FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE DOM 2013-11-21 Meddelad i Stockholm Sida 1 (4) 2013-11-22 Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 422944 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Mål nr 25549-13 Svensk Folkhälsa i Sverige AB, 556712-5835 Högbergsgatan 30 A 116 20 Stockholm MOTPART SRV Återvinning AB, 556053-7515 Box 1173 141 24 Huddinge SAKEN Ansökan om överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Dnr KSnr Aktbil 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 forvaltningsrattenistockholm@dom.se KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 25549-13 SRV Återvinning AB (SRV) genomför en upphandling av ramavtal för företagshälsovård genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut den 16 oktober 2013 framgår att kontrakt har tilldelats Avonova Hälsa Stockholm AB (Avonova). Svensk Folkhälsa i Sverige AB (bolaget) yrkar att rättelse ska ske på så sätt att en ny utvärdering ska göras där bolaget tilldelas kontrakt. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. Upphandlingen har genomförts i strid med LOU. Det står klart och tydligt att anbudet endast ska lämnas skriftligt i två likalydande exemplar och bolaget är den enda leverantören som lämnat in sitt anbud som föreskrivits, i ett elektroniskt och ett pappersexemplar. Bolaget bör således vara den enda leverantör som går vidare till utvärderingen. SRV bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. Avonova lämnade in sitt anbud i tre likalydande exemplar, varav två i pappersformat och ett i elektroniskt format. Avonova har därmed uppfyllt kravet om att anbud ska inges i två likalydande exemplar, ett elektroniskt och ett i pappersformat. I upphandlingen har inte ställts upp något krav med en övre gräns för antalet anbudsexemplar som får ges in. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av att den upphandlande myndigheten har följt de grundläggande principerna som återfinns i 1 kap. 9 § LOU samt övriga bestämmelser i lagen. Frågan i målet är om det på grnndval av vad bolaget har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25549-13 ska bli aktuellt krävs att bolaget kan visa att bolaget har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i LOU. I 1 kap. 9 § LOU stadgas att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Paragrafen ger uttryck för de EU-rättsliga principerna som utgör utgångspunkterna för bestämmelserna om offentlig upphandling, bl.a. likabehandlingsprincipen och transparensprincipen. Av EU-domstolens mål C-19/00 (SIAC Constrnction) framgår att principen om likabehandling bl.a. innebär att en rimligt info1merad och normalt omsorgsfull anbudsgivare ska kunna tolka kriterierna på samma sätt och ska ha kunnat förstå vad som efterfrågas. Innebörden av principen bekräftas i RÅ 2002 ref. 50 där Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att ett förfrågningsunderlag måste vara klmt och tydligt så att en leverantör kan avgöra vad som tillmäts betydelse vid upphandlingen. I förfrågningsunderlaget punkt 1.3. anges följande. Anbudet ska skickas/lämnas i två likalydande exemplm· (original) i förseglat kuvert märkt "Ärende Företagshälsovård 2013". I publik fråga den 27 augusti 2013 anges följande " Ska anbudet endast lämnas skriftligt i två likalydande exemplar eller ska man även läinna elektroniskt via TendSign". I publikt svar samma dag anges följande. "Anbudet ska endast lämnas skriftligt i två likalydande exemplar (ett elektroniskt) och ett i pappersfmmat. Det elektroniska bör vara i pdf­ format". Frågan i målet är om punkt 1.3 i förfrågningsunderlaget, tillsammans med publik fråga och svar, kan anses innebära att Avonovas anbud inte skulle ha gått vidare till utvärdering på grund av att anbudet lämnades in i fler än I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida4 2 5549-13 två exemplar. Av punkt 1.3 . förfrågningsunderlaget framgår att anbudet ska lämnas in i två likalydande exemplar. Förvaltningsrätten finner att det av punkten inte kan anses framgå att anbudet därutöver inte skulle kunna lämnas i ytterligare exemplar. Av publik fråga och svar framgår vidare att anbudet ska lämnas i två exemplar, ett i pappersfonnat och ett elektroniskt. Bolaget har anfört att det framgår av den publika frågan med svar att anbudet "endast" ska lämnas i två exemplar. Med hänsyn till hur den publika frågan är ställd anser förvaltningsrätten att valet av ordet "endast" inte kan anses innebära att en övre begränsning av antalet anbudsexemplar ställts upp. Formuleringen i denna del får snarare anses hänvisa till att anbudet inte också behöver lämnas elektroniskt via TendSign, utan att det räcker med att anbudet lämnas i två skriftliga exemplar, ett elektroniskt och ett i pappersformat. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund att det i upphandlingen inte uppställts någon begränsning av antalet exemplar av anbudet som får lämnas in. Skäl att utesluta Avonova ur upphandlingen på den grunden att de lämnat in fler än två exemplar av sitt anbud föreligger således inte. Det saknas därmed anledning för förvaltningsrätten att vidta åtgärder med anledning av vad bolaget anfört. Bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/IA LOU). Karl Lundberg Rådman Charlotte Wallberg har föredragit målet. ·eti\�� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som. vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kam.m.arrätten i Stockholm.. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kom.ro.it in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om. beslutet har meddelats vid en muntlig . förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kom.ro.er att meddelas, ska dock överklagandet ha kom.ro.it in inom. tre veckor från den dag dom.stolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsom.m.arafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kom.ro.er in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kam.m.arrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som. förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt fram.går av överklagandet till kammarrätten varför-man anser att prövningstillstånd bör medde_ las. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnum.mer, postadress, e-postadress och telefonnum.m.er till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnum.m.er till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress därklagandenkannåsför delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om. klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnum.m.er till arbetsplatsen och mobiltelefonnum.mer anges. Om. någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarriitten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnum.m.er samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten fram.går av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om. hur ro.an överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se