FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE Sida 1 (18) 2015 -01- 1 2 Avd Dnr DOM 2015-01-12 Meddelad i Stockholm Mål nr 14779-14 Fazer Food Services AB, 556045-1907 Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell Advokat Sara-Li Olovsson Jur.kand. Martin Bogg Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Karolinska Universitetssjukhuset, 232100-0016 Ombud: Advokat Mikael Holtzberg Advokat Johan Stem Ramberg Advokater AB Box 7531 103 93 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KSnr · Aktbil Förvaltningsrättens interimistiska förordnande i beslut den 27 juni 2014 upphör därmed att gälla. Dok.Id 517825 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistock:holm@dom.se 115 76 Stockholm E-post: 08-561 680 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16;30 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14779-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Karolinska Universitetssjukhuset (Karolinska) genomför en upphandling av kostförsörjning (dnr K0993-2014) enligt ett öppet förfarande enligt 4 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Karolinska hade vid tidpunkten för Fazer Food Services AB:s (bolaget) ansökan om överprövning ännu inte meddelat något tilldeln�ngsbeslut. Karolinska har därefter meddelat tilldelningsbeslut den 18 september 2014, varvid annan anbudsgivare tilldelats kontrakt. Fazer Food Services AB (bolaget) yrkar att upphandlingen ska göras om. Som grund anger bolaget att Karolinska har brutit mot den grundläggande principen om proportionalitet och därmed mot 1 kap. 9 § LOU genom att uppställa ett oproportionerligt krav i upphandlingen. Karolinska har i punkten 4.18 i förfrågningsunderlaget uppställt ett obligatoriskt krav på matlagningsteknik, närmare bestämt ett krav på ångkolmingsteknik såsom "SoFresh", "Steamplicity" eller annan likvärdig tillagningsmetod, för fem av sju patientmaträtter inom kategorin A-kost, enportion. Två av sju patientmaträtter inom kategorin A-kost, enportion, ska minst tillagas enligt det s.k. Cook Chill-konceptet. Bolaget tillhandahåller mat enligt det s.k. Cook Chili-konceptet, men producerar inte mat enligt ångkokningsteknik. Kravet framstår som godtyckligt och uppenbart osakligt och strider mot proportionalitetsprincipen. Av 6 kap. 4 § LOU framgår att det är otillåtet för upphandlande myndigheter att hänvisa till ett särskilt framställningssätt eller tillverkning om det leder till att vissa leverantörer missgynnas. De leverantörer som inte använder ångkokningsteknik missgynnas. Kravet är därför diskriminerande och otillåtet. Bolaget har lidit, eller riskerar i vart fall att lida skada, eftersom bolaget varit förhindrat att lämna anbud i upphandlingen och därför gått miste om möjligheten att tilldelas avtalet i upphandlingen. Bristerna i upphandlingen hänför sig till det konkurrensuppsökande skedet varför upphandlingen ska göras om. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida3 14779-14 Karolinska anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. · följande. Samtliga krav som ställs i upphandlingen är förenliga med proportionalitetsprincipen och övriga principer i 1 kap. 9 § LOU. Deras nya verksamhetsplan om kvalitets- och förbättringsarbete för patientkoster och livsmedel med patienten i centrum har varit grundläggande och genomsyrat kravställandet för patientkaster och övriga livsmedel. Utöver så näringsrik mat som möjligt har också smak och utseende och möjligheter för avdelningarna att beställa och få alla kaster levererade under dagen varit av stor vikt. Karolinska har bedömt att patientmaträtter som inte är lagade från grunden, inte är producerade med kallmatstelmik och inte heller med något koncept för ångkokning, inte är lämpliga för samtliga leveranser av lagad mat (lunch och middag) i upphandlingen. Karolinska har gjort en välgrundad avvägning mellan motstående i ntressen för att säkerställa upphandlingens syften och målsättningar beträffande de komplexa leveranserna av det stora antalet olika kosttyper och det mycket stora antalet olika maträtter och portionsstorlekar med olika förutsättningar från en och samma leverantör. Kravet är varken godtyckligt eller uppenbart osakligt. Det strider inte mot proportionalitetsprincipen och är inte diskriminerande. Förvaltningsrätten har den 27 juni 2014 förordnat att Karolinska inte får ingå avtal innan något annat har bestämts. