FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2017-01-25 Meddelad iMalmö Sida1 (10) Mål nr 12257-16 -12280-16 ;, · Avdelning1 SÖKANDE 2017 -01- 2 5 Avd I.MALMÖ Aijo ScandinaviaAB, 556528-4600 HansMichelsengatan10 211 20Malmö MOTPARTER 1-24, sebilaga1 Ombud: Kommunförbundet Skåne Box 53 221 00 Lund SAKEN Dnr KSnr --- Aktbll Öve1prövning enligt lagen(2007:1091) omoffentligupphandling(LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrättenavslår ansökanomingripandeenligtLOU. '. Dok.Id 357622 Postadress Box4522 20320Malmö Besöl{sadress Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forva]tningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Kalendegatan 6 KONKURRENSVERKEF Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12257-16-12280-16 IMALMÖ Avdelning 1 ...... _. ·. ·,·, BAKGRUND Kommunförbundet Skåne genomför på uppdrag av deltagande upphand­ lande myndigheter (nedan kommunerna), se bilaga1, en upphandling av överflyttningshjälpmedel, ref nr2016:04.Upphandlingen genomförs med öppet förfarande enligt LOU och är uppdelad i sex produktgrupper. Enligt tilldelningsbeslut den18 november2016ska - såvitt nu är av intresse - upp­ draget avseende produktgrupp Överflyttningsplattform med sittstöd tilldelas Gate Rehab Development AB (Gate). YRKANDE OCH INSTÅLLNING A,jo Scandinavia AB A1jo Scandinavia AB (A1jo) ansöker om överprövning av upphandlingen avseende produktgrupp2.6- Överflyttningsplattform med sittstöd och yrkar att den ska rättas på så sätt att ny utvärdering genomförs, i vilken Gates an­ bud förkastas och Aljos anbud antas. Till grund för ansökan anförs i huvud" sak följande. Genom att anta anbudet från Gate trots att detta inte har uppfyllt samtliga skall-krav i upphandlingen har kommunerna brutit mot den grundläggande principen om likabehandling i LOU. A1jo har lidit skada eftersom bolagets anbud rätteligen skulle ha antagits. Gate har inte uppfyllt skall-kravet att komma in med servicemanual till anbudet. I förfrågningsunderlaget anges under la-av 2.1.6att bruksanvisning och teknisk information som exempelvis servicemanual ska finnas på svenska. Vidare anges i föl'frågningsunderlaget att anbudsgivaren senast den14 oktober2016ska leverera offererade pro­ dukter för bedömning samt att all dokumentation såsom bruksanvisning och teknisk information ska medfölja i minst ett exemplar. Gate har inte bifogat q.ågon servicemanual med sitt anbudsprov. Gate har bifogat produktinfol'm� Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12257-16-12280-16 IMALMÖ Avdelning 1 ··--;• ation/ bruksanvisning som endast inkluderar schema för förebyggande un­ derhåll. I detta schema :framgår när man ska utföra inspektioner av produk­ ten, men inte hur man utför service. Det finns t.ex. ingen vägledning om hur felaktiga detaljer ska bytas ut. Dokumentet som Gate bifogat finns även att ladda ner på deras hemsida. Där benämns dokumentet dock som "Bruksan­ visning Mover". En servicemanual innebfu.\ som det låter, att det finns in­ struktioner för hur man utför service på en produkt, dvs. hur man genomför funktionstest, demonterar och monterar produkten, vilka verktyg och re­ servdelar som behövs för att ersätta defekta delar med nya. Denna informat­ ion :framgår inte av Gates insldckade dokument. Av Atjos servicemanual framgår informationen tydligt. I förfrågningsunderlaget ställs även krav.på att auktorisationsavtal ska kunna tecknas. Ett auktorisationsavtal innebär att beställarens personal ska kunna bli auktoriserad av leverantören för att utföra reparationer i egen regi. För att kunna genomföra reparationer behöver beställarens personal få till­ gång till en komplett servicemanual med instruktioner. Även om Gate be­ nämner sitt dokument som servicemanual i dokumentets rubrik är det up­ penbatt inte en servicemanual i den bemärkelse att den get· instruktioner för hur service ska utföras på produkten. Kommunerna Kommunerna anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak: följande. Gates har i anbudet bekräftat att det aktuella kravet ät· uppfyllt och har bifo­ gat relevant dokumentation. Gates har tillsammans med anbudet lämnat in en bruksanvisning inklusive teknisk information på svenska som ge1· in­ str�ktioner för hur skötsel, underhåll och