Dok.Id 13511 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 Sida 1 (17) 2010 -11- 2 5 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 29 juni 2010 upphör härige­ nom att gälla. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2010-11-24 Meddelad i Uppsala Målm 4896-10 Enhet 1 SÖKANDE Lioness Therapeutics AB, 556801-2156 c/o Sumitomo Heavy Industries Skaldevägen 6 1 167 73 Bromma MOTPART Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling Ombud: Advokaterna Anders Norlander och Sandra Brånstad Ramberg Advokater AB Box 7531 103 93 Stockholm FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 2 4896-10 BAKGRUND Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling (I(onmmnalförbundet) genomför en upphandling avseende protonterapiutrustning (Particle Thera­ py Facility), KAS 2010-002. YRKANDEN M.M. Lioness Therapeutics AB (bolaget) ansöker om överprövning av Kom­ munalförb1mdets upphandling avseende protonterapiutrustning och yrkar i första hand att kontraktet ska tilldelas Sumitomo Heavy Industries. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. För att få saluföra acceleratorer som avger strålning i Sverige krävs tillstånd från Strålsäkerhetsmyndigheten. Det bolag som vann upphandlingen, IBA, har inte något tillstånd att varken erbjuda (salu­ föra) eller sälja utrustning för paiiikelterapi (protoner eller andra joner). Kormnunalförbundet kai1 således inte köpa utrustningen från detta företag. Vidare är Sumitomos teknologi är i st01i sett identisk med IBA:s teknologi men billigare. Kommunalförbundets representanter besökte två IBA­ installationer för att förvissa sig om status av pencil beam scaiming men besökte inte Sumitomos installation av motsvai·ande telmologi på National Cancer Center Hospital i Tokyo. Kommunalförbundet valde istället en många miljoner dyrai·e lösning. Prisskillnaden inklusive servicekostnad och ett tredje gai1try är 38 miljoner kronor billigare för Sumitomo jämfört med IBA. Man borde m1dersökt det kostnadseffektivai·e alternativet ordent­ ligt och inte skyndat sig för att avsluta upphandlingen före semestern. Un­ der den telmiska bedömningspunkten extraktionseffektivitet åberopade IBA det bästa värdet 60 procent vilket uppnåtts på en av deras installatio­ ner i Philadelphia. Den acceleratorn är byggd av Sun1itomo, inte IBA. IBA hai· i sin egen konstruktion väsentligen lägre extraktionseffektivitet och det är denna utrustning som kommer att installeras på Skandionkliniken. Vilka andra felaktigheter som finns i IBA:s ai1bud borde utredas. I bedömningen av anbuden gavs poäng med decimaler, vilket inte var riktigt enligt upp- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4896-10 1·UPPSALA handlingsdokumentationen. Sumitomo fick för låga poäng på service och responstid. Med personal på plats 24 timmar om dygnet alla dagar är re­ sponsen omedelbar och full poäng borde getts. Sumitomo fick alltför låga poäng för sin dokumentation om acceptansprovning och om utbildning av personal. Kommunalförbundet bör som andra kunder av protonterapiut­ rustning åberopa sina egna krav och protokoll för acceptansprovning och inte bara godta leverantörernas specifikation. Vidare ska man själva ställa kraven för utbildning. Dessa felaktigheter gör att upphandlingens val av IBA måste ogiltigförklaras. Bolaget är officiella agenter för Sumitomo Heavy Industries och lider ekonomisk skada av upphandlingsbeslutet. Strålskyddslagen är inte dispositiv. Oavsett vad Kommunalförbundet anför gäller svensk lag. Att lämna in ett bindande anbud är att saluföra. Således har IBA gjort sig skyldiga till brott mot strålskyddslagen. Det är felaktigt att det inte finns någon aktör på den svenska marknaden som idag har er­ forderliga tillstånd. Det films ett tillstånd enligt strålskyddslagen, utgivet av Strålsäkerhetsmyndigheten, för att saluföra protonterapiutrustning av­ sedd för medicinsk strålbehandling. Tillståndet gäller för Sumitomo. Kommunalförbundet har valt ett i kronor betydligt dyrare alternativ, trots att