Sida 1 (3) t:. Offentlig upphandling; nu fråga om interimistiskt förordnande BESLUT Länsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan länsrätten slutligen prövar upphandlingen eller beslutar något annat. LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE BESLUT 2009-09-14 Meddelat i Göteborg Mål nr 6972-09 E Rotel 11 Göteborg Energi DinEl AB, 556572-4696 Box 88 401 21 Göteborg MOTPART Göteborgs Stad Trafik.kontoret Box 2403 403 16 Göteborg SAKEN 2009 -09- 1 5 Dok.Id 179975 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-732 70 00 031-711 7859 E-post: lansrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Beslutet gäller omedelbart. �•I LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND BESLUT Sida 2 6972-09 Göteborgs Stad Trafikkontoret har genomfört en upphandling av Diskretionär finansiell portföljförvaltning respektive fysisk leverans av elkraft. Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling. Av tilldelningsbeslutet den 2 september 2009 framgår att Östkraft AB har vunnit anbudet. YRKANDEN M.M. Göteborg Energi DinEl AB (bolaget) yrkar att upphandlingens utvärdering ska göras om. Bolaget yrkar också att länsrätten ska förordna interimistisk att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Bolaget anför bl.a. fö\jande. Utvärderingen har genomförts på ett inkonsekvent, otydligt och felaktigt sätt. Anbudsgivama har hanterats olika och upphandlingen har därigenom genomförts i strid med transparensprincipen, likabehandlingsprincipen och principen om affärsmässighet. Värderingskriterierna är otydliga då "Pris 2-Portföljförvaltningstjänst" är svårt att värdera eftersom det inte tydligt framgår hur aktiv förvaltningen bedöms vara, d.v.s. hur många gånger kundens volym kommer att omsättas före leverans. I utvärderingen har denna post värderats så som att energivolymer endast köps in en gång och ingen ytterligare handel sker, vilket inte är ett rimligt antagande för den �jänst som efterfrågas. Vidare har Trafikkontoret räknat fel avseende Pris 1 där Östkraft AB:s pris med stor sannolikhet är utan räntekostnaden och med en a-contofakturering. Enligt förfrågningsunderlaget kan a-contofakturering ske efter särskild överenskommelse. Bolaget ställer sig frågande till hur denna överenskommelse kan ha kommit till stånd vid utvärderingen. Trafikkontoret har troligen räknat med räntekostnaden för bolaget men exkluderat den för Östkraft AB. Vidare har Östkraft AB endast angivit pris för år 2010 medan bolagets pris avser hela den avtalsperiod om efterfrågas. LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 BESLUT Sida 3 6972-09 Marknadspriset på efterfrågad vara är stigande per kalenderår under avtalsperioden vilket omöjliggör en värdering av Östkraft AB:s "Pris 3 Bra miljöval". Östkraft AB borde därmed inte ha kvalificerats. SKÄL FÖR BESLUTET Länsrätten får omedelbart besluta att en upphandling inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Vid sin bedömning av förutsättningarna för ett interimistiskt beslut har länsrätten att göra en preliminär bedömning av om den upphandlande enheten har brutit mot huvudregeln om affärsmässighet vid offentliga upphandlingar eller mot någon annan regel i lagen som reglerar förfarandet och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. De omständigheter som bolaget har anfö1i kan ha inneburit att Göteborgs Stad, Trafikkontoret har brutit mot bestämmelserna för offentlig upphandling på ett sätt som medför att principerna för offentlig upphandling kan ha trätts för när. Enligt Regeringsrätten ska ett interimistiskt beslut ses just som en tillfällig åtgärd i avvaktan på det slutliga ställningstagandet. Ett sådant förordnande kan krävas för att göra det möjligt att överhuvudtaget kunna genomföra en överprövning av en viss upphandling Gfr RÅ 2003 ref. 64 och 2005 ref. 17). Länsrätten förordnar därför att upphandlingen inte får avslutas imian något annat har beslutats. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga l (Dv 3109/1b) Olle Holmstedt /LR SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.ammarrätten i Göteborg. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla l. 2. .3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som l