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet. och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14779-14 Allmänna avdelningen En utgångspunkt vid offentliga upphandlingar är att det står en upphandlande myndighet fritt att själv bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utformas och myndigheten väljer själv vad som ska tillmätas betydelse, så länge det sker inom ramen för offentliga upphandlingars grundläggande principer. Detta grundar sig i att det är den upphandlande myndigheten som faktiskt ska köpa de varor eller tjänster som är föremål för upphandling och därigenom är den som får anses bäst lämpad att utvärdera lämnade anbud utifrån de krav som har ställts i förfrågningsunderlaget. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får dock godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten iakttas. (Se bl.a. RÅ 2002 ref. 50 samt Kammarrättens i Stockholm avgörande den 10 oktober 2012 i mål nr. 5351-12.) Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anl�dning att vidta sådana åtgärder som anges i 1 6 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att det visas att sökanden lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot de grundläggande principerna i LOU. Det som förvaltningsrätten har att ta ställning till är om Karolinskas uppställda ska-krav i punkten 4.18 i förfrågningsunderlaget, att använda en viss tillagningsteknik, dvs. ångkokningsteknik, till fem av sju patienträtter A-kost, enportion, strider mot proportionalitetsprincipen och principen om icke-diskriminering i LOU. I punkten 4.18 i förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Patientmaträtterna ska vara tillagade från grunden i anbudsgivarnas tillagningskök. Patientmaträtterna, med undantag för de som produceras i jourköket, ska produceras med kallmatsteknik. Fem av sju patientmaträtter I STOCKHOLM Sida5 FÖRVALTN.INGSRÄTTEN DOM 14779-14 Allmänna avdelningen A-kost, enportion, ska produceras enligt koncept med ångkokningsteknik, så som "SoFresh", "Steamplicity" eller annan likvärdig tillagningsmetod. Hållbarhetstiden för dessa patientmaträtter ska vara minst tre dygn vid leverans till avdelning. Två av sju patientmaträtter A-kost, enportion, samt övriga patientmaträtter kan ha samma tillagningsmetod som A-kost enportion, men ska minst tillagas enligt Coole Chill-koncept eller annan likvärdig tillagningsmetod. Hållbarhetstiden för dessa patientmaträtter ska vara minst ett dygn vid leverans till avdelning. Proportionalitetsprincipen Proportionalitetsprincipen innebär bl.a. att krav som ställs inte får gå utöver vad som är nödvändigt och ändamålsenligt för upphandlingen i fråga Gfr prop. 2006/07:128 s. 132) EU-domstolen har i mål C-234/03 uttalat att de krav som ställs av upphandlande part ska vara ägnade att säkerställa förverldigandet av den målsättning som eftersträvas och kravet får inte gå utöver vad som är nödvändigt för att uppnå denna målsättning. Förvaltningsrätte� konstaterar att det av Karolinska uppställda kravet på en särskild tillagningsteknik som ångkokningsteknik för en del av patientmaträtterna har en viss konkurrensinskränkande effekt, och begränsar möjligheten att lämna anbud till endast de anbudsgivare som lagar mat från grunden, använder kallmatsteknik och använder ångkokningsteknik. För att kravet ska vara förenligt med proportionalitetsprincipen krävs därför att det ska vara lämpligt och effektivt i förhållande till syftet, att det inte funnits ett mindre ingripande alternativ och att den negativa effekt som laavet får, för det intresse eller den rättighet som kravet inslaänker, inte är oproportionerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet. I STOCKHOLM Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14779-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Lämplig och effektiv För det första ska förvaltningsrätten pröva om åtgärden är lämplig och effektiv för att upp�ä.' det-eftersträvade syftet. Karolinska har uppgett att deras nya verksamhetsplan om kvalitets- och förbättringsarbete för patientkoster och livsmedel med patienten i centrum har varit grundläggande och genomsyrat kravställandet för