det är tekniskt likvärdigt och man har underlåtit att grundligt undersöka Sumitomos kostnadseffektivare alternativ, medan man gjort två studiebe-• sök på IBA:s anläggningar för att enligt utsaga verifiera en detalj vars po­ äng inte var avgörande för utfallet. Likabehandlingsprincipen har åsido­ satts. Kommunalförbundet har låtit språkförbistringar och missförstånd i tolkningen av dokumentationen begränsa poängtilldelningen till Sumito­ mos nackdel. Sumitomos produkter är likvärdiga IBA:s. Det är känt att IBA och Sumitomo samarbetade vad beträffar båda företagens första pro­ tonanläggningar på 1990-talet och utvecklade telmologin tillsammans. Båda har rätten till samma telmologi. Skillnaden på 0.7 mm i strålfläck är marginell och IBA:s maxpoängsvar på detta, och IBA:s poängtaktiska ut­ lovande av orimliga 99,5 procents tillgänglighet, borde ha ifrågasatts. Su­ mitomo har uppfyllt samtliga skallkrav och har erbjudit likvärdig utrust- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4896-10 I UPPSALA ning till ett betydligt lägre pris. Kommunalförbundet har felaktigt och missvisande angett att den upphandlade anläggningen i1111ehåller ny teknik för cancerbehandling som bara finns på ett eller två ställen i världen i kli­ nisk drift. Det finns minst 30 protonterapianläggningar i drift i världen och flera under byggnad. Tekniken med svept stråle films idag installerad på ett tiotal protonterapianläggningar i världen, även om varken IBA:s eller Su­ mitomos svept stråleteknologi har tagits i rntinmässig kliniskt brnk ännu. Hitachi, Siemens och Varian har sådan teknologi i bruk och både IBA och Sumitomo har installerat teknologin på sina kunders sjukhus. Sumitomo inbjöd Kornmunalförbundet att besöka Japans Nationella Cancer Center sjukhus i Tokyo för att själva se tekniken på plats och observera tester och inmätningar m.m. Kommunalförbundet har angett att de inte kan göra ett sådant besök inom ramen för upphandlingsförfarandet. Detta är motsägel­ sefullt eftersom man besökte IBA. Om man de facto får besöka leverantö­ rer så anser bolaget att man har en skyldighet att likabehandla alla anbuds­ givare och således genomföra besök hos alla anbudsgivare eller ingen. Kmmnunalförbundet har uppgett att man besökte IBA eftersom de hade angivit en lägsta energinivå på 60 MeV och att Ko1mnunalförbundet var omedvetet om att dem1a låga nivå var praktiskt möjlig att uppnå. Även Sumitomo angav i sitt anbud en lägsta energinivå på 60 MeV, varför före­ togs då inget motsvarande besök hos Sumitomo? Likabehandlingsprinci­ pen kräver att man undersöker inte bara en av anbudsgivarna. Det stämmer att leverantören har en god teknisk förståelse av sin produkt och kan före­ slå relevanta acceptansprocedurer. Kunden har dock vanligtvis sina egna önskemål om vad man ska anse som viktiga parametrar för att godkäima en anläggning. Leverantören brukar därefter hjälpa till vid formuleringen så att dessa är anpassade till leverantörens utrnstning. Kommunalförbundet bestrider bolagets yrkanden och anför bl.a. följande. Bolagets ansökan ska avvisas då det inte har lämnat anbud i upphandlingen och därmed inte under några omständigheter kan anses lida skada eller Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4896-10 I UPPSALA konuna att lida skada till följd av tilldelningsbeslutet. Att IBA saknar till­ stånd enligt strålskyddslagen utgör inte grund för ogiltigförklaring av till­ delningsbeslutet. Att den slutliga leverantören erhåller erforderliga tillstånd utgör enligt förfrågningsunderlaget punkt 3.2 endast en förutsättning för att det slutliga kontraktet ska bli giltigt. Konununalförbundet har således inte uppställt krav på att ovanstående förutsättningar ska vara uppfyllda vid tidpunkten för avgivande av anbud. Att det slutliga kontraktet kommer att vara villkorat av vissa förutsättningar, irmefattande bl.a. vederbörliga till­ stånd, är något annat än att respektive anbudsgivare skulle ha erforderliga tillstånd när anbud lämnades. Den upphandlade anläggningen avser