som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU, ska ansökan om överprövning avslås. Upplysningsvis kan nämnas att förvaltningsrätten denna dag även avgjort tre andra mål avseende samma upphandling. Även ansökningarna i de må­ len, som avsåg teknikområde Elarbeten geografiskt område Umeå, mål nr 999-15, teknikområde Golvbeläggningsarbeten geografiskt område Umeå, mål nr 1003-15, och teknikområden Målningsarbeten och Golvbelägg­ ningsarbeten geografiskt område Skellefteå, mål nr 1009-15, har avslagits. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU) f!!::;;e�rfd/Jlr Rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. ro0 0,.... N 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö1valt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till fö1valtningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster,eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till fö1valtningsrätten. 1. 2. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, www.domstol.se 2.