patientkoster och övriga livsmedel. Utöver så näringsrik mat som möjligt har också smak och utseende och möjligheter för avdelningarna att beställa och få alla kaster levererade under dagen varit av stor vikt. Upphandlingen gäller patientmaträtter (lunch och middag) i form av samtliga olika inom vården aktuella kosttyper (grundkoster, specialkoster, övriga specialkoster och individuellt anpassade kaster) till minst 1 300 patienter per dygn och till närstående och medföljande. Karolinskas syften och målsättningarna enligt punkterna 1 .3 och 1 .4 i förfrågningsunderlaget följer Stockholms Läns landstings övergripande vision enligt den s.k. Måltidsutredningen som innebär att samtliga patienter ska serveras god, smaklig och näringsriktig mat baserat på patientens behov, önskemål och preferenser för en så positiv upplevelse som möjligt. Karolinska har valt att säkerställa upphandlingens syften och målsättningar för vissa patientmaträtter med hjälp av olika krav, bl.a. kravet avseende ångkokningsteknik. I punkten 1.3 "Upphandlande myndighet" anges bl.a. följande. På Karolinska arbetar vi för att mat och näring ska vara en del av behandlingen. Sjukdomsrelaterad undernäring är v anlig, speciellt vid kronisk sjukdom. Många patienter har behov av extra näring och energi under sin vistelse på Karolinska. Det är därför av stor ·vikt att maten tillfredsställer såväl smaksom energi- och näringsbehov under vårdtiden utifrån en långsiktig och ekologisk hållbar mi�ö. Det är också av stor vikt Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14779-14 Allmänna avdelningen att den serveras vällagad, tilltalande upplagd, och enligt beställd specifikation med rätt energi- och näringsinnehåll och i rätt portionsstorlek. I punkten 1.4 "Vision och målsättning" anges bl.a. följande. Omvärlden är under snabb förändring, avseende befolkningsstruktur, ny teknologi, nya behandlingsmetoder, förändrade rekommendationer, krav på-nya smaker och rätter. Åven ekonomiska och politiska prefärenser kommer med stor sannolikhet att ändras under avtalsperioden. Karolinska vill därför ge avtalet en stabil grund för utveckling och förändring tillsammans med leverantören. Karolinska följer SLL:s vision som framgår av Måltidsutredningen och som innebär att alla Karolinskas patienter ska serveras god, smaklig och näringsriktig mat utifrån patientens individuella behov önskemål och preferenser för en positiv måltidsupplevelse. Maten ska serveras i en stimulerande måltidsmiljö och det ska finnas tillgång till mat dygnet runt. Närstående och medföljande ska kunna köpa varm mat dygnet runt. Bolaget hävdar att laavet på ångkokningsteknik inte är lämpligt eller nödvändigt i förhållande till det syfte som kravet har. Bolaget hänvisar till en dom från Förvaltningsrätten i Göteborg (mål 1896-14) där rätten utifrån RÅ 2010 ref. 78 uttalade att det inte är tillräckligt att det finns ett "sannolikt" samband mellan ett kriterium och en viss effekt, och ansåg att kriteriet därför var godtyckligt. Det krävs att Karolinska via objektivt godtagbara bevis kan styrka att en viss tillagningsmetod, dvs. ångkokningstekniken, tveklöst leder till högre smale, konsistep_s och utseende och i viss mån näringsinnehåll. Detta har I(arolinska inte gjort. Kravet framstår därför som godtyckligt och uppenbart osaldigt samt diskriminerande. Om Karolinska vill ha bästa möjliga smak, konsistens, utseende och näringsinnehåll är det kontraproduktivt att hindra anbudsgivare att offerera samtliga måltider tillagade enligt Coole Chill­ metoden, eftersom den enligt bolagets mening ger minst lika goda resultat I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14779-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen som ångkokningsteknik. Karolinska har inte provsmakat bolagets mat tillagad enligt Cook Chill-metoden. Ångkokningstekniken är inte en väletablerad och utbredd matlagningsteknik inom storkök, skolor och sjukhus, utan används endast på ett fåtal sjukhus, däribland Karolinska. Karolinska anser att kravet på ångkokningsteknik är lämpligt och effektivt i förhållande till syftet eftersom det är en väletablerad teknik inom storkök som är väsentligt skonsammare än traditionella tillagningstekniker och bevarar smak, färg och konsistens samtidigt som värdefulla