en helt ny typ av avancerad strålbehandling. hman Strålsäkerhetsmyndigheten kan lämna erforderliga tillstånd för de1ma behöver ytterligare parametrar fast­ ställas, vilket kan göras först när vinnande anbud antagits. Det films såle­ des ingen aktör på den svenska marknaden som idag har san1tliga de till­ stånd som kommer att krävas för anläggningen. Strålsäkerhetsmyndigheten och Kommunalförbundet var överens om att gällande regler måste innebä­ ra att det krav på tillstånd som uppställts endast kan avse den tidpunkt då det blir aktuellt att saluföra, överlåta, installera eller underhålla aktuell an­ läggning, vilket också var vad K01mnunalförbundet avsett. Konmmnalför­ bundet har uppfyllt vid upphandlingen gällande regler enligt LOU. Det anbud som antagits har uppfyllt samtliga skallkrav och vid utvärderingen erhållit den högsta utvärderingspoängen och således bedömts som det eko­ nomiskt mest fördelaktiga. Vid upphandlingen valde Kmmnunalförbundet en utvärderingsmodell enligt vilken det mest ekonomiskt fördelaktiga an­ budet konuner att antas. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt hm och på vilka kriterier inkomna anbud kommer att utvärderas samt att det eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbudet, med beaktande av pris, funktionalitet och tillgänglighet, kommer att antas. Kommtmalförbundet bestrider att några felaktigheter skett vid utvärderingen. Bolaget gör gällande att Sumi­ tomos teknologi är i stort sett identisk med IBA:s men att den är billigare. Påståendet är inte kon-ekt. K01m1mnalförbundet har använt sig av en utvär- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4896-10 I UPPSALA deringsmodell där en sammanvägning av pris och kvalitet görs, en s.k. kva­ litetsutvärderingsmodell. Utvärderingen omfattade således tre övergripande utvärderingskriterier, nämligen priset, funktionaliteten och tid för klinisk aktivitet. Vid framtagandet av förfrågningsunderlaget lades betydande re­ surser på att säkerställa att det klart och tydligt skulle framgå hur viktning­ en skulle komma att ske. De bedömningar som gjmis och utformningen av det slutliga underlaget är baserade på hög expe1iis och stora erfarenheter inom onkologisk strålbehandling hos de personer som deltagit vid utform­ ningen. Av förfrågningsunderlaget framgår klaii och tydligt hur viktningen är gjord mellan de olika uppställda kriterierna, varvid också har angivits vilken penningmässig påverkan kriterierna har. Under punkt 2 i förfråg­ ningsunderlaget anges hur uppfyllandet av de uppställda kriterierna påver­ kar bedönmingen. Kriteriet funktionalitet uppställer 3 8 underkriterier. För vali och ett av underkriterierna anges hur poängberäkningen sker. Ki-iteri­ erna för funktionalitet kan ge maximalt 475 poäng. För vaije poäng som understiger detta görs ett pristillägg med 266 667 euro. På samma sätt an­ ges för tillgänglighet det totala antalet timmar som anläggningen kan vara i bruk per år. För varje procentenhet med vilken respektive anbudsgivares utrustning understiger den teoretiska maxtiden 4 588 tirm11ar/år på gnmd av service och underhåll görs ett pristillägg på 1 600 000 euro. Vid utvär­ deringen har också Kommunalförbundet utvärderat samtliga kriterier. Så­ väl teknologin som priset skiljer sig åt mellan anbudsgivai1ia och vid den san1lade bedörmung som gjmis har det frai11lcommit att IBA läim1at det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Sumitomo har också föreslagit Konununalförbm1det att göra besök på Sumitomos ai1läggningar för att på plats bilda sig en uppfattning, vilket inte kan göras inom ramen för upp­ handlingsförfarandet. Det är riktigt att Kommunalförbtmdet företog ett besök till IBA sedan ai1buden k01m11it in. Skälet till detta var att IBA i sitt ai1bud angivit en energinivå på 60 MeV. Vid tidpunkten för mottagande av ai1budet var K.onununalförbundet omedvetet om att derma låga nivå var praktiskt möjlig att uppnå. Besöket företogs för att få uppgiften i anbudet Sida7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4896-·-10 