3'..JAM. 2G12 '.3:43 Sida1 (13) FÖRVALTNINGS.RÄTTEN Mål nr 13558-11 E Enhet 1:1 Dok.Id 120742 Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon 031 • 732 70 00 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid DOM 2012-01-31 Meddelad i Götebotg Mindspace Group AB, 556670-0877 Sandbackavägen 11 903 46 Stockholm Ombud: Advokaten Nicklas Gtänsmarker Rosengrens Advokatbyrå i Göteborg AB Box 2523 403 17 Göteborg I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE MOTPART Avd Dnr Doss Göteborgs Stad Intraservice 403 31 Göteborg SAKEN Överprövui11g enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Postadress Telefax Box 53197 400 15 Göteborg 031 • 711 78 59 måndag - fredag 09:00-15:00 1 'A\j '1()1'L' 1'.:l :4l '.:l.J)1•i·•l..p ..JI FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND DOM t:. 3/15 Sida 2 13558-11 E Göteborgs Stad Inti·aservice (kommunen) har genomfort en upphandling av ram.avtal avseende system for videokonferens, dnr 225/11. Upphandlingen har genomförts med öppet för.farande. Av tilldelningsbeslutet den 4 november 2011 framgår att avtal ska tilldelas annan än Mindspace Group A.B (Mindspace). YRKANDEN M.M. Mindspace begär överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas så att Mindspace tilldelas a-vtal och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Skäl för yrkandena är att kommunen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU genom att utvärdera vinnande bolaget Videra OY:s (Videra) anbud på ett felaktigt sätt Kommunen har även brutit mot dessa principer genom att anbudsin­ bjudan är otydligt utfonnad och brister i förutsebarhet och transparens. Otydligheterna i förfrågnings1mderlaget leder till att anbudsgivare inte har förstått hur anbud ska utfonnas, att leverantörer som avsett att lämna anbud ha:t· avstått från detta och har även hindrat kommunen att göra en rättvisan­ de utvärdering, Kommunen har också. uppmanat Vitlera att revidera sin pdsuppgift, vilket strider mot likabehandlingsprincipen. Till stöd för sin talan anför Mindspace 'Vidare i huvudsak följande. Mindspaces nlace:ring enligt tilldelningsbeslutet Mindspace kom på andra plats i utvärderingens rangordning. Mindspace bestrider vad kommunen har anfört om att bolaget blev placerat som sjua i upphandlingen. Det finns bara ett tilldelningsbeslut: av vilket det framgår att Mindspace har placerats som tvåa, och detta beslut har inte rättats. Det finns inte någon möjlighet för en upphandlande myndighet att endast juste- 31 . .JAlt 2G12 13:44 N;, 9277 S. 4/15 Sida3 13558-11 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 ra placeringen, utan ett nytt tilldelningsbeslut måste fattas och en ny tioda­ garsfrist börja löpa. Felaktig utvärdering av vinnande anbud Det avgörande vid utvärderingen var Videras pris, vilket är felak.1igt på två. sätt, Enligt forfrågningsunderlagets punkt 5.2.1 ska ett totalpris för ett ex� empelfall anges för vardera av åren 2012, 2013 och 2014. Videra har inte angett separat totalpris för åren 2013 och 2014� utan har i stället endast angett prisökningen för dessa år. Det medför att priserna för åren 2013 och 2014 angetts med lägre belopp än för året 2012. Beloppen som angetts för de tre åren har räknats samman och summan, som är uppenbart felaktig, har använts i utvärderingen. Om i stället en riktig summa hade utvärderats skulle Mindspace ha vunnit upphandlingen. Priset ska enligt förfrågningsunderlaget omfatta 45 000 möjliga användare, vilka behöver en licens för att få tillgång till de program eller system som avses i respektive anbud. Videra har i sitt anbud angett nettoplis per an­ vändare till 500:50 kr, men har för första året endast multiplicernt priset med 100 a..n,vändare. Priset skulle i stället ha multiplicerats :med 45 000 användare. Felet avser åren 2012, 2013 och 2014 och delsumman per är och den totala stunman blir d!itför väsentligt lägre än det verkliga beloppet. Om kommunen hade beaktat det korrel'ta priset vid utvärderingen skulle Mindspace ha tilldelats ramavtalet. Reviderad prisuppgift i vinnande anbud Kommunen har uppmanat Videra att revidera sin prisuppgift, vilket strider mot likabehandlingsprincipen. Videra har lä..rnnat två olika prisbilagor. Det är antingen en otillåten komplettering från Videra, eller så har kommunen begärt in en otillåten komplettering. Sådana åtgärder innebär ett brott mot LOU och medför att upphandlingen ska gö:ras om. I Videras ursprungliga tillvalsprislista fanns priser för monitorer angivna som överensstämmer 1t'lr1J 2c:r: ':i·4l 1L J. S• ,')·/;1(::J - Sida4 ')• J•·-,,.