Dok.Id 872420 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-56I 680 00 08-56168001 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I STOCKHOLM 2017-09-13 11214-17 Avdelning 32 Meddelad i Stockholm SÖKANDE Frölunda Data Försäljnings AB, 556450-9643 Karl Johansgatan 42 B 414 59 Göteborg MOTPARTER I. Stockholms läns landsting, 232100-0016 Hjälpmedel Stockholm Box 139 125 23 Älvsjö 2. Region Gotland, 212000-0803 621 81 Visby Ombud: Jurist Andre Thomsen Verksamhetsstöd, Upphandling och inköp Stockholms läns sjukvårdsområde Box 45436 104 31 Stockholm SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Sida 1 (7) Förvaltningsrätten avslår Frölunda Data Försäljnings AB:s ansökan om överprövning. .! KONKURRENSVERKET 2011-ca- 1 3 ·• Avd Dnr KSnr Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM BAKGRUND Sida 2 11214-17 Stockholms läns landsting (landstinget) genomför, för egen räkning och i egenskap av ombud för Region Gotland, en upphandling av ramavtal av­ seende almanackor, planeringssystem och minnesstöd. Upphandlingen ge­ nomförs i form av ett öppet förfarande enligt lagen ( 2007:1091) om offent­ lig upphandling, LOU. Upphandlingen är uppdelad i produktgrupper med olika objekt. Inom produktgrupp "Minnesstöd tid" objekt 2A (nedan objekt 2A) har anbudsgivarna Frölunda Data Försäljnings AB (nedan Frölunda Data) och Funktionsverket AB lämnat anbud. Den 1 mars 2017 fattade landstinget ett tilldelningsbeslut genom vilket Frölunda Data tilldelades ramavtal avseende objekt 2A. Landstinget besluta­ de därefter, den 2 maj 2017, att ändra det tidigare tilldelningsbeslutet, efter­ som Frölunda Data inte uppfyller kravet på att offererad produkt ska vara CE-märkt enligt rådets direktiv 93/42/EEG av den 14 juni 1993 om medi­ cintekniska produkter (medicintekniska produktdirektivet). Landstinget har därför beslutat att istället tilldela ramavtal avseende objekt 2A till anbudsgi­ varen Funktionsverket AB. YRKANDEN M.M. Frölunda Data ansöker om överprövning av upphandlingen avseende objekt 2A och anför bland annat följande. Bolaget menar att det är felaktigt och diskriminerande att den upphandlande myndigheten uppställer ett ska-krav gällande att offererade produkter ska vara CE-märkta enligt det medicin­ tekniska produktdirektivet. Den aktuella produkten är klassad som en kon­ sumentprodukt och riskanalys har tagits fram av tillverkaren. Det är endast tillverkaren av en produkt som kan lämna in registreringshandling till Läke­ medelsverket. Eftersom varken Frölunda Data eller Funktionsverket AB är tillverkare av den offererade produkten kan inget av bolagen rätteligen Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11214-17 lämna in sådana registreringshandlingar. I de dokument som Funktions­ verket AB har lämnat in till Läkemedelsverket anger bolaget felaktigt att det är tillverkare av produkten. Det är vidare så att Läkemedelsverket inte utför några tester för att kontrollera om produkter uppfyller det medicintekniska produktdirektivet. Funktionsverket AB måste därför visa dokument som styrker att prover har genomförts. Landstinget bestrider Frölunda Datas ansökan och anför bland annat föl- jande. Kravet på att produkten ska var CE-märkt har ett naturligt samband med och är proportionerligt i förhållande till föremålet för upphandlingen. Upphandlingsföremålet är hjälpmedelsartiklar som ska förskrivas individer med funktionsnedsättningar. Att ställa krav på CE-märkning enligt det medicintekniska produktdirektivet ger landstinget en möjlighet att bedöma och säkerställa att produkterna är lämpliga för detta ändamål. Det är dess­ utom så att landstinget, enligt Hälso- och sjukvårdsförvaltningens policy, är skyldigt att ställa krav på CE-märkning vid upphandling av de aktuella pro­ dukterna. Kravet kan inte anses gåutöver vad som är rimligt att kräva av en anbudsgivare. Landstinget har inte ställt något krav på att anbudsgivaren ska vara tillverkare av de offererade produkterna, utan har endast krävt att an­ budsgivaren ska styrka att produkten är CE-märkt. Bevisligen stämmer inte heller Frölunda Datas påstående om att Funktionsverket AB inte uppfyller det ställda kravet, vilket framgår av det registreringsbevis och försäkran om överensstämmelse som har lämnats in tillsammans med ansökan om över­ prövning. I STOCKHOLM FÖRVALTN INGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelserm.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propmtionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot dessa grundläggande principer eller någon annan be­ stämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den pait som gör gällai1de att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundat sin talan och att domstolens prövning är be­ gränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Pröv­ ningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grund av vad sökanden har frainfört finns anledning att ingripa mot upphandlingen. K ravspecifikationen Av den kravspecifikation som har bifogats anbudsinbjudan för den i målet aktuella upphai1dlingen fraingår att "[s]amtliga produkter ska, minst en månad före avtalsstart, vara CE-märkta enligt 93/42 EEG: Medicintekniska produktdirektivet MDD. [...]Leverantören ska på anmodan kunna uppvisa dokument som styrker CE-märkningen". Sida4 11214-17 Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11214-17 Förvaltningsrättens bedömning Frölunda Data har anfört att kravet på att objekt 2A ska vara CE-märkt en­ ligt det medicintekniska produktdirektivet är felaktigt och diskriminerande, eftersom den offererade produkten är en konsnrnentprodukt för vilken risk­ analys har tagits fram av tillverkaren. Förvaltningsrätten ska därför ta ställ­ ning till om landstinget har haft rätt att i kravspecifikationen ställa krav på att offererade produkter ska vara CE-märkta. När en upphandlande myndighet närmare bestämmer föremålet för en upp­ handling har den stor frihet. De krav som ställs gällande t.ex. teknisk speci­ fikation måste dock vara kopplade till det som ska upphandlas, det vill säga kraven ska avse och påverka just den efterfrågade produkten (se RÅ 2010 ref. 78). Av utredningen i målet framgår att föremålet för den aktuella upphand­ lingen, däribland objekt 2A, är produkter som ska förskrivas som hjälp­ medel till personer med funktionsnedsättning. Landstinget har anfört att det ställda kravet på att offererade produkter ska vara CE-märkta enligt det medicintekniska produktdirektivet ger myndigheten möjlighet att säkerställa att produkterna är lämpliga att förskriva för detta ändamål. Med beaktande av dessa omständigheter och vad som i övrigt har förts fram i målet anser förvaltningsrätten att det uppställda kravet har en klar koppling till den upp­ handlade produkten och kan inte anses vara oproportionerligt i förhållande till syftet. Kravet är vidare tydligt och objektivt utformat och diskriminerar ingen leverantör. Vad Frölunda Data har anfört visar inte att det angripna kravet strider mot de g:rnndläggande principerna i LOU eller att kravet av annan anledning är oförenligt med LOU. Frölunda Data har vidare anf'cirt att den upphandlande myndigheten har fattat tilldelningsbeslut utifrån felaktigt underlag. Funktionsverket AB har I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 6 11214-17 lämnat in ett registreringsdokument till Läkemedelsverket där bolaget skriver att det är tillverkare av den offererade produkten, vilket inte är sant. Frölunda Data menar att Funktionsverket AB måste visa dokument som styrker att det har genomförts tester som visar att produkten uppfyller de krav som ställs i det medicintekniska produktdirektivet. Förvaltningsrätten ska dfuför ta ställning till om det på grund av dessa omständigheter finns skäl att ingripa mot upphandlingen. Upphandlande myndighet har stora möjligheter att själv bestämma om och - i förekommande fall - hur en anbudsgivare ska visa att de krav som ställs i upphandlingen är uppfyllda. Det finns ingen skyldighet för myndigheten att kontrollera om uppgifterna som har lämnats i ett anbud avseende krav på det upphandlade föremålet är riktiga, om det inte i det enskilda fallet finns an­ ledning att ifrågasätta uppgifterna (se t.ex. Kammarrätten i Sundsvalls dom den 18 februari 2016 i mål nr 2493-15 och Kammarrätten i Göteborgs dom den 15 juli 2011 i mål nr 64 17-6422-10). Landstinget har valt att kontrollera att anbudsgivare uppfyller kravet på att objekt 2A ska vara CE-mfu·lcta genom att begära in registreringsbevis från Läkemedelsverket och en så kallad försäkran om överensstämmelse. Lands­ tinget har utfört samma kontroll av de två anbudsgivarna. Såvitt framgår av utredningen i målet har Funktionsverket AB angett i sitt anbud att den offe­ rerade produkten är CE-märkt enligt det medicintekniska produktdirektivet och har på begäran från landstinget kommit in med de efterfrågade hand­ lingarna för att styrka detta. Förvaltningsrätten bedömer att vad Frölunda Data har anfört i målet inte visar att Funlctionsverket AB:s anbud inte upp­ fyller kravet gällande CE-märkning. Frölunda Data har inte heller visat att landstinget i denna del har förfarit på ett sätt som är oförenligt med LOU. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att Frölunda Data inte har visat att landstinget har brutit mot bestämmelserna i LOU vid genom- • •• 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 7 11214-17 förandet av den aktuella upphandlingen. Det finns däimed inte skäl att in­ gripa mot upphandlingen. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga I (DV 3109/1 A LOU). Rådman Förvaltningsrättsnotarien Emma Johansson har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet m e d ­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfilmsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förv·altningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd> den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se 2. 3. 4. 5. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, • • • lagen (2007:1092) om upphandling inom områden_a vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ lagen (2011:1029) omupphandlingpå försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • ling, eller • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande få.t inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. w,vwdomsto se l