vitaminer och mineraler inte förstörs. Ångkokningstekniken bevarar antioxidanter och känsliga fetter betydligt bättre än traditionella tillagningstekniker, vilket är speciellt värdefullt för diabetiker och personer med hjärt- och kärlsjukdomar. Ångkokning gör det också möjligt att tillaga maten praktiskt taget utan tillsatta fetter (dvs. smör, oljor för stekning, mm.). Genom att matens egna smakämnen bevaras, går det också att minska mängden salt, men även mängden layddor och andra smak.tillsatser, vilket kan innebära fördelar i vården. Med ångkokningstelmik tillagas huvuddelen av den portionsförpackade maten i speciella ugnar på respektive avdelning i omedelbart samband med serveringen. Det förhöjer även erfarenhetsmässigt matupplevelsen och ger en bra livsmedelhygienisk säkerhet. Att Ångkokningsteknik i många avseenden ger ett bättre resultat än traditionella matlagningstekniker är vedertaget och har även belaäftats av Karolinskas erfarenheter och uppföljningar av för- och nackdelarna med respektive metod. Genom Karolinskas provsmakningar ca tio gånger per år under fem års tid har bl.a. konstaterats att maten behåller smak bättre vid ångkolming än då maten har blivit färdiglagad tidigare, nedkyld och sedan uppvärmd igen. Kravet är därför varken godtyckligt eller uppenbart osakligt, utan lämpligt och effektivt för att säkerställa god, smaklig och näringsriktig mat. Sida 9 F Ö R V A L T N I N G S R Ä T T E N D O M 1 4 7 7 9 - 14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten konstaterar att domen från Förvaltningsrätten i Göteborg som bolaget hänvisar till handlar om en proportionalitetsbedömning av ett utvärderingskriterium, till skillnad från Högsta :förvaltningsdomstolens avgörande i RÅ2010 ref. 78 som handlar om ett obligatoriskt ska-krav, vilket särskilt poängteras i förvaltnings.rättens dom. Förvaltningsrätten anser därför att den angivna förvaltningsrättsdomen inte är relevant för prövningen i förevarande mål. Högsta förvaltningsdomstolen har i RÅ 2010 ref. 78 uttalat att myndigheten tex. kan ta miljöhänsyn genom att i förfrågningsunderlaget ställa krav beträffande produktens miljöegenskaper (6 kap. 3 § LOU). De kraven måste vara kopplade till det som ska upphandlas, dvs. de ska avse och påverka just den efterfrågade produkten. Ett krav av innebörden att produkten av miljöskäl inte får innehålla ett visst ämne har en sådan koppling. De krav som myndigheten ställer upp får dock inte strida mot principerna om icke-diskriminering och fri rörlighet för varor och tjänster och måste också i övrigt vara förenliga med unionsrätten. Domstolen fann att det obligatoriska krav som landstinget hade ställt upp i upphandlingen - att suturema ska vara fria från triclosan - hade en objektiv utformning och diskriminerade ingen leverantör. Kravet framstod inte heller som godtyckligt eller uppenbart osakligt. Vid sådana fö rhållanden har det salmats anledning för domstolarna att pröva om det medför någon egentlig vinst för miljön att undvika suturer behandlade med triclosan. Enligt förvaltnings.rättens mening ger Högsta förvaltningsdomstolens avgörande inte något stöd för bolagets påstående att det krävs att Karolinska via objektivt godtagbara bevis kan styrka att en viss tillagningsmetod, dvs. ångkokningstekniken, tveklöst leder till högre smak, konsistens och utseende och i viss mån näringsinnehåll. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1 4779-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten konstaterar att det uppställda kravet i punkten 4.18 - att använda ångkokningsteknik eller annan likvärdig tillagningsmetod - är objektivt utformat och har ett samband med föremålet för upphandlingen, dvs. patientmaträtterna. Kravet på ångkokningsteknik avser att påverka de efterfrågade patientmaträtternas näringsinnehåll genom att bevara vattenlösliga vitaminer, mineraler, antioxidanter och känsliga fetter, samt att påverka matens smak och utseende genom att bevara naturliga smakämnen och naturliga fetter i stället för att använda tillsatta smakämnen och fetter. Det som bolaget har anfört ger inte förvaltningsrätten skäl att ifrågasätta att de av Karolinska angivna effekter uppnås vid användandet av ångkokningstekniken. Förvaltningsrätten ·bedöm.er därför att kravet är lämpligt och