I UPPSALA verifierad. Bolaget gör gällande att den konstruktion som IBA konm1er att uppföra på Skandionkliniken har en väsentligen lägre extraktionseffektivi­ tet än den IBA har offererat. Påståendet är dock inte underbyggt. Kommu­ nalförbundet har baserat utvärderingen på de uppgifter som lämnats av respektive anbudsgivare, vilka K.ommunalförbundet inte funnit anledning att ifrågasätta. K01mmmalförbundet har inte i förfrågningsunderlaget ute­ slutit användandet av decimaler. Decimaler har tillämpats i de fall det varit fråga om en matematisk översättning av prestanda till poäng. När det gäller responstid har Sumitomo fått betyget very good trots att frågan om re­ sponstider för programvarusupport på distans inte har besvarats. Sumitomo har i sitt anbud upplyst Kommunalförbundet om att personal ska finnas på plats men sådan personal är rimligen inte experter på allt, i synnerhet inte mjukvara av den typ som olika tredjepaiissystem utgör. Den beskrivning som Sumitomo angivit för sådan programvara är vag och länmar inte nå­ gon uppgift om responstider. Bolaget gör gällai1de att Sumitomo fått för låga poäng för service. I Sumitomos svai· anges beträffai1de hur mycket anläggningen kommer att vara stängd för service eller av andra orsaker att anläggningen måste stängas för service vid två tillfällen årligen a 3,5 da­ gar, d.v.s. sju hela dagai· per år, vilket ska ske i samband med jul och påsk. De sju dagarna ger 168 timmai·, vilket Sumitomo angivit som den totala årliga stängningstiden. Svaret kan inte betraktas som trovärdigt, bl.a. då oväntade driftstörningar givetvis inte kan planeras till specifika dagai·. Su­ mitomos utbildningsprograin håller inte en tillräckligt god och relevant nivå. Kommunalförbundet har i punkt 2.4 efterfrågat acceptansprovning av protonterapisystemet vilket Sumitomo inte kunnat erbjuda. Utrustningen är komplex och det är allmän praxis att leverantören, som i detalj kälmer ut­ rustningen, föreslår procedmer för acceptansprovning. Av Sumitomo be­ skriven acceptansprovning är mycket k01ifattad och kan inte betraktas som komplett då många aspekter saknas och de som anges är otillräckligt be­ skrivna. Upphandlingen avser en anläggning för behandling av patienter med spot-scam1ing eller IMPT, vilket är andra generationens anläggning FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 8 4896-10 för behandling med protonstrålning. De1ma teknik tillämpas bara vid två anläggningar i världen. Vad bolaget påstår är således helt felaktigt. Be­ dömningskriterierna och metoden för utvärderingen av dessa har klart an­ givits i förfrågningsunderlaget. Utvärderingen av de olika anbuden har skett på så sätt som angivits i förfrågningsunderlaget. DOMSKÄL TillämpHga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäimande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget punkt 1.3.3 Utvä:rde:ring av anbud anges bl.a. följande. På villkor att de mottagna anbuden uppfyller de kvalificerande och obligatoriska kraven enligt punkterna 1.3.1 och 1.3.2 kommer det an­ bud att väljas som för de samverkande landstingen är det ekonomiskt mest fördelaktiga mot bakgrund av de viktade utvärderingskriterierna. Anbuden kommer att utvärderas på grundval av följande kriterier: A. Offererat pris Vid utvärderingen av anbudspriset kommer man att beakta själva protonan­ läggningen, ett femårsavtal om fullständig service, inklusive reservdelar och all icke-klinisk drift, plus 30 procent av värdet av optionen på ytterli­ gare ett rum med strålningskälla (dvs. genomsnittsvärdet för avrop vid oli-­ ka tidpunkter). Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4896.