i. ,Jlt 20'0 '3:58 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 FR Elinstallation AB, 556665-1740 Kvekatorpsvägen 23 311 32 Falkenberg MR. 1738 S. 2/8 Sida 1 (6) SÖKANDE MOTPART Falkenbergs kommun 311 80 Falkenberg SAKEN DOM 2010-06-07 Meddelad i Göteborg Mål nr 2010 -06- 0 7 Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand� ling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att Falkenbergs kommuns upphandling Elentreprenad gällande Nybyggnad hus 12, NTC-husetj Falkenbergs gymnasieskola ska göras om. Förvaltningsxättens interimistiska beslut från den 7 maj 2010 upphör här­ med att gälla. 11220�10 E Enhet 2:1 Dok.Id 19087 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Jlesöksadress r�lefon 'l'elefäx Expeditionstid Sten Sturegatan 14 031 � 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltn3:ngsrattenigoteborg@dont$e mändag-- fredag 09:00·lS:OO FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avd.elning 2 BAKGRUND M.M. Sida2 NR. 1738-S. 3/8 11220-10 E Falkenbergs kommun ha( genomfört en upphandling av bl.a. elentreprenad vid "Nybyggnad hus 121 NTC-huset, Falkenbergs gym.nasieskola1'. Sex entreprenörer har lämnat anbud avseende elentreprenaden, I tilldelningsbe­ slut den 29 april 2010 meddelades att annan leverantör än FR Elinstallation AB tilldelats elentreprenaden. Förvaltningsrätten beslutade den 7 maj 2010 att upphandlingen inte far avslutas innan något annat har bestämts. YRKANDEN M.M. FR Elinstallation AB (bolaget) begär överprovning och yrkar i första hand att förvaltningsrätten beslutar om rättelse på så sätt att en ny utvärde­ ring ska göras och bolaget tilldelas kontraktet. I andra hand yrkas att upp· handlingen ska göras om. Bolaget anfor bl.a. foljande, Kommunen har fel­ aktigt underlåtit att pröva bolagets anbud. Anbudet uppfyller alla skallkrav och har redovisats på tillhandahållet anbudsfonnulär utan tillägg eller re­ servationer. Eftersom anbudet uppfyller kraven i AFB.31 och AFB.51 ska det tas upp till utvärdering. Vid en utvärdering ska bolaget erhålla högsta poäng och tilldelas kontraktet. I AFB.51 anges specifikt de krav som måste uppfyllas för att anbudet inte ska förkastas och därmed tas upp till utvärde­ ring. Detta återges sedan likalydande i anbudsfonnuläret. Det är då dessa kriterier som kommunen med tillämpning av Iikabehandlingsprincipen ska tillämpa för kvalificering. Konununen kan då inte göra kvalificeringen mot andra kriterier än de som har upptagits där:i. Varken i AFB.51 eller i det av kommunen upprättade anbudsfonnuläret finns det någon uppgift om speci­ fikation av installatör eller materialfabrikat. Det är inte i strid mot Iikabe­ handlingsprincipen att utvärdera de anbud som inte angett fabrikat och installatör eftersom detta Iaav inte ligger inom det område som är föremål 7. Jn. 2G'O '3:58 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IGÖTl!:BORG Avdelning2 l'lR. 1738 S. 4/8 Sida3 11220-10 E DOM för varken kvalificering eller särskild utvärdering i förfrågningsunderlaget och därmed inte är utslagsgivande. Om rätten inte beslutar att bolaget ska tilldelas kontraktet ska upphandlingen göras om eftersom upphandlingsun­ derlaget inte har varit transparent. Det åligger kommunen att upprätta för­ frågningsunderlag som inte ger uppkomst till missförstånd. När förfråg­ ningsunderlaget upprättats på sätt som nu är for handen har den noggranne anbudsgivaren således inte anledning att tro att det är något annat än att de i AFB.31 och AFB.51 angivna instruktionerna måste efterfoljas för att an� budet ska kvalificeras. Detta eftersom varken AFB, 51 eller anbudsformulä­ ret hänvisar till det nu påstådda skallk:ravet. Det noteras att fem av sex an­ bu�givare uteslutits av samma skäl som