rengöring ska utföras på produk­ ·ten. Anbudet uppfyller därmed kraven i förfrågningsunderlagets punkt 2.6.1. Kravet om bruksanvisning och teknisk information är väsentligt för att sä- Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 12257-16-12280-16 IMALMÖ Avdelning 1 kerställa att produkten hanteras på ett korrekt och säkert sätt. Den medi­ cinska produktens komplexitet avgör innehållet i produktensbruksanvisning och tekniska info1mation. Tillverkaren av den medicintekniska produkten utformarbruksanvisning och teknisk informationför att produkten ska vara lämplig för sinanvändning. Referensgruppen har med sin erfarenhet och kunskaputvärderatGates bifogade dokumentation ochfinner att den över­ ensstämmer med vad som efterfrågas i upphandlingen ochatt tillräcklig in­ formation har inlämnats med anbudet. Det är innehållet som är av betydelse oavsett vadanbudsgivaren väljeratt benämna dokumentet. Gates inskickade bruksanvisning/servicemanual innehåller punktenSkötsel och underhåll. Schemaför förebyggande undel'håll finns med en tydlig beskrivning av hur· åtgärd/kontroll utförs och när respektive kontroll/åtgärd skautföras. Tek­ niska specifikationer finnsutförligtredovisat ibifogadbruksanvisning/ ser­ vicemanual. Den tekniska specifikationen innehåller bild med positionsbe­ skrivningför reservdelar som finnsatt tillgåför produkten. Respektive re­ servdelfmns specificerad med positionsnummer, artikelnummer ochbe­ nämning. Anbudets prislista innehåller samtliga reservdelar som finns an­ givna i de tekniska specifikationema. Inf01mation om vilka eventuella verk­ tyg som kan användas i samband med montering av reservdelanser kom­ munerna vara av allmänt känd karaktär och kräver ingen ytterligare beskriv­ ning. Kommunema har inte anledning att efterfråga mer tekniskinformation än vadGates inlämnade brnksanvisning/servicemanual omfattar. Detfinns inget kravi förfrågningsunderlaget som hänvisar till hur teknisk information. ochservicemanualskavarautformade. Kommunernaharinteiförfråg­ ningsunderlaget hänvisat till någon specifik norm sombeskrivervad en ser­ vicemanual skainnehålla. Det finns således ingen grundförattförkastaan­ budetfrånGate. Produktgruppens utvärdering av egenskaper innehåller bedömning av ser­ vice_och rekonditionering av produkt. Somgrundförbedömningen används inlämnadbruksanvisning och annan teknisk information som bedöms och Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 12257-16-12280-16 I'MALMÖ · Avdelning 1 utvärderas tillsammans med produkten av referensgruppen. Gruppen be­ dömde att Gates anbud avseende service och rekonditionering var mycket bra. Produktens skötsel och underhåll samt rengöring var enkelt och tydligt besloivet i Gates bifogade bruksanvisning/se1vicemanual. Angående förfrågningsunderlagets punkt 4.1.5 Auktorisationsavtal är detta en del av de kommersiella villkoren som ska godkännas av anbudsgivaren. Gate har godkänt de kommersiella villkoren i dess helhet. Förfi:ågningsun­ derlaget har inte specificerat hur en eventuell utbildning inför ett auktorisat­ ionsavtal ska vara utformat. A1jos argumentation hä1vidlag är därmed inte relevant. Arjo Aljo genmäler i huvudsak följande. Syftet med en servicemanual är att förmedla hur man utför service enligt tillverkarens krav. Kommunerna verkar inte inse skillnaderna mellan sköt­ sel/regelbundna inspektioner och genomförande av service/reparationer. Kommunernas argumentation om utvärdering av service och rekonditioner­ ing är inte relevant. Gates anbud skulle inte ha tagits upp till utvärdering. Enligt Gates dokumentation ska distributören kontaktas om trasiga detaljer behöver bytas ut. Detta tydliggör att bolagets dokument inte kan anses vara tillräckligt tydligt för att kunden ska kunna utfö1•a adekvat service i egen regi. Det är principiellt viktigt att Gates dokument inte godtas som en ser­ vicemanual eftersom gränserna mellan servicemanual och bruksanvisning då suddas ut. Som kommunerna understryker finns inte någon definition av begreppet servicemanual i förfrågningsunderlaget. Det förekommer inte att upphandlande myndigheter beskriver vad en bruksanvisning respektive ser­ vicemanual är och ska innehålla. Detta eftersom det är fråga om vedertagna begrepp inom alla