effektivt för att uppnå det eftersträvade syftet att patienter ska serveras god, smaklig och näringsriktig mat. Mindre ingripande alternativ För det andra ska förvaltningsrätten pröva om åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Bolaget anser att Cook: Chill-metoden i alit väsentligt är lik.värdig med ångk:okstekniken. Det finns tre vedertagna stordriftsmetoder för distribution av kallmat, Cook Chill-metoden, ångkokningsteknik och metoden kylmat. Cook Chill-metoden innebär att mat tillagas och sedan snabbt kyls ned till 0-3 grader, och förvaras i samma temperatur, inklusive under eventuell transport, i högst fem dagar innan den serveras. Även metoden Cook Chill inkluderar ångkokning för t ex. grönsaker, ris, pasta, potatis och fisk. Skillnaden vid ångkokningstekniken är att vissa livsmedel som grönsaker, korv, fisk och i vissa fall kyckling förvaras råa i förpackning och tillagas i anslutning till att de serveras. För patienten är Sida 1 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14779-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen det inte viktigt hur maten tillagats utan resultatet, om maten är näringsrik, smakar gott och har ett tilltalande utseende. Det eftersträvade syftet tillgodoses redan genom att Karolinska i punkten 2.9 i förfrågnings­ underlaget har angett att de med hjälp av en smakpanel ska utvärdera dessa parametrar och i punkten 4.17 har ställt upp ett separat krav på vilket näringsinnehåll offererade måltider minst ska ha. Bolaget uppfyller i sin helhet detta krav via Cook Chill-metoden. Bolagets mat uppfyller också de Nordiska näringsrekommendationema och Socialstyrelsens · rekommendationer.Stockholmslänslandstinghariandraupphandlingar avseende måltider till sjukhus kommit fram till att bolagets erbjudna .teknik är den som erbjuder mycket bra respektive bra kvalitet när det gäller smak/doft, utseende och konsistens. Om Karolinska hade velat ställa ett högre krav på näringsinnehåll så hade de kunnat göra det, men det måste framgå av förfrågningsunderlaget. Karolinska invänder att kravet på ångkokningsteknik är nödvändigt mot bakgrund av upphandlingens syften och målsättningar. Cook Chili­ konceptet kan inte anses utgöra ett mindre ingripande alternativ eftersom ångkokningstekniken överträffar Cook Chill-konceptet vad gäller upphandlingens syften och målsättningar. I dagsläget finns två vedertagna stordriftsmetoder för distribution av kallmat, Cook Chill (leverans av färdiglagad portionsförpackad mat för uppvärmning i samband med servering) �ch ångkokningstekniken (leverans av portionsförpackade råvaror för tillagning genom ångkokning i särskilda mikrovågsugnar i samband med servering). Fördelarna med Cook Chill är att det är kall mat som snabbuppvärms i mikrovågsugn strax innan servering. Bra för t.ex. köttfars som har kortare hållbarhet i rått.tillstånd samt för blandade komponenter, soppor, såser, mm. Nackdelarna är att maten redan är tillagad en gång innan den värms upp och förlorar en del näringsämnen som vattenlösliga vitaminer, mineraler och spårämnen vid den traditionella tillagningen och vid hanteringen. Vissa maträtter tappar smak under Sida12 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 14779-14 processen. Fördelarna med ångkokning är kylförvaring, snabb tillagning, vann mat serveras nytillagad och skonsam tillagningsteknik då maten behåller vattenlösliga vitaminer, mineraler och spårärnnen. Fisk, kyckling och grönsaker passar särskilt bra för metoden då de får en perfekt konsistens och grönsakerna behåller sin färg. Nackdelarna är att det kräver speciella mikrovågsugnar och inte ger någon stekyta. Båda matlagningsteknikerna har för- och nackdelar. Karolinska har tagit hänsyn till detta i syfte att utnyttja båda konceptens fördelar för att ge patienterna den bästa tänkbara produkten och måltidsupplevelsen. Kravet på ångkokningsteknik gäller endast fem av sju patientmaträtter enportion A­ kost (allmänkost för sjuka). Övriga två patientmaträtter enportion A-kost samt förekommande flerportionsrätter och övriga kosttyper omfattas inte av kravet utan kan vara tillagade enligt ångkokningsteknik, Coole ChiU­ metoden eller annan likvärdig tillagningsmetod. Karolinska har därigenom redan gjort en begränsning av kravets omfattning som innebär