FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-04-07 Meddelad i Stockholm Målm 25744-10 Enhet 15 Sida 1 (4) Dok.Id 12312 Postadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se BK-Design Entreprenad AB, 556799-0154 Vasavägen 18 A 542 40 Mariestad MOTPART Telge Inköp AB, 556770-1437 Box 633 151 27 Södertälje SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller BK-designs ansökan och förordnar att Telges upphandling avseende balkonginglasning ska göras om. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 19 mars 2010 upphör därmed att gälla. Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25744-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND Telge Inköp AB (Telge) har genomfört en upphandling om balkonginglas­ ning. Upphandlingen har genomförts som en förenklad upphandling. I till­ delningsbeslut avsänt den 12 mars 2010 beslöt Telge Inköp AB att anta annat anbud än anbudet från BK-Design Entreprenad AB (BK-design). BK-design ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU YRKANDEN M.M. BK-design yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen rät­ tas. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. De har blivit förkastade på grund av att något intyg angående ekonornisk stabilitet inte har getts in trots att det i förfrågningsunderlaget endast anges att en sådan handling bör ges in. Det är således inte fråga om ett skall-krav. De har för­ sökt få besked från Telge kring detta men utan resultat. De har ett intyg angående ekonomisk stabilitet och om det skulle ha varit ett skall-krav hade de självklart skickat med detta. Telge bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. I förfråg­ ningsunderlaget står att anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk bas och att anbudet bör innehålla intyg från kreditvärderingsinstitut att företagets finansiella och ekonomiska ställning minst motsvarar riskklass 3 eller al­ temativt A. Anbudet saknade intyg från kreditvärderingsinstitut. Av för­ frågningsunderlaget framgår att beställaren förbehåller sig rätten att själv kontrollera detta, vilket gjordes den 23 mars 2010, hos kreditvärderingsin­ stitutet Soliditet. Kontrollen visade att BK-design saknar rating på grund av att företaget är nystartat. Nystartade företag har möjlighet att verifiera den ekonomiska styrkan på annat sätt i anbudet (vilket framgår under punkt AFB 51 i förfrågningsunderlaget) vilket BK-design inte har gjort. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 25744-10 BK-Design uppfyller således inte kraven när det gäller verifieringen av sin ekonomiska styrka. Telge yrkar att ansökan i första hand ska avslås och i andra hand att den ska göras om. Förvaltningsrätten har den 19 mars 2010 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan rätten förordnar annat i målet. DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU anges följande. Upphandlande myndigheter skall behand­ la leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genom-· föra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare princi­ perna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges bland annat följande: AFB.51 Prövning av anbudsgivare Anbudsutvärderingen sker i två steg. 1. Kontroll av att samtliga skallkrav enligt AFB.31 uppfylls för de inkom­ na anbuden. 2. Prövning av anbudsgivarens strukturella förutsättningar: finansiell och ekonomisk ställning samt fackmässig kompetens. Ekonomisk stabilitet Anbudsgivare ska ha en stabil ekonomisk bas. Anbudet bör innehålla: 1. Intyg från kreditvärderingsinstitut att företagets finansiella och ekono­ miska ställning minst motsvarar riskklass 3 hos Upplysningscentralen alternativt A hos Dun & Bradstreet. Detta får ej vara äldre än l månad. Beställaren förbehåller sig rätten att själv kontrollera detta. 2. Registreringsbevis från Bolagsverket ej äldre än 3 månader. SKV 4820 ej äldre ä n 3 månader Nystartade företag kan verifiera den ekonomiska styrkan på annat sätt. 3. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25744-10 I STOCKHOLM Allmäm1a avdelningen Länsrättens bedömning Vid upphandlingar gäller de EG-råttsliga principerna om ickediskrimine­ ring, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportio­ nalitet och ömsesidigt erkännar1de. Frågan i målet är om förfrågningsunderlaget uppfyller kraven enligt LOU på transparens. Detta imiebär att för att ar1budsgivarna ska ges samma för­ utsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. De ställda kraven får inte frångås. Förvaltningsrätten konstaterar att så som förfrågningsunderlaget är utfor­ mat är det ett skall-krav att anbudsgivare ska ha en stabil ekonomisk bas. Däremot framgår det inte hur skall-kravet ska verifieras eller vad en an­ budsgivare riskerar som inte följer den rekommendation (om olika hand­ lingar som bör bifogas) som anges i anslutning till kravet. Förfrågningsun­ derlaget är således otydligt. Detta är inte godtagbart eftersom ett förfråg­ ningsunderlag ska vara så fullständigt och tydligt att ingen leverantör be­ höver vara osäker på vad som krävs av dem för att kraven ska anses vara uppfyllda. Upphandlingen bör därför göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (DV3109/la) Kurt Björk Rådman Föredragande har varit Berit Hamren. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut sk.all skriva till Kammarriitten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha ]wmrnit in till läns.rätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midso.mmarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall. kunna tas upp i kamrnar.rätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lii.mna.r prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ limpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till bmmarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Oro klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ numtn.er. 0:,0 0N www.domstol.se