branscher där utrustnings och apparater säljs och eftersom Sida6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 12257-16-12280-16 I MALMÖ Avdelning 1 det framgår av benämningarna att en bruksanvisning innebär hur man ska använda produkten och att en servicemanual innebär hur man ska utföra service på produkten. Kommunerna har brustit genom att inte verka ha haft kännedom om vad som efterfrågats, dvs. vad en servicemanual är och ge­ nom att inte ha kunnat uppfylla kontrollskyldigheten eftersom de på grund av den bristande insikten inte varit medvetna om att Gate avvikit från skall­ kravet SKÅLEN FÖRAVGÖRANDET Tilltlmpliga besttimmelser I målen är lagen (2007:1091) om offentlig upphandling tillämplig, se punk.­ ten 4 i övergångsbestämmelserna till lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid uppl1andlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och propo1tionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och6 § § LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. D O M S di a 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 12257-16-12280-16 I MALMÖ Avdelning1 . · Förfrågningsunderlaget i relevanta delar I p unk te n2.1.6 Bruksanvisning ange sat tbru ksanv isning och te kn isk in­ form ation somexempe lv is serv icem anual skallfin nasp å sve nska. Ipunkten3.1.3Produkterförutvtirderinglbedömning angesbl.a. föjlande. Anb ud sgvi are n skall se nastfred age nde n14 oktober12:00 leverera· offere­ rade prod ukter förbed öm ningt illHjä lp mede lce ntrn mMalm ö stad. All d okume ntation såsom bru ksanvi sningar och te knisk info rm ation skall med­ föjl a im inste t exemp lar. I Frågor ochSvarhar fr åga stä llt se nl igt folj ande . Med " tek nisk infonnat ­ ion" avser nid å säk.erhe tsanvi sni ngar, fe lsökning, sc hem a för föreb yggande u nderhåll, i nspe ktion/ re ngöring sam t tek ni ska spec fii kationer oc h mått? Kom munförb unde tSkåne har svaratfölj ande. E nligtp unk t2 .1.6 B ru ksan­ v isni ng ska te knisk info rm ation som exempe lv is service manualerfi nnasp å sve nska ochbifogas anb ude t. Vä nli ge n notera att uppha nd linge ns utvärde­ r ing omfatt arbed ömning av serv ice ochre kond itionerin g avproduk ter in­ lämnadeiproduktgruppernaöverflytningsplatform, överflyttningsplatt­ form me d sit tstöd sam t stöd- oc h v ändhand tag. V di are har följa nde fr åga stä llts. V i önskarhärmed fö t1 yd ligande av ert tidi­ gare svar.Viharsvenskbruksanvisningsominkluderartekniskinformation så som s� kerhe tsanvi sningar, fe lsök nin g, schem aförfö rebyggande under­ h åll, anvä nd are ns kontrolle r, skötse l oc h underhåll,·i nspe ktion/ re ngöring samt te kniska spec ifi kat ioner oc h mått . Däre motharv ii nte serv ice manuale n p å sve nska- e nd astp åe nge l ska. Eftersom e1t sv arp åde nnafr ågaär av gö­ rande omvi kan läm na anbud e lle r inte ber vidärföre ratt be sv ar a föjlande fr åga. ...., Ärde t korre ktuppfa tt at att tekn isk inf ormati one nligt ovanär t ill� räc klig för att uppf yll ade t obligator isk a krave t ochdärmed gåv id are till u tvärdering av des s ine h åll? Kom munförb unde tSkåne hai· sv arat. Sida8 F ÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12257-16-12280-16 Av de lning1 Se rv ice manual sk all fi nnas på sve nska . Kr ave t 2 .1.6 Bru ksanvisningkv ar­ stå r ofö rändrat. Förvaltningsrättens bedömning Arjoanför somgrundför sintalanattkommunemaharbrutit motLOV ge­ nom atthautvärderatochantagit anbudetfrånGate trotsatt dettaintehar uppfyl t sam t lig ai u pphandl in ge n st ällda ob ligat ori sk a krav. För attkonkurensskakunnaske på likavillkorkrävsett klartochtydligt förfrågningsunderlag.Avförfrågningsunderlaget skadetframgåvilkakrav sommåste uppfyllasförattanbudet skakunnaantas.Sådanakravmåste upprät thål las ochett a nbud som inte t il lgodose r de ssa krav får inte ant as. Det ärimålet ostridigt attdetharutgjortettobligatoriskt krav iupphand­ lingenatt tillanbudet geinenservicemanualpå svenska.Detär vidare ostridigt att det iupphandlingeninte uppställtskrav somhänvisar tillhur de nefterfrå gade serv ice manuale n sk avar au tfor ma d. Al.jogör gällande attGateinteharuppfyllt det aktuellakravet.Dettamed hänvisni ng t il at t de n handlingbe nämnd"B ruk sanvisni ng/ serv ice manu al" sombolagetbifogat anbudetinte innehållerinstruktionerfö1·hurmanutför serv ice på e n produkt, dv s. hur man gen omfö1· fun kt ionste st, de monte ra r och monte rar produk te n, v ilk ave rkt yg ochre serv de lar som behö vsfö r att e rsätt a de fe k t a de l ar me d n y a. K ommunem ahareme lleit id vid sin pröv ni ng avGate s anbudfu nnit at t samt liga ob li gat ori sk a kr av äruppfyllda och at t anbude t sk autvär der as. Aj1 o hare nligt förv altningsr ät te nsbe dö mni ng inte vi sat at t kommunern a i de nna be dömning t agit ovidk omm ande hänsyn, avvik it frå n förfrå gni ngsu nde rla­ get,brutit motlikabehandlingsprincipeneler påannat sätt agerat istridmed !MALMÖ Sida 9 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1225 7-16-12280-16 I MALMÖ Avdelning 1 LOU. Kommunerna ha1· inte i upphandlingen ställt upp några krav på den efterfrågade handlingens utformning ellel' innehåll. Mot bakgrund härav kan vad Arjo anfö1t och åberopat i målet inte läggas till grund föl' bedömning att det aktuella kravet att ge in servicemanual inte har uppfyllts av Gate och att anbudet rätteligen skulle ha förkastats. Vid nu angivna förhållanden och då A1jo inte heller åberopat någon annan omständighet som utgör grund för ingripande mot upphandlingen ska ansö­ k.anavslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/1 B LOU) Lena Palmer har föredragit målet. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 12257-16-12280-16 IMALMÖ Avdelning 1 Bilaga 1 MOTPARTER 1. Burlövs kommun mål nr 12257-16 2. Bromölla kommun mål nr 1 2258-16 3. Eslövs kommun mål nr 12259-16 4. Hässleholms kommun mål nr 12260-16 5 . Höganäs kommun mål m 12261-16 6. Höörs kommun mål m 1 2262-16 7. Hörby kommun mål nr 12263-16 8. Kristianstad kommun mål nr 12264-16 9. Kävlinge kommun mål m 12265-16 10. Lomma kommun mål nr 12266-16 11. Lunds kommun mål nr 12267-16 1 2. Malmö stad mål m 12268-16 13 . Osby kommun mål nr 1 2269-16 1 4. Simrishamns kommun mål m 12270-16 15. Sjöbo kommun mål m 12271-16 16. Skurups kommun mål m 12272-16 17. Staffanstorps kommun mål m 12273-16 18. Sveda]a kommun mål m 12274-16 19. Tomelillakommunmål nr 12275-16 20. Trelleborgs kommun mål nr 1 2276-16 21. Vellinge kommun mål nr 1 2277-16 22. Ystads kommun mål nr 12278-16 23 . Östra Göinge kommun mål nr 12279-16 24. Kommunförbundet Medelpunkten mål nr 1 2280-16 • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR N PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock slåckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit1n till fö.tvaltningsrätten inom tte veckor från den dag då Waganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan fö.thandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock övetklagandet ha kommit in 1nom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. '!'iden för överklagandet för offentlig part räknas f.tån den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsominatafton, '?};\<·i_:_.. . . jula(tonell1:rnyårs;,i:ftonräckerdetattskrivelsen ·'· · ·· ' '·· prö�ningstillståncf�k · 2. 3. 4. 5. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare j målet - ochomdefortfarandeäraktuella-behöyer de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någo.n person- eller adressuJ?pgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samtdagen för beslutet, deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningstillstån.d, den ändring av förvaltningsxättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fötvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas gåt att bedöma riktigheten av det slut SJ)Jn förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I m:11 om övetprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar hat gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f°ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande fär inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infottnation finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna Jagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fö.tvaltniogsrätten. det annars finns synnerli överklagandet. skäl attpröva Om prövnings tillstånd inte meddelas står fötvalt:nit1gsrättens beslut _fast. Det ät därför viktigt att det klatt och tydligt framgår av överl