• V FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13558-11E I GÖTEBORG Avdelning 1 meddekompletterandeprisuppgiftersomVideralämnatisinuppdaterade ''Prisbilaga användningsfäll". Dessa utgör två helt olika prislistor och pris­ uppgiftema i tillvalsprislistan kan inte över.föras till ao.vändningsfället. Otvdligt förfrågningsunderlag - antal användare av systemet I förfråg:ningsW1derlagets punkt 5,2.1, anges 45 000 användare i en särskild kolumn i användningsfallet, vilket med styrka tyder på att detta ska prissät­ tas. Antalet användare påverkat p rissättningen t.ex, genom kostnader för licenser för eventuell programvara. Vissa anbudsgivare har beaktat detta ochandraharintegjortdet.Detärsåledesotydligthurdennakolumnska beaktas vid prissättningen. Det är även oklart hur prissättningen för åren :20 1 3 och 2014 ska anges. Otydligt förfrågningsunderlag_;_utväl:deringsmodellen Modellen för utvärdering är mycket komplicerad och beskrivs i förfråg­ ningsunderlaget på fyra hela sidor, men utan att olika begrepp förklaras. Den är otydligt beskriven och innehåller matematiska fo1mler utan att det framgår varifrån siffrorna hämtats. Modellen exemplifieras med räkneex­ empel som är omöjliga för en anbudsgivare att förstå. Det stämmer inte att anbudsgivare, som kommunen har angett: skulle ha haft möjlighet att sätta in egna siffror i modellen och beräkna sitt resultat. Det är även omöjligt att förstå vikt.ningsmodellen. En viktningsmode11 som innehåller 36 underkriterier är per definition otydlig. En anbudsgi'vare kan inte veta vilket utfall. ett anbud skafå. Pris får större genomslag vid utvär­ deringen än avsett, eftersom pris har en viktning om :fyra procent och utgör ett !'bör-krav'', men "bör-krav" enligt punkt 4.4.7 i förfrågningsunderlaget ska läggas .som ett påslag på lämnad prisuppgift. Det är vidare otydligt vilken poängskala som ska användas i utvärderingen1 eftersom det av punkt 4.2.2 framgår att poängskalan är 0-2 poäng: men FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 Sida s DOM 13558-11 E halv- och delpoäng kan tilldelas, Det framgår inte med vilka decimaler delpoäng kan ges, vilket kan tolkas som att poängskalan är 0-200 eller 0- 20. Under punkterna 3.5.l l, 3.9.6 och 4. 1.13 i förfrågningsunderlaget an­ ges en poängskala från 0-3 poäng och under punkt 4.2.3 an.ges en poäng­ skala från 0-4 poäng. Detta leder till att utvärderingsmodellen är otydlig, I förfrågningsunderlagets punkt 3.6.2 fördelas poäng frän 0-2, där 2 poäng erhålls om lösningen uppnår 100 procent, I poäng om lösningen uppnå\· 75 procent och 0 poäng om lösningen understiger 50 procent. Det anges inte vilken poäng som tilldelas en lösning som uppnår 50�74 p1·ocent. OtvdligtforfrägpJngsunderlag-utvärdedngavbedömningsurupp Utvärderingen i delarna 3 ,9,6 och 4. 1.20 ska enligt förfrågningsunderlaget göras av en be.ma.trätten fordras att p1:övningstill.stånd meddelas. Kac-:r.unarrätten. llimnar pröv:ningstillstånd on: det är av vih."t för ledning av rätt::stillämpoingeo att övei:k:lagandet prövas, acledning förekon'.l,,-nertilläm:irbgidetslutvattill fö.tvaltn.ir>..gstätten konmiit elle.t det anm..rs finns synuerlig.t skäl att pröva överklagandet;. Om p.tövn:ir1.gst:illsråod inte nieddelas stfö: förvaltningsrättens beslut fast Det äx: dårffu viktigt att det klare och tydligt framgår av ÖYe.rklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstlllstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut sotn öve.rklagas med uppgift 3. om fö.1:valto.ings.tättens namn, milnuromer samt dagen för beslut,t, 4. deskälsomklagandenar�ertillstödför begli,J:an om prövnk.gstillstånd, 5. den fodring av förv-altningsrättens beslut som khganden vill fii. till stånd. 6. de bevis soin klaganden vill å.beropa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivels en ska vara undertecknad av klaganden ell�r hans ombud. Adtessen till fötvaltolngsrätten E.-acigit iv beslutet Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in full.ma:kt i original Sltr.Ot uppge sitt n:unn; adress och telefonm.11-nme:r. Om o.agon pe:t:son- cller adtessuppgi.ft ändras, ska Ni utan dtöjsmål anmäla ändringen till ka1nmartätten. (2007:1091) om offemligupp.handliog eller lagen (2007:1092) om. upphal).dling inom områdena vatten> energi, transporter ocb posttjänster fä.i: avtal slutas innan tiden för överklagande a� rättens dom elle.r beslut ha,: löpt ut.. I de flesta fall fä.t avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort ml\.let eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fä: avtal slutas omedelbart. Ett Ö't"cr:klagande av rättens avgöi;ande får inte prövas sedan avtal ha.c slutits. Fullständig infonnation 6nns i 16 kapitlet i de ovan angivna la.garoa. Behöver Ni :O.er upplysningar om hur man öve.tklaga:r kan Ni vända Er till fö1il'åltningsrätten. DV 3109/tB LOU I:målomÖ'Verpröv.o.ingenli tlagen g 1 . den klagandes namn, person..'lummer, yrke, postadress och tclefonnurnmer. Dessutom ska adress och telefonnurr..mer till arbetsplatsen och eventuell annan olats där klaganden kan nås för delgivofug lämnas om dr!ssa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om n�on personw eller adtessuppg:ift ändras är det viktigt att anmälan sna,.-ast göts till karoma.rrä.tteo, ,c.Il, LJi "', , Il SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND särskilt bevis.