FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE 1 Falck Healthcare AB, 556577-1259 Sveavägen 17 111 57 Stockholm Ombud: Jur.kand. Jesper Burman JB Juridik AB Box 109 121 22 Johanneshov MOTPART Botkyrka kommun 147 85 Tumba SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 2J15 -05- Dnr KSnr DOM 2015-05-13 Meddelad i Stockholm Mål nr 9852-15 NSVERKET KONKURRE 1 5 Avd Aktbll Dok.Id 608892 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen ska rät­ tas. Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9852-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Botkyrka kommun har genomfört en upphandling av företagshälsovård enligt ett öppet förfarande med stöd av lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Kommunen har genom beslut tilldelat Avonova Hälsa AB (Avonova) kontraktet. Falck Healthcare AB (bolaget) yrkar att upphandlingen ska rättas så att det vinnande anbudet utesluts och att bolaget tilldelas kontraktet. Avonova yrkar i första hand att bolagets ansökan ska avvisas och i andra hand bestrids bifall till ansökan. Kommunen bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten beslutade tidigare (mål 23864-14) att upphandlingen skulle rättas till följd av att det vinnande bolaget, Avonova, kompletterat sitt anbud efter anbudstidens utgång på ett otillåtet sätt. Avonova bereddes tillfälle att yttra sig i målet och anförde bl.a. att ansökande bolag kommit in med sin ansökan om överprövning för sent. Förvaltningsrätten avvisade yrkandet. Avonova överklagade förvaltningsrättens dom, varpå Kammar­ rätten upphävde domen och återförvisade målet för prövning av invänd­ ningen om bolagets ansökan kommit in i rätt tid. Förvaltningsrätten konstaterar att det framgår av underlaget att det står klart att bolaget gett in sin ansökan i rätt tid och Avonova:s invändning lämnas därför utan avseende. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9852-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Otillåten komplettering Bolaget menar att kommunen handlat i strid mot bestämmelserna i LOU när den tillåtit Avonova att komplettera sitt anbud efter anbudstidens ut­ gång med bl.a. en moderbolagsgaranti. Enligt bolagets bedömning har Avonova inte uppfyllt det obligatoriska kravet avseende ekonomisk ställ­ ning, eftersom företaget vid anbudstidens utgång inte hade gett in några intyg som kunde styrka den ekonomiska ställningen. Förvaltningsrätten ska alltså pröva om upphandlingen strider mot kravet på likabehandling i LOU på ett sätt som medför att upphandlingen ska rättas eller göras om. I första stycket under punkten 1.3.6.1 i förfrågningsunderlaget som handlar om kontroll av leverantörens lämplighet och ekonomiska ställning anges följande. "Botkyrka kommun kommer att göra en ekonomisk bedömning av anbudsgivarens ekonomiska ställning genom att begära in uppgifter av Creditsafe. I de fall leverantören uppfyller ställda krav på, d.v.s Kreditvärdig på nedan ratingskala, eller bättre kommer kravet avseende ekonomisk stabilitet anses uppfyllt." Andra, tredje och femte stycket under samma punkt har följande lydelse. "I de fall anbudsgivarens ekonomiska stabilitet garanteras av moderbolag eller annan finansiell säkerhet i form av exempelvis bankgaranti skall intyg om detta bifogas anbudet och vara undertecknad av behörig företrädare för det moderbolaget eller den som har garanterat den finansiella säkerheten. Anbudsgivare som har ett nystartat företag, företag under bildande eller inte når ställda krav på ekonomisk stabilitet enligt ovan, skall visa att företaget har en stabil ekonomisk bas genom att på begäran tillhandahålla ekonomiskt underlag eller årsredovisning för att styrka ekonomisk stabilitet. Leverantörer som har annan företagsform som exempelvis 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9852-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen stiftelser/ideell/ekonomisk förening o.s.v., skall visa att företaget har en stabil ekonomisk bas genom att tillhandahålla resultaträkning och balansräkning eller på begäran tillhandahålla referens till bank eller annan finansiär, då den typen av företagsform inte kan erhålla rating vid en ekonomisk kontroll. " Förvaltningsrätten konstaterar att kommunen efter att ha inhämtat uppgifter från Creditsafe fått fram att Avonova är under fusion. Kommunen har också kontrollerat moderbolaget och begärt kompletteringar av Avonova i form av moderbolagsgaranti, årsredovisning och årsredovisning för mo­ derbolag. Avonova har i sitt anbud beträffande det andra, tredje och femte stycket svarat "ej aktuellt". Förvaltningsrätten anser att detta innebär att Avonova har uttryckt att den ekonomiska bedömningen av Avonova:s ekonomiska ställning ska ske genom att kommunen begär in uppgifter från Creditsafe. Genom kompletteringen har därför nya sakupp­ gifter tillförts anbudet efter anbudstidens utgång. Enligt rättens bedömning har kommunen därmed tagit in en otillåten komplettering, när den begärde underlag från Avonova Hälsa AB för att bedöma företagets ekonomiska ställning. I och med den av kommunen begärda komplette­ ringen har andra anbudsgivare missgynnats. Kommunen har därmed agerat i strid mot likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Avonova har i sitt anbud således inte visat att det uppfyllt kravet på kredit­ värdighet. Bolaget har placerat sig på andra plats i stället för första plats vid utvärderingen av anbuden och får därför anses ha lidit skada av den brist som har konstaterats och det finns därför skäl för ett ingripande med stöd av 16 kap. 6 § LOU. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9852-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Bolagets ansökan ska därför bifallas på så sätt att upphandlingen fåravslu­ tas först sedan rättelse gjorts. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1 A LOU). Magnus Åharnrnar Rådman Johanna Segerheim har handlagt målet. 5 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten iStockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 1.