FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Målm Sida 1 (3) Enhet 2 Ann-Louice Jonsson 2013-06-03 2120-13 Meddelad i SÖKANDE Box7 444 21 Stenungsund Dnr KSnr· Aktbll Falun KONKURRENSVERKET 2013 -06- 0 4 Rodoverken Aktiebolag, 556062-8553 Avd Ombud: Advokat Kristian Pedersen och jur.kand. Ingrid Sandstedt Advokatfirman Delphi KB Box1432 111 84 Stockholm Smedjebacken Energi Aktiebolag, 556223-4566 Gunnarsvägen 7 777 34 Smedjebacken Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transpo1ier och posttjänster, LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar om rättelse på så sätt att en ny anbudsutvärde­ ring ska genomföras. MOTPART SAKEN Dok.ld 86436 Postadress Box45 S-79121 F<1lun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forva1tningsrattenifa1un@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2120-13 IFALUN Enhet 2 BAKG RUND OCH YRKANDEN Smedjebacken Energi och Vatten AB (i det följande Beställaren) genomför en upphandling av "5 500 m3 öppen ackumulator" (diarienummer 2013- 53). Upphandlingen genomförs genom selektivt förfarande enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF. Tilldelningsbeslut meddelades den 8 maj 2013, var­ vid Avesta Värmeprodukter AB (i det följande AV) tilldelades kontraktet. Rodoverken AB (i det följande Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs med beaktande av vad som närmare anförs i ansökan. Bolaget anför som grund för sin talan i huvudsak följande. Av förfrågningsunderla­ get framgår att leveranstiden för ackumulatorn skulle ingå som en del i utvärderingen. Några närmare instruktioner för hur leveranstiden skulle anges framgår dock inte av förfrågningsunderlaget. Bolaget har i sitt anbud angett den totala leveranstiden, dvs. tiden från det att upphandlande myn­ dighet gör sin beställning tills dess att anläggningen är färdigställd. Såväl materialbeställning som materialleverans är således inkluderat i Bolagets angivna leveranstid. AV har emellertid angett leveranstid utifrån när fun­ damentet är klart att tas i bruk, och har därmed angett montagetid, dvs. tiden det tar från det att arbetena kan påbörjas till dess att anläggningen är färdigställd. Den tid som AV angett i anbudet börjar således inte löpa vid beställningen, utan först vid en senare tidpunkt då fundamentet är färdigt att tas i bruk. AV har inte heller inkluderat materialbeställning och materi­ alleverans i angiven leveranstid. Beställaren har, trots de betydande skill­ nader som föreligger mellan anbuden vad gäller leveranstid, utvärderat de angivna tiderna som om de avsåg samma sak. Beställaren borde rätteligen - för det fall man anser att tid för beställning och leverans av material inte ingår i leveranstiden - ha exkluderat den angivna tiden för beställning och leveransavmaterialvidutvärderingenavBolagetsanbud. Beställarenhar vid utvärderingen av de båda anbuden således brutit mot likabehandlings- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2120-13 IFALUN Enhet 2 och transparensprincipen och Bolaget har lidit eller i vart fall riskerat att lida skada till följd av detta. Beställaren medger bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste Bolaget visa att den upphandlande myndigheten brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta med­ fört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LUF). De grundläggande principerna i LUF innebär att upphandlande enheter ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 24 § LUF). Parterna synes överens om att Bolaget och AV har angett leveranstid på olika sätt i sina anbud och att Beställarens utvärdering av angiven leverans­ tid skett på ett sätt som inte varit förutsebart och likabehandlande. Förvalt­ ningsrätten finner inte skäl att avvika från parternas bedömning i denna del. Då Beställaren vid utvärderingen agerat i strid med de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna och LUF och då Bolaget får anses ris­ kera att lida skada till följd härav, föreligger skäl för ingripande enligt LUF. Eftersom bristerna i upphandlingen inte är hänförliga till det konkur­ rensuppsökande skedet är rättelse är en tillräckligt ingripande åtgärd Gfr RÅ 2005 ref 47). Upphandlingen ska således rättas på så sätt att utvärde­ ringen görs om. � �r�AGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOV). Karin Forslund Johansson Rådman �/'- l;Lf /1__ SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart rälmas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet: till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens narnn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till f örvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU 6. särskilt bevis.