en rimlig avvägning mellan motstående intressen. Kraven i punkterna 4.17 och 4.18 är fristående från varandra. Kravet i punlcten 4.17 ska säkerställa en viss lägsta nivå för redovisning av bl.a. näringsinnehåll i vissa avseenden, medan kravet i punkten 4.18 avser vissa matlagningstekniker i syfte att ge fördelar i just näringshänseende. Detta förändrar inte det faktum att bl.a. näringsinnehållet påverkas på olika sätt beroende på vilken matlagningsteknik som tillämpas. Det saknar relevans om bolaget kan uppfylla kravet i punkten 4.17 eller hur bolagets mat smakat och bedömts i andra upphandlingar. Förvaltningsrätten finner att det som bolaget har anfört inte visar att Cook Chill-metoden uppfyller det eftersträvade syftet med kravet på ångkokningsteknik vad gäller den skonsamma tillagningen där vattenlösliga vitaminer, mineraler och spårämnen bibehålls vid tillagningen och att tillagningen i princip kan ske utan tillsatta fetter och med färre I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 13 FÖRVALTNiNGSRÄTTEN DOM 14779-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen smakämnen. Bolaget har därför inte visat att tillagningsmetoden Cook Chill är likvärdig med ångkokningsteknik. Beträffande kravet i punkten 4.17 så gäller det redovisning av näringsvärdet av en måltid baserat på ett medelvärde av dagens varma maträtter, desserter, råkoster mm. Rekommenderad nivå av protein, fett och kolhydrater, vitaminer och mineraler ska följas per vecka. Kravet i punkten 4.18 avser däremot att säkerställa vissa patientmaträtters näringsinnehåll, smak och utseende genom att rätterna tillagas med en viss tillagningsteknik i samband med serveringen på så sätt att vitaminer, mineraler och spårämnen bibehålls. Eftersom kraven i punkterna 4.17 och 4.18 såvitt framkommit är fristående från varandra och avser två skilda bedömningar, anser förvaltningsrätten att den omständigheten att bolaget skulle kunna uppfylla det obligatoriska kravet för näringsvärde i punkten 4.17 i förfrågningsunderlaget inte medför att laavet i punkten 4.18 skulle vara onödigt för att säkerställa näringsinnehållet i vissa patienträtter A-kost, enportion. Att ställa ett högre krav på näringsinnehållet i förfrågningsunderlaget för dessa patienträtter skulle enligt förvaltingsrättens mening inte heller uppfylla.det eftersträvade syftet att maträtterna bibehåller de naturliga vitaminerna, mineralerna och spårämnena vid tillagningen och att tillagningen sker i princip utan tillsatta fetter och färre tillsatta smakämnen. Bolaget har således inte visat att det finns ett mindre ingripande alternativ till kravet om tillagning genom ångkokningsteknik genom att uppställa högre krav på näringsinnehåll i förfrågningsunderlaget. Kravet på ångkokningsteknik framstår därför som nödvändigt för att säkerställa kvaliten i patientmaträtterna beträffande bl.a. näringsinnehåll. Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14779-1 4 Negativa effekter För det tredje ska förvaltningsrätten pröva om den negativa effekt som kravet får, för det intresse eller den rättighet som kravet inskränker, är så stor att åtgärden är oproportionerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet. Bolaget menar att en övergång till ångkokningsteknik fordrar omfattande investeringar för de leverantörer som idag inte nyttjar ångkokningsteknik. Eftersom bolaget anser att den tekniken inte på något sätt garanterar ett bättre resultat än mat tillagad enligt Cook Chill-metoden är sådana omfattande investeringar inte motiverade. På grund av konkurrensrättsliga regler är bolaget förhindrat att samarbeta med direkta konkurrenter för att erbjuda ångkolmingsteknik. Den omständigheten att Karolinska inte har begränsat ångkokningstekniken till vissa utpekade varumärken eller att en mindre del av rätterna kan lagas enligt Cook Chill-metoden förändrar inte bedömningen, Karolinsk a invänder att de i kravet angivna exemplen på befintliga k oncept för ångkokningsteknik visar att det åtminstone finns två likvärdiga koncept. Karolinska har i svaren på :frågorna 1, 4 och 5 i upphandlingen angett att det inte uppställs något krav som begränsar leveranserna till de exemplifierade koncepten, att förpackningarna, telmikema eller ugnarna inte måste uppfylla några tekniska specifikationer och att vilken som helst på världsmarknaden befintlig eller ny/vidareutvecklad metod för ångkokning i enportionsförpackningar för engångsbruk avsedda för mikrovågsugn uppfyller ska-havet. Bolagets slutsats att endast två leverantörer tillåts lämna anbud i upphandlingen stämmer inte. Följden av kravet är endast att vissa leverantörer som valt att arbeta med halvfabrikat, varmmatsteknik eller Cook Chill etc., och valt att inte komplettera sitt utbud med efterfrågad ångkokningsteknik, inte kan lämna anbud. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida15 F Ö R V A L T NI N G S R Ä T T E N D O M 14 7 7 9 � 1 4 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Tillgången till ångkokningsteknik är i princip obegränsad och finns tillgänglig i form av enskilda komponenter som hela system på den svenska och europeiska marknaden såväl som på världsmarknaden. Det konkurrensrättsliga regelverket utgör inget hinder för bolaget att samarbeta med andra leverantörer. Den omständigheten att bolaget har valt att inte ta fram eller köpa ett koncept för ångkolrningsteknik, eller att samarbeta med underleverantörer för att erbjuda sådana leveranser, kan inte ligga Karolinska till last. Den eventuella negativa effekten av kravet - om det anses finnas en negativ effekt al�s - är inte oproportionerlig eller överdriven. Förvaltningsrätten anser att den omständigheten, att en leverantör som inte själv använder ångkokningsteknik måste samarbeta med en annan leverantör för att kunna lämna ett anbud, visserligen medför en viss konkurrensinskränkning. Förfrågningsunderlaget begränsar dock inte på något sätt ett samarbete mellan anbudsgivare och underleverantörer. Bolaget har inte heller visat att det pga. konkurrensrättsliga regler är förhindrat att samarbeta med andra leverantörer som tillhandahåller ångkokningsteknik. Såvitt framkommit har Karolinska inte heller uppställt något krav på att de exemplifierade ångkolrningsteknikerna måste användas eller att förpackningarna, teknikerna eller ugnarna måste uppfylla några tekniska specifikationer. Någon bevisning för att det inte skulle finnas fler ångkokningstekniker än de båda angivna exemplen har inte heller framkommit. Förvaltningsrätten finner därför att det uppställda kravet på ångkokningsteknik endast får begränsade negativa effekter på leverantörers möjlighet att lämna anbud. Kravet kan därför inte heller anses oproportionerligt eller överdrivet jämfört med det eftersträvade syftet. Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14779-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Icke-diskriminering Bolaget har även gjort gällande att laavet på ångkokningsteknik är diskriminerande mot leverantörer som inte använder ångkokningsteknik. Bolaget menar att det enligt 6 kap. 4 § LOU är otillåtet för upphandlande myndigheter att i de tekniska specifikationerna hänvisa till ett särskilt framställningssätt eller tillverkning om det leder till att vissa leverantörer missgynnas. I förevarande fall är det tydligt att de leverantörer som inte använder ångkokningsteknik som framställningssätt missgynnas i förhållande till de som använder sådan teknik. Kravet är därför otillåtet enligt6 kap. 4 § LOU . Kravet på framställningssätt är lagstridigt och måste bortses ifrån. Karolinska har invänt att kravet på ångkokningsteknik inte är dislaiminerande. Karolinska hänvisar till svaren på frågorna 1 ,4 och 5 i upphandlingen att det inte uppställs något krav som begränsar leveranserna till de exemplifierade koncepten utan vilken som helst på världsmarknaden befintlig eller ny/vidareutvecklad metod för ångkokning i enportionsförpackningar för engångsbruk avsedda för milaovågsugn uppfyller ska-kravet. Inte heller förpackningarna, teknikerna eller ugnarna inte måste uppfylla några tekniska specifikationer. Förvaltningsrätten konstaterar att förbudet i 6 kap. 4 § LOU - att de tekniska specifikationerna inte får innehålla uppgifter om bl.a. tillverkning och framställningssätt eller hänvisningar till t.ex. varumärke inte är absolut, utan att sådana uppgifter och hänvisningar får finnas om det annars inte är möjligt att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt, En sådan uppgift eller hänvisning skall dock följas av orden "eller likvärdigt". Sida 