bolaget. Under dessa förhållanden har kommunen haft rätt att avbryta upphandlingen eftersom upphandlings­ förfarandet inte medför någon konkurrensutsättning. En skyldighet att ange installatör och fabrikat har inte heller varit ett legitimt kvalificeringskrav enligt LOU och under alla förhållanden oproportionellt till vad som ska upphandlas, Som ovan anförts har kommunen inte ansett det ligga inom det område som särskilt ska utvärderas samt inte ansetts utslagsgivande. Upp­ handlingsunderlaget står därför i strid med 1 kap, 9 § LOU, Falkenbergs kommun (kommunen) bestrider bolagets yrkanden och an­ för i huvudsak följande, Det åligger en anbudsgiva:re att förvissa sig om att samtliga de uppgifter som efterfrågas i förfrågningsunderlaget redovisas i anbudet. En anbudsgivare kan inte utgå ifrån att de uppgifter som om­ nämns i AFB.31 i ett förftägningsunderlag upprättat enligt AMA AF 07 är de enda uppgifter som efterfrågas, En noggrann anbudsgivare går därför igenom förfrågningsunderlaget för att se till att alla efterfrågade krav anges i anbudet. I den tekniska beskrivningen anges tydligt att offererat fabrikat och auktoriserad kabel-TV-installatör for detta ska anges i anbudet. Det uppställda kravet på att dessa uppgifter ska fogas till anbudet har därför p å inget sätt varit dolt u tan klart framgått a v förfrågningsunderlaget, som den tekniska beskrivningen ostridigt utgör en del av. Förfr!\:,aningsunderlaget 7. "UN. 2010 13:59 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 har varit fullt transparent med avseende på att nämnda uppgifter ska fogas till anbudet. Det är även ostridigt att dessa uppgifter inte bar fogats till bo­ lagets anbud. Anbud som inte uppfyller ställda skallkrav ska enligt såväl nationell som EU�rättslig pra.".is förkastas. Kommunen har sålunda inte handl.at i strid med likabehandlingsprincipen. DOMSKÄL Gällande bestämmelser l l kap. 9 § LOU anges följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas, I 1 6 kap. 1 § första stycket LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol tär ansöka om åtgärd enligt paragrafen. I 1 6 kap , 2 § törsta stycket LOU anges att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medtort att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan .rättelse gjorts, Utredningen i målet För:f.t:ågningsunderlaget utgörs bl.a, av Administrativa föreskrifter samt av Teknisk beskrivning El- och Telesystem som ansluter till AMA 1 1 AMA (Allmän material- och a:rbetsbeskdv.ning), är en se.rie av referensböcker som ges ut av AB Sve11sk Byggtjanst. - �----Nl 1738..·-s. 5/8--­ Sida 4 DOM 11220"10B 98 • Av Administrativa föreskrifter AFB.5 framgår att anbudsprövning kommer att ske i två steg. Steg 1 innebär prövning av anbudsgivaren enligt 7.JUL20'0 '3:59 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida s 11220-10E I GÖTEBORG Avdelning 2 AFB.31 ochAFB.51. Steg2innebärattdeanbudsomuppfylltställda skallkrav enligt steg 1 prövas enligt AFB.52. AFB,52 anger värderings� grunder vid prövning av anbud, Grunden fö.r antagande av anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn tagen till angivna kriterier. Av Administrativa föreskrifter AFB.3 1 kan utläsas att av fönnulär till anbud (Bilaga AF/1) framgår anbudets form och innehåll. AvAdministrativaföreskrifterAFB.5l följerdeskallkravsomanbudsgi­ vare måste uppfylla för att klara steg 1 enligt AFB.5. De sk.allkrav som framgår av AFB.51 korresponderar med bilaga AF/1, formulär till anbud. Av AFB , 5 1 framgår det inte att det även i Teknisk beskrivning El- och Telesystem uppst.