-10 I UPPSALA B. Tid till förfogande för klinisk verksamhet Den tid som står till förfogande för klinisk verksamhet k01mner att utvär­ deras som det sammanlagda teoretiska antalet timmar per år, som är avsed­ da för kliniskt användning. (4 588 timmar = 100 %), gånger den garantera­ de driftstiden, minus den tid som behövs för planerad service- och under­ hållsverksamhet under de timmar som är avsedda för klinisk användning. De obligatoriska kraven står för minst 80 procent, dvs. 3 670 timmar per år. För vmje procentenhet under 100 procent kommer ett belopp av 1 600 000 euro att läggas till det för utvärderingen använda referenspriset. C. Telmiska lösningar, integration och programvara Posterna i anläggningsspecifikationen kornmer att tilldelas poäng, som återspeglar hur pass bra anbuden uppfyller stipulerade kriterier. Ett a11bud med högsta möjliga antal poäng kommer att tilldelas betyget 480 enheter. Obligatoriska krav är minst 50 procent, dvs. 240 poäng. För vaije poäng under teoretiskt maximum (480 poäng) kommer ett belopp av 266 667 euro att läggas till det för utvärderingen använda referenspriset. Referenspriset kmmner att berälmas som summan av A, B och C. Anbudet med det lägsta referenspriset vinner utvärderingen. I förfrågningsunderlaget punkt 2.1.2 Utvärderingskriterier anges följan­ de. Metoden för poängtilldelning beskrivs med kursiv stil under vmje num­ rerat stycke. När en kvalitetsskala tillämpas, korm11er en panel med interna expe1ier att utvärdera posten på en sexgradig skala från vitsorden "Dålig", via "Svag", "Godtagbar", "Bra", "Mycket bra" och "Utmärkt". I förfrågningsunderlaget punkt 2.1.3 Specificerade poster anges bl.a. föl­ jande. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4896-10 I UPPSALA 1) Den skannade strålens bredd ska vara så liten som möjligt. Specificera strålbredden (1 sigma) som uppmätt i luften, vid isocentrum, för högsta energi. Redovisa uppmätta data. Precisera om detta kan demonstreras i klinisk drift. 3,00 mm = 10 p. -5p/nunför större strålvidd (högst 10 poäng) 2) Den skam1ade strålens bredd ska vara så liten som möjligt. Specificera strålbredden (1 sigma) som uppmätt i luften, vid isocentrum, för 70 MeV. Redovisa uppmätta data. Precisera om detta kan demonstreras i klinisk drift. 5,00 mm = 15 p. -5 p/mm för större strålvidd (högst 15 poäng) 3) Strålknippets symmetri ska vara så bra som möjligt. Specificera symme-• trin (maximal differens i strålsigma uppmätt i luften, vid isocentnun) i vil­ ka två riktningar som helst som är vinkelräta mot strålens riktning. Redovi­ sa uppmätta data. <15 % = 5 poäng, <25 % = 2 poäng (högst 5 poäng) 6) Acceleratorns extraktionseffektivitet ska vara så hög som möjligt. Ange acceleratorns garanterade extraktionseffektivitet. Linjär skala upp till 10 poäng/är 100 procents effektivitet. (högst 10 po­ äng) 8) Tiden för övergång från ett svep01m·ådes (energi)nivå till nästa bör vara så kmi som möjligt (definierad som dödtiden från strålens avstängning på en nivå till dess påslagning på nästa). Ange tidsåtgången för nivåbyte med en energiväxling av åtminstone 10 MeV (i en riktning, normalt en minsk­ ning av svepområdet). 1 sekund = 10 poäng, +/- 1 poäng per 0,1 sele. (högst 15 poäng) Sida 11 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4896-10 I UPPSALA 28) Beskriv utbildningspaketet i detalj, inklusive tillämpligheten för samt­ liga personalkategorier, och telmisk inskolning för intern teknisk personal. Dålig = 0p, Svag = 5p, Godtagbar = 10p, Bra = 15p, Mycket bra = 20 p, Utmärkt=25p I förfrågningsunderlaget punkt 2.2.2 lUtvärderingskriterie:r anges bl.a. följande. 30) Ange den garanterade driftstiden i samtliga behandlingsrum för en in­ planerad arbetstid av 16 timmar per dag måndag - fredag och åtta timmar på lördagar. All orsaker till avbrott i stråltillgänglighet eller supportsy­ stemhaveri, däribland programvaruhaverier, ska tas med i beräkningen av driftstopptid. 