( Ombud: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg,222000-2311 826 80 Söderhamn SAKEN Överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. P.lttbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet2 Anna Borgs Förvaltningsrättsnotarie SÖKANDE DOM 2012-09-13 Meddelad i Falun Mål nr 2776-12 Sida1 (3) Tunerlux AB,556602-6323 Verkstadsgatan8 753 28 Uppsala MOTPART Gästrike Räddningstjänst t(Ol'l l(U RfllENS\l[lll(ETl �2 - Doss Avd Dnr '] •") L 0 o• , -1!, v ( � Dok.Id 67083 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2776-12 I FALUN Enhet2 ( BAKGRUND OCH YRKANDEN Inköp Gävleborg genomför på uppdrag av Gästrike räddningstjänst en upphandling avseendeBrandslangstvätt, ärendenummer3923. Tilldel­ ningsbeslut fattades den13 juni2012 . Tunerlux AB (Bolaget), vars anbud inte kvalificerades för utvärdering, ansöker om överprövning och yrkar att rättelse ska vidtas på så sätt attBo­ lagets ekonomiska situation omprövas och attBolaget inkluderas i upp­ handlingen. Gästrike räddningstjänst bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måsteBolaget visa att Gästrike räddningstjänst brutit mot någon av de grundläggande principerna i lagen (2001:1091 ) om offentlig upphandling, LOU, och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap.6 § LOU). De grundläggande principerna i LOU innebär att upphandlande myndighet ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap.9 § LOU). Bolaget har fört fram att det år som prövas i upphandlingen satsade bolaget på utveckling av nya produkter vilket tärde på kapitalet. Företaget har en stabil ägarstruktur och kunderna har aldrig ifrågasatt deras förmåga att le­ verera. Gästrike räddningstjänst för fram att bedömningen av i upphandlingen inkomna anbud genomförs i tre steg, där det första steget innefattar en ( ( prövning av anbudsgivarnas finansiella och ekonomiska ställning. Bolaget hade vid senast kända bokslut en soliditet på-91 %, ett eget kapital som understeg hälften av det registrerade aktiekapitalet. Vidare hade kreditvär­ dering inte kunnat göras på grund av att revisionsberättelsen var tillstyrkt med kommentarer. För att utsedd leverantör ska kunna stå för garanti- och serviceåtaganden krävs att denne har tillräckligt god finansiell och ekono­ misk ställning, vilketBolaget inte kunnat uppvisa. Upphandlingen har inte genomförts i strid med några bestämmelser LOU. Förvaltningsrätten konstaterar att vid offentlig upphandling får den upp­ handlande myndigheten ställa krav på anbudsgivarens ekonomiska ställ­ ning. Kraven ska utformas i enlighet med de grundläggande principerna enligt LOU. Vidare gäller att upphandlande myndigheter ska genomföra kvalificering och utvärdering i enlighet med dessa grundläggande princi­ per. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på (RÅ200 9 ref. 69). lFörvaltningsrätten anser inte attBolaget har visat att Gästrike räddnings­ tjänst har genomfört upphandlingen i strid med de grundläggande princi­ perna i LOU. Ansökan ska därför avslås. r!ZLAGAR, se bilaga (DV310 9/1 C). Karin Forslund Johansson rådman Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 277 6-12 Enhet 2 I FALUN I\