äUs ytterligare skallkrav som ska uppfyllas för att an� budsgivaren ska klara steg 1 . Detta framgår inte heller av AFB.3 1 , Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke�diskriminering� likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prö'VIlin.gen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden framför finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 1 6 kap 2 § LOU, För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sö­ kandenkanvisaatthanliditellerkankommaattlidaskadapågrundavatt den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. En upphandlande myndighet ät skyldig att skapa öppenhet och att lämna infonnation om upphandlingen. Det måste även klart och tydligt framgå av förfrågningsunderlaget vilka krav som ska uppfyllas av anbudsgivaren. De i upphandlingen på anbudsgivaren ställda skallkraven framgår av ad­ ministrativaföreskrifterAFB,31 ochAFB.51. Skallkravenhärikorrespon­ derar också med anbudsformuläret. Enligt instruktionerna ska anbudsgiva- 7.JU\1.2010 14:00 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11220-10 E I GÖTEBORG Avdelning 2 ren som ett f6rsta steg prövas mot anbudsfon:nuläret och skallk:raven an­ givnaiAFB.51.Dennautformninggeringaindikationerpåattdetäveni Teknisk beskrivning El- och Telesystem finns ett skallkrav som anbudsgi­ varen måste uppfylla för att gå vidare till anbudsutvärdering. Med hänsyn till det ovan sagda får fömågningsunderlaget anses inte klart och tydligt utformat och således bristfälligt vad avser transparens. Även antalet an­ budsgivare som� liksom bolaget, inte lämnat den nyss nämnda begärda uppgiftengerstödfördenbedömningen. Bolagetharliditellerkankom� maattlidaskadapågrundavbristeniforfrågningsunderlaget. Eftersom fråga är om brist i för.frågningsunderlaget, och således brist hänförlig till upphandlingens konkunensuppsök.ande skede, ska upphandlingen inte rät­ tas, utan göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR., se bilaga (DV 3 1 09/IB) Föredragande i målet har varit förvaltningsrättsnotarien Lina Andersson. • - -·----NR. 1738-S. 8/8-·--- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR Om Ni vill överklaga fö.t:Valtningsxättens dom/beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas ellet lämnas till föi:vattnings.tätten, Tala om varför Ni an­ set att domen/beslutet ska ändnis och vilken ändring Ni .,.,-ilJ. ha. Sänd även med sådant som Ni anser ha betydelse och som Ni inte tidigare gett in. Bilaga • Underteckna skri'll'clsen, gör namnförtyd­ ligande samt uppge pe.i:sonnummer, y.rke, postadress och telefonnummer. Adress och telefonnummer till E:t: arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där Ni kan nås för delgivning. Har Nl .tedan tidi­ gare lämnat dessa uppgifter i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver Ni inte uppge dem igen. • . • go Om nå n p�son- eller adressuppgift änd­ tåS, skaNiutandröjsmålanmälaändringen till kammarrätten, Adressen till fö:r:va.ltnings:rätten fran:ig-ar av for­ val.tningsrättens dom/beslut. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända. Er till fi:ii:valtnings.rät­ ten, För att kammartitten ska kunna ta upp Ert överklagande må.ste Er skri-vclse ha ko111- mit in till forvaltningsriitten inom tre \reckor ftån den dag då. Ni fick del av domen/beslutet, För offentlig pa:tt räknas dock tteveckorsti.den från den dag dom domen/beslutet meddelades. Om sista d.a- gen för överkl.agmde infallet på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, jul­ afton eller nyårsafton räcket det art be­ svä:tshandlingen kommer in nästa vardag. Tala om v.ilken dom eller vilket beslut Ni ovetklagar genom att anteckna förvalt­ ningsrättens namn och mål.nummer. • Om Ni anlltat ombud kan ombudet i stäl­ letunda:teck.oaskrivelsen Ombudetska sända in fullmakt i orighl.al samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. www.donistol.se