95 % = 6poäng, + 4poängperprocentenhet däröver och - 4poäng under 95 % (högst 10poäng) 31) Inplanerat service- och underhållsarbete bör så mycket som möjligt utföras på kvällstid och under veckoslut, utanför ovan angiven schemalagd arbetstid, vilken ska användas för patientbehandling, kvalitetssäkring (QA) och ammt arbete enligt användarens gottfinnande. Ange omfattningen av erforderligt service- och underhållsarbete. Dålig = 0p, Svag = 4p, Godtagbar = 8p, Bra = 12p, Mycket bra = 16p, Utmärkt = 20p 32) Precisera tillgången till programvarusuppmi på distans för den offere­ rade programvarans komponenter. Sådan suppo1i bör helst vara tillgänglig dygnet runt och ha kort reaktionstid. Dålig = 0 p, Svag = 4 p, Godtagbar = 8 p, Bra = 12 p, Mycket bra = 16 p, Utmärkt = 20p I förfrågningsunderlaget punkt 2.4.1 Utvärderingskriterier anges följan­ de. Hela systemet kommer att underkastas en rad acceptansprovningar. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 12 4896-10 Syftet med dessa tester är att de genom en samlad bedöim1ing ska erbjuda en kontroll av att det kompletta systemet i sin helhet uppfyller alla speeifi­ kationer, däribland en problemfri kommunikation mellan onkologiinforma­ tionssystemet oeh behandlingskontrollsystemet. 38) Anbudsgivaren förväntas föreslå metoder oeh förfaranden för dessa aeceptansprovningar. Protokollet kommer att utvärderas på grundval av sin för�jänster med avseende på fullständighet och effektivitet när det gäller att tillse att utrustningen är i överensstämmelse med angivna specifikationer. Dålig = 0p, Svag = 3p, Godtagbar = 6p, Bra = 9p, Mycket bra = 12p, Utmärkt = 15p. OBS! Om de av anbudsgivaren föreslagna aceeptansprovningarna inte täcker alla väsentliga och relevanta aspekter som laävs för kontroll av att det levererade systemet uppfyller angivna specifikationer, förbehåller sig Skandionkliniken rätten att lägga till relevanta provningsförfaranden till den slutliga aeceptansprovningen. I brev från Strålsäkerhetsmyndigheten den 14 april 2010 anges bl.a. följan­ de. Enligt myndighetens jurister kan Strålsäkerhetsmyndigheten inte kräva tillstånd i samband med inläimmnde av offert utifrån strålskyddslagen. De ser att t.ex. verben installera oeh lmderhålla (som återföms i strålskyddsla­ gen) kan bli aktuella i en senare fas då kontrakt skrivits med en då identifi­ erad leverantör. I anbudsöppningsprotokoll den 20 april 2010 anges bl.a. följande. Anbud har inkommit från Sumitomo Heavy Industries Ltd (Sumitomo), IBA och Varian Medical Systems. Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4896-10 I UPPSALA I rappmi avseende upphandling av protonterapiutrustning, den 16 juni 2010, anges bl.a. fö\jande. Poängsättning med angivande av decimaler har använts avseende utvärderingskriterium 1, 2, 3 och 8. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har först att ta ställning till om bolaget har talerätt i må­ let. Kmmnunalförbundet har yrkat att bolagets ansökan ska avvisas då bo­ laget inte lämnat anbud i upphandlingen och dänned inte kan anses lida skada eller k01m11a att lida skada till följd av tilldelningsbeslutet. Av utredningen i målet framkonuner att anbud inkommit från bl.a. Sumi-• tomo. Bolaget har i målet inlämnat såväl en fullmakt från Sumitomo som ett representationsavtal mellan bolaget och Sumitomo som visar bolagets rätt att representera Sumitomo i K01m1rnnalförbundets upphandling. För­ valtningsrätten filmer mot bakgrund av detta att bolaget har rätt att ansöka om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten har härefter att ta ställning till om det films gnmd för att ingripa mot K.ommunalförbundets upphandling. Grund för att ingripa mot en offentlig upphandling kan föreligga om det visas att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon aiman bestämmelse i LOU. För att det ska fim1as gnmd för ingripai1de enligt LOU krävs dessutom att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Bolaget har anfö1i att IBA inte har erforderligt tillstånd att saluföra eller sälja utrustning för paiiikelterapi i Sverige och att K.ommunalförbm1det därför inte har rätt att tilldela IBA kontraktet. Konummalförbundet har gjmi gällai1de att det faktum att IBA salmar tillstånd inte utgör grund för att ogiltigförklara tilldelningsbeslutet eftersom erhållande av erforderliga tillstånd endast är en förutsättning för att det slutliga kontralctet ska bli gil- Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4896-10 