17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14779-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten konstaterar att Karolinska i punkten 4.18 i förfrågningsunderlaget har angett en viss matlagningsteknik som ett obligatoriskt krav, Detta anser förvaltningsrätten utgöra en sådan uppgift som gäller tillverkning eller ett särskilt framställningssätt i 6 kap. 4 § LOU. Även hänvisningen till varumärkena "SoFresh" och Steamplicity" i punkten 4.1 8 är en sådan hänvisning till varumärke som anges i 6 kap. 4 § LOU. Eftersom hänvisningen till de båda varumärkena följs av orden "eller annan likvärdig tillagningsmetod", innebär hänvisningen inte att någon av de båda metoderna måste användas. Detta innebär således att kravet på ångkokningsteknik inte medför ett krav på ett visst varumärke eller en viss leverantör, Kravet innehåller såvitt framkommit inte heller några andra tekniska specifikationer för ångkolming enligt 6 kap. 4 § LOU, utan såsom Karolinska har anfört står det varje leverantör fritt att välja vilken ångkokningsteknik som helst på marknaden, eller att vidareutveckla en egen ångkolmingsteknik. Såsom förvaltningsrätten har konstaterat ovan har det inte heller framkommit något som visar att kravet på ångkokningsteknik skulle kunna ersättas av något mindre ingripande alternativ. Förvaltningsrätten finner därför att uppgiften om tillagningssätt och hänvisningen till de båda ångkokningsmetoder i punkten 4. 1 8 framstår som behövliga för att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt. Mot denna bakgrund bedömer förvaltningsrätten att det, utifrån det som bolaget har anfört, inte är visat att kravet på ångkolrningsteknik i punkten 4.18 medför att vissa leverantörer missgynnas på så sätt att kravet kan anses strida mot bestämmelsen i 6 kap. 4 § LOU eller är diskriminerande. Sammanfattning Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att det obligatoriska ska­ k r av e t i p u n k t e n 4 . 1 8 i fö r fr å g n i n g s u n d e r l a g e t - a t t an v än d a e n v i s s matlagningsteknik, s.k. ångkokningsteknik, - för vissa patientmaträtter har Sida 18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14779-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen en objektiv utformning och inte diskriminerar någon leverantör. Kravet framstår inte heller som godtyckligt eller uppenbart osakligt. Av det som bolaget har anfört i målet går inte att dra slutsatsen att kravet skulle strida mot kraven på proportionalitet och icke-diskriminering enligt 1 kap. 9 § LOU eller någon av de gemenskapsrättsliga principerna. Förutsättningar för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU finns därmed inte. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns Comelia Englen har föredragit målet. Il;+ HU� MAN ÖVERKLAG�R !" PRQVNINGSTILLSTÅND 2. 3. 4. detinte utan att sådarit till.stånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som fö:rvaltrungsrätten bar kommit till, ·detäravviktförledningav :rättstilliimpningen- att överklagandet ' prövasavhögrerätt,ellet det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. 3. de'Skålsomklagandenangertillstödföten begfu:an om prövningstillstmd, 4. den ändring av förvaltningsrättens �om/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevitsomklagandenvillåberopa�chvad han/hon vill styrka med varje siirslrilt bevis. Adressen till förval1nings.tätten fr� av-. domen/beslutet SVERIGES DOMSTOLAR Deo.somvillövetkbgaförvaltningsrättensbeslut ska skriva tillKaromamitten:i Stockholm. Skrivelsen sim dock skickas elled.�as till fötvaltningstätten. ÖVerklagaodetskahakommitin.till förvalto.ingsrä.tten inom tr� veckor från &n dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en :muntlig förhan�, eller det vid en sådan. förhanclling har aogefu när beslutet komro.er att meddelas, ska dock öve.t:kJmmdet ha kommit in inom tce veckor från den '=1ag domstolens beslut meddelades. Tiden för övetkhigandet för offe:o:tlig part riikruis från den dag besl�tet meddelades. Om sista dagen för överklagandet .infallet på lördag. söndag ellet helgdag, ro.id.sommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att sktlvelsen kommer in nästa Vlll:dag.. Förattettöverklagandeskak:uo:b.atasuppi kammattSitten fordras att prövningstillstånd meddelas. J