( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2015-09-17 Meddelad i Karlstad SÖKANDE ER's Plåtslageri AB, 556645-9904 Hangarvägen 16 691 35 Karlskoga MOTPART Karlskoga kommun 691 83 Karlskoga SAK EN Offentlig upphandling AV GÖRANDE Mål nr 1743-15 Sida 1 (4) Dok.Id 140674 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår EH's Plåtslageri AB:s ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET 2015 -09- 1 8 -. Avd Dnr KSnr - Aktbil ( ( Karlskoga kommun genomför en offentlig upphandling av ramavtal avse­ ende underhålls-, service- och ombyggnadsarbeten i kommunens lokaler. Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande och som tilldelnings­ grund gäller det för kommunen ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. I förfrågningsunderlaget AFB.51 Prövning av anbudsgivare anges att an­ budsgivaren ska inneha och arbeta efter ett systematiskt miljölednings­ system samt bifoga en beskrivning av eget miljöledningssystem alternativt kopia av certifikat. Då EH's Plåtslageri AB till sitt anbud bifogat en arbets­ miljöplan har Karlskoga kommun bedömt att bolagets anbud inte uppfyller kravet i detta avseende och uteslutit anbudet från vidare prövning. YRKANDEN M.M. EH's Plåtslageri AB (EH's) ansöker om överprövning och yrkar att bola­ gets anbud ska anses uppfylla kravet beträffande systematiskt miljöled­ ningssystem. Som skäl för yrkandet bifogar EH's ett dokument avseende miljöarbete och anför i huvudsak följande. När tilldelningsbeslutet kom uppdagades det för EH's att bolaget hade skickat in fel dokument, ett uppen­ bart fel, och då blev det så att bolaget blev helt uteslutet från upphandling­ en. Datum för tilldelningsbeslutet var den28 april2015. Bolaget bifogar det rätta dokumentet. Karlskoga kommun bestrider bifall till EH's ansökan och anför i huvud­ sak följande. Upphandlingen 2015-001 Entreprenörer, genomfördes som en entreprenadupphandling med ett förenklat förfarande och utfördes som en delad upphandling med 14 (delar) kategorier. Varje kategori ska ses som en egen upphandling med en gemensam del (generell del) för alla kate­ gorier, vilket är beskrivet i förfrågningsunderlaget. I den generella delen har ställts krav på att en beskrivning av ett miljöledningssystem ska bifo- Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1743-15 2015-09-17 I KARLSTAD BAKGRUND ( ( gas anbudet. I stället för en beskrivning av ett miljöledningssystem har EH's i sitt anbud bifogat en beskrivning av en arbetsmiljöplan för ett speci­ fikt objekt. Kommunen har bedömt detta som att kravet inte är uppfyllt. Enligt 15 kap. 12 § LOD får en upphandlande myndighet tillåta att en an­ budsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något an­ nat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Detta kan av kommunen inte ses som en uppenbar felskrivning och tillåtelse till rättelse skulle ses som en uppenbar avvikelse från grundprincipen att behandla leverantörerna på ett likvärdigt sätt. EH's anger i sitt yrkande att bolaget av misstag har bifogat fel dokument till anbudet. EH' s har skrivit en kommentar till den bifogade filen i upphandlingssystemet TendSign, vilket verifierar att bola­ get avsiktligen bifogat dokumentet. SKÄL FÖR AV GÖRANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOD, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOD besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOD ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 15 kap. 12 § första stycket LOU anges att en upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskriv­ ning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. ( Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1743-15 I KARLSTAD 2015-09-17 ( ( Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1743-15 2015-09-17 Förvaltningsrättens bedömning I målet är fråga om rättelse av upphandlingen ska ske på så sätt att EH's ska tillåtas rätta felaktigheten i anbudet att hänvisa till och bifoga en ar­ betsmiljöplan i stället för redovisning av bolagets miljöledningssystem. Bestämmelsen i 15 kap. 12 § LOU kan i första hand antas ta sikte på den situationen att en anbudsgivare i nära anslutning till att anbudet lämnats uppmärksammar ett uppenbart fel i anbudet och begär att få rätta till felet. I detta fall har EH's uppmärksammat felet i anbudet först sedan kommunen meddelat sitt tilldelningsbeslut vilket talar emot att det är ett sådant uppen­ bart fel som avses i 15 kap. 12 § LOU. Därtill kommer att det dokument som bolaget bifogat i sin ansökan om överprövning är daterat den 30 april 2015, dvs. två dagar efter tilldelningsbeslutet, vilket innebär att det inte kan uteslutas att EH's vid anbudstidens utgång den 9 mars 2015 saknat efter­ frågat miljöledningssystem. Att i det skedet tillåta en rättelse, som enligt vad kommunen anfört i yttrandet är tveksam i sig, skulle enligt förvalt­ ningsrättens mening vara oförenligt med principen om likabehandling i 1 kap. 9 § LOU. Även om dateringen av bilagan kan bero på utskrifts­ datum finner förvaltningsrätten vid en samlad bedömning att EH's inte visat att kommunen brutit mot någon bestämmelse i LOU och det saknas därmed grund för ingripande mot upphandlingen med stöd av 16 kap. 6 § LOU. EH's ansökan om överprövning ska således avslås. ÖVERKLAGANDE Denna dom kan överklagas. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1B LOU) c}v�--Y�6 .. Bo Forsberg I KARLSTAD ( ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcket det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ( det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. ... 2. 3. 4. -!d., 1 Q � P-< "' Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. 9...., .... 0N ;::J �.... - Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer 0 ........, �Q I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 1. \VW\V domstol se