I UPPSALA tigt. Kommunalförbundet har vidare anfört att det inte finns någon aktör på den svenska marknaden som idag har samtliga de tillstånd som kommer att krävas för anläggningen eftersom ytterligare parametrar måste fastställas innan Strålsäkerhetsmyndigheten kan lämna erforderliga tillstånd. Av utredningen i målet framgår att Strålsäkerhetsmyndigheten uttalat att den inte kan kräva att en leverantör har tillstånd redan i samband med in­ lfum1ande av offert. Mot bakgrund av detta och vad som anförts om att det inte fim1s någon aktör som i dagsläget har samtliga erforderliga tillstånd finner förvaltningsrätten att Kommunalförbundet inte brutit mot LOU ge­ nom att tilldela IBA kontraktet trots att IBA saknat erforderliga tillstånd. Bolaget har anfört att Kommunalförbundet brutit mot de grundläggande principerna i LOU genom att besöka två av IBA:s anläggningar, för att förvissa sig om statusen på telmologin, men inte gjort något besök på Sumitomos anläggning. Detta fastän Sumitomos anbud fu· betydligt billiga­ re än IBA:s och teknologin i princip är identisk. Kommunalförbundet har anfö1i att det besökt IBA p.g.a. att IBA angivit en energinivå på 60 MeV och Konmmnalförbundet var omedvetet om att den­ na låga nivå var praktiskt möjlig att uppnå. Syftet med besöket var att få uppgiften i anbudet verifierad. Det faktum att Kmmnunalförbundet besökt endast en av anbudslämnarna i upphandlingen kan, enligt förvaltningsrättens mening, im1ebära ett brott mot likabehandlingsprincipen. Den detalj som Konmmnalförbundet velat verifiera vid besöket har inte varit avgörande för utfallet. Förvaltningsrät­ ten anser därför att bolaget inte visat att det lidit eller kan komma att lida skada av Kmmnunalförbundets agerande. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 15 4896-10 Bolaget har vidare anfört att IBA för utvärderingskriterium 6 angett en extraktionseffektivitet på 60 procent, men att detta värde endast uppnås med en accelerator som är byggd av Sumitomo och inte kan uppnås med IBA:s egen konstruktion vilket är vad som offererats. Kommunalförbundet har anfört att man genomfört utvärderingen utifrån de uppgifter som läm­ nats i anbuden, vilka man inte funnit anledning att ifrågasätta. Bolaget har inte lämnat in något underlag som styrker påståendet att IBA inte kan uppnå den extraktionseffektivitet som de offererat. Bolaget har således inte visat att IBA:s anbud är felaktigt. Bolaget har gjort gällande att Kommunalförbundets poängsättning med decimaler inte är i enlighet med förfrågningsunderlaget. Av utredningen i målet framgår att Kommunalförbundet tillämpat poäng­ sättning med decimaler avseende fyra utvärderingsk:riterier, nämligen ut­ värderingskriterium 1, 2, 3 och 8. Förvaltningsrätten finner att man i vart fall rörande poängsättningen av utvärderingsk:riterium 3 kan ifrågasätta om poängsättning med decimaler är förenlig med vad som angetts i förfråg­ ningsunderlaget. Då det endast rör sig om ett fåtal utvärderingskriterier och utslaget av den felaktiga poängsättningen därmed måste anses mycket be­ gränsat fim1er förvaltningsrätten emellertid att bolaget inte lidit eller kan konuna att lida skada till följd av den felaktiga poängsättningen. Bolaget har slutligen anfö1i att utvärderingen av service och responstid, acceptansprovning samt utbildning varit felaktig. Bolaget menar att Sumi­ tomo borde ha fått full poäng avseende service och responstid eftersom man har personal på plats 24 timmar om dygnet och därmed omedelbar respons. Vad gäller acceptansprovning menar bolaget att Kommunalför­ bundet bör åberopa sina egna krav för acceptansprovning och inte bara FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 16 4896-10 godta leverantörernas specifikation. Bolaget menar även att Kommunalför­ bundet självt ska ställa kraven för utbildning. Kommunalförbm1det har anfört att Sumitomo fått betyget Mycket bra för responstid fastän frågan om responstider för programvarusupport på di­ stans inte besvarats. Sumitomo har angett att personal ska filmas på plats men inte vad deima personal kan om programvarusupport, beskrivningen av sådan programvara är vag och lämnar ingen uppgift om responstid. Su­ mitomo har vidare angett en total årlig stängningstid för service på sju da­ gar per år, i samband med jul och påsk. Detta svar kan inte betraktas som trovärdigt, bl.a. då oväntade driftstörningar inte kan planeras till specifika dagar. När det gäller acceptansprovning är det praxis på området att leve­ rantören föreslår procedurer för acceptansprovning. Av Sumitomo beskii­ ven acceptansprovning är mycket k01ifattad och kan inte betraktas som komplett. Inte heller utbildningsprogrammet håller en tillräckligt god och relevant nivå. Förvaltningsrätten gör följande bedönming. När det gäller frågan om servi­ ce och responstid finner förvaltningsrätten att bolaget inte, mot Konunu­ nalförbm1dets bestridande, visat att den personal de har på plats, har till­ räcldig kunskap om programvarusuppo1i för att motivera en mman poäng­ sättning av detta utvärderingskriterium. Vad gäller frågan om acceptans­ provning och utbildning finner förvaltningsrätten att bolaget, som endast hänvisat till att Kommmialförbundet självt borde m1gett kraven för detta, inte fö1mått visa att poängsättningen av Sumitomos anbud rörande dessa kriterier varit felaktiga. Bolaget har således inte visat att det finns grund för ingripande mot upp­ hm1dlingen. Inte heller vad bolaget anfö1i om att vissa av IBA:s svar borde ha ifrågasatts samt om antalet anläggningm· som tagit den i målet aktuella Sida 17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4896-10 I UPPSALA Pete1;Lif råd1Jan Målet har handlagts av Anna Lönnberg. teknologin i bruk föranleder någon amian bedömning. Bolagets ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR� se bilaga (DV 3109/lA) /. SVJERIGES 0)1\IISTOLAR. HUR MAN ÖVER�{lAGAR = PRÖVNINGST�llSTÅND Den som vill överklaga föivaltnh1gsrättens beslut ska skriva till Katn1.11arrätten i Stockholm. §krivelseJl.1 ska dock skickas eller lämnas till ffävaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit h1 till fäivaltningsrätten inom tre veckor från den dagdåklagandenfickdelavbeslutet.Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. O m s i s t a d a g e n f ö r ö v e r k l a g a n d e t i n fa l l e r p å lördag, söndag eller helgdag, 11udso1111narafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i karnmarrätten fordras att pröv1ungstillstånd meddelas. Kan11narrätten lämnar prövnh1gstillstånd 0111 det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anlednmg föreko111111er till ändr.h1g i det slut vartill fö1valtnmgsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står fö1valtnmgsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt fra111går av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnutnmer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessuto1n ska adress och telefonnun11ner till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivnmg lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon p erson- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om fÖivaltningsrättens namn, målnummer samt dagen fot beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövnh1gstillstånd, .5. denändringavfÖivaltningsrättensbeslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och v a d h a n / h o n v il l s ty r k a m e d v a r j e Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända m fullmakt i origmal samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon p erson- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjs111ål anmäla ändringen till ka1111narrätten. I mål 0111 övei1irövnh1g enligt lagen (2007:1091) 0111.offentligupphandlingeller lagen (2007:1092) om upphandling inom onttådena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infom1.ation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagama. Behöver Ni fler upplysningar 0111 hur man överklagar kan Ni vända Er till fö1valtnmgsrätte11. DV